3 Юли, 2021 23:01 5 698 31

Ресторантьори искат НАП да легализира бакшишите

  • ресторант-
  • бакшиш-
  • сервитьор

Разминаването между касовите наличности и отчетените продажби е строго наказвано

Ресторантьори искат НАП да легализира бакшишите - 1

Ресторантьори отново поставят въпроса за облагането на бакшишите и трябва ли да бъдат санкционирани, ако данъчна проверка установи по-голяма наличност в касата на заведението от отчетения от касовия апарат оборот.

От Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) призовават за ясен регламент за бакшишите, тъй като заради тях често се получавали несъответствия. "НАП трябва да допусне до 10% толеранс в касата или да вземе мерки за легализиране на бакшиша", призова пред БНР Станислав Стоянов, заместник-председател на БХРА.

Разминаването между касовите наличности и отчетените продажби е строго наказвано от НАП нарушение. За неиздаване на касови бележки и укриване на обороти търговците биват не само глобявани, но може временно - до 1 месец, обектите им да бъдат затворени като допълнително наказание. Предни години по морските курорти данъчните подемаха шумни кампании за дисциплиниране на търговците и затварянето на заведения за едномесечен срок бе най-големия им кошмар.

Затварянето на бизнеси при първо установено нарушение от НАП трябва да бъде прекратено, настояват още от БХРА. Според тях до по-сериозни санкции трябва да се стига само при рецидив. От асоциацията са поскали среща със служебния министър на финансите Асен Василев и директора на НАП Румен Спецов, за да обсъдят проблемите, които според тях създава сега действащото законодателство.

"Наредба Н-18 на НАП предвижда при установяването на нарушение в хотел, ресторант, магазин или друг търговски обект, той да бъде запечатан за срок от 1 месец. Успоредно с това, от НАП имат право да наложат и глоба. По този начин за едно и също нарушение, търговците получават две различни санкции", коментира Станислав Стоянов.

Според него не трябва също така да се налага наказание на собственика или управителя на търговския обект, когато вина за неотчетена на касовия апарат поръчка или продажба има човек от персонала. "Проблемът е, че с касовите апарати не борави само един оператор - с тях работят сервитьори, администратори и други. Защо се налага наказание на физическото лице, което стопанисва обекта, при положение, че има работници-подизпълнители, които може по невнимание или зарадии техническа грешка да не отчетат на касовия апарат? Например, ако в този момент на рецепцията има много гости, бърза се, те оставят сумата, после не си потърсят нужните документи. Сервитьорът също не винаги знае каква сума ще му даде клиента, може да няма в себе си ресто и да се върне да вземе от касата...", коментира Стоянов.

Въпросът с бакшишите ресторантьорският бранш е повдигал и преди. Преди две години от Българската асоциация на заведенията поискаха в касовия бон задължително черно на бяло да пише какъв е размерът на бакшиша. Така щели да се избегнат проблемите с НАП, когато при проверка се засекат повече пари в касата. От приходната агенция тогава категорично се противопоставиха на подобно решение и обясниха, че включването на бакшиша в касовия бон означава да се узаконят разликите в касовите наличности.

Едно от решенията е бакшишите да се държат на специално място извън касата, посочиха от НАП. От приходната агенция дори обясниха, че обсъждат дали тези допълнителни пари трябва да се декларират като доход и да се облагат.


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 9 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ханджията

    39 2 Отговор
    Да напомня, че ЗАВЕДЕНИЯ ВЪВ ВАРНА включват бакшиша в сметката, като задължителен, а не като избор на клиента да оцени обслужването!

    Коментиран от #3, #17

  • 2 Арбеее

    38 1 Отговор
    И като им намалиха ддс то, какво от това. Да не е по евтино случайно.
  • 3 Хаха

    26 8 Отговор

    До коментар #1 от "Ханджията":

    Е който луд ходи на лайноморието варна, бургас и селата около тях
  • 4 443322

    15 2 Отговор
    Да си пишат 5 или 10 процента сервиз, и това е. Тогава касата ще отговаря
  • 5 БОЛШЕВИК

    29 2 Отговор
    Само бойкот на заведенията им, и няма да ви грабят.
    Други начини няма, няма кой да ги контролира, няма кой да им следи оборотите и какви данъци укриват, затова само бойкот.
  • 6 д р Вирхов

    30 1 Отговор
    И аз искам НАП да ми легализира частните прегледи по 100 лева без касов бон,ама те се опъват като магаре на баир.Позор!!!
  • 7 Рестораньорите първо да

    17 1 Отговор
    Оправят заплатите, после да искат! Второ никъде по света няма да наложиш бакшиш чрез закон! Това, че някои алчници си слагат проценти е друг въпроса. Важно е за бранша, ако клиентът е доволен Сам да определи бакшиша който ще оставя. Но при това положение и ако сумата минава през безкасов апарат за плащане Държавата може да наложи данък върху бакшиша(има го в някои страни).
  • 8 Сервитьорчека

    5 1 Отговор
    Вземите ми и душаса и да са крата….
  • 9 Последния Софиянец

    31 2 Отговор
    Бакшиша си е в джоба на сервитьора.Не го пъха в касата.
  • 10 Руми

    14 0 Отговор
    Според мен, по-вярно е, че бакшишите искат да се делегализира НАП.
  • 11 Румен

    17 0 Отговор
    И кат разрешат бакшишите работниците ще работят в тях на минимална заплата. Никакво осигоряване за пенсия.Я да си е—-т дръндара.
  • 12 Перо

    17 0 Отговор
    В БГ ресторантьорския и хотелиерския бизнес е изцяло мутренски и до като не се въведе американската система за данъчно облагане,по браншове и се вписват специфичните особености,ред и постъпления в НАП няма да има!
  • 13 Аритметика

    23 0 Отговор
    Ресторантьорите опитват да направят законно задължително даване на бакшиш, с който да заместят заплатата на персонала.

    Коментиран от #14, #25

  • 14 йордан

    11 0 Отговор

    До коментар #13 от "Аритметика":

    Те тва е най-голямата гъзария на ресторантьорите особено по морето "бе тя заплатата малка ама бакшиши има" ?????!!!!
  • 15 разбирач

    4 0 Отговор
    Дай бг и костов гепят бакшишите и ги делят със синдикатите! Така си е от време оно!
  • 16 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    1 9 Отговор
    Когато съм в ресторант винаги оставям 10% върху сметката!Това е Принцип за мен!

    Коментиран от #18, #19

  • 17 Кое

    3 0 Отговор

    До коментар #1 от "Ханджията":

    Кое е това заведение?

    Коментиран от #27

  • 18 пешо

    7 0 Отговор

    До коментар #16 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":

    имал си бол пари , дал си .
  • 19 Ам Чи

    1 3 Отговор

    До коментар #16 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":

    Правилно ,трябва да се уважава труда и на другия

    Коментиран от #26

  • 20 Елементарно

    8 0 Отговор
    Ако,бакшиша се събира общо го отделяте в чаша или кутия и го разделяйте в края на деня или седмицата.В Кипър във всички заведения е така
  • 21 Какви бакшиши бе ГЕРБ да ви даде бъкшиш

    3 1 Отговор
    Докато мога да си избирам продуктите ресторантите не са ми варянт.
  • 22 Забравете за бакшишите

    7 0 Отговор
    Това е отживелица. На Запад 80%. в ресторантите и кафета та плащат с банкова карта. Най-стиснати са англичаните. Две кафета на улицата плаща с карта(може би не сменят Евро)?
  • 23 куркума

    5 0 Отговор
    Ресторантьорите искат това, защото се надяват да плащат малко на служителите си, които въпреки това да работят за тях заради бакшишите. Реално погледнато всеки уважаващ себе си бизнесмен, който предлага качествена услуга, ще плаща достатъчно на служителите си, така че те да са доволни и да не се налага да дрънчат от клиентите. Всеки знае, че бакшишът разваля качеството на услугата. Всички клиенти трябва да получават еднакво отношение, без значение дали оставят бакшиш или не.
  • 24 Гост

    0 0 Отговор
    Хахахахахха успех!
  • 25 Гост

    0 0 Отговор

    До коментар #13 от "Аритметика":

    В момента заплатата на персонала е около 20% от сметката. На бас, че ако наложат бакшиша да е отделно перо в сметката, стойността й няма да се намали, а ще остане същата + още 20% бакшиш.
  • 26 Гост

    7 0 Отговор

    До коментар #19 от "Ам Чи":

    Нали му плащаш за труда със сметката си? В нея влиза и заплата за персонала. Защо му даваш втори надник с този бакшиш?
  • 27 Патиланец

    4 0 Отговор

    До коментар #17 от "Кое":

    Искаш да ме баннат от сайта ли? Едно от най-известните заведения, дето търмъчат клиента с включено обслужване е на адрес: "Варна ул. „Никола Михайловски“ 24 -гледайте си фискалния чек и сумата, която ви пишат на квитанцията!!!
  • 28 Джипсито

    0 0 Отговор
    За това в америка си ги има в касовият бон
  • 29 гост

    5 0 Отговор
    аз под бакшиш разбирам сума която е лично за човека, който ме обслужва той си го взема и в касата оставя само сметката защо да давам бакшиш на собствеика на заведението ?
  • 30 Пръц

    1 0 Отговор
    Във Варна и Бургас дори не говорят правилен български.Персоналът по заведенията сякаш е хванат от гората и гледа диво и неразбиращо когато зададеш въпрос.Възпитане—никакво,хигиената на същото ниво.
    Сега като дойдат чалгарите на власт всички келнери и бармани ще сменят ГЕРБавите калинки в администрацията на изпълнителната власт .Само трябва да потраят малко.
  • 31 Буболечка

    0 0 Отговор
    Тия цървули нещо друго да искат? На преподавателите бакшиш плаща ли се? Или пък на продавачите?