На 4 май 1966 г. в СССР започва производство на леките коли "Жигули" и "Лада" по лиценз на Fiat. До 80-те год. на миналия ХХ в. марката "Лада" се използва само за автомобилите предназначени за износ, докато на вътрешния пазар се продават като "Жигули".
Първият модел, носещ номер 2101, е разработен по лиценз на "Фиат" на основата на модела "Фиат 124". Впоследствие се оказва, че обикновената за руснаците дума „Жигули“ (кръстена на Жигульовските възвишения , намиращи се в близост до поречието на Волга край завода-производител) звучи неприлично на много езици (близка е до gigolo - жиголо, сводник) и името на експортния вариант се сменя на „Лада“. Това наименование обикновено се асоциира с търговския знак на завода ВАЗ — стилизирано изображение на древна речна платноходка (на руски — ладья (ладия)), въпреки че съществува и старо руско женско име Лада. ВАЗ 2101 е с класическо задно предаване, двигател 1200 куб. см. с 58 к.с., има максимална скорост от 135 км/ч и ускорява от 0-100 км/ч за 22 сек.
През 1972 г. в производство влиза по-мощна версия ВАЗ 2103 с двигател 1500 кубика с 72 к.с. и максимална скорост 147 км/ч. От средата на 70-те години до 1986 година в производство е комби-вариант ВАЗ 2102 с 1,2- и 1,3-литрови двигатели, съответно с 60 и 63 к.с. и максимална скорост 130 км/ч. През 1977 г. в производство заляга моделът ВАЗ 2121 (Нива), който модел се произвежда и до момента. През 1982 г. излиза Лада 2107, която се слави като „върхът на класиката при ладите“. Този модел се предлага с 1,5-литров двигател с 72 к.с., има максимална скорост 145 км/ч и ускорение от 0 до 100 км/ч за 17 сек. В края на 1984 година е представен моделът ВАЗ 2108 (Самара) хечбек с 3 или 5 врати, който модел поставя началото на втори етап в развитието на руския автомобилен производител с новото моделно семейство „Самара“. Това е първият модел Лада с предно предаване, произведен в бившия СССР. Самара се предлага с двигатели 1,3 и 1,5 л съответно с 63 и 72 к.с. и максимална скорост 145 и 150 км/ч.
След разпада на СССР "АвтоВАЗ" изпада в дълбока криза и само основното преструктуриране на фирмата позволява в средата на 90-те години автомобилният производител да обнови и разшири производството си. На Парижкия автосалон през 1994 г. за първи път е представен моделът ВАЗ 2110, който впоследствие се оказва родоначалник на третото поколение моделни семейства – 110.
Производството на четвъртото моделно семейство - „Калина“ (111) - стартира през 2004 г. с три модификации – ВАЗ Калина 1118 (седан), ВАЗ Калина 1119 (хечбек) и ВАЗ Калина 1117 (комби) с базов, изцяло модернизиран 1,6-литров двигател, 8 клапана.
От 2007 г. вече се продава новият модел „Лада Приора“ - седан, 1,6 л., 16 клапана, инжекторен.
В края на декември 2011 година „АвтоВАЗ” започна продажбата на новата кола „Лада Гранта”, построена на платформата на „Лада Калина”.Lada Granta е автомобил с предно предаване, създаден на основата на Lada Kalina, за да замени едновременно Lada 2107, Lada Samara и Lada Kalina. Новият модел се отличава с просторно купе и голям багажник, а конструкцията му е разработена с помощта на цифрови технологии и методика на Renault-Nissan. Специално за Гранта е разработен нов 1,6-литров двигател с 8 клапана. Той изисква средно по 7,2 литра на гориво на 100 км и позволява движение с максималната скорост от 167 км/час.
През 2012 година Алиансът Renault-Nissan придоби дял от 75% от АвтоВАЗ , като Renault ще инвестира в смесеното дружество през следващите 2 години 300 млн. долара, а Nissan – 450 млн. долара.В рамките на споразумението автомобили Renault и Nissan може да бъдат произвеждани заедно с модели на Lada в завода в руския град Толиати.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Фен
I drive lada
08:12 04.05.2019
2 Палмиро Толиати-Италиански комунист
08:15 04.05.2019
3 ЯКИ КОЛИ. С ДВА КРЮЧА И ОТВЕРКА
Коментиран от #5
08:16 04.05.2019
4 От хан Аспарух
Не е шкода не е дачия с тия трицилиндрови мотори. Новата модификация на дачия ще трицилиндров двигател с въздушно охлаждане ивътре ще се отоплява купето на свещи. Пожелавам на всички да ди купят мощна трицилиндрова дачия с въздушно охлаждане
08:19 04.05.2019
5 Академик Балкански
До коментар #3 от "ЯКИ КОЛИ. С ДВА КРЮЧА И ОТВЕРКА":
Колата е за да се кара, не да се ремонтира всекидневно.Коментиран от #11
08:25 04.05.2019
6 onq s konq
Коментиран от #7
08:37 04.05.2019
7 NikNay
До коментар #6 от "onq s konq":
Остави ги руснаците, кажи ние какво заслужаваме? Присмяи се хърбел на щърбел!Коментиран от #9
09:01 04.05.2019
8 Тъп
Коментиран от #13, #16
09:15 04.05.2019
9 тури му го
До коментар #7 от "NikNay":
Е той onq си го е написал заслужава кон ха ха09:20 04.05.2019
10 ПРОПУСНАЛИ СТЕ ВАЗ 2106
09:27 04.05.2019
11 ВСЕКИДНЕВНО И ЛАДА !!!!!!???????
