За нелоялни практики в търговските вериги и в магазините по време на Великденските празници сигнализират десетки граждани от различни населени места в страната. Националната асоциация за защита на потребителите (НАЗП) е получила снимки и описания на ситуациите, в които хората са попаднали по време на пазаруване през последните дни, съобщават от неправителствената организация.
Проверки на НАЗП по повод постъпилите жалби установяват, че в обектите на една от търговските вериги има поне пет етикета в червен цвят със сходно оформление, които внушават, че стоките са намалени. Върху една част от червените етикети е изписано посланието „ПО-ЕВТИНО“, под него стои знакът % и има стара (зачертана) и нова цена, както и процент на намалението.
Точно по същия начин изглежда и друг червен етикет, само че посланието е различно и гласи: „ОТ НАШАТА РЕКЛАМА“ и е придружено с голям удивителен знак. Има обаче и друг червен етикет от серията „ОТ НАШАТА РЕКЛАМА“, върху който липсват стара и нова цена и има само една – продажната.
Срещат се още две близки разновидности на описаните червени етикети, като върху тях също е посочена само една цена. Единият вид няма никакви послания, а върху другия фигурира голямо изображение на сърце, запълнено с цветовете на българското знаме. Тези практики обхващат, както хранителни продукти, включително и най-търсените по Великден – козунаци, агнешко месо, декорации, захарни изделия и др., така и промишлени и стоки за бита.
Отделно от това, веригата поддържа и други червени етикети с насърчаващи послания, като „Вземи сега“, „По-изгодно%“, „Дневен артикул. Промоция!“ и др. Подобни апели подтикват към необмислени покупки, тъй като създават усещането за ексклузивна оферта, която ще е налична за много кратък период от време. Но не се знае дали утре цената на тази стока няма да се придвижи нагоре, надолу или пък да остане същата, тъй като в много от случаите за период на промоцията са посочени несъществуващи дати, например: 31.12.99.
Хитростта на търговеца е, че поставя в непосредствена близост по два или три от различните си видове червени етикети и по такъв начин създава внушението, че всички тези стоки са намалени. Така до етикети с послания „По-евтино“ или „По-изгодно“ и посочен размер на отстъпката се появяват други в същия цвят, на които е поставена само продажна цена и най-вероятно тя е без отбив. Но има ли реално намаление може да установи само контролният орган – Комисията за защита на потребителите, като изиска от търговеца документални доказателства, че преди това стоките са продавани един месец на по-висока цена. Подобни трикове прилагат и други вериги,
установиха още проверките на НАЗП.
Ако стоките с червени етикети не са намалени, но имат сходно с това на промоционалните оформление, то категорично става дума за нелоялни практики, които носят на търговците печалби от хиляди левове на гърба на потребителите и които контролният орган може да санкционира с глоби в размер на до 50 000 лв. (повторно нарушение). Ако пък реално има отстъпка, то в случаите, в които липсва информация за размера на отбива от цената и период на намалението (поне около 50%), е налице административно нарушение, за което също са предвидени санкции. Липсата на наличности от промоционални стоки е друго нарушение, за което хората се оплакват и
което НАЗП установи при много търговци и по време на тези празници.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Боко ликвидира животновъдстворо
Коментиран от #3
16:53 04.05.2021
2 Тъп
Коментиран от #5
16:59 04.05.2021
3 Суеко
До коментар #1 от "Боко ликвидира животновъдстворо":
Абе има, ама е в Гърция. И е по-евтино там, отколкото в България. За празниците си купих от там по 5,2 евро/килото. Наше, българско. Означено в магазина им по съответния ред-''Произход- България''.17:03 04.05.2021
4 мислещ
17:03 04.05.2021
5 Овчаря
До коментар #2 от "Тъп":
Кой знае какъв дърт овен са ти пробутали.Дъвчеш-дъвчеш и устата ти все пълна.Коментиран от #6
17:04 04.05.2021
6 Тъп
До коментар #5 от "Овчаря":
Па го прокараш с мастичка.17:26 04.05.2021
7 Потърпевш
20:35 04.05.2021
8 ехеее
20:51 06.05.2021