3 361 22

България е шестият най-голям износител на ел. велосипеди в Европа

Международно изследване и идентифициране на потенциални пазари за експортен растеж на българските МСП в избрани сектори ще спомогне за адаптацията на българския бизнес в новите икономически условия

България е шестият най-голям износител на ел. велосипеди в Европа

Министерство на икономиката, Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия и Институтът за пазарна икономика представиха основните изводи от изготвеното от ИПИ Международно изследване и идентифициране на потенциални пазари за експортен растеж на българските МСП в избрани сектори. 

Във връзка със спазването на мерките за ограничаване на разпространението на COVID-19 събитието се проведе изцяло онлайн в платформата ZOOM, като участие взеха представители на работодателските и браншовите организации в страната, журналисти и представители на бизнеса. 

По време на събитието изпълнителният директор на ИАНМСП – организацията, инициатор на изготвянето на анализа, Бойко Таков, заяви, че данните са от изключителна полза за българския бизнес, защото показват възможностите за увеличаване на пазарния дял на българските МСП извън страната. 

Ползите от анализа са много, но данните от него ще спомогнат най-вече за адаптирането на родните предприятия в новосъздалите се икономически условия от пандемията COVID-19, каза Таков пред гостите на събитието. За развитието на бизнеса е най-важно образованието, защото, за да се развие дадена компания, тя трябва да е наясно с всички възможности, които стоят пред нея. Това направихме съвместно с Министерство на икономиката и Института за пазарна икономика – постарахме се да анализираме и покажем на бизнеса накъде да се насочи особено в тази ситуация, допълни той.

Таков продължи с темата за неформалното образование на МСП у нас, като заяви, че скоро ще стартира и проект за изготвянето на серия видео-уроци, насочени към собствениците на малък и среден бизнес, които ще представят теми, свързани с интернационализация и начините за осъществяване на износ. Инициативата ще се осъществи в рамките на Експортен хъб България и с помощта на 16-те организации учредители – работодателски организации, клъстери, висши училища и други. 

Към момента Агенцията преразглежда организацията на търговските си мисии спрямо изводите от проведеното изследване, за да може да се постигне максимален ефект за увеличаване на износа, коментира изпълнителният директор на ИАНМСП, като добави, че сред новите инициативи на Агенцията е още организирането на онлайн бизнес форум със Саудитска Арабия – като страна с голям интерес към родната продукция. 

Акцентите от изследването бяха представени от Лъчезар Богданов, главен икономист в ИПИ, който заяви, че Институтът се е фокусирал изцяло върху възможностите за малкия и среден бизнес в 54 продуктови групи с идентифициран висок потенциал, обхващащи 22% от общия износ на България през 2019 г. и пазарите им в 27 страни. 

Най-голям износ страната ни реализира в Германия, Румъния, Италия, Франция, Гърция и Полша, като най-бърз ръст в износа в периода 2014-2019 г. бележат велосипедите и мотопедите с помощен двигател. В тази група износът за 2019 г. възлиза на 196 млн. долара, а ръстът за петгодишния период е 12232%.

„Също така България е шестият най-голям износител на електрически велосипеди в Европа“, заяви Лъчезар Богданов, като допълни, че групата на велосипедите е следвана от тази на гъстометрите, аерометрите и други подобни плуващи инструменти, където е отчетено завишение в износа от 1398% между 2014 и 2019 г. 

България и други страни от региона на Централна и Източна Европа бързо заемат пазарен дял в доставките на някои електрически съоръжения и компоненти, включително акумулатори, печатни платки, ел. нагреватели, като в този сектор основните конкуренти са доставчици извън ЕС, предимно Китай и други страни от Азия, показва докладът, представен от Богданов. Страната ни също така се специализира в доставките на медицински и измервателни и измервателни инструменти, като заема исторически сериозните позиции в развити индустриални страни като Швейцария, САЩ и Япония. 

Родните предприятия биха могли да се реализират успешно в страните-съседки, а именно: в Румъния с продажба и части за машини и автомобили, в Гърция – със стоки, обслужващи домакинства и туризъм като мебели, осветителни тела и др., в Сърбия и Северна Македония – с машини, съоръжения, електроуреди, резервни части, акумулатори и др. 

Сред добрите възможности за реализация на българските МСП са пазарите в Мароко и Тунис като бързоразвиващи се икономики, Израел, която има нарастваща интеграция с икономиките на ЕС, ОАЕ, Саудитска Арабия, Република Корея и Виетнам.

Място в анализа намира и пандемията COVID-19 като отключващо явление за икономическа транформация. Ефектът от нея се очаква да доведе до увеличаване на автономността на индустрията в Европейския Съюз във връзка с намаляване на зависимостта от доставки от Китай, което от своя страна ще пренасочи към по-близки производители на изделия за крайно потребление, налагане на защитни мита за широк кръг от стоки с произход Китай, въвеждане на нетарифни ограничения, като например изисквания за безопасност, налагане на нови стандарти и др. 

