5 100 36

Давид срещу Голиат: битката между Tesla и VW

Ще успее ли Фолксваген да измести Тесла от лидерското място при електромобилите?

Давид срещу Голиат: битката между Tesla и VW
Снимка: Shutterstock
Deutsche Welle

Надпреварата между Тесла и Фолксваген за доминация в пазара на електромобили не е равнопоставена. Докато американският пионер от Силициевата долина се опитва да достигне производствената си цел от 500 хиляди автомобила годишно, германският автомобилен гигант от Волфсбург няма никакъв проблем с подобни производствени обеми. Изходът от тази надпревара ще бъде решен в Китай, където Тесла изгражда първия си завод извън САЩ и търси необходимите му кадри за производството.

В същото време Фолксваген преструктурира две от множеството си фабрики, за да започнат да произвеждат беземисионни автомобили, и може да разчита на обучения си персонал. През 2020 година се очаква и в двете китайски фабрики на компанията да започне производството на електрически автомобили. Както съобщава агенция Ройтерс, до 2022 година капацитетът им трябва да достигне 600 хиляди бройки годишно. А в близко бъдеще световното производство на електроавтомобили с марката Фолксваген може да достигне близо 1 милион коли, с което германският концерн значително ще изпревари американския си конкурент.

Фолксваген не подценява Тесла

При представянето на новия Golf 8 миналата седмица, генералният директор на Фолксваген Херберт Дийс изрично подчерта, че уважават Тесла като конкурент. Източници от Волфсбург споделят, че Дийс бил особено впечатлен от софтуера на американската компания, чиито батерии издържат до 600 километра. Тесла не са нишов играч, казва по този повод Дийс.

С новата Тесла Модел 3 компанията на Илън Мъск може да увеличи производството, което от своя страна ще намали разходите. Въпросът е дали фирмата ще успее достатъчно бързо да осигури необходимата производствената мрежа.

Отдавна в бранша се спекулира, че инвеститорите могат скоро да се отдръпнат от Тесла заради високите производствени разходи на американската компания. Имаше дори слухове, че Фолксваген се интересува от евентуално участие в нея, но германският концерн категорично отрече това.

Ресурсът на Фолксваген

Най-големият производител на автомобили в света разполага с необходимите средства, необходими за инвестициите за производство на електромобили. През миналата година Фолксваген продаде близо 11 милиона автомобила с двигатели с вътрешно горене - ръст от 0,9% в сравнение с 2017-а. Концернът има 660 хиляди служители по целия свят и дългогодишен опит в развитие на производствените мрежи и процеси.

До 2022 година Фолксваген иска да преструктурира осем фабрики на четири континента, които да започнат да произвеждат електромобили – четири в Германия, две в Китай и по една в Чехия и САЩ.

Предизвикателствата пред Тесла растат

В същото време Тесла изпитва сериозни затруднения да постигне поставените си цели. Пример за това е вдигнатата миналото лято огромна палатка извън площадката на завода на компанията във Фримонт, Калифорния, подслонила допълнителна поточна линия, целяща увеличение на производството на Модел 3.

Проблемите на Тесла повдигат въпроса дали стартъп-компаниите изобщо могат да оцелеят във висококонкурентния автомобилен бранш. Трудностите пред американския производител и големите загуби на китайския му конкурент “Нио” направиха инвеститорите предпазливи.

Неслучайно експерти прогнозират, че наложилите се автомобилопроизводители вероятно ще диктуват и пазара на електромобилите в бъдеще – финансовите бариери за навлизане в този бранш са много високи, а производството и технологиите са сложни и изискват сериозен ресурс.

Плановете на Тесла са тази година да построи до 400 хиляди електроавтомобила. Но Фолксваген гледа по-напред: до 2025 компанията иска от заводите ѝ да излизат по три милиона електромобила годишно и така да се превърне в най-големия производител в света. През следващите години германците се очаква да представят на пазара 70 нови модела. В началото на ноември в Цвикау трябва да започне производството на ID.3 – първия изцяло електрически Фолксваген. От 2021 година в Цвикау ще се произвеждат по 330 хиляди електромобила годишно.

Фолксваген – по агресивен от конкуренцията

Макар да представи плановете си за производство на електромобили след конкурентите си от БМВ, Рено и Дженерал Моторс, Фолксваген влиза много по-агресивно от тях на пазара. Вместо да използва за продукцията си няколко платформи, германците разработиха една цялостна структура за производство – модулната платформа за електромобили MEB. Това позволява на компанията да намали значително производствените си разходи.

За икономии ще допринесе и договорката с Форд, който също ще използва платформата MEB. Това е стъпка напред към целта на пазара да бъде пуснат електроавтомобил на цена под 20 хиляди евро, с което беземисионните автомобили ще станат годни за масовия потребител.

Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 12 гласа.

Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 нящо сте в грешка

    33 18 Отговор
    Най-големия производител в света не е VW, а Toyota!

    Коментиран от #2, #34

  • 2 dynamo

    14 11 Отговор

    До коментар #1 от "нящо сте в грешка":

    Ти пък! Това да ти е проблема. Запетайкаджия.
  • 3 некойси

    25 6 Отговор
    Фауветата закъсняха с има-няма 5-10 години и сега искат да наваксат с щракване на пръсти. Изгубиха много време с разработката на "модерни" и "чисти" дизели, а през това време Тесла създадоха цяла пазарна ниша от нищото.

    Коментиран от #5

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор

  • 5 Алфа Вълкът

    15 19 Отговор

    До коментар #3 от "некойси":

    Фолксваген може да ги купи и затвори с което ще си реши проблемите!

    Коментиран от #7, #11, #14

  • 6 гост

    22 11 Отговор
    ВАГ може да имат и сто завода за "автомобили" , но нямат НИТО ЕДИН за батерии , без които не могат да произведат нищо !! А Тесла има най-големия завод за батерии в света , който държи над половината от световното производство !! И именно затова електромобилите на другите производители струват същите пари с два пъти ПО-МАЛКИ батерии !!! И това скоро няма а се подобри , напротив ще се влоши още за такива като ВАГ и те го знаят много добре !! Така че "платформи" , обединея с Форд и така нататък , шменти капели !!!! Който развие собствено конкурентно производство на батерии , той ще е печелившия !!! А Тесла води в това и то с много !!!!

    Коментиран от #10


  • 7 гост

    12 11 Отговор

    До коментар #5 от "Алфа Вълкът":

    Верно ли , хахахха ??!!!! Май не си поглеждал скоро борсата ?? Тесла в момента струва над 56 милиарда , а ВАГ даже не са си платили още всички глоби и тепърва ги чакат нови !!! Май тях скоро ще купи някой , хахахах !!! Да не говорим , че за контролем пакет се изисква съгласието на Мъск , надай се , хахахха !!!

    Коментиран от #35

  • 8 Дойче Зеле

    10 12 Отговор
    И Тесла и VW ca кошници, ако/когато Хонда и Тойота пуснат миксери, нещата ще се променят.
  • 9 Поручик Балканец

    18 3 Отговор
    Не ме интересува вече VW!
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор

  • 11 гост

    6 11 Отговор

    До коментар #5 от "Алфа Вълкът":

    Също така явно не си наясно и че ВАГ в момента има пазарна капитализация 95 милиарда , тоест само 30-тина процента повече от Тесла и пада , а на Тесла се вдига и то доста бързо !! Ако до 3-4 месеца завода в Китай стигне планираните количества на седмица , може и да мине ВАГ на борсата !!! Та кой кого викаш ще купува , хахахха !!!

