Last news in Fakti

1 Юли, 2021 14:00 1 895 9

Указанията за помощта не се харесаха на туроператорите

  • стела балтова-
  • туроператори-
  • туризъм

Днес предстои нова среща на ОБТ и Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА) с екипа на Министерството на туризма

Указанията за помощта не се харесаха на туроператорите - 1
Снимка: БГНЕС

"Указанията за отпускане на държавната помощ в размер на 16.5 млн. лв. на българските туроператори за удовлетворяване на вземания на клиенти не се харесаха от бизнеса. Те въобще не са направени според нашите искания и критериите не са променени", заяви за TravelNews Павлина Русева, член на УС на Сдружението на туроператорите и туристическите агенти “Обединение Бъдеще за туризма” (ОБТ). Компаниите протестираха във вторник пред президенството именно заради условията за кандидатстване. Министерството на туризма тогава обеща, че ще включи исканията в указанията.

Днес предстои нова среща на ОБТ и Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА) с екипа на Министерството на туризма. На нея се очаква да присъстват експерти и юристи от Министерството на финансите. Асоциациите настояват за промяна на Постановлението на Министерски съвет за отпускане на държавна помощ. “Направихме справка в Европейската комисия и към нотификацията няма обявени приложения. Поискахме от ЕК да ни предостави официално цялата нотификация, защото се оказва, че министерството лъже”, подчерта Павлина Русева. Според нея в нотификацията никъде не пише, че отпускането на средствата трябва да бъде обвързано с доставчиците на услугите – хотели, авиокомпании и др. Средствата трябва да бъдат изцяло за компенсиране и връщане на парите на клиентите.

Това е скандално разминаване, предвид че европейският документ е основен аргумент за твърдата позиция на министър Балтова в преговорите с туроператорите. Така твърдението ѝ, че „за целевата безвъзмездна държавна помощ е получена нотификация от Европейската комисия и критериите в нея не могат да се променят“, е абсолютно невярно, каза Русева.

Трите спорни обстоятелства липсват в текста от Брюксел, с който ОБТ разполага. Нещо повече – датата 5 април 2021 г. е спомената единствено в контекста на приключването на предишна програма за финансиране, а не както е записано в постановлението:

- към 5 април 2021 г. туроператорът да е осчетоводил дължимата сума към съответния клиент като такава за неосъществени пътувания за периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г., и

- към 5 април 2021 г. дължимата сума към съответния клиент представлява невъзстановена такава от доставчиците на туристически услуги на туроператора по нереализиран туристически пакет в периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г., вследствие на възникналата епидемия от COVID-19, и

- към 5 април 2021 г. туроператорът да не е разполагал с ликвидни средства за пълно възстановяване на дължимата сума към съответния клиент за неосъществено пътуване в периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г., вследствие на възникналата епидемия от COVID-19.

Трите цитирани обстоятелства, които променят духа на закона за извънредното положение, изцяло липсват в Нотификацията от ЕК. Никъде в нея не се споменава обвързването на размера на вземанията на клиента, подлежащи на възстановяване, с размера на блокираните средства у доставчика на туроператора. В документа от Брюксел изрично е посочено, че за държавната помощ не могат да кандидатстват средни и големи предприятия, които са в затруднено положение към 31.12.2019 г.

Законът за извънредното положение задължава туроператорите да възстановят сумите по неосъществени пътувания на клиентите в пълен размер. Държавата бе задължена да предостави на туроператорите безвъзмездни средства в размер до 15 на сто от оборота им без ДДС през 2019 г., но не повече от дължимата сума по туристическите пакети за неосъществени пътувания в периода от 1 март-31 декември 2020 г.

Това са единствените две ограничения, които законът предвиди, изтъква адвокат Мария Кръстева, юридически съветник на ОБТ. Според нея ПМС добавя ново ограничение на безвъзмездната помощ за туроператорите – размерът и да бъде до стойността на невъзстановени средства от доставчиците на туристически услуги на туроператора за неосъществени пътувания в периода 1 март-31 декември 2020 г., и поставя условието туроператорът да не е разполагал с ликвидни средства.

Постановлението блокира достъпа на туроператорите до държавната помощ. Той следва да декларира стойността на неосъществените пътувания и отделно стойността на невъзстановени средства от доставчиците на туристически услуги и да получи единствено сумата за невъзстановени средства от доставчици на услуги. Туроператорите няма да изпълнят законовото си задължение към потребителите с помощта на държавата, както предвиди законът за извънредното положение. И крайните потърпевши всъщност ще са клиентите, заради които са и усилията на туристическия бранш да предизвика промяната на ПМС № 197“, обясни Мария Кръстева.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Последния Софиянец

    12 0 Отговор
    Да ходят в Банкя на ул Жан дьо Лафонтен да се оплачат на Баце.
  • 2 Никаква

    11 2 Отговор
    помощ ! Криза е навсякъде , а туризмът няма да се съвземе с години !
  • 3 Дърт пръч

    12 1 Отговор
    Колко пъти да Ви казвам/ намерете си нормална работа/.
  • 4 Жалко

    7 4 Отговор
    че хората не слушат госпожа Балтова човек с големи познания и доказан професионалист.
    Но народа явно не е дорасъл за да оцени компетентните хора в България.
  • 5 Българка

    16 1 Отговор
    "...в нoтификaциятa никъдe нe пишe, чe oтпуcкaнeтo нa cрeдcтвaтa трябвa дa бъдe oбвързaнo c дocтaвчицитe нa уcлугитe – хoтeли, aвиoкoмпaнии и др. Cрeдcтвaтa трябвa дa бъдaт изцялo зa кoмпeнcирaнe и връщaнe нa пaритe нa клиeнтитe."
    Алчни акули, как така очакват данъкоплатците (държавата) да им покрие всички дължими от тях суми на клиентите? Естествено, че ако от авансите на клиентите туроператорите не са плащали на доставчици ( хотелиери, превозвачи), значи парите трябва да са налични и да ги върнат веднага. И аз искам някой да ми плати сметките и данъците, ама безплатен обяд няма.
  • 6 БАЙ Х@Й ‼️

    11 2 Отговор
    То пък обслужването много се харесва на клиентите ! Преди дни поръчах порция цаца и порция картофи на плажно заведение докато говорех със сина ми който излизаше от Русе! Той дойде във Варна преди поръчката ми да дойде на масата !!!
  • 7 пкп Я

    9 2 Отговор
    Тур оператори...най-калпавите хора в България - некадърните стачкуват!
  • 8 Светослав

    1 0 Отговор
    Тези яко ще се оакат. Ще чакаме и новата Виденова зима..., със Слави
  • 9 🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️Някой си🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️

    4 0 Отговор
    Ми няма бентлита вече, бачкайте!