Last news in Fakti

15 Септември, 2021 09:45 1 308 4

Авиационният бранш остава без държавна подкрепа

  • авиационен бранш-
  • държавна подкрепа-
  • абаи

Секторът получава опция да покрива дългове от 2019 г.

Авиационният бранш остава без държавна подкрепа - 1
Снимка: АБАИ

Българският авиационен сектор се оказа без възможности за компенсиране на отрицателното въздействие от резкия спад на полетите заради кризата около COVID-19. Това се случи, след като между първо и второ четене на актуализацията на държавния бюджет бяха променени условията за финансиране без това официално да е съгласувано с представители на сектора, съобщават от Асоциацията на Българската авиационна индустрия (АБАИ).

Според промяната осигурените средства в бюджета в размер на 60 млн. лв. могат да се предоставят за погасяване на публични задължения, задължения към банки и задължения по договори за оперативен лизинг на въздухоплавателни средства, текущо дължими към 31 декември 2019 г. А това според АБАИ ще остави по-голямата част от българските авиационни оператори извън обхвата на помощта, тъй като проблемите за сектора настъпиха след началото на 2020 г. с разрастването на пандемията.

Приетият начин за определяне на отпусканата помощ за авиационните превозвачи изцяло игнорира предложените от представители на бранша критерии за разпределение на помощта. Освен това решението на парламента е в пълно противоречие с философията, необходимостта, принципите, критериите и изложените от самия вносител на промените в държавния бюджет мотиви за подпомагане на сектора.

За сравнение в мотивите към предложението за изменение на държавния бюджет на Република България за 2021 г. беше записано, че се предвижда финансова подкрепа в размер на процент от оборота за 2019 г. за компенсиране на отрицателното въздействие от резкия спад на полетите в резултат на значителното намаление в търсенето на транспортни услуги, както и принудителното спиране на полетите поради въведените мерки и ограничения от редица държави.

„От взетото решение ясно прозират лобистки интереси, за нас е недопустимо определените средства да се насочват за изплащане на предшестващи задължения към 31 декември 2019 г., тъй като към този срок не е бил наличен ефектът от пандемията“, обясняват от Асоциацията на българската авиационна индустрия. От асоциацията посочват още, че използването на средства за погасяване на публични задължения на операторите включва и погасяване на задължения към летищата.

Подмяната на условията за финансира на авиационния сектор стана факт, въпреки че критериите за предоставянето им бяха изготвени и предложени на Министерски съвет от Асоциацията на българската авиационна индустрия.

Асоциацията на Българската авиационна индустрия е изпратила свое становище относно разпределението на финансовата помощ за авиокомпаниите до президента Румен Радев, председателя на Народното събрание Ива Митева, министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Георги Тодоров, министъра на финансите Асен Василев, министъра на икономиката Кирил Петков и председателя на УС на Българска стопанска камара Добри Митрев с искане за съдействие за незабавна отмяна на приетото решение и преразглеждането му по начин, съответстващ на нуждите на бизнеса.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 2 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ЧЕКМЕДЖЕ

    2 2 Отговор
    И каква стана тя ! Авиационният бранш се срина , щом бат Бойко спря да го ползва като такси и бащиния и да ходи по курорти и заведения с подбраните си слуги и метреси ли ? Виж ти !
  • 2 Има един израз

    5 0 Отговор
    След дъжд качулка! Това трябваше да се оповести, още когато започна да се говори за актуализация! Няма две мнения по въпроса: приземяването на авиацията е лобистко, в интерес на чужди компании.
  • 3 Перо

    2 2 Отговор
    Ние нямаме авиационна индустрия,а въздушните и локални превозвачи са толкова незначителни,след ликвидирането им от Костов,че не си заслужава да ги поддържа държавата в кома.
  • 4 П.Петров

    0 0 Отговор
    трансп.м-р от кабинета на ндсв навремето направи всичко възможно да сложи край на АК"Балкан".Мотива беше,че са натрупани около100 мл.лв. дългове,най-вече към държ. тогава Нефтохим.Това стана на общо събр. на акционерите.А сега 60 мил. безвъзмездна попощ за частни компании.Сладка работа.Но за съсипването и ограбването на Нац.Превозвач основна заслуга има шоковия иконом. терапевт от Драгалевци.Сега се кефи на милионите от комисионни и си живурка сладко с баба Елена!