    Коментиран от #13, #16

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор

  • 13 гоуст

    5 10 Отговор

    До коментар #11 от "гост":

    Ако, ако, ако, но ако от Тесла изакат голямо ако през последното тримесечие, може и акциите им да рухнат, но за зомбираните това няма как да стане

    Коментиран от #15

  • 14 Бат Ранбо

    14 1 Отговор

    До коментар #5 от "Алфа Вълкът":

    Фолксваген иска да е монопол. А Тесла проби картелните договорки в аутобизнеса и пусна електрика... Рено Джое също е добро. Издръжливостта на батериите ще се подобрава, ноо. Производителите искат оборот, печалби, консуматори. Не зная новите ВАГ електрики какви ще са, но след Голф 2 издръжливостта на фаутата спадна. При всички положения новия блок Фиат,,КрайслерПежоСитроднОпел също ще се включи с продукти. Ако Тесла иска да върви нагоре, няма да се хвърля в мнпгобройни продукти, а ще котира максимално достъпни до клиента продукти, за да набере капитал. След решението на ВАГ да инвестира не в ЕС, а в Турция, с което безработицата в ЕС ще е висока, аз лично модел от ВАГ не бих си купил принципно. Вероятно ще се насоча към японски и корейски. А в малкия клас засега тук няма надежден китайски аутомобил. Но пикапите на Чинай-Ловеч са много надеждни. Но ползивам лек автомобил не пикап. Новите ВАГени са скъпи, но качеството им не превъзхожда Рено, Пежо, Тойога.. от същия клас.. А можеха да направят заводите тук из ЕС и работници има. А сега заради алчните гърла на собственници и акционери, ще купуваме китайски, като евтини.
  • 15 гост

    7 11 Отговор

    До коментар #13 от "гоуст":

    Ами ако , ако , ама Тесла има 70-80 % ръст ВСЯКА ГОДИНА ОТКАКТО СЪЩЕСТВУВА , а ВАГ обявяват "рекордни" ръстове от 1-2 % , хаахаха !! Че даже имат и на минус през последните години и тепърва ще имат и то двуцифрен , гарантирано !! Та не знам кой е повече по "акото" !!!

    Коментиран от #17, #28

  • 16 Алфа Вълкът

    10 8 Отговор

    До коментар #11 от "гост":

    Да, Фолксваген прави 12-13млрд годишна печалба, а Теслите 300-400млн годишна загуба. От години ги слушаме как догодина ще са на печалба и балъците си наливат парите и раздуват балона. Най-просто казано Фолксваген е 50 пъти по-голям и по-силен. Фолксваген решава да продаде сеат, Шкода, и част от Ауди и купува Тесла. Кой колко акцииТеслите са нищо и никои, те още не са произвели толкова коли за цялото си съществуване, колкото Фолксваген Груп за 1г.

    Коментиран от #18

  • 17 Алфа Вълкът

    18 9 Отговор

    До коментар #15 от "гост":

    Когато си продавал 1млн коли годишно и продадеш 1,8коли е нормално да имаш 80% ръст. А когато продаваш 20млн коли на годишно и направиш ръст с 2% си е постижение. Само с този растеж от 2% са продали два пъти повече коли от Теслите!

    Коментиран от #21

  • 18 гост

    6 19 Отговор

    До коментар #16 от "Алфа Вълкът":

    Оууу , не думай !! От 230 милиарда продажби от 100 завода изкарали цели 12-13 милиарда печалба !! Това колко да е , 4-5 % печалба ?? Хахаххахахха !!! Че то в банката дават по-голяма лихва за такива суми , хахаххахах !!!! И това му викаш "бизнес" , хахахахха ???!!! И то след 100 години "развитие" , хахахахх !!!

    Коментиран от #20

  • 19 Димов

    10 5 Отговор
    И пак "беземисионни автомобили". Вече никой не смее да ги нарича екологични.
  • 20 Димов

    10 5 Отговор

    До коментар #18 от "гост":

    Пазарът и купувачите му са ограничени бе, акъл. Не са безбройни. На колкото повече хора продаваш, толкова по-труден е растежа. Ако продаваш на 10 души тая година и на 20 догодина, ръстът ти е 100%, ама си остава капка в морето.
  • 21 гост

    5 8 Отговор

    До коментар #17 от "Алфа Вълкът":

    Опссс , тука вече се оля !! Ама като кифладжия !!! Тия 20 милиона само в неосъществимите ти мечти , хахах !! Айде да се спрем на 10 , че скоро и толкова няма да са , хахах !! Щото ако погледнеш разбивките са на плюс САМО в Южна Америка !!!!! Дето просто други няма !! В Европа , САЩ и Китай са на МИНУС !!! Ама много !! И "тия 2%" са 200 000 броя в случая и то от най-евтините от 10 000 долара , щото такива са цените в Южна Америка и Китай !!! А Тесла под 50 000 долара почти няма продажби , така че тия 80% или СЪЩО 200 000 броя са точно ПЕТ ПЪТИ ПОВЕЧЕ от умрелите кюмбета на Фолксваген !!

    Коментиран от #22

  • 22 Алфа Вълкът

    9 4 Отговор

    До коментар #21 от "гост":

    Къде им печалбата????? 200 пъти повече, пък са минус 300млн годишно!!!?? Прав си, то като в банка през времето на Жан Виденов. Ама какво ти обяснявам, то в статията си пише всичко.

    Коментиран от #23

  • 23 гост

    9 9 Отговор

    До коментар #22 от "Алфа Вълкът":

    Ами печалбата им е в новия завод в Китай и в 13 000 суперчарджъра , дето ВАГ ще ги гледат през крив макарон още поне 10 години !! И в следващия завод в Европа , който ще тръгне ПРЕДИ тоя на Фоксваген в Турция , дето го приказват от три години и още не е ясно дали ще го има въобще , а Тесла пусна своя в Китай за 10 МЕСЕЦА !!!! От гола поляна !! И в други нещица , ама ще ти ги кажа по-късно , че ще вземеш да гушнеш букета от мъка , хахаххах !!!

    Коментиран от #24, #26

  • 24 Алфа Вълкът

    10 6 Отговор

    До коментар #23 от "гост":

    Тези инвестиции са от парите от акциите мой, ние говорим за брутна печалба от продажбите, защото такава НЯМА! Те казват - ние ускоряваме до 100 за 1сек, ние имаме батерия дето ще караш 1000км. И хората инвестират, защото си мислят, че това е бъдещето. Обаче като вземат да продават нещо печалбата се губи и взимат по-малко от това което са вложили!
  • 25 ПЕНКО

    3 2 Отговор
    ЛЪЖЛИВИЯТ КАПИТАЛИЗЪМ !!! ЗАЩО СЕ БИЯТ С ЮМРУЦИ ,КОГАТО ОСНОВАТА Е -ТЪРСЕНЕ И ПРЕДЛАГАНЕ / И ПЛАЩАНЕ С ПАРИ -СУБЕКТИВНО ОПРЕДЕЛЕНИ КАТО ЕКВИВАЛЕНТ / !!!!!!!! ТЪРГОВСКИ ВОЙНИ ПРИ ПАЗАРЕН МЕХАНИЗЪМ НА ПРЕХВАЛЕНА "ДИМО КРАЦИЯ "!!!
  • 26 333

    6 7 Отговор

    До коментар #23 от "гост":

    150 години ще ги правят суперчарджърите. VW правят суперчарджъри с Ауди/Порше, което се подразбира БМВ, Мерцедес, Форд, и от няколко месеца. Хюндай/Кия, които все ще намерят малко пари да построят малко станции. В Европа няма ни един V3 чарджър на Тесла, до колкото знам. 150kW са тия на Тесла, тия на VW и другите са 350. И строят много. А Тесла преди месец се хвалиха че построили 10 V3 в Северна Америка. Малко в щатите и малко в Канада. В Европа няма. Ще дават пари на VW да зареждат на техните.

