Last news in Fakti

2 Юни, 2020 18:42 8 845 24

Шок! Солено лято за българите! Туристическите застраховки скочили в пъти

  • туризъм-
  • почивки-
  • застраховки

Застрахователи вдигнаха над 10 пъти цените на полиците за туроператори и агенции

Шок! Солено лято за българите! Туристическите застраховки скочили в пъти - 1
Снимка: БГНЕС

Нов проблем за туроператорите и туристическите агенции. Заради повишения общ риск на пазара и страха от фалити на фирмите в сектора, застрахователи вдигнаха повече от десет пъти цените на задължителните застраховки за бранша, а някои прекратиха предсрочно полиците. Без тях туристическите оператори не могат да работят, припомня БНТ.

От три години агенцията на Радослав Илиев предлага приключенски и изследователски туризъм. Тази година очаквано се оказва без клиенти, но и с изненада от застрахователя.

Радослав Илиев: Нашата фирма няма лоша история, няма клиент, който да се е оплакал, няма ситуация, в която да сме се обърнали към застрахователния агент. От премия в размер на Х сума, тази премия е десет, всъщност 12 пъти увеличена на чудовищната сума от 8600 лева годишно. Пътуванията за последните пет месеца са нула, туристите са нула.

От фирмата са изчислили, че това означава да бъде отделена средно по една заплата месечно, за да може да се покрива разходът за застраховка, което в момента е невъзможно за компанията. Застраховката "отговорност на туроператора" е задължителна, за да имат фирмите лиценз. С нея се гарантира, че ако фирмата фалира, ще бъдат покрити разходите на клиентите от изгубените почивки.

Радослав Илиев: Март месец няколко застрахователни компании започнаха поетапно вдигане на тези суми, или въобще започнаха да отказват туроператори и туристически агенции. Тук трябва ясно да се разбере, че това не е спор между две търговски дружества, туристическо и застрахователно, които нещо не се разбират за премията. Това е повод лицензът на една агенция да бъде отнет и въобще е фундаментално условие за работа.

Радослав казва, че фирмата му не е единствената засегната, подобна е ситуацията при колегите му от други туроператори. Там където премията е била 800 лева става 8000, а където е била над 1000 - достига до 12 000. Наложило се е дружеството да подаде сигнал към министерството на туризма.

Николина Ангелкова: За съжаление, запознати сме с тази ситуация, тя започна още малко след обявяване на извънредното положение, ние следим доста изкъсо какво се случва, за момента официална информация от прекъсване на застраховки има от един застраховател и имаме официална информация от друг, че е увеличил своята премия.

Институцията, която следи застрахователния пазар, е комисията за финансов надзор, сигнал към нея вече е подаден от министерството на туризма.

Николина Ангелкова: Това са договори между туроператори и застрахователи, съответно министерството на туризма следва да бъде информирано, но не е страна, но наистина се надявам за разбиране в тази изключително тежка ситуация, по отношение на сектор туризъм. Надявам се съответно на указания на Комисията за финансов надзор в тази посока.

От "По света и у нас" потърсихме за коментар Комисията за финансов надзор. Оттам са отговорили на запитването на министерството на туризма още през април. Тогава са обяснили, че застрахователите не могат да откажат сключването ѝ в случай, че предлагат съответната застраховка.

От комисията обаче са категорични, че оценяват преценката на застрахователите на рисковете и допълват, че определянето на премиите е тяхно право. Оттам обаче са поискали информация от застрахователите и са получили отговор от всички, с изключение на една компания, че застрахователите ще се съобразят с нуждите на техните клиенти по начин, който няма да накърни финансовата им стабилност. От комисията ще продължат да следят пазара. Потърсихме и позицията на застрахователи.

Лили Стоянова: Сред общозастрахователните компании има 19, които се занимават с общо застраховане. Всеки застраховател сам решава какъв риск иска да поеме. Предлагането на скъпи застраховки всъщност е предпазна мярка. Това са така наречените бариерни цени, които някои колеги използват, по този начин казват, че не могат да приемат повече застраховки на пазара и това е обяснимо, защото може да имат голямо портфолио, което може да означава, че не приемат повече туроператори или съответно по този начин си оценяват риска.

Застрахователите алармират и за друг проблем, с който може да се сблъскат клиентите, а не туроператорите.

Ние мислим, че много туристически компании сключват застраховката на минималния лимит, апелираме, за да бъде пълна защитата на клиентите, всеки да си сключи застраховката на реален лимит.

Отделно застрахователите обмислят и друг продукт за туроператорите, покриване на бъдещите ваучери които в момента се предоставят на клиентите за бъдещи пътувания.


Поставете оценка:
Оценка 2.3 от 12 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 дранйеее

    63 6 Отговор
    ГЕРБ забавя, но не прощава!
  • 2 Пресолено

    61 3 Отговор
    Починахме си покрай извънредното, та е време за работа– парите отдавна свършиха.
  • 3 Бг турист

    59 14 Отговор
    И какво сега- оказа се, че като съм избрал да прекарам лятото в Гърция, не съм се прекарал...да му мислят Бг хотелиерите и туроператорите...абе ''убава работа, ама българска'' ..Сбогом завинаги на родното лай.морие. И октопод с кетчуп няма да ям..жалко за хотелиерчето..

