1 817 6

Българинът е прагматичен на „Черен петък”

Купува само това, което му е необходимо

Снимка: EPA/BGNES
Снимка: EPA/BGNES
Антония Стефанова

На „Черен петък” българинът купува конкретни неща на по-изгодни цени. Същевременно се очертава разлика от пет пъти между реална и психологическа покупателна способност. „Оказа се, че по публикувани в медиите данни в крайна сметка са похарчени от българските потребители в рамките на тази кампания около 250 млн. лв. Ако вземем онези 45% от българите, които в предварително представително изследване бяха декларирали, че ще си купят нещо от нея, вземем числото 410 лв., което беше посочено също в рамките на това проучване като средна сума, която са склонни да похарчат, но пък после вземем тези 250 млн. лв. и ги разделим на половината от активните български граждани, ще видим, че реалното число е около 80 лв. на потребител”, каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов.

„Хората искат да си купуват неща, които по-скоро са им потребни и подхождат прагматично, разумно, правят си планове, но невинаги тези планове могат да бъдат реализирани”, допълва той. И посочи възможни причини за разминаването между планирано преди кампанията потребителско поведение и реално случилото се по време на нея: хората не са открили търсеното от тях, намалението е било по-малко от очакваното, появило се е нещо непланирано и т.н.

Близо 55% от включилите се активно в кампанията „Черен петък” заявяват, че ще пазаруват нещо, което са планирали и за чиято цена са следили известно време преди това. Според Маргаритов, тези хора са информирани, добре подготвени и трудно биха могли да бъдат заблудени от едно от най-често срещаните нарушения по време на такива кампании – изкуственото завишаване на цената преди началото на кампанията или посочване на измислена цена за периода преди намалението.

Възможно част от деклариралите, че ще похарчат 400 лв. на „Черния петък” да са чакали цяла година да си купят желаното на по-добра цена. В този ред на мисли той отбеляза, че по-малките области, включително тези с по-слабо икономическо развитие като Монтана и Разград, например, са сред най-активно търсещите в Интернет намаления по време на „Черния петък”. Данните са извлечени от Google Trends и са актуални към момента на приключването на кампанията „Черен петък”.

Според председателя на КЗП потребителската култура на българина се повишава, но предстои още път до изравняването ни с държавите с по-дълги пазарни традиции. Той цитира проучване на Европейската комисия, според което 95% от гражданите на Финландия заявяват, че познават потребителските си права и ги упражняват. „При нас това число е 55%, но в последните периоди този процент е нараснал. Преди пет години при подобен сондаж е било с около 10% по-ниско”, посочи Маргаритов. „Темата за потребителската защита стана разпознаваема най-вече особено през последните две-три години, когато ние всячески се опитваме с различен тип инициативи, освен да осъществяваме дейността си на контролен орган, да реализираме редица информационни кампании, които да кажат на нашите потребители, че могат да се обръщат към институциите. Резултатът е, че трайно в последните три години жалбите и сигналите се увеличават, като това не означава, че нелоялните търговски практики нарастват, тъй като в много от случаите хората се обръщат към институцията и само за съвет как да постъпят в конкретна ситуация”, казва Маргаритов.

България


Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Готин ама не съвсем
    Отговор
    1 19:22  30.11.18
    Глупости на търкалета! Нито лев не съм дал, за черния петък, може би защото съм по информиран! Много ми бе смешно, но и жалко за българския потребител, лъган и мамен, най-вече от веригите! Качени и надути до безобразие цени и символични отстъпки, за определена залежала стока! На следващия ден "потребителите" разбраха, колко са излъгани! Като влязоха в магазините и видяха новите по-ниски цени, след "черния Петък", и тогава наистина им стана черно! Но хак им, като са тъпанари и нямат потребителска култура! Мъчиш се да им обясняваш, показваш, убеждаваш, но нашето тъпо племе не възприема! Та да си носят последствията!
  • търгаши
    Отговор
    2 19:38  30.11.18
    Внасят някаква стока, шибват и тройна цена, после на черен петък до към двойна и така.
  • причерня ми
    Отговор
    3 19:55  30.11.18
    На едни румънски търгаши този път показах комбинация от три пръста, както и на всички останали де ! Не на мен тия с надутите и после "намалени" цени на залежели стоки. Това което ме интересува го следя поне месец преди това и като видя, как ми го "сервират" на черен петък и ми причернява пред очите ! Впрочем точно на тия румънските търгаши, които споменах пробвайте да им напишете коментар различен от похвала да видите дали, ще ви го публикуват! Първо, ще ви накарат да го промените на положителен и ако не го направите просто ви отсвирват !
  • иво
    Отговор
    4 20:44  30.11.18
    Черен петък, ама извън България. Тук само залежала стока на висока цена имаше. Черен петък може да е всеки ден, като си поръчате от друга страна и си платите доставката до тук. Има разлика от 30 до 300% в цената, да не говорим че стоките са по-качествени.
  • Обикновен Бг
    Отговор
    5 22:29  30.11.18
    ПЪЛНИ ГЛУПОСТИ, ДА БЯХТЕ В ТЕХНОТО В МЛАДОСТ 4, ХИЛЯДИ, АМА ХИЛЯДИ ЧАКАХА ПРЕД ВРАТИТЕ МУ ДА ОТВОРЯТ. РАЗГРАБИХА ЦЕЛИЯ МАГАЗИН ЗА 5 МИНУТИ, А НА НЯКОЛКО МЕСТА В МАГАЗИНА СЕ БИХА. ЗА 5 МИНУТИ РАЗГРАБИХА ТОЗИ ГИИИИИГАНТСКИ МАГАЗИН. АМА ВЕРНО БЪЛГАРИТЕ СА ИДИОТИ, АМА НЕ 80%, А 95%.
  • дамане
    Отговор
    6 20:01  03.12.18
    У нас няма такова нещо като черен петък.Това да продадеш дефектна стара стока на -10% не е черен петък , а най-0бикновено пробутване на остатъци

Напиши коментар:


Публикувай