До коментар #5 от "Академик Балкански":
ПОРЕДНИЯ ЛЬОХМАН ДРЪНКАЩ КВО ЗА Е БЕЗ ДА СИ ИМА И ПОНЯТИЕ ......Коментиран от #12
09:30 04.05.2019
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Руските свине
До коментар #8 от "Тъп":
Ни отказаха да произвеждаме Булгаррено, бе русоид и ни накараха да сглобяване Москвич.10:38 04.05.2019
14 Тисъна
12:03 04.05.2019
15 Тисъна
До 10- ти номер: Никой не ни е карал: трасетата си взеха лиценза, защото нарушихме договора за износа
12:06 04.05.2019
16 А БЕ
До коментар #8 от "Тъп":
НИЕ НЕ ПРОИЗВЕЖДАМЕ НИЩО БЛАГОДАРЕНИЕ НА БРАТЯТА ТИ РУСНАЦИ, ЧЕ И КОНЦЛАГЕР НИ БЯХА НАПРАВИЛИ ДЪРЖАВАТА !12:10 04.05.2019
17 Руснак-инженер
Коментиран от #19
12:10 04.05.2019
18 КЪК ША СА ЕДНАКВИ.СЛОЖИ ЕДНА
До коментар #12 от "Академик Балкански":
ДО ДРУГА ФИАТ И ЖИГУЛИ И СА ОПИТАЙ ДА РАЗМЕНИШ НЯКОЯ ЧАСТ..... НИКОЯ НЯМА ДА СТАНЕ. РУСКОТО СИ Е РУСКО ФИАТОВОТО ФИАТОВО.ЕЙ ТМА Е ДОКАЗАТЕЛСТВО ЧЕ СИ С КУПЕНА ДИПЛОМА... ХАХАХАХАААА....12:50 04.05.2019
19 К.К.
До коментар #17 от "Руснак-инженер":
Fiat 124 е модел от 1966г, кола на годината 1967г (Уикипедия). Лиценза за производство е купен по-късно, с дейното участие на председателя на комунистическата партия на Италия др.Толиати. Първите бройки излизат от завода под погледа на командированите инженери от Италия до усвояване на производството.13:45 04.05.2019
20 1944
15:20 04.05.2019
21 Петков
Поради финансови причини днес не мога да си позволя нова Лада, затова карам 15 годишна Тойота, която още на 10 години бе претърпяла основен ремонт на скоростна кутия, окачване, а ръждата е повече от здравите места по тенекията
Коментиран от #22
16:30 04.05.2019
22 жоро уудстока
До коментар #21 от "Петков":
Мъжете имаме самочувствие на разбиращи от коли,ама повече е"на гол гъз чифте пищови".Голямо двуцифрено число години съм се занимавал с коли:"Москвич,Лада,Жук,Ниса"...Всички имаха големи проблеми с шарнири,носачи,всякакви лагери,корм.кутии и мн.други.Разбирам носталгията,ама...А скоростна кутия и окачване обикновено се разбиват от неразумно каране по лоши пътища.Всемейството ми сме имали три бр."Тойота"-сина още кара"Корола".До сега само консумативи и един маншон е сменен.Карам "Мерцедес"и честно казано се моля да е здрав като японките,въпреки,че засега нямам проблеми.Късмет с колите каквито и да са те.То е като с жените и всяка техника.....16:58 04.05.2019
23 ЛАДА РАЛИ РЕЙСИНГ
20:04 04.05.2019
24 Ракетата
22:50 04.05.2019
25 Пешо
Коментиран от #28
11:42 05.05.2019
26 Случаен
17:28 06.05.2019
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 стоян георгиев
До коментар #25 от "Пешо":
доволен си бил щото е нямало други.я караи сега лада!!!!11:05 07.05.2019