525 0

През 2017 г. бизнесът ще може да получава финансиране за дуално обучение

Калина Петрова

От началото на 2017 г. стартираме български вариант на досегашния проект ДОМИНО по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж” с финансиране за бизнеса, който предвижда три дни в седмицата учениците да работят срещу заплащане и два дни да учат. Това обясни вицепремиерът и министър на образованието и науката в оставка Меглена Кунева на среща с учители и ученици в Професионалната гимназия по туризъм „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна.

С оглед на съвременните реалности професионалните училища трябва да са максимално гъвкави и адаптивни към средата, в която се конкурират с профилираните гимназии, главно езиковите, които са най-предпочитани от деца и родители. Трябва да се търсят дългосрочни партньорства с фирмите, да кандидатстват по проекти за обновяване на материалната база, да предлагат по-привлекателни специалности и съвместими учебни планове, да се съобразяват с пазара и да рекламират по-агресивно своя продукт.

Според Кунева е налице парадокс - има безработица, бизнесът се задъхва заради дефицит на кадри, а в същото време професионалните училища се опразват за сметка на езиковите. Системата обаче не може да се регулира със санкциониращи административни мерки, а с добро менажиране, с повече учебни практики, с покачване престижа на търсените професии и тясна връзка с бизнеса и неговите реални потребности, каза министърът.

По думите й професията готвач е хит за учениците. Готвачите са изключително търсени и добре платени в ресторантите, затова расте и интересът към професията. Телевизионните предавания за готвене допълнително предизвикват още по-голям интерес сред учениците и родителите.

Демографският срив, остарялата материална база, трудностите при осигуряване на индивидуални работни места за производствена практика на учениците и слабият интерес у подрастващите към водещи сектори като туризма, бяха формулирани като основният препъникамък пред развитието на професионалното образование. С промяната в Закона за професионалното образование са направени две важни положителни стъпки, а именно: олекотяване на държавните зрелостни изпити и увеличаване на часовете по практика за сметка на теорията, каза Кунева. През 2017 г. ще се даде тласък на професионалното обучение, защото за последен път ще има прием и след 7, и след 8 клас, а бизнесът трябва да осъзнае, че няма как да получи напълно готови кадри от училищата, а трябва да участва дейно в процесите на придобиване на професионални умения у подрастващите и да съумее да ги задържи в България, коментира още тя.

В професионална гимназия по туризъм „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, се подготвят висококвалифицирани специалисти в областта на туризма и ресторантьорството. Обучението се осъществява в три професионални направления: „Хотелиерство, ресторантьорство, кетъринг“, „Хранителни технологии“, „Пътувания, туризъм и свободно време“.

Гимназията разполага с много добра съвременна материално–техническа база, в която се обучават 920 ученици в 37 паралелки и работят 71 учители. Учебната практика се провежда в учебни кухни, кабинети по сервиране и на реални работни места, а производствената - в реномирани хотели и заведения за хранене и развлечение. По традиция летният производствен стаж на учениците се провежда в България, но и в Германия, Франция, а от лятото на 2016 г. и в Испания.

София / България


Напиши коментар:


Публикувай