712 0

Намаляват финансирането на университетски специалности

Кунева беше категорична, че образователната система е готова за старта на учебната година

Снимка: МОН
Снимка: МОН
Анжелина Димитрова

Министерството на образованието и науката разработва механизми за намаляване на ножицата във финансирането на специалностите в университетите, съобщи днес вицепремиерът и министър на образованието и науката Меглена Кунева.

Тя обясни, че държавната субсидия на направление „Медицина“ е 10 пъти по-голяма от тази на „Педагогика“. В Европейския съюз разликата между най-ниско и най-високо финансираните специалности е около 6 пъти. Кунева заяви, че при срещата си със Съвета на ректорите, финансирането на висшето образование е било основна тема и припомни, че план-приемът за тази академична година е бил редуциран с 9000 места.

„Министерството има за цел да въведе критерии за качество и за доказване на нуждата от разширен прием, така че пазарът на труда да срещне пазара на образованието. В пазара на образование има големи възможности за реализация на специалности като право, икономика и туризъм. Ако видите пазара на труда, едва 20% от завършилите туризъм са се реализирали. Университетите трябва да преценят кои са добрите им специалности и кои не дават добра реализация. Нашето желание е да стимулираме най-добрите. Висшето образование има една цел - след ползотворно учене да си намериш работа“, добави вицепремиерът.

Преди няколко дни Кунева представи доклад за ученето през целия живот. Според него, българинът престава да учи на 31-32 години, което, по думите й, е лош прогностичен белег за икономиката. „Ако ученето през целия живот минава през университетите, то това е възможост за тях. Те трябва да предоставят нови образователни услуги, например за хора с активна кариера“, заяви тя. Вицепремиерът припомни, че провежданата политика за тройно увеличение на студентите от българската диаспора е изключително позитивна и тя ще продължи.

Кунева беше категорична, че образователната система е готова за старта на учебната година. „Зад всеки образователен стандарт стоят усилията на целия екип на МОН. Много силен акцент сложихме върху общественото им обсъждане. Няма стандарт, който да не е бил обсъждан и да не са взети предвид всички мнения. Задачите ни са безпрепятствено стартиране на новия Закон за предучилищното и училищното образование. Казах, че няма да допусна хаос и днес мога да заява, че всички мерки са взети. Наистина положихме много големи усилия. Готови сме за началото на учебната година“, каза тя. Министърът обясни, че са преодолени големи трудности и припомни, че през февруари екипът й е заварил три готови стандарта, а за стартирането на учебната година са били необходими още 11-12 стандарта, които вече са факт.

„Имаме горещ телефон за реформата и имейл - ще отговорим на всички въпроси. Молбата ми е: питайте Министерството на образованието и науката за всичко - от разликата между учебник и помагало, кой прави избора им и др“, добави още тя.

Броят на първокласниците тази година ще е 66 611 или със 700 по-малко от предходната учебна година. Броят на учениците в дневна форма ще е 719 000. Около 30 училища ще започнат годината с ремонт. В тях има създадена организация за обезпечаване на учебния процес и пропуснати часове няма да има.

България


Напиши коментар:


Публикувай