    Коментиран от #27, #31, #33

  • 27 гост

    6 5 Отговор

    До коментар #26 от "333":

    Аха , с тия опорки ли се успокоявате в клуба "фенчета" на ВАГ , хахахах ??? BMW, Daimler, Ford и Volkswagen обявиха днес, че съвместната им европейска мрежа за презареждане на електромобили ще отвори 20 от 400-те си планирани станции тази година в Германия, Норвегия и Австрия, предадоха ДПА и Асошиейтед прес, цитирани от БТА. Четирите автомобилни производителя, които имат равни дялове в смесеното дружество Ionity уточниха, че първите 20 зареждащи станции ще са разположени на разстояния 120 километра по водещи пътища и всяка ще включва много зареждащи устройства. Компаниите, обявили схемата още миналата година, планират през 2018 година да разширят предлагането до над 100 станции из Европа и да завършат мрежата от 400 обекта до 2020 година. Тая ли "мрежа" имаш в предвид ?? 400 броя !!!!! Сериозно ??? И то по магистралите и извън градовете ?? Хахахаххахаххаха !!! И която между другото изостава от графика с почти година ?? Че Тесла още днес има повече зарядни само в градовете , другите няма да ги смятам !! И ще ги удвои преди да пуснат тия 400 !! А за 350 киловата ще стане , ама след 4-5 годинки !! Да не говорим , че засега само прословутия Тайкан има батерия на 800 волта , но дори той не може да зарежда на 350 квт !!! Прочети в сайта на Порше !! Ще може след 2 години !! Поне !! Всички Аудите и "новия" Фолксваген , дето още не е пуснат даже са на 400 волта и не могат дори със 150 квт да зареждат , хахахха !! А Модел 3 зарежда на 250 квт и до края на следв
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор


  • 29 Този коментар е премахнат от модератор

  • 30 6999

    3 1 Отговор
    Като гледам какво писане на желания за Дядо Коледа е настанало, да се включа и аз. Аз пък се надявам и Голиат да се спомине докато се води от алчността си по детския акъл на Давид.
  • 31 гост

    2 2 Отговор

    До коментар #26 от "333":

    За да предотврати раздуване на наличностите, автомобилният гигант (ВАГ)свива производствените си планове за тази година с 900 хил. автомобила (!!!!!!!) спрямо първоначалните прогнози, заяви Витер по време на конферентен разговор с репортери. На фона на отслабването на пазарите проблемите в индустрията ще засегнат бюджетното планиране на компанията, заяви главният финансов директор. Надзорният съвет на VW трябва да преразгледа петгодишните разходни планове на компанията на 15 ноември. „Най-добрата част от купона свърши. Времената ще стават по-трудни“, заяви Витер !! VW все още се бори с последиците от кризата с дизеловите автомобили през 2015 г. Преходът към електрически автомобили вещае още по-дълбоки промени за автомобилния гигант с 12 автомобилни бранда в портфейла си. Близо МИЛИОН по-малко продажби за ТАЗИ година !!! А следващата трябва да осигурят над половин милион електрички САМО за Китай , за да си изпълнят квотата !!! Ща стане , ама в шестък !!
  • 32 Този коментар е премахнат от модератор

  • 33 Гост

    2 0 Отговор

    До коментар #26 от "333":

    Една интересна подробност - Теслътъ може да се зарежда не само на supercharger а на supercharger можеш да зареждаш само Теслъ. Демек сещаш се кой е прецакания нали :)
  • 34 123

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "нящо сте в грешка":

    Ти си в грешка. Беше Тойота. Миналата година беше ФВ с повече от 11 млн. автомобила.
  • 35 321

    1 1 Отговор

    До коментар #7 от "гост":

    Момченце, каква борса? Утре като спрат дотациите за миксерите в щатите и борсовата стойност рязко ще падне до няколко милиона. Дружеството струва, толкова колкото желаещите са склонни да дадат за да го купят.
  • 36 Лао Тц

    2 0 Отговор
    Тия докато се бият и си ги мерят, китайците качиха електромобил на обратната страна на Луната... и знаете ли защо на обратната страна ...за да немогат от Tesla и VW да видят какво правят

Напиши коментар:


Публикувай
ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки.