Last news in Fakti

14 Октомври, 2018 11:25 2 750 11

Трябва ли ѝ на Полша такова мега-летище?

  • полша-
  • летище-
  • строителство
Трябва ли ѝ на Полша такова мега-летище? - 1
Снимка: Shutterstock

Полша иска да има ново централно летище във Варшава. И да се конкурира с Лондон и Париж. За изграждането му са нужни 16,5 милиарда евро. А може би и повече. Кой ще плаща за амбициозния проект?

Новото централно летище на Варшава "Centralny Port Lotniczy" (CPL) трябва да бъде изградено на 40 километра западно от полската столица. То ще се намира на 15 минути път с влак от централната ЖП гара на Варшава.

"Това е най-големият проект в по-новата история на Полша", казва заместник-министърът на инфраструктурата Миколаж Вилд. Той добавя, че летището може да се превърне във "вратата на ЕС към Изтока".

Мега-летището ще струва 70 милиарда полски злоти (около 16,5 милиарда евро) и ще има капацитет да превозва първоначално 45 милиона пътници, а по-късно - 100 милиона. Това означава, че то ще се конкурира с лондонското "Хийтроу", парижкото "Шарл де Гол" и амстердамското "Схипхол". Първата фаза от строителството ще погълне 35 милиарда злоти - над 10% от бюджета на страната. То трябва да бъде изградено на площ от 3 хиляди хектара и да бъде открито през 2027 година. Изграждането на прилежащ град с промишлена зона и конгресен център също е част от мега-проекта.

Според плана, сегашното летище на Варшава "Фредерик Шопен" ще трябва да бъде закрито. Правителствени източници твърдят, че е безсмислено то да бъде разширявано, защото се намира в покрайнините на града и в непосредствена близост до район, в който живеят няколкостотин хиляди души. През 2012 година там беше построен нов терминал и нова гара, но до четири години летище "Шопен" ще достигне максималния си капацитет от 20 милиона пътници годишно. През 2017 година през него са минали 15,75 милиона пътници, което го превръща в най-голямото летище в Централна и Източна Европа, изпреварващо дори пражкото "Вацлав Хавел". По официални данни, през 2017 година през полските летища са преминали общо 34 милиона пътници - с 12% повече от 2015 година.

"Страната е важен пътен възел за редица дестинации - Лос Анджелис-Тел Авив, Виена-Токио, Шанхай-Париж и Ню Йорк-Техеран", се посочва в приета през ноември 2017 резолюция по въпроса. В документа се твърди още, че ако не бъде построено ново и по-голямо летище, Полша няма да може да мери сили със западноевропейските страни по отношение на въздушния транспорт и така ще изпадне във втора лига.

Как ще финансират проекта?

Досега полското правителство не е представило конкретен план за това как смята да финансира проекта. Миналата година шефът на Полския фонд за развитие PFR Павел Борис заяви, че имало груб план за това как да бъдат поети разходите, които нямало да натоварят държавния бюджет. Тогава той добави, че Фондът разполагал с нужните средства, за да се включи в проекта. Заместник-министър Вилд междувременно обяви, че прилежащите инфраструктурни обекти, които не са част от същинското летище, могат да бъдат финансирани с европейски пари.

Ана Конерт от Института по въздухоплаване към университета "Лазарски" във Варшава обаче не вижда никакви шансове дори и за частично европейско финансиране на мега-проекта. Тя смята, че изграждането му ще стане изцяло с пари на данъкоплатците. През юни 2018 са водени преговори с фирми от Сингапур, а заместник-министърът Миколаж Вилд заяви, че Китай и Южна Корея също били възможни партньори за финансирането на проекта.

С около 9 милиона превозени пътници през тази година (прогноза) полската авиокомпания LOT се нарежда едва на 19-о място сред европейските авиопревозвачи. Дори в самата Полша авиокомпанията не успява да се нареди на първото място - нискотарифни компании като WizzAir и Ryanair я изпреварват. Полският авиопревозвач разполага със 73 самолета, от които 11 "Боинг Дриймлайнер", с които обслужва дестинациите си до Чикаго, Ню Йорк и Лос Анджелис в САЩ, където живеят големи полски общности. През 2012 година LOT беше спасена от фалит с държавни средства и оттогава компанията се развива добре. Плановете са до края на годината да бъдат открити 12 нови дестинации, вкл. до Сингапур.

