Допълнителни разходи за домакинствата ще донесе въвеждането на шиpoĸ пaĸeт oт мepĸи зa бopбa c глoбaлнoтo зaтoплянe на Европейския съюз. Традиционните горива ще поскъпнат заради промени в данъчното облагане и въвеждането на нов евроакциз, който ще се опита да ycĸopи пpeминaвaнeтo ĸъм eлeĸтpичecĸи пpeвoзни cpeдcтвa c нyлeви eмиcии. Ще бъде променен начинът за изчисляване на акцизите според степента на замърсяване от различните видове горива, пише в. "Монитор".
Енергията също ще става все по-скъпа заради готвените промени в търговията с емисии - пазарно базиран механизъм, който определя цена на всеки тон въглерод, емитиран от около 10 000 централи, промишлеността и транспорта.
След като през 2019 г. обяви, че ще прави зелен преход, а през юни узакони целите за постигането на въглеродната неутралност през 2050 г., през изминалата седмица.
Европейската комисия обяви пакет от 13 законодателни мерки чрез които той да се осъществи. Зеленият план на Европа предвижда намаляване на емисиите с 55% до 2030 г. спрямо нивата от 1990 г. и значително съкращаване на бензиновите и дизеловите автомобили. За постигането на тези цели до края на десетилетието ЕС ще отпусне 1,2 трилиона евро.
Сред идеите са намаляване на въглеродните квоти, на които замърсяващите производства имат право, и увеличаване на цената им, включване на авиацията и мореплаването в схемата за търговия с въглеродни емисии, разкриване на допълнителен въглероден пазар за емисиите от отоплението на сгради и от автомобилния транспорт, увеличаване на изискванията за използване на възобновяема енергия и за чистотата на двигателите на автомобилите, както и ускорено въвеждане на видове транспорт с ниски емисии.
Европейската комисия смята, че поставянето на цена на парниковите квоти успешно е намалило вредните емисии в атмосферата при производствата на енергия и енергоемките производства с 42.8%, затова се предлага разрешителните за производство на емисии да намалеят, а безплатните квоти постепенно да се премахнат.
Тъй като транспортът е единственият сектор, в който парниковите емисии продължават да се увеличават, се предлага да се създаде втори пазар за търговия с квоти за автомобилния транспорт и за отоплението на сградите, които произвеждат 40% от парниковите газове в ЕС.
Втората система за търговия с квоти ще започне да действа, след като бъде инвестирано в технологии за тяхното модернизиране и бъде създаден фонд за компенсиране на уязвимите домакинства, микропредприятията и ползвателите на транспорта.
Едновременно с това Европейската комисия предлага да се намали броят на квотите за безплатни разрешителни за парникови емисии за сгради, автомобилен и вътрешен морски транспорт, селско стопанство, отпадъци и малки производства. Орязването на квотите ще става според БВП на глава от населението.
Предвижда се държавите да споделят отговорността за намаляване на въглерода в атмосферата, затова се поставя цел за използване на естествени консуматори, еквивалентни на 310 млн. тона въглероден двуокис емисии, до 2030 г. от ползването на земите, горите и в земеделието. ЕС трябва да се стреми да постигне климатична неутралност в земеползването, горското и селското стопанство до 2035 г., се казва още в предложението на Еврокомисията. То се отнася и до селскостопанските емисии от използването на торове и отглеждане на добитък.
Европейската енергетика ще трябва да се преобрази като през следващите 10 г. увеличи дела на зелената енергия до 40%, включвайки използване на възобновяема енергия в транспорта, отоплението и охлаждането, сградите и промишлеността. На националните власти ще бъде възложено да разработят схеми за подпомагане на биоенергията и да намаляват двойно по-бързо общото потребление на енергия, отколкото досега. От публичния сектор ще се изисква да обновява 3% от сградите си всяка година и да вземе мерки за намаляване на потреблението на енергия и разходите на данъкоплатците.
Предлага се за допълнително повишаване на стандартите за допустимост на парниковите емисии за леки и лекотоварни автомобили, които за новите модели трябва да намалят с 55% от 2030 г. и със 100% след 2035 г. спрямо нивата от 2021 г. В резултат на това всички нови автомобили, регистрирани от 2035 г. нататък, ще бъдат с нулеви емисии, се казва в предложението.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 2loop
Коментиран от #13
15:53 19.07.2021
2 Пич
Коментиран от #36, #50
15:55 19.07.2021
3 ТаУмВзе
15:55 19.07.2021
4 честен ционист
15:55 19.07.2021
5 Златния
15:55 19.07.2021
6 Абе умен съм ве
Коментиран от #12, #16
15:57 19.07.2021
7 ---
15:57 19.07.2021
8 папуас от БГ
Коментиран от #10
15:58 19.07.2021
9 Реалиста
15:59 19.07.2021
10 Драги
До коментар #8 от "папуас от БГ":
Драго ми българче като си най-бедно кола няма да караш тя е лукс. Иначе в каруцата няма нищо лошо. Кожа, дърво, метал няма електроника, нали това искат българчетата.Коментиран от #19, #20, #25, #27
15:59 19.07.2021
11 Кво става бре ?
