1 438 9

Не може да се сключва договор по телефон

Снимка: Shutterstock
Снимка: Shutterstock
Милена Богданова

Никой потребител не може да бъде принуждаван да прави разходи или да се чувства обвързан в договорни отношения с търговец само въз основа на обаждане по телефон или защото е присъствал на демонстрация на продукти в обществена зала. „При отправяне на оферти по телефона, дори потребителят да е приел предложението на търговеца с всички представени условия, договорът не се счита за сключен преди да бъде подписан от двете страни. Понякога търговците се опитват да твърдят, че са налице договорни отношения, без да изпращат писмения текст. Ако потребителите не са достатъчно добре информирани за правата си, могат да се подведат”, каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов.

Допреди няколко години законът е предоставял такава възможност, но впоследствие тя е отпаднала „предвид факта, че не се гарантира в достатъчна степен интересът на потребителя и може да бъдат правени произволни твърдения за това кой на какви договорни условия се е съгласил.”

Задължение на търговците е да информират всеки свой клиент още когато му предлагат своята стока или услуга, че може да се откаже от сключената сделка без някакви специални причини в срок от 14 дни, както и да удовлетворят претенцията му, когато е пожелал да се възползва от това свое право.

При сделките от разстояние и извън търговски обект всички потребителски права са на разположение на гражданите. Когато търговецът препятства упражняването им, Комисията е в готовност да реагира, да констатира нарушенията, да санкционира търговеца и същевременно да способства претърпелият вреди потребител да получи компенсация.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • юрист (гост)
    Отговор
    1 11:55  20.11.17
    БРАВО! Най- накрая да публикувате една статия, която е в полза на българските потребители, особено на ползващите услугите на мобилните оператори! Т.е.- НИКОЙ НЕ МОЖЕ ДА ВИ ЗАДЪЛЖИ първо да си поставите подписа под договор, който НЕ СТЕ ПРОЧЕЛИ, а чак ПОСЛЕ да го прочетете- каквато беше масовата практика в търговските обекти на един мобилен оператор! Изискайте договора В ПИСМЕНА ФОРМА, ПРЕДИ ДА ГО ПОДПИШЕТЕ! Ако не ви го предоставят, ПРОСТО СИ ИЗЛЕЗТЕ ОТ МАГАЗИНА И КАЖЕТЕ, ЧЕ ЩЕ СЕ ПОСЪВЕТВАТЕ С ВАШИЯТ АДВОКАТ. Отидете в първата адвокатска кантора, ПАК се посъветвайте с колега, и чак тогава се върнете в магазина и действайте по начина, указан от колегата! Да- може да е малко разкарване, но това разкарване ви спестява един куп бъдещи проблеми и бъдещи финансови натоварвания от мобилния оператор. А най- добре е, когато ви изкарат договора в писмена форма, вие да го вземете и да отидете при колега в адвокатската му кантора, за да го прочете той и да ви предупреди къде и кои са юридическите клопки на мобилния оператор. Ако служителите в магазина не искат да ви го дават, докарайте колегата- адвокат в магазина- нека той на място да го прочете, защото договорите на мобилните оператори са от по 5-6 страници и то- написани умишлено с малък шрифт...Каквото ви каже колегата- подписвайте или не подписвайте, това и ще направите. НЕ СЕ ЛЪЖЕТЕ И НЕ СЕ ЗАБЛУЖДАВАЙТЕ, ЧЕ СИ СПЕСТЯВАТЕ ВРЕМЕ, НЕРВИ И ПАРИ, АКО 1ВО ПОДПИШЕТЕ ДОГОВОРА, А ЧАК СЛЕД ТОВА ГО ПРОЧЕТЕТЕ!
  • Въпрос (гост)
    Отговор
    2 13:18  20.11.17
    А бихте ли ни казали колко ще ни струва съвета на колегата?
    1.В случай, че ние му донесем договора на крака в кантората.
    2.В случай, че той дойде с нас в магазина и прочете договора там.
    Благодаря предварително за 2те цифри.

    Коментиран от #5

  • РАМБО (гост)
    Отговор
    3 21:57  20.11.17
    ГЛУПОСТИ !
    Нищо вярно няма в статията !
    Мтел МОЖЕ !Абонират те служебно (мълчаливо съгласие )
    А КРС са на заплата в МТЕЛ , говорят същите техни лъжи !
    Който е измамен с "кукичките " знае !
  • Гост (гост)
    Отговор
    4 07:58  21.11.17
    Брей този колега юрист как разбира нещата !!!
    Това което предлага ще излезе златно, защото клиента дори и да сключи договор може да го развали предсрочно с три такси, като неустойка. Таксата за консултацив при юрист ще дойде доста повечко........нали !
    А относно договорите.....всеки да чете....предлагат се навсякъде. По мой наблюдения в мобилните оператори клиентите сами не проявяват интерес и се доверяват на търговеца. Малцина обаче все пак сядат да четат и то набързо отгоре, отгоре и едва ли с този прочит нещо ще разберат, но поне се стараят младите !
    А пък големите фирми и бизнесмени не посещават търговски обекти. Там и ходят на крак мобилните оператори !!!

    Коментиран от #6, #7

  • юрист (гост)
    Отговор
    5 14:23  21.11.17

    До коментар #2 от "Въпрос":

    НАРЕДБА № 1 ОТ 9 ЮЛИ 2004 Г. ЗА МИНИМАЛНИТЕ РАЗМЕРИ НА АДВОКАТСКИТЕ ВЪЗНАГРАЖДЕНИЯ изм. ДВ. бр.41 от 23 Май 2017г.
    Чл. 1. Размерът на възнаграждението за оказваната от адвоката правна помощ се определя по свободно договаряне въз основа на писмен договор с клиента, но не може да бъде по-малък от определения в тази наредба минимален размер за съответния вид помощ.
    Чл. 6. Възнагражденията за съвет, справка, изготвяне на книжа и договори са следните:
    1. (изм. - ДВ, бр. 2 от 2009 г., изм. и доп. - ДВ, бр. 84 от 2016 г.) за устен съвет, консултиране, относно процедура по медиация без участието на адвоката в нея и справка в съдебни и административни места и др. - 30 лв.;
    https://www.lex.bg/laws/ldoc/2135488240
  • юрист (гост)
    Отговор
    6 14:27  21.11.17

    До коментар #4 от "Гост":

    “...Публикувано във факти.бг: Брей този колега юрист как разбира нещата !!!...“ “Случайно“ ги разбирам, защото част от професията ми, съгласно закона, е предоставянето на правни консултации в качеството ми на български адвокат, вписан в САК и “случайно“ и от такава законна дейност- пак в качеството ми на адвокат- се формират облагаемата ставка на моите дължими данъци като самоосигуряващо се лице. Да не съм руски трол, че да въвеждам масово в заблуждение българските граждани по въпроси от правото....

    Коментиран от #9

  • юрист (гост)
    Отговор
    7 14:30  21.11.17

    До коментар #4 от "Гост":

    “...Публикувано във факти.бг: А относно договорите.....всеки да чете....предлагат се навсякъде...“ Ако не сте юрист и нямате юридическо образование, и 1000 пъти да четете текста на договора, не можете да му направите тълкуване на клаузите от юридическа гледна точка. Някой клаузи, маскирани като Ваши права, биха могли да създадат и задължения за Вас поради начина, по който са съставени- като клаузи, създаващи за Вас права И ЗАДЪЛЖЕНИЯ. Считате ли като неюрист, че бихте могли сам да направите юридическата им преценка, която се нарича тълкуване на съдържанието на писмен договор и че тази преценка ще е обективна, професионална и най- вече - ще можете сам да си помогнете?

    Коментиран от #8

  • един (гост)
    Отговор
    8 08:37  22.11.17

    До коментар #7 от "юрист":

    И какво ако установим, че договорът не ни устройва като текст? Нима някой ще се занимава с един чепат клиент, дето води адвокати в офиса, да му съставя отделно специален договор, който да му хареса?? Просто ще ни пратят любезно да се разкараме, и като идем в следващия мобилен оператор или телевизия, положението ще е същото.
  • прост човечец (гост)
    Отговор
    9 08:39  22.11.17

    До коментар #6 от "юрист":

    АКО ТОЛКОВА МНОГО РАЗБИРАШ, ЩЕ ХОДИШ ДА ВАДИШ ПАРИ, А НЕ ДА ПИСАТЕЛСТВАШ ТУКА И ДА ЛЪЖЕШ ХОРАТА ДА ТИ СТАНАТ КЛИЕНТИ.

Напиши коментар:


Публикувай