6 324 34

Каролев: Правителството сгреши с подхода си към Volkswagen

Липсата на достатъчно квалифицирани хора в България, които да работят в завода е фактор

Каролев: Правителството сгреши с подхода си към Volkswagen

Правителството направи грешка като не нае професионални консултанти и лобисти, за да привлече новия автомобилен завод на Volkswagen. Това каза през уикенда икономистът Владимир Каролев в ефира на БНТ, добавяйки, че е бил скептичен относно успеха на начинанието още от самото начало. Той даде пример със Словакия, Унгария и Полша, където са наели такива световно известни професионалисти и сега там има производства на германския концерн.

„Сигурно и Борисов е говорил с Меркел, но аз говоря за професионални лобисти, които имат контакти в автомобилния сектор и на най-високо политическо ниво“, коментира икономистът.

Той посочи и други неща, които още от началото са давали ясни сигнали, че компанията предпочита турската ни съседка. „Първо, VW си промени проекта заради Турция. По принцип този завод трябваше да е за производство на SUV. Защото това е новата фамилна кола. Но Ердоган обеща Турция да купува по 35 000 коли всяка година от този завод за публичната администрация. И те промениха проекта си, за да правят и седани там“, каза Каролев.

Той също така напомни и за липсата на достатъчно квалифицирани хора в България, които да работят в завода. „Да ме извинят пловдивчани, но в България има само едно място, където може да влезе инвестиция с такъв размер, както като пари, но и като хора – това е Софийското поле. Нямаше начин да се намерят в района на Пловдив 5000 души от необходимия калибър. На компанията и трябват 1000 инженери, 300-400 мениджъри, а другите да са хора с квалификация“, каза още икономистът.

Каролев коментира и темата със здравеопазването в България. Според него в системата има три проблема - има прекалено много болници, в които има много легла и малко пациенти, остойностяването на услугите се прави грешно и Касата харчи твърде много пари за лекарства.

„По брой болници и брой легла на глава от населението сме на второ място в ЕС. В България е пълно с болници, в които има много легла и малко пациенти. Трябва да се направи анализ и е неизбежно закриването на общински и държавни болници. Ако една частна болница не може да се издържа, тя ще се самозакрие и тези, които са инвестирали в нея, ще загубят парите си. Това досега не се е случвало“, каза Каролев.

Той обаче смята, че където се закрива болница, там трябва да се създава много модерен център за бърза помощ и да се създадат условия за мобилност. „Тоест, ако не може да се случи нещо в този център, ако трябва и с хеликоптер да се стигне до най-близката болница“, каза икономистът.

Като втора причина за проблеми в здравеопазването Каролев посочи начина на остойностяването на пътеките. „Фокусът върху клиничните пътеки според мен е грешен. Неслучайно частните болници се създават само за най-финансираните клинични пътеки – за онкологичните заболявания и за сърдечно-съдовите заболявания. И затова те просперират. Не са многопрофилни“, каза той.

Каролев даде пример с бюджета на Здравната каса, който расте 3 пъти по-бързо от икономиката. „Тази година бюджетът е 4.3 млрд. лв. Миналата година беше 3.8 млрд. лв. Само преди 5 години беше с 50% по-нисък. За този период икономиката е нараснала със 17%. Т.е. бюджетът на Касата расте три пъти по-бързо от икономиката. Очевидно не дава ефект този модел“, смята той.

Третият проблем, според Каролев, е с реинбурсирането на лекарства. „В болниците обикновено се поръчват най-скъпите лекарства и най-скъпото оборудване. Ние не сме Швейцария, за да можем да си позволяваме скъпи лекарства. Касата трябва да доплаща само генерични лекарства, т.е. с изтекъл патент. Затова трябва да има икономисти в управлението на здравния сектор. Аз съм доволен, че за първи път имаме такъв – министър Кирил Ананиев“, каза още Каролев.

Според него има двама министри в България, от които никой никога няма да бъде доволен – това е финансовият министър и министърът на здравеопазването.

