894 0

Гражданите искали само половин "Струма" извън Кресненското дефиле

Имаме всички основания реализацията на участъка да започне през 2017 година, заяви Павлова

Анжелина Димитрова

Вариантът за преминаване на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле чрез изграждане на отделно трасе, по което да минава трафикът по посока Кулата - Благоевград и запазване на съществуващото трасе за движение в обратна посока среща най-голямо одобрение и подкрепа, както на национално, така и на регионално ниво. Това стана ясно в Благоевград, където се състоя представяне и обществено обсъждане на резултатите от проведено регионално и национално изследване на нагласите и очакванията на обществото по отношение на доизграждането на инфраструктурата на страната, в частност - строителството на Лот 3.2 на магистрала „Струма“ в участъка през Кресненското дефиле, предвиден за финансиране със средства по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 - 2020 година.

Данните бяха оповестени от директора на агенция „Екзакта рисърч груп“ Лидия Йорданова в присъствието на министъра на регионалното развитие и благоустройството (в оставка) Лиляна Павлова, председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Дончо Атанасов, областния управител на Благоевград Бисер Михайлов, кмета на Благоевград д-р Атнас Камбитов, народния представител Даниела Севеклиева, кметове на общини, кметства, представители на НПО сектор и др.

Според проучването, проведено сред 1000 жители на национално ниво и 500 души от региона, завършването на проекта е от изключително значение за подобряване на комфорта на пътуване, пътната безопасност и създаването на нови работни места и поминък за общините, през които преминава магистралата. Хората са единодушни, че проектът ще допринесе за намаляване на тежките пътни инциденти и задръстванията, а възможността за движение с по-висока скорост ще има положителни резултати за всички пътуващи. Според анкетираните вариантът с т.нар. източен обход на Кресна ще е значително по-евтин и безопасен за строителство и експлоатация. Като съществен проблем хората поставят въпроса за възможността да се използваме от безвъзмездното европейско финансиране, както и дали следващо правителство би продължило строителството.

„Оптимист съм и имаме всички основания да започнем реализацията на най-сложния участък от АМ „Струма“ през Кресненското дефиле през 2017 г“., коментира Лиляна Павлова. „Смятам, че говорим за успешно приключване на въпроса и ще успеем още от следващата година да започнем изграждането на най-тежките и драматични 20 километра от магистралата, защото, както знаете, в Кресненското дефиле са концентрирани на най-много ПТП-та със загинали”, заяви тя.

Министърът подчерта, че участъкът, през който ще минава ЛОТ 3.2, е богат на уникална природа, затова трябва да се намери най-доброто решение, както за хората, така и за природата. Тя коментира, че проучването е прецизно, кореспондиращо с притесненията на местните жители, които ще се вземат предвид при изпълнението на проекта. „Ясно разбрахме, че на местно и национално ниво имаме фаворит и това е вариантът, към който сме се насочили и ние – разделено преминаване, с ново трасе на изток през Кресна и Симитли. Това проучване ни помага да придобием увереност, за да приключим последната фаза – да изберем най-добрия вариант по технически, екологични и финансови показатели“, заяви Павлова. По думите й 2017 г. е ключова за реализация на проекта по отношение на проектирането и отчужденията на имоти. „Имаме осигурено финансиране и проект, сега е въпрос на политическа воля да се реализира на практика, защото имаме воля, готовност и финансиране. Ако през 2017 г. не направим идейно проектиране, разширен идеен проект и парлацеларен план за отчуждение на имотите на сложния проект ще изпуснем европейското финансиране. Имаме всички предпоставки, това да се случи без проблем“, категорична бе тя.

Павлова увери местните жители, че са предвидени всички мерки за гарантиране на достъпа до населените места и земеделските имоти чрез изграждане на необходимите пътни връзки и съоръжения. За местните производители пък ще се изградят специални тържища около магистралата, с което ще се гарантира техният поминък и работа. По време на строителството ще се открият работни места за хората от региона, както и за доставчици на стоки и услуги. Докато трае изпълнението на обекта, ще се вземат и мерки за повишаване на пътната безопасност, за да намалеят катастрофите и жертвите, както и мерки и за опазване на околната среда по сегашното трасе. „За нас също е важна темата за пътната безопасност и ще направим всичко необходимо. За тази цел беше извършен и одит за пътна безопасност на съществуващото трасе, който предписва сериозен набор от мерки, които да извършим. В тази връзка предстои да поставим нови пътни знаци, шумяща маркировка и др. скъпи като финансиране мерки, които да приведем в изпълнение, но това е без значение, тъй като това е пътят с най-много жертви, коментира Павлова и допълни, че причините за инцидентите обикновено са две - високата скорост и неправилното изпреварване. При строителството на участъка са предвидени и ще бъдат изпълнени също мерки, с които да се гарантира запазване на хабитатите, съобщи още министърът. Ще бъдат направени стени и съоръжения, за да не излизат на пътя, посочи тя. „Като отговорни българи трябва да се възползваме от изцяло безвъзмездното финансиране, така че да намалее броят на ранените и загиналите при катастрофите, които стават всяка година по трасето“, заяви министърът.

Има оптимизъм у хората, че сме на прав път, че има шанс проектът да се случи и че това е оптималният вариант, коментира още Павлова.

Доизграждането на автомагистрала „Струма“ трябва да бъде национална, аполитична кауза, която през 2017 година има всички предпоставки да започне проектна своята реализация. Защото ако през 2018 г. не започне строителството на магистралата, то тогава ще имаме риска да загубим европейско финансиране и това са опасенията на хората – че ако нямаме европейско финансиране, проектът няма да се случи, а те могат да станат реалност“, подчерта Павлова. Във връзка с това има ли опасност заради евентуални предсрочни избори да се загуби темпото на работа по чисто техническите параметри, регионалният министър в оставка изрази надежда, че никой няма да допусне това да се случи. „Това е проект, който е важен за безопасността на всички пътуващи и затова искрено се надявам, разчитам и всички ще се борим за това той да продължи. Администрацията и екипите, които работят, знаят какво и как да направят, така че стига да има волята и подкрепата, то, надявам се, че темпото няма да се загуби“, заяви Павлова. Вариантът за цялостното изнасяне на ЛОТ 3.2 на автомагистрала „Струма“ на изток би бил много, двойно по-скъп от варианта за разделено преминаване чрез използване на съществуващия път или други алтернативни, а също би оказал недопустимо негативно въздействие върху околната среда, коментира още тя.

Да превърнем пътя през Кресна в национална кауза, призова председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Дончо Атанасов при представянето в Благоевград на резултатите от социологическото проучване за АМ „Струма“.

България трябва да има цел и посока и всички правителства и партии трябва да имат, а Кресна е такава цел и имам една молба - всички да се обединим и да я реализираме, подчерта председателят на УС на АПИ. От името на администрация със 130-годишна история ви уверявам, че този проект е възможно да се осъществи и има 100% европейско финансиране. Имаме възможности и не бива да ги изпускаме, защото Кресненското дефиле в момента е една гробница и сме длъжни да го променим, каза още инж. Атанасов.

България


Напиши коментар:


Публикувай