Кандидатът на опозицията за кмет на Варшава Рафал Тжаковски е против закриването на сегашното летище. Според него е по-смислено средствата да се вложат за неговото ремонтиране, както и за ремонта на едно друго летище, отдалечено на около 40 км от Варшава, което обслужва предимно полети на Ryanair. Според бившия председател на Надзорния съвет на авиокомпания LOT Яцек Кравчик пък, реалните разходи за построяването на новото летище ще се окажат значително по-високи от очакваното.

А ако се повтори историята с BER?

Освен това се чуват и предупреждения, че новият проект ще е пагубен за всички регионални летища, които бяха построени в Полша след присъединяването на страната към ЕС през 2004 година. От Ryanair твърдят, че бъдещото централно летище край Варшава може да се окаже със същата съдба като новото берлинско летище "Берлин Бранденбург" (BER). То се строи от 20 години, а всъщност трябваше да е готово през 2011. Откриването му беше отложено за 2020, а разходите за изграждането му накрая експлодираха. "Да не забравяме, че CPL край Варшава трябва да е още по-голямо и от това в Берлин", подчертава Ана Конерт от университета "Лазарски".


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Синан

    8 18 Отговор
    На кой й пука за Полша. Важното е, че след две седмици Турция ще отвори най-голямото летище на света! 🇹🇷

    Коментиран от #2, #3, #4

  • 2 Така така

    13 9 Отговор

    До коментар #1 от "Синан":

    И ще стане основен възел европа-азия.
    А можеше да се направи едно такова в България и да стане разпределителна станция.
    Ама не защо ни е на нас нещо голямо една две магистралки стигат за 10 години...
  • 3 СссереМ

    16 11 Отговор

    До коментар #1 от "Синан":

    Турското летище ще е три пъти по малко от полското бре фес.
  • 4 Анонимен

    8 5 Отговор

    До коментар #1 от "Синан":

    Вече е отворено. Световните авиокомпании го ползват за междинна спирка за изпразване на отпадъчните резервоари на тоалетните в самолетите.

    Коментиран от #5

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 гост

    7 2 Отговор

    До коментар #5 от "Насран Синан":

    Не думай те са спецове по икономика, имат един истъкнат учен ,кюрд е ,ердоган се казва. хахах ха ха ха ха ха
  • 7 Хасан

    6 6 Отговор
    Турция се превръща в глобална сила и Ичтанбул ще е центъра на потока от пътници,връзката между Запада и Изтока

    Коментиран от #9

  • 8 Българин

    4 5 Отговор
    Слушайте амуджите истина ви казват. Турция е сила. За съжаление България е малка и неконкурентно способна за такива мега проекти за милиарди долари
  • 9 vankata

    5 4 Отговор

    До коментар #7 от "Хасан":

    Вече има директни полети от Лондон до Австралия. Самолетите стават все по-икономични и летят на все по-дълги разстояния без междинно кацане за презареждане. А и масата турци не могат да си позволят да отидат някъде, а и отделно за много държави са нужни визи. Така че Истанбул няма как да стане транспортен център на Европа.
  • 10 До ванката

    5 3 Отговор
    Истанбул вече стана транспортен проект на не само на Европа, а за турците не бери грижа, дори %10 да могат да си "позволят" да летят, е повече от населението на България.. а за вътрешният им потенциал да не говорим.. летят по-евтино от Истанбул до Анкара, отколкото ти можеш да си купиш билет за автобус от София до Варна.. те работят.. няма да се учудвам, ако след години разбера, че са купили ново варшавско летище.. по-скоро ще се учудя, ако сложат някой лев в някое българско летище, особено след смъртта на китайският инвеститор за пловдивското летище.. хората работят.. и не им трябват проблемни зони, в което ние сме профи от години!..
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.