Коментиран от #15, #29
16:00 19.07.2021
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Димов
До коментар #1 от "2loop":
Целта не е да забогатеем. Целта е все по-голяма част от доходите ни, да отиват в джоба на държавата и глобалистите.16:02 19.07.2021
14 човек от народа
16:02 19.07.2021
15 герберче
До коментар #11 от "Кво става бре ?":
Не го вдига служебното правителство - спускат го от ЕС !16:02 19.07.2021
16 жендьо
До коментар #6 от "Абе умен съм ве":
От кога Лукой дирижира директивите на ЕС ?16:04 19.07.2021
17 Хахахаха
Коментиран от #22
16:05 19.07.2021
18 Само питам
Коментиран от #45
16:06 19.07.2021
19 Гост
До коментар #10 от "Драги":
Публикувано във факти.бг: "...кола няма да караш тя е лукс."Я пак?! Колата е лукс?! Ти нещо си объркал епохите май, а?!
Коментиран от #28
16:07 19.07.2021
20 Димов
До коментар #10 от "Драги":
Публикувано във факти.бг: кола няма да караш тя е лукс ------- Ако 85% от българчетата останат без коли, ти ли ще изхранваш отрасли като петролна търговия, застрахователни дружества, пътностроителни фирми и т.н.? Май искаш бензин по 10 лв/л, а?Коментиран от #48
16:07 19.07.2021
21 Българина
16:07 19.07.2021
22 Стоичков
До коментар #17 от "Хахахаха":
Българина е изобретателен . Веднага минаваме на газ .16:11 19.07.2021
23 електричка
Коментиран от #24
16:11 19.07.2021
24 😂😂😂😂
До коментар #23 от "електричка":
Ще купиш, ще купиш.16:12 19.07.2021
25 Сандокан
До коментар #10 от "Драги":
Ще се превърне в държава от третия или четвъртия свят . Всички на велосипеди и магарешки каручки.Коментиран от #58
16:13 19.07.2021
26 Друг гост
16:14 19.07.2021
27 ГУМЕН КРАДЕВ
До коментар #10 от "Драги":
Точно така говореха едно време партийните секретари и скачаха в служебната Волга ! Та ти да не си комунист ?16:17 19.07.2021
28 ттт
До коментар #19 от "Гост":
Не, колата не е лукс. Лукс става пътят. Има толкова много коли, че няма достатъчно пътища за тях. И няма къде да се строи повече. Иди в Северен Рейн Вестфалия да намериш масто за ново шосе. Така е около всички мегаполиси, а в самите мегаполиси просто става безумно да тръгнеш с кола. Та затова искат да отнемат колите на по-бедните.16:20 19.07.2021
29 Ахахх
До коментар #11 от "Кво става бре ?":
На тулупите все Радев или Орешарски ви е виновен! Колко и да се напъваш, прост си и така ще си винаги!16:25 19.07.2021
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 един от многото
16:42 19.07.2021
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 За овце
До коментар #2 от "Пич":
Не беше доброволно. Доброзорно беше.16:52 19.07.2021
37 Един
Коментиран от #39
16:52 19.07.2021
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Два
До коментар #37 от "Един":
Къва субсидия та гони😂😂😂 те са чудат политиците как да те утрепат по бърже ти субсидия бълнуваш17:02 19.07.2021
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Ааааа
А, сетих се, някои са по-граждани от други. Германия движител в Европа, останалите сателити
17:12 19.07.2021
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Майко татко трябва да ви кажа нещо
18:01 19.07.2021
44 Павел пенев
20:13 19.07.2021
45 МмАаНн
До коментар #18 от "Само питам":
Това е ВЪПРОСЪТ. В Германия човек катастрофорал с електромобил, потрошил го, включително батерията станала неизползваема. Вече година и половина пише писма до инстанциите, къде може да предаде батерията за рециклиране/унишожаване. Още никой не му е отговорил...То всичките работи на ЕС са такива
06:45 20.07.2021
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Маняк
До коментар #20 от "Димов":
Как очакваш да отида на работа? Освен пак да си купуваме по един кон и ей ти на- модернизация да искаш. Крайно време е да се махнем от тоя съюзКоментиран от #54
11:40 20.07.2021
49 К Георгиев
Коментиран от #51
15:18 20.07.2021
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Съдията Дред
До коментар #49 от "К Георгиев":
Грешно изчисляваш десятъка. Той е върху имуществото, не върху прираста, печалбата.Например - ако имаш 100 овце, и се родят 120 агнета, за годината дължиш равностойността на 10 овце и 12 агнета. При нашата система дължиш 12 агнета. Затова са плачели от тоя десятък, защото, ако няколко наред нямаш увеличение на имуществото, десятъка те докарва до просешка тояга.Коментиран от #55
15:53 20.07.2021
52 1234
15:54 20.07.2021
53 Иван
16:01 20.07.2021
54 Димов
До коментар #48 от "Маняк":
С последното съм съгласен.16:13 20.07.2021
55 Димов
До коментар #51 от "Съдията Дред":
Говориш само за ДДС. А я сметни всички косвени данъци, които плащаме. После добави и преките, че да стане съвсем ма3ало.16:15 20.07.2021
56 ежко
20:28 20.07.2021
57 Дук
15:39 21.07.2021
58 бай брадър
До коментар #25 от "Сандокан":
В доста от западноевропейските държави с високи доходи ежедневното придвижване с велосипед е факт. Само ние искаме да ходим на работа с S-класа.07:54 09.08.2021