    Коментиран от #6

  • 4 2882

    57 4 Отговор
    Браво дране на тоя мижав народ свалете им кожите на тия заспали овце
  • 5 Туриста с хладилната чанта

    44 4 Отговор
    А защо ли не съм шокиран от тази новина. Отсега нататък ще има ежедневно вой и рев на сарански мечки от посока гов...морието...циркът почва.
  • 6 Гост

    46 0 Отговор

    До коментар #3 от "Бг турист":

    Не виждам аз като българин защо ми е туроператор или агенция за да ида на бг черноморието.Мога и сам да си наметя хотел.Тея от чужбина и за чужбина са друга бира.

    Коментиран от #14, #15

  • 7 Обективно

    26 4 Отговор
    Застрахователите не са за жалене, но все пак имат право. Жестоко е, но момента е високо рисков и изплащанията ще бъдат големи. Туро фирмите реват, но като лапаха на дебело не реваха. Ситуацията изисква жертви. Можеш да не ползваш агенция да си организираш сам всичко и да отидеш сам да си направиш застраховка, а тя е левчета...
  • 8 Абе

    25 4 Отговор
    Доктор Радева ми е забранила да ходя на Черно море!
  • 9 Дреми ми

    27 0 Отговор
    Ако ще сто пъти да скача.
  • 10 Един

    43 5 Отговор
    Всичките мутренски хотели да фалират дано, заедно с концесионерите на плажовете!
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Животновъд

    33 2 Отговор
    Четох някъде,че в БГ имало над 50000 туроператори и агенции занимаващи се с туризъм?! Тези търтеи—лентяи не създават продукт а паразитират в една черна дупка наречена туризъм.
  • 13 Сметките

    20 3 Отговор
    Са направени, колко данък, върху застрахователната премия, ще получи бюджета! Вожда мисли за себе си и бюджетните гласоподаватели! Трябват му кинти.
  • 14 Бг турист

    17 2 Отговор

    До коментар #6 от "Гост":

    Правилно, точно така.Аз също сам си организирам почивката от години. Само че почивам в чужбина ( по разбираеми причини). И да ти кажа, много съм си рахат.Вече нямам неприятни изненади, потрошени нерви и разболели се членове на семейството...така е по белия свят, не и в България. А нали се сещаш, че подобно поскъпване ще се ползва като оправдание за вдигане на цените по цялата верига, не само от операторите, а???
  • 15 Бг турист

    18 0 Отговор

    До коментар #6 от "Гост":

    И защо за чужбина да са друга бира...през Букинга си резервирам точно за 5 минути( даже са много), после в един телефонен разговор уточнявам нещата (ако се наложи) и..готово. Спестявам си доста пари и нерви най-вече . В повечето случаи , за чужбина ми е дори по-лесно да резервирам он-лайн, отколкото за България...и никога не съм имал неприятни изненади, каквито почти винаги са ми поднасяли родните мутрохотелиери.

    Коментиран от #19

  • 16 НЕМА ЛАБАВО

    25 0 Отговор
    Ще си ходя на вилата без застраховател и туроператор.
  • 17 Да се обади този

    15 1 Отговор
    който си вземе парите от застраховка ... гледайте дребния шрифт :)
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Банка Моше Авраам

    11 1 Отговор

    До коментар #15 от "Бг турист":

    Ама как не ви е срам бе хора та нали така подяждате и вземате от залъка на застрахователите та нали и те са хора и трябва да ядат и живеят от нещо като вашият гръб и джоб . Срамота срамота...
  • 20 Иванов

    4 0 Отговор
    Ами да си почиват застрахователите ега им стгне.........

    Коментиран от #21

  • 21 фффф

    5 0 Отговор

    До коментар #20 от "Иванов":

    Аууу, лоша работа - значи пак ще трябва да ходя в чужбина. Както всяка година...
  • 22 qwerty

    6 1 Отговор
    На нашите туроператори и 100К застрахователна премия ще им е малко, спомнете си колко народ миналата година дремуца по летища и пристанища, защото видите ли тарикатите фалирали, а в същото време забравили да сключат и задължителна за бранша застраховка. Аре у лева, както е казал народа и ДА, поддържам написаното по-горе в постовете, че има он-лайн платформи, които не дерат по 100 кожи и човек си изкарва почивката спокоен, че няма да го прецакат. Ден-година храни умря на 13.03.2020 г.
  • 23 Чобан коста

    0 0 Отговор
    ТУРОПЕРАТОРИ И ЗАСТРАХОВАТЕЛИ , ПРЕДОСТАТЪЧНО НАТРУПАХА !КАКВО ИСКАТ ОЩЕ ? ...НЕНАСИТНИ !ИМАТ ЗАПАСИ ОГРОМНИ, ОТ ТАМ ДА ГРЕБАТ ! АМИ НЯМА ДА ХОДИМ, ТОЛКОЗ !
  • 24 Мама божка

    0 0 Отговор
    Да отидат туроператорите в Англия да берат малини ... ! И да гледат стари англичани ...!