България
Поставете оценка:
Оценка 3 от 13 гласа.

Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 Тоя па

    51 6 Отговор
    Тупан. Разбирач по всичко.

    Коментиран от #2

  • 2 абе

    29 16 Отговор

    До коментар #1 от "Тоя па":

    даже и да е тупан, турците им купиха 40 000 коли и им дадоха стабилна субсидия а ние гледаме като пукали.. в бъглария 40 000 вагена ще ги купят частни лица за колко време?

    Коментиран от #5, #10

  • 3 за кви грешки ми говориш

    49 6 Отговор
    Ами то самото правителство е тотално и фатално сгрешено , барабар с Тиквоглавеца.

    Коментиран от #25

  • 4 КойЗакара

    53 7 Отговор
    Кой спря да няма нефтопровод през България, Кой каза че не ни трябва АЕЦ и турците почнаха да си строят вместо да чакат ние да им внасяме, Кой отказа Южен поток и накара тръгбите да отидат в Турция .... Кой накара Фолксваген да отидат в Турция ... не ви ли се струва малко случайно всички проекти, които са запътени за България да отиват в Турция. Сега се сетете Кой строи магистрали натам ?

    Коментиран от #16

  • 5 AaПрецакахмеСе

    19 4 Отговор

    До коментар #2 от "абе":

    Е как ... прецакахме се ... Тол системата купи баш фолксваген, Полицайте си взеха Шкоди ... ние каквото можахме купихме от тях - хората вече няма нужда да ни будалкат, че ще правят бизнес тук. Вместо да кажеш, че ще ги купиш след построяването - ние издумкахме де ще пари имаме за таралясници предварително. Ще впечатлиш видиш ли производител ако им купиш 400-500 коли )
  • 6 Ако се

    23 4 Отговор
    Ако се работи на смени 4 дни бачкане, 4 дни почивка, то инженерите могат да пътуват и от Германия всяка седмица (полета е 2часа). Колкото за останалата дейност, в зависимост от сложността хората могат да бъдат обучени за период между 4 седмици и три месеца.

    Коментиран от #8, #20


  • 7 Калоян

    30 4 Отговор
    Куцо кьораво и сакато взе да учи икономика. От толкова икономисти сега няма кой да хване гайковерта, а инжинерите само докато помиришат дипломата си и драсват надалеч, щото само с икономисти не се изкарват достойни заплати.
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор

  • 9 kkk

    21 1 Отговор
    Каролев, ти ли се предлагаш? Кажи си го направо... Този човек живее в някаква паралелна вселена и разбира под контакти да си ги "аднал" в ЛинкдИн или Фейсбук.
  • 10 хтр

    22 1 Отговор

    До коментар #2 от "абе":

    Много е лесно да даваш чужди пари. Как ги говорите милионите све едно са стотинки... Ще кажеш, че България е акционер във Волксваген, а не в Пееевските фирми и т.н.
  • 11 👮 💂

    22 1 Отговор
    Фолксваген не се поддадоха на рекетът на Шайката
  • 12 ???

    16 2 Отговор
    Ама как така ще сгреши. Нали казаха- много важно, до две, три години все някой ще дойде. Днес казват, че всички ни хвалят. 🎃🎃🎃
  • 13 Последния софиянец

    23 3 Отговор
    Нашия лобист Роската Плювалников е най добрия. Колко фолксвагени е паркирал по немските,, паркинзи,, като гастербайтер.
  • 14 Абсолютен аматьор

    43 4 Отговор
    Нвчевиждано тъп анализ! Каролев, ти си изпята песен! За пореден път си пролича, че юпитата сте прекалено прехвалени кухи лейки. Слушай сега какво е положението. ФВ затвориха завода си в Русия. На тях не им трябва пореден ЕС завод, който да изнася на брутални цени за трети страни извън ЕС. Така чрез завод в Турция, те ще обхванат Турция, арабския свят, Русия, Казахстан и тн, все страни с голям търговски потенциал. ЕС е пренаситен пазар! Нямаше никакви шансове заводът да е в България, просто Боко използва това нещо за евроизборите като опорна точка, както преди използва измишльотините си за “бития си дядо”. Каролев, за твое съжаление, ти си прекалено самовлюбен и нагъл самозванец! Нищо не разбираш! Ама нищо! Бъкел!

