1 073 6

Московски: Камион прекосява България за 10 евро, другаде плаща 8–10 пъти повече

Същият ТИР в Сърбия плаща 70 евро, в Унгария – 84 евро, в Словакия – 101 евро, в Австрия – 115 евро, а в Германия до Хановер - 95 евро

Снимка: бТВ
Снимка: бТВ
Венцислав Михайлов

Между 8 и 10 пъти по-малко плаща един камион, който преминава през България, в сравнение с други страни в Европа. С този аргумент транспортният министър Ивайло Московски защити в предаването „Тази сутрин” по bTV спешната нужда от въвеждането на тол система за плащане при камионите над 3,5 тона.

Той изтъкна, че над 50% от трафика у нас е транзитен. Един камион прекосява България по най-натоварения трафик с еднодневна винетка за 10 евро, отбеляза Московски.

Същият камион в Сърбия плаща 70 евро, в Унгария – 84 евро, в Словакия – 101 евро, в Австрия – 115 евро, а в Германия до Хановер - 95 евро, което е средно между 8 и 10 пъти повече в сравнение с нашата страна, изчисли министърът.

По думите му има механизми, които могат частичо да компенсират натовареността към локалния бизнес. „Не би могло да се каже, че за местните фирми тол таксата няма да функционира по този начин, а за чуждите ще функционира, тъй като е дискриминационно условие, но има компенсаторни механизми, които могат частично да облекчат натовареността към местните превозвачи”, смята министърът.

Той цитира доклад на Световната банка, според който, ако се промени винетната система за таксуване за превозни средства над 3,5 тона, приходите за държавата от този вид пътна такса би бил не по-малко от милиард на година.

До 3,5 тона е разумно да си остане винетна система, защото става дума за личните автомобили на хората, бусовете и пикапите, каза още Московски.

Припомняме, че първа крачка към създаването на тол система у нас направи властта след близо две години буксуване, а шестте оферти на частни фирми бяха отворени вчера.

Очакванията преди бяха, че изграждането на системата ще струва 200 милиона и ще увеличи приходите за ремонт на пътища в хазната до 1 милиард лева годишно.

Системата ще следи трафикът по 12 хиляди километра първокласни, второкласни и половината от третокласните пътища в България и би трябвало да заработи в края на следващата година.

Тол системата ще таксува тежкотоварните превозни средства на база изминатите километри. Тогава потребителят ще плаща на база изминато разстояние, а не фиксирана такса за време.

Всяко превозно средство ще бъде снабдено със специален предавател, а сателит и комуникационни арки ще засичат точно изминатото разстояние по пътищата.

Най-скъпо ще плащат тежкотоварните камиони, които и най-много амортизират пътищата.

България


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Т.о.ш.и.б.и.я.н
    Отговор
    1 10:57  17.08.17
    Ма нали с тва рекламирате нужника бълхария бе?че тука е ефтино и робите копат за 300 400 евро?са изведнъж писък че другаде се плащало повече за преминаване на тир?тука 1 няма условия за това да се плаща повече нито има нормални тир паркинги охраняеми нито има бана нито перални нито нищо защо да ви плащат повече като дори асфалта е с форма на развълнувано море?тва се вика рекет и дори 500 евро на ден да плаща камиона бг ше си остане със строшени пътища и територия през която като минаваш само ше псуваш

    Коментиран от #6

  • Пазарен Либерализатор
    Отговор
    2 11:05  17.08.17
    По АМ Струма Кулата-София кажете къде човек може да спре поне да се и3.ере? Къде има осветен ТИР паркинг, с бензиностанция, кафене, кенеф, баня, закусвалня?

    Коментиран от #4

  • И защо да се харчат
    Отговор
    3 11:58  17.08.17
    След като 50% е транзитен и основно заради този трансизтен преход се прави ТОЛ системата, защо да се харчат 200 милиона? Просто вдигнете трансзитните такси. Ще е много по-справедливо. Няма да се оскъпяват вътрешните разходи. А сега чрез ТОЛ системата ще видите как бедните ще плащат за богатите. Нещо, което с винетките е малко по-трудно. Значи само правозни средства над 3,5 тона ще плащат, но те обслужват най-вече хората - транспорт (София-Варна), храни, горива, отопление. Тези такси естествено ще се платят от превозвачите, но ще се начисляват в крайните цени, които ще плащаме всички ние. Кой основно използва пътищата и няма да плаща, т.к. останалите освен тези над 3.5 тона няма да плащат - богатите и тук таме и някой по-беден, но ще плащат и тези, които нямат коли, не ходят никъде, т.к. нямат пари. И баба Гицка от Гинци ще плаща, за да може Пеевски да се вози безплатно. Това е абсурдът на тази ТОЛ система, която е толкова хвалена.
  • В метрото няма
    Отговор
    4 12:01  17.08.17

    До коментар #2 от "Пазарен Либерализатор":

    То в Метрото на нито една спирка няма тоалетна, ти искаш на магистралата да има. Там поне има шубраци.
  • яве
    Отговор
    5 12:55  17.08.17
    Вдигнете пътните такси десеторно и ги актуализирайте всяка година - за това не е нужна скъпа тол -система. С парите за тол система и годишната й последваща 30-годишна "поддръжка" от "братовчедски фирми" ще постром автомагистрали "Хемус", "Черно море" и тунели "Петрохан" и "Шипка". ТОЛ системи има при съответстваща качествена пътна мрежа , а не кърпени 30 годишни автомагистрали с 2 ленти.
  • жщг
    Отговор
    6 12:22  21.08.17

    До коментар #1 от "Т.о.ш.и.б.и.я.н":

    По -спокойно руско тролче! Когато в Русия направите такива пътища тогава ще се пъчите а за сега си мълчете и са оправяйте както си знаете с мравояда!!!

Напиши коментар:


Публикувай