Last news in Fakti

4 Май, 2019 07:27 6 800 28

4 май 1966 г. - ЧРД на "Жигули" и "Лада"

  • лада-
  • ваз-
  • жигули

След разпада на СССР "АвтоВАЗ" изпада в дълбока криза

4 май 1966 г. - ЧРД на "Жигули" и "Лада" - 1

На 4 май 1966 г. в СССР започва производство на леките коли "Жигули" и "Лада" по лиценз на Fiat. До 80-те год. на миналия ХХ в. марката "Лада" се използва само за автомобилите предназначени за износ, докато на вътрешния пазар се продават като "Жигули".

Първият модел, носещ номер 2101, е разработен по лиценз на "Фиат" на основата на модела "Фиат 124". Впоследствие се оказва, че обикновената за руснаците дума „Жигули“ (кръстена на Жигульовските възвишения , намиращи се в близост до поречието на Волга край завода-производител) звучи неприлично на много езици (близка е до gigolo - жиголо, сводник) и името на експортния вариант се сменя на „Лада“. Това наименование обикновено се асоциира с търговския знак на завода ВАЗ — стилизирано изображение на древна речна платноходка (на руски — ладья (ладия)), въпреки че съществува и старо руско женско име Лада. ВАЗ 2101 е с класическо задно предаване, двигател 1200 куб. см. с 58 к.с., има максимална скорост от 135 км/ч и ускорява от 0-100 км/ч за 22 сек.

През 1972 г. в производство влиза по-мощна версия ВАЗ 2103 с двигател 1500 кубика с 72 к.с. и максимална скорост 147 км/ч. От средата на 70-те години до 1986 година в производство е комби-вариант ВАЗ 2102 с 1,2- и 1,3-литрови двигатели, съответно с 60 и 63 к.с. и максимална скорост 130 км/ч. През 1977 г. в производство заляга моделът ВАЗ 2121 (Нива), който модел се произвежда и до момента. През 1982 г. излиза Лада 2107, която се слави като „върхът на класиката при ладите“. Този модел се предлага с 1,5-литров двигател с 72 к.с., има максимална скорост 145 км/ч и ускорение от 0 до 100 км/ч за 17 сек. В края на 1984 година е представен моделът ВАЗ 2108 (Самара) хечбек с 3 или 5 врати, който модел поставя началото на втори етап в развитието на руския автомобилен производител с новото моделно семейство „Самара“. Това е първият модел Лада с предно предаване, произведен в бившия СССР. Самара се предлага с двигатели 1,3 и 1,5 л съответно с 63 и 72 к.с. и максимална скорост 145 и 150 км/ч.

След разпада на СССР "АвтоВАЗ" изпада в дълбока криза и само основното преструктуриране на фирмата позволява в средата на 90-те години автомобилният производител да обнови и разшири производството си. На Парижкия автосалон през 1994 г. за първи път е представен моделът ВАЗ 2110, който впоследствие се оказва родоначалник на третото поколение моделни семейства – 110.

Производството на четвъртото моделно семейство - „Калина“ (111) - стартира през 2004 г. с три модификации – ВАЗ Калина 1118 (седан), ВАЗ Калина 1119 (хечбек) и ВАЗ Калина 1117 (комби) с базов, изцяло модернизиран 1,6-литров двигател, 8 клапана.

От 2007 г. вече се продава новият модел „Лада Приора“ - седан, 1,6 л., 16 клапана, инжекторен.

В края на декември 2011 година „АвтоВАЗ” започна продажбата на новата кола „Лада Гранта”, построена на платформата на „Лада Калина”.Lada Granta е автомобил с предно предаване, създаден на основата на Lada Kalina, за да замени едновременно Lada 2107, Lada Samara и Lada Kalina. Новият модел се отличава с просторно купе и голям багажник, а конструкцията му е разработена с помощта на цифрови технологии и методика на Renault-Nissan. Специално за Гранта е разработен нов 1,6-литров двигател с 8 клапана. Той изисква средно по 7,2 литра на гориво на 100 км и позволява движение с максималната скорост от 167 км/час.

През 2012 година Алиансът Renault-Nissan придоби дял от 75% от АвтоВАЗ , като Renault ще инвестира в смесеното дружество през следващите 2 години 300 млн. долара, а Nissan – 450 млн. долара.В рамките на споразумението автомобили Renault и Nissan може да бъдат произвеждани заедно с модели на Lada в завода в руския град Толиати.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Фен

    27 27 Отговор
    I love lada
    I drive lada
  • 2 Палмиро Толиати-Италиански комунист

    22 25 Отговор
    С удоволствие бих си купил една лада, но не срещам дилърства в България, а с тези рестрикции спрямо Русия от страна на ЕС, вероятно с митата и таксите ще излезе нерентабилна покупка,
  • 3 ЯКИ КОЛИ. С ДВА КРЮЧА И ОТВЕРКА

    28 20 Отговор
    СИ ОПРАВЯШ СЕКИ ПРОБЛЕМ САМ/ СТИГА ДА НЕ СИ ИБРИКЧИЯ С РЪЦЕ НАВРЯНИ В Г....ЗЪ/.

    Коментиран от #5

  • 4 От хан Аспарух

    14 23 Отговор
    Лада си остава вечно лада.
    Не е шкода не е дачия с тия трицилиндрови мотори. Новата модификация на дачия ще трицилиндров двигател с въздушно охлаждане ивътре ще се отоплява купето на свещи. Пожелавам на всички да ди купят мощна трицилиндрова дачия с въздушно охлаждане
  • 5 Академик Балкански

    28 16 Отговор

    До коментар #3 от "ЯКИ КОЛИ. С ДВА КРЮЧА И ОТВЕРКА":

    Колата е за да се кара, не да се ремонтира всекидневно.

    Коментиран от #11

  • 6 onq s konq

    23 43 Отговор
    Руснака НЕ ЗАСЛУЖАВА нищо по-добро от Лада.Дори и това му е много:)

    Коментиран от #7

  • 7 NikNay

    32 14 Отговор

    До коментар #6 от "onq s konq":

    Остави ги руснаците, кажи ние какво заслужаваме? Присмяи се хърбел на щърбел!

    Коментиран от #9

  • 8 Тъп

    30 11 Отговор
    Резонният въпрос е :А ние какъв автомобил произвеждаме като сме толкова умни ,а??Отговорете си сами и защо станахме бунището на автоскрапа на европата.

    Коментиран от #13, #16

  • 9 тури му го

    11 3 Отговор

    До коментар #7 от "NikNay":

    Е той onq си го е написал заслужава кон ха ха
  • 10 ПРОПУСНАЛИ СТЕ ВАЗ 2106

    25 4 Отговор
    А също така ,сте пропуснали това,че руснаците подсилват ходовата част на автомобила. FIAT 124 e автомобил на годината през 1969г.Прекрасен за времето си,отличен италиански дизайн.
  • 11 ВСЕКИДНЕВНО И ЛАДА !!!!!!???????

    7 4 Отговор

    До коментар #5 от "Академик Балкански":

    ПОРЕДНИЯ ЛЬОХМАН ДРЪНКАЩ КВО ЗА Е БЕЗ ДА СИ ИМА И ПОНЯТИЕ ......

    Коментиран от #12

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Руските свине

    18 17 Отговор

    До коментар #8 от "Тъп":

    Ни отказаха да произвеждаме Булгаррено, бе русоид и ни накараха да сглобяване Москвич.
  • 14 Тисъна

    9 1 Отговор
    До 10-ти номер: ФИАТ 124 беще кола на 1966 г
  • 15 Тисъна

    10 5 Отговор
    До 10-ти номер: ФИАТ 124 беще кола на 1966 г
    До 10- ти номер: Никой не ни е карал: трасетата си взеха лиценза, защото нарушихме договора за износа
  • 16 А БЕ

    13 14 Отговор

    До коментар #8 от "Тъп":

    НИЕ НЕ ПРОИЗВЕЖДАМЕ НИЩО БЛАГОДАРЕНИЕ НА БРАТЯТА ТИ РУСНАЦИ, ЧЕ И КОНЦЛАГЕР НИ БЯХА НАПРАВИЛИ ДЪРЖАВАТА !
  • 17 Руснак-инженер

    15 12 Отговор
    Лада е името на славянската богиня на любовта. Фиат 124 е автомобил на европа за 1968г. На второ място за 1969 се класира Фиат 125. Руснаците купуват лиценза за фиат124 по линия на "червеното" приятелство между двете страни по онова време. И тъй като никога не са могли да произведат нещо, което не се дяла със струг и тесла, остават 30 години на един морално остарял продукт...

    Коментиран от #19

  • 18 КЪК ША СА ЕДНАКВИ.СЛОЖИ ЕДНА

    9 4 Отговор

    До коментар #12 от "Академик Балкански":

    ДО ДРУГА ФИАТ И ЖИГУЛИ И СА ОПИТАЙ ДА РАЗМЕНИШ НЯКОЯ ЧАСТ..... НИКОЯ НЯМА ДА СТАНЕ. РУСКОТО СИ Е РУСКО ФИАТОВОТО ФИАТОВО.ЕЙ ТМА Е ДОКАЗАТЕЛСТВО ЧЕ СИ С КУПЕНА ДИПЛОМА... ХАХАХАХАААА....
  • 19 К.К.

    12 1 Отговор

    До коментар #17 от "Руснак-инженер":

    Fiat 124 е модел от 1966г, кола на годината 1967г (Уикипедия). Лиценза за производство е купен по-късно, с дейното участие на председателя на комунистическата партия на Италия др.Толиати. Първите бройки излизат от завода под погледа на командированите инженери от Италия до усвояване на производството.
  • 20 1944

    12 7 Отговор
    колко трябва да си извън нормалния свят, за да произвеждаш нещо 40 години без подобрение?
  • 21 Петков

    13 10 Отговор
    1987 си купих от Мототехниката чистачки нова Лада 21061(LADA 1500 S) карах я 22 г и я продадох. Имам само суперлативи за този надежден евтин за поддръжка и любим за цяло едно поколение съветски автомобил.
    Поради финансови причини днес не мога да си позволя нова Лада, затова карам 15 годишна Тойота, която още на 10 години бе претърпяла основен ремонт на скоростна кутия, окачване, а ръждата е повече от здравите места по тенекията

    Коментиран от #22

  • 22 жоро уудстока

    10 4 Отговор

    До коментар #21 от "Петков":

    Мъжете имаме самочувствие на разбиращи от коли,ама повече е"на гол гъз чифте пищови".Голямо двуцифрено число години съм се занимавал с коли:"Москвич,Лада,Жук,Ниса"...Всички имаха големи проблеми с шарнири,носачи,всякакви лагери,корм.кутии и мн.други.Разбирам носталгията,ама...А скоростна кутия и окачване обикновено се разбиват от неразумно каране по лоши пътища.Всемейството ми сме имали три бр."Тойота"-сина още кара"Корола".До сега само консумативи и един маншон е сменен.Карам "Мерцедес"и честно казано се моля да е здрав като японките,въпреки,че засега нямам проблеми.Късмет с колите каквито и да са те.То е като с жените и всяка техника.....
  • 23 ЛАДА РАЛИ РЕЙСИНГ

    13 7 Отговор
    ВИЖДАМ ПАРКЕТНИ МУХЛЮЗИ ПАК ТУКА. МРЪДНЕТЕ Я В УНГАРИЯ ПОЛША ЧЕХИЯ ТУРЦИЯ И ВИЖТЕ КАКВИ РАЛИТА СЕ ПРАВЯТ СААААМО С ЛАДИ САААОМО С ФОРСИРАНИ ЛАДЕНИ ИЛИ ЖИГУЛЕНИ МОТОРИ .СААААМО ЛАДИ СТОТИЦИ И В ПОЛША И УНГАРИЯ И Т.Н .ВСЯСА ГОДИНА СТРАШНО ШОУ СТРАШЕН ИНТЕРЕС И ОГРОМНА ПОСЕЩАЕМОСТ ОТ МЕСТНИ ЗРИТЕЛИ .НЯМА ДА ВИДИТЕ НИТО ЕДНА ЗАПАДНА КОЛА В РАЛИТАТА.ЛАДАТА ТАМ Е КУЛТ НИЩО ЧЕ ДОРЕ В ПОЛША ПЛЮЯТ УШАНКИТЕ ЗА ЩЯЛО И НЕ ЩЯЛО НО ЗА 1500 ЕВРА ПОЛУЧАВАТ ОТ РУСИЯ НОВ ДВИГАТЕЛ СКОРОСТНА КУТИЯ И НА ДРУГОТО РАЛИ ПАК СА ТАМ.
  • 24 Ракетата

    12 7 Отговор
    Чета разни тъпи коментари и се чудя, руснаците ли са ни били проблема или нашата мила родна тъпотия. Господа разбирачи, някой виждал ли е Фиат 124 или направи ли си труда да прочете нещо за него. Сеат, чийто таралясници карате сега, купува лиценза за Фиат 124 и започва да го произвежда едно към едно. Руснаците правят нов двигател. Разпределителният вал е в главата а при Фиат е в блока . Скоростната кутия също няма нищо общо. Да не говорим за дръжки на вратите и още куп неща. Искате от чичо си Сорос и некой лев за образование а не само за пукница.
  • 25 Пешо

    10 5 Отговор
    Карал съм две нови "Лада", едната 2103 от 1974 година и една 2104 от 1989 година и не съм имал проблеми с тях. През соца съм имал и "Волга" 2410, "Мосвич" 21412 и съм доволен от тях. За времето си бяха добри коли.

    Коментиран от #28

  • 26 Случаен

    3 0 Отговор
    Много хора тук отново изпадат в спомени за социализма и колите му. Говорите така, само защото не сте могли да сравнявате западните коли заедно с Ладите. Имаше Кореком тогава, и по-рано продаваха нови френски автомобили без да чакаш 10 год, като за беше за ладите. Цената беше около 2000 щатски долара за нова кола. Я ми сравнете Пежо 404 дизел с Лада, каквато и да е. Ладите чупеха двигатели на под 100 хил. км.Не ставайте смешни бе хора.Френските дизели още тогава караха по 300 хил. без проблем по двигателите.
  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 стоян георгиев

    2 0 Отговор

    До коментар #25 от "Пешо":

    доволен си бил щото е нямало други.я караи сега лада!!!!