3 Април, 2020 14:03 3 641 7

Коронавирус и полети: такова нещо не се е случвало дори през Втората световна война

  • полети-
  • самолети-
  • авиация-
  • последствия-
  • коронави

Пандемията от коронавирус спря почти напълно въздушния транспорт

Коронавирус и полети: такова нещо не се е случвало дори през Втората световна война - 1
Снимка: Shutterstock

Малките жълти символи на самолети са добре познати на ползващите сайта Flightradar24. Върху интерактивната карта на света се вижда как подобно на рояци насекоми те кръжат около земното кълбо. В момента обаче там няма и помен от обикновено доста натоварения трафик: рояците от самолети са изчезнали. На картата се забелязват само самолети, които прибират блокирани туристи, както и малкото останали такива, изпълняващи редовни полети.

101 години след първия международен полет в света, извършен през февруари 1919 година, коронавирусът парализира въздушния транспорт. Такова нещо не се е случвало никога преди - дори и по време на Втората световна война.

80% по-малко полети

Тези числа говорят красноречиво: ако в предишни години в края на март за един ден обикновено са били осъществявани по около 180 хиляди полета, то по същото време на тази година (27 март) и имало само 90 хиляди, а на 28 март - под 70 хиляди полета в целия свят.

По света има около 25 хиляди пътнически самолета, а във всяка една секунда някъде над главите ни във въздуха се намират над половин милион души - едновременно. В последните дни въздушният трафик се е свил с около 80%, а в някои части на света – с 90%.

“Светът ще е различен след тази криза, а за въздушния транспорт това важи с особена сила", казва изпълнителният директор на Луфтханза Карстен Шпор. Никой не се наема да прогнозира кои авиолинии ще оцелеят след няколко месеца принудителна пауза. Браншът очаква при 3 месеца спрени полети загуби за над 250 милиарда долара, от които 76 милиарда само в Европа. Авиолиниите настояват спешно за държавни помощи. От Международната асоциация за въздушен транспорт IATA посочват, че авиокомпаниите могат да издържат така средно до два месеца, а някои - доста по-малко време. Около 30 големи авиокомпании срещаха сериозни финансови затруднения още преди кризата.

Възстановяването ще е трудно и продължително

IATA очаква загубите през второто тримесечие на годината да достигнат 39 милиарда долара - при 7 милиарда долара печалба през същия период на 2019. Очакваната тежка икономическа рецесия ще забави възстановяването на пътникопотока и приходите. Стандартният годишен ръст на пасажери, който е между 4 и 5%, може да бъде постигнат едва през 2022 година.

Дори и докато самолетите не летят, разходите на авиокомпании си вървят - от амортизация, за застрахователни и лизингови вноски, административни такси, както и разходи по поддръжката.

Разходите се трупат

Когато един самолет не е бил във въздуха седем дни, той трябва да бъде подготвен за паркиране, което изисква 60 работни часа. На отворите и ходовата част се поставят капаци като защита от външни влияния. Когато не се изпълняват полети се провеждат функционални тестове, на всеки две седмици двигателите работят на място, а всяка седмица самолетите биват радзвижвани напред-назад, за да не се деформират гумите. На всеки три месеца всеки паркиран самолет трябва да извърши поне по един полет.

Голяма част от техническия персонал за поддръжка продължава да работи, макар съответната авиокомпания, какъвто е например случаят с Луфтханза, е преминала към режим на намалено работно време.


Поставете оценка:
Оценка 3 от 2 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Рошко

    18 1 Отговор
    Поне ше пидишаме малко чист въздух, искам всяка година по един месец карантина, без самолети без коли без фабрики, и най важното без вас дойче зеле

    Коментиран от #3

  • 2 ФЕН

    11 1 Отговор
    Абе, факти, ви без парите на Дойче веле за колко време ще затворите?
  • 3 Йьнф

    4 1 Отговор

    До коментар #1 от "Рошко":

    Забрави горенето на дърва и въглища което е масово....когато има мъгла зимата е най страшно с този пушек
  • 4 Защо не

    1 0 Отговор
    Добре, ама не моя да ги мисля. Хора умират. Ще направят нови самолети. Ако искат да им пратим неко друга дружина роми с резаци, ще ги напраят за скрап за норматив.
  • 5 mediator37

    0 0 Отговор
    Ето за какви полети и каква авиация им е домъчняло от времето на втората световна война, цитат от уикито:
    "По време на операция Гомора (унищожаването на Хамбург през юли 1943г. б.м.) умират над 50000 души, а още един милион остават бездомни. Използвани са приблизително 3000 самолета, хвърлени са над 9000 тона бомби и са унищожени 250000 къщи. Никоя от следващите цели на Съюзниците не е бомбардирана като Хамбург. Документи сочат, че германските управляващи са силно обезпокоени. По-късно разпити на високопоставени чиновници показват, че Хитлер счита, че подобни бомбардировки могат да принудят Германия да се предаде. До края на Втората световна война Хамбург е бомбардиран още 69 пъти."

    Та... такава авиация е имало "от времето на ВСВ" и това е превозвала -мир и любоффф.

    Коментиран от #6

  • 6 goni

    0 0 Отговор

    До коментар #5 от "mediator37":

    Пич! А, Германия случайно да е бомбандирала други страни? Между, които и UK! Имаш ли информация, колко тона бомби е хвърлила само над Лодон?! За останалите страни, които е бомбандирала искаш ли да си поприказваме, или няма смисъл!:)
  • 7 Тоя вирус излезе

    1 0 Отговор
    по-ефективен от C 400 .. това с военни действия да искат, не могат да постигнат - раздаването на милиарди да започне сега, честито на милионерите