    Коментиран от #33

  • 15 Шаран БГ

    9 0 Отговор
    О-хо , експерта. " След дъжд - качулка" или " Като ти се счупи колата - пътища много ! " И аз съм много доволен - оставам си в блатото........
  • 16 Дедо

    18 1 Отговор

    До коментар #4 от "КойЗакара":

    Е нема такава държава, факт. Чехия, Словакия, Унгария, Румъния индустрия, заводи за автомобили, резервни части, хиляди заети , къде сме ние жална картинка.Ще ми говорите за растеж в икономиката, от какво да дойде БЕ. Ниски заплати, е от къде пари в бизнеса, че да плаща. С услуги и търговия икономкика не се прави. Това е третия свят. Жалка картинка. Нема такава държава.Факт. Този народ явно си заслужава политическия интелект.
  • 17 Цецо Цветанов

    9 0 Отговор
    Владо, нищо не разбираш. Бойко е специалист, а Плевнелиев е неговия пудел. Други не трябват........специалисти
  • 18 Диамантената ръка

    3 5 Отговор
    Ами значи заводът за SUV - та ще е в България...
  • 19 Пич

    5 0 Отговор
    Рядко глупав пудел!
  • 20 Бай Ганю

    12 2 Отговор

    До коментар #6 от "Ако се":

    Той полета е два часа ама ако живееш в самолета. Я сметни времето до летището проверките, закъснението на полета после на другото летище като кацнеш пак проверки , багаж транспорт до където живееш / освен ако не живееш да летището/ . И колко часа прави това?; Май май ще отиде един ден самов едната посока и после на обратно- кво стана то от твоите 4 дни почивка останаха 2. Голяма далавера... Аман от тъпунгери дето си мислят че като билета до Лондон е 20 лева то толкова ще им излезе да отидат до там и да се върнат...

    Коментиран от #21, #24

  • 21 ИМПЕРИАЛИСТ

    4 3 Отговор

    До коментар #20 от "Бай Ганю":

    Човекът има в предвид ЧАСТНИ САМОЛЕТИ на топ-специалистите, което е нещо нормално за тях...
  • 22 Я па тоя

    8 0 Отговор
    Англичаните имат поговорка: "Ех ако ги разбирах нещата като мойта жена след това!". Та и тоя суяк.
  • 23 Този коментар е премахнат от модератор

  • 24 Във

    5 1 Отговор

    До коментар #20 от "Бай Ганю":

    Великобритания през събота и неделя редовно идват немски лекари за да заработват допълнително. Познавам холандски инженери работещи в Сименс, които всяка седмица летят от УК до Холандия. Познавам и българи, които работят в Стокхолм и всеки уикенд се прибират в Лондон...Аман от тъпунгери, които още се държат за полата на майка си...
  • 25 Този коментар е премахнат от модератор

  • 26 ДОКО

    7 0 Отговор
    НИЩО НЕ Е ГРЕШНО...КАЗА ГЕНЕРАЛ БОКОВ НЕМА КОМИСИОННА НЕМА НИКАКЪВ ЗАВОД...АДИ ЧАО

  • 27 Грую

    5 0 Отговор
    Да не би г-н Каролев да иска да рече: "Трябваше да наемат някой такъв, като мен" . И какво ли щеше да обещае повече на германците?
  • 28 майтап ва

    6 0 Отговор
    в БГ едва ли ще се намерат и 500 чиляка свършили ДВГ висше и техникум ,след като още преди 25 години в техникумите се закриха специалностите ДВГ,ЕОПП,ЕТ, даже и електротехтическиге! сега със сервитьори и бармани ша прайш техниса ,ама нанай!!!
  • 29 Марин Маринов

    6 0 Отговор
    До ,,24,, ......Във, във......байно, човека правилно го е сметнал. От Германия до Великобритания времетраенето на полета дали е равно на това от БГ до Германия? И какви лекари идват от Германия и от коя част? От Югоизточна Германия може би, а? Май ти се държиш още за полата на майка си, като понятие си нямаш недей драскай глупости поне. Работил съм преди години във Франция, живеех в Нант ,а офиса беше в Париж. Така се случи че пътувах със самолет от Понеделник до Петък, два пъти дневно. Сутрин ставаш в 4 :30 , в 6 си на летището, оставяш колата, в 7 излиташ . В 7: 25 си кацнал на,, Шарл де Гол,, и в 8 и нещо си в офиса. В 16 си тръгваш , в 17 :30 летиш обратно и към 18 : 30/ 19 си се прибрал . Като пребит....така че не ни обяснявай неща за които само си чувал.
  • 30 Ето го

    5 1 Отговор
    Ето го и тоя "икономист". И той като всички останали в последните 30 години иска да ЗАКРИВА ( в случая болници). Абе, индианец, абе те тия болници щом са ги строили едно време, значи е имало нужда бе! А е имало нужда, понеже имаше и хора! Сега закрихте държавата, изморихте хората, а ти ми пееш как нямало кой да работи в заводите на ФВ. Ми как ще има, бе? Ей, дано да има БОг и да ви отсипе! Предатели мръсни!
  • 31 Българин

    4 0 Отговор
    Какво унивате нали преди 36 години изгонихме 350 000 работна ръка, сега техните деца ще работят във VW. Радвайте се ще има работа за нашите сънародници в Турция.
  • 32 Радослав

    3 0 Отговор
    г-н Каролев , а не помислихте ли, че строежа на завода е 3 години и това време е напълно достатъчно да се подберът кадри и да се изпратят директно във VW на обучение.... спокойно можеха да си подготвят достатъчно кадри и да подпишат договори с тях...
  • 33 321

    4 0 Отговор

    До коментар #14 от "Абсолютен аматьор":

    Браво пич. Най-точният анализ е твоят. Точно тези са причините. Нито е ЕС, нито е смешният турски пазар. Търси се ниска цена за автомобили, които ще се реализират извън ЕС. А това, че в България нямало работна ръка - просто ще се пукна от смях. Тоя Каролев е решил, че ще се прави завод от мутробългарски тип - с 30% ръководен персонал. В такъв завод мениджмънта е към 1 % или 50 човека и инженерите са още толкова. Останалите 4900 човека може да ги хванеш от улицата и за 3 дена курс да ни научиш да завиват с гайковерта. А ако случайно заводът беше в БГ, най-голямата грешка щеше да е ако беше в софийското поле - голяма конкуренция при работната ръка, по-високи възнаграждения, пълен блок на пътната инфраструктура. Що ли г-н Каролев, по твоята логика не направиха завода в Истанбул?
  • 34 Ежко

    2 0 Отговор
    Каролев да си гледа работата! Частни болници ли? Частни училища? Няма проблем, ама да се финансират сами! Клиентите им да си плащат всичко от джоба! Никакви пари от бюджета! Здравеопазването, образованието, отбраната, вътрешният ред и правораздаването не трябва и не могат да бъдат разглеждани като бизнес начинания! Не става! Те трябва да са в услуга на обществото, на общността /за общинските/!Бизнеса е егоистичен и алчен по дефолт! Ако ги тласкате по бизнес модел -то ги тласкате против естествения им замисъл! Ако слушате Каролев ,утре ще осъмнете с частна полиция -щото било по-евтино и предлагали по-добра услуга ,защо не и частна прокуратура /да я дадем на концесия на СИК за 100 години?!?/ Време е Каролев да научи, че не всичко е пари и баланси!

Напиши коментар:


Публикувай
ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки.