1 580 1

Ремонтът на "Витиня" ще продължи и догодина

Това стана ясно по време на инспекцията на работата на строителите

Снимки: АПИ
Снимки: АПИ
Анжелина Димитрова

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова и председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Лазаров провериха напредъка при извършващите се ремонтните дейности на тунел „Витиня“ на автомагистрала „Хемус“.  

Ремонтът в тръбата за Варна на най-дългия тунел у нас - 1195 м, стартира на 27 юни. Той включва възстановяване и усилване на тунелната облицовка, хидроизолация, обновяване на пътната настилка, на електрическата и вентилационната инсталация, ново LED осветление, системи за видеонаблюдение и пожароизвестяване и т. н.

Заради по-големия обем работа, която е установено, че е необходимо да се извърши, ще са нужни повече време и средства. Поради това тунелната тръба за Варна ще остане затворена до пролетта на следващата година. За извършването на качествен ремонт по съвременните технологии и стандарти ще е необходимо допълнително финансиране. По предварителни разчети са нужни между 4 и 6 млн. лв.

Досега в тръбата са демонтирани носещата стоманена конструкция, осветителните тела, захранващите ел. кабели и др. Предстои разрушаването на 720 м третична облицовка, хидробластиране на разкритата постоянна облицовка на тунела, изкоп за шахти в отводнителните галерии. Ще бъдат направени наклонени дренажни сондажи за подобряване на отводняването, предстои обработка на армировката с антикорозионно покритие и т. н.  

Ремонтните дейности се изпълняват от „Автомагистрали“ ЕАД по договора за текущо поддържане на автомагистралния участък.  

Тунел „Витиня“ е в експлоатация от 1984 г. Последният му ремонт е преди 27 г., когато е извършено осушаване на облицовката в съоръжението.  

До приключване на строителните работи преминаването през съоръжението ще се осъществява двупосочно в тръбата за София.  

Алтернативният маршрут за пътуване по време на ремонтните работи от София за Ботевград е път I-1 - от 215-ти км до км 209+500 и обратно. Връзката на АМ „Хемус“ с първокласния път за пътуващите към Ботевград е при пътния възел при 30-ти км на автомагистралата /Витинска река/, а за идващите от Ботевград при 36-ти километър на АМ „Хемус“.  

Дясната тръба на тунела Витиня, в посока Варна, е в много лошо състояние и се нуждае от по-сериозни ремонтни дейности, каквито не предполагахме преди да започнем реална работа на терен, заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.

Министърът подчерта, че извършените до момента работи са разкрили изключително тежкото състояние на тръбата, която е на повече от 32 години.

„Последно ремонт е правен преди 27 години, но и тогава не е видяно, че облицовките, например, са без арматура“, посочи Павлова. По думите й строителството не отговаря на съвременните норми и наредби за безопасност, заради което се налага по-големи като обем ремонтни дейности. Необходимо е да се направят по-сериозни изолации, допълнителни облицовки и допълнително отводняване, за да се предотвратят течовете, както и ремонт на осветлението, вентилацията и др.

„Във връзка с очерталия се по-голям обем съпътстващи дейности ще бъде необходим по-дълъг срок от първоначално предвидения, за да се извършат“, посочи регионалният министър. Тя изрази надежда ремонтът да бъде изцяло завършен през пролетта на 2017 година, ако се направят всички съпътстващи дейности, които са свързани и с допълнително финансиране, което по индикативни предварителни прогнози е между 4 и 6 млн.лв.

„Направим ли го, можем да сме спокойни, че сме направили всичко необходимо за безопасното пътуване по АМ „Хемус“– двата тунела на Витиня и Ечемишка, виадуктите на Елешница, които завършваме. С това критичната инфраструктура, която беше в най-тежко състояние ще бъде изцяло завършена и ще отговаря на нормите за безопасност, към които се стремим“, категорична бе Павлова.

Като приоритет за следващата година министърът посочи ремонтът на т.нар. железни съоръжения на северната магистрала при км 35 и голямото съоръжение при село Потоп, с което изцяло ще се обновят проблемите места по направлението от София от Ябланица.

Павлова съобщи, че завършва подготовката за ремонта на тунел Ечемишка и той ще започне до дни. Срокът за завършването му е до кроя на годината, като приоритет в работата на строителите ще е качеството. Не е изключено възникването на необходимост от допълнителни дейности извън предвидените, както при случая с тунел Витиня. Според Павлова при подходящи метеорологични условия ремонтните дейности ще завършват предсрочно.

Пред журналисти регионалният министър припомни, че процедурата за изграждане на системата за тол таксите е възобновена и след 20 дни се очаква получаването на офертите. „Надяваме се, ако няма обжалвания, до края на годината да стартира първата фаза, чийто срок е до 12 месеца – да бъде разработен и внедрен софтуерът. От деня, в който тя заработи и получим приходи от нея, ще можем да заплащаме направената от избрания изпълнител инвестиция, която няма да е за сметка на бюджета, а на 100% ще бъде за сметка на бъдещия изпълнител“, коментира министърът и посочи, че държавата ще има всички права върху системата и няма да се налага обвързване с определена фирма.

Регионалният министър припомни, че тежкотоварнитепревозни средства ще заплащат тол такса чрез бордово устройство или пътна карта, като плащането ще бъде различно за различните видове пътища и в зависимост от тонажа на превозните средства. Леките автомобили ще продължат да използват винетка, която ще бъде електронна. Камери и GPS-базирана система ще следят по номера на колата дали е заплатена електронна винетка.

„Процедурата за тол-системата е на много важен етап. Първо, както видяхме в поредната жалба, това беше фирма фантом, бих казала измислена жалба, която имаше за цел единствено да блокира процедурата. Нашият анализ показва, че жалбите са в две посоки – нежеланието на лицата, които стоят зад тези фирми фантоми, да има въведена тол система, защото тя ще доведе до по-справедливо, но и до по-скъпо заплащане от транзитни превозвачи и т.н. Втората категория са вероятно самите интереси на фирми, които кандидатстват и се опитват да наложат някакви определени технологии. Второто, което искаме, е тя да е сателитно базирана, абсолютно отворена и да е изградена за България, лицензът и правата да са на българското правителство, както и на пътната агенция, за да не може никой по никакъв начин да ни продаде нечия готова система, а ние да трябва да плащаме лиценз отново. Тази система касае националната сигурност, тя не касае само плащането и използването на пътищата в България“, подчерта тя.

В момента на АМ „Хемус“ се ремонтира и виадукт „Елешница“ и съоръжението при км 41-ви в участъка между тунелите „Ечемишка“ и „Топли дол“.    

На 11 май започна ремонтът на платното за Варна на виадукт „Елешница“, който се очаква да завърши в средата на октомври. По време на строително-монтажните работи, трафикът преминава двупосочно в обновеното през миналата година платно за София.  

Ремонтът включва подмяна на асфалтовата настилка и хидроизолация, ремонт на тротоарни конзоли, подмяна на дилатационни фуги, изграждане на колекторна отводнителна система, подмяна на мантинелите и саниране на стълбовете.  

Виадуктът е пуснат в експлоатация през 1979 г. Оттогава до миналата година, когато беше извършен ремонт на платното за София, строително-ремонтни работи на моста не са извършвани. Той е с дължина 646 метра, а най-високият му стълб е 51 метра, а най-ниският – 5 метра.  

До края на септември ще завърши и ремонтът на виадукта при 41-ви километър на автомагистралата - между тунелите „Ечемишка“ и „Топли дол“. Ограничено е движението в платното за Варна като трафикът се осъществява двупосочно в платното за София.  

Ремонтните дейности започнаха на 14 юни т. г.

Аварийно-възстановителните дейности включват премахване на съществуващата асфалтобетонова настилка, ремонт на пътната плоча, подмяна на дилатационните фуги, нова хидроизолация, възстановяване на асфалтовите пластове, подобряване на отводняването, нови ограничителни системи, тротоари и т. н.

Виадуктът при 41-ви километър на автомагистралата не е ремонтиран от пускането му в експлоатация преди повече от 30 години - през 1984 г. През миналата година с финансиране от бюджета бе ремонтирано платното за София на същото съоръжение.

Съоръжението се ремонтира със средства от бюджета на АПИ.

България


Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Тошибиян
    Отговор
    1 19:43  31.08.16
    Ще продължи точно толкова колкото може да се краде от европата

Напиши коментар:


Публикувай