Очакват се и промени в потребителските предпочитания като например увеличено търсене на велосипеди, средства за спорт и прекарване на свободно време, увеличено търсене на къмпинг екипировка и оборудване.

Промяна се очаква и в сферата на услугите, където електронните услуги ще вземат превес, за да се намали директния контакт между хората. Експериментът за дистанционна работа най-вероятно пък ще доведе до по-широкото и разпространение, което ще наложи промяна в местата за свързване с интернет – повишаване на надеждността и скоростта. Рязкото ограничаване на бизнес пътуванията ще промени в значителна степен управленските практики, а развлекателната и онлайн индустрия ще увеличи потребителите си, включително създаването на игри, сочат възможните сценарии след пандемията. 

 

Поставете оценка:
Оценка 2.3 от 7 гласа.

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 На кой му пука

    47 6 Отговор
    И най - богата в света да сме - пак ще ни държат на 500 лв извинявайки се с осигуровки и пак ще мрем в глад мизерия и болести - обикновенните работници.

    Коментиран от #5, #20

  • 2 Синдикат на Ало Измамниците

    15 8 Отговор
    И както винаги ФАКти научават всичко с (поне) три дена закъснение! За разлика от клюките и глупостите за които сте първи!
  • 3 русенец

    45 1 Отговор
    Та, коя е фирмата, сглабяща ел.велосипеди с китайски части?
  • 4 Турчин

    27 4 Отговор
    Хахахаха,тъкмо се зарадвах,че Ганчо има напредък,щом от мартенички минал на велосипед,ама то се оказа части от Китай 😅

    Коментиран от #12

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор


  • 7 Пурко

    4 1 Отговор
    Гуз гоуем си Гуз
  • 8 Пурко

    3 2 Отговор
    Еж ми Фуя
  • 9 Лост

    15 0 Отговор
    Каква дълга статия, колко много пари,какви големи проценти.
  • 10 Леле

    8 0 Отговор
    а за пръв път го чувам
  • 11 Тия фирми

    13 0 Отговор
    Са много преди ГЕРБ и по слочяйност не са ги съсипали.
  • 12 Българин

    9 2 Отговор

    До коментар #4 от "Турчин":

    Настрадине, хапни една свинска пържола, и ще се развеселиш отново! Купил съм ти от Китай един полумесец, да си го туриш у задния двор, да ти свети на кокошките!
  • 13 тони

    15 1 Отговор
    Те не ги и сглобяват даже а идват готови от Китай и ги препакетират за продажба и слагат нов щемпел
  • 14 Мдааа

    9 0 Отговор
    Но затова сме на първо място по износ на "работнички" и селски тарикати.
  • 15 Уса

    4 2 Отговор
    Наскоро търсих велосипед за подарък,който да се прегъва в рамката.Държах да бъде балканчето българското.За жалост качество и цена се разминават драстично.Дори да приемем цената остава тежината а тя е доста голяма за една жена например.Фирмата произвежда и други велосипеди,но за разходка в парка балканчето е идеално.Тогава си поръчах онлайн велосипед,като балканчето за 300$ китайско,но с много по-добър дизаин,алуминиева рамка,шимано скорости въобще супер.Питам се,как е възможно да сме умна нация,защото в САЩ ни смятат за умни и работливи,едно колело да не можем да подобрим?Българите получават най-ниските заплати в Европа а може би и в света и това е позор
  • 16 Уса

    2 3 Отговор
    Колелото, което купих е "Origami".Поствам го за по-любопитните да не мислят,че си измислям
  • 17 Хаджиментов

    3 0 Отговор
    Отговорът е елементарен - бизнеса е в ръцете на назначените за бизнесмени след преврата от 1989г, които знаят само да крадат и продават наследеното. Науката пък, под мъдрото ръководство на мастити професори и академици пак от онова време и с измишльотината БАН, която храни хиляди набедени за учени, само заради една шепа стойностни такива, задушава всичко кадърно, което не ги храни.
  • 18 Олимпийска надежда

    5 0 Отговор
    Как не са го прилапали този бизнес още?!
  • 19 Съдията Дред

    6 0 Отговор
    Това, че пакетираме за продажба на дребно стоки, произведени в Китай, за да пише "Произведено в ЕС", не ни прави производители.
  • 20 Този коментар е премахнат от модератор

  • 21 Boko

    1 0 Отговор
    И пьрви в света по износ газени лампи хахахахахха е...ти пропагандата.
  • 22 дедо йоцо гледа

    2 0 Отговор
    Първи в света сме само по корупция, даже вече я изнасяме с чекмеджета.

Напиши коментар:


Публикувай
ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки.