1 222 7

Учениците ни все по-трудно четат и пишат

Венцислав Михайлов

България се нарежда на едно от последните места в Европа по функционална грамотност на учениците. Тя е почти на дъното на класациите в трите области - четене, математика и природни науки, заедно с Румъния, Кипър и Обединените арабски емирства.

Това става ясно от международното изследване PISA през 2015 г.

Резултатите на българските ученици в международното изследване PISA по природни науки и технологии са се подобрили спрямо тези от 2006 г. Намалял е и делът на функционално неграмотните ученици в тази област. Това сочи национален доклад на Центъра за контрол и оценка на качеството на училищното образование (ЦКОКУО), представен днес в МОН. Изследването e проведено през пролетта на 2015 г. и в него са участвали 6300 български ученици на 15-годишна възраст. В продължение на 2 часа те са решавали компютърно базиран тест по природни науки, математика, четене и модул „Решаване на проблеми в сътрудничество“.

Въпреки положителната тенденция, резултатите остават тревожни и ни дават ясен знак, че промените в сферата на образованието са наложителни, заяви при представянето вицепремиерът и министър на образованието и науката в оставка Меглена Кунева. Тя беше категорична, че МОН предприема конкретни мерки за преодоляването на дефицитите в областта на функционалната грамотност по отношение на подкрепата за изоставащите ученици, актуализирането на учебните програми и квалификацията на учителите.

Данните от доклада сочат, че българските ученици се представят под средното ниво за страните от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Страната ни е на 45-о място от 72 държави, участвали в PISA. Средният резултат на България е 446 точки или с 47 точки по-нисък от средния за всички държави.

37,9% от българските младежи не покриват нивото за функционална грамотност по природо-математически науки. Това не означава, че не могат да четат и пишат, а че не могат да приложат на практика учебния материал в реални житейски ситуции, както и че не могат да боравят с данни от таблици и графики. За сравнение, през 2006 г. този процент е бил 42,6%.

Резултатите за функционална неграмотност по четене и математика са съответно 41,5% и 42% от участвалите ученици.

Само 2,9% от българските младежи са се справили с най-трудните задачи от изследването през 2015 г. Средният процент за страните от ОИСР по този показател е 7,8%.

Националният доклад отчита намаляване на разликата в средните резултати на момчетата и момичетата по четене. Момичетата са показали по-ниски средни резултати, а процентът на функционално неграмотните от тях се увеличава в сравнение с предишни изследвания. В същото време функционално неграмотните момчета намаляват незначително.

Един от най-важните изводи за всички държави, участвали в изследването, е, че семейната и социалната среда оказват огромно влияние на резултатите. 59% от нашите ученици от социално слаби семейства и такива, за които българският не е майчин език, имат по-слаби постижения.

МОН не може да промени семейната среда, но може, трябва и ще въздейства за това да осигури условия, така че семейната среда да не е единственият определящ фактор за резултата на учениците, коментира Кунева при представянето на доклада. Тя добави, че МОН ще акцентира в подкрепата на децата и учениците със затруднения, в увеличаването на интереса им към училището и в развиване на критичното им мислене.

В тази връзка министърът посочи, че новите учебни програми, които в момента се разработват и обсъждат, ще са по-съвременни, с повече практическа насоченост и време за упражнения. За да са изпълними и качествени тези програми, поставихме учителят и неговата квалификация в центъра на усилията ни, каза още Меглена Кунева.

Образователните затруднения на учениците ще могат да се наваксват и чрез проекта „Твоят час“, в който е предвидена методическа подкрепа на децата с образователни дефицити. Според зам.-министър Диян Стаматов такава е целта и на задължителното предучилищно образование. Докладът е недвусмислен - посещението на детска градина, особено за деца от социално слаби семейства или такива, за които българският не е майчин език, има пряко значение за резултатите им в бъдеще, добави той.

България


Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • зЗЗЗ
    Отговор
    1 16:24  06.12.16
    я си ....м...та,по-умни деца от наще няма
  • Гоуст
    Отговор
    2 16:31  06.12.16
    С такъв министър (в оставка) все по-зле ще става. Управляващите не искат умен народ
  • Семиздат
    Отговор
    3 16:51  06.12.16
    Всичко го има в нет-а на телефончето му, тате му е голяма клечка и важното е да мине годината, школото, да си правят гаргара помежду си, да си мерят половите органи, а какво е запомнил и усвоил?!
  • Тошибиян
    Отговор
    4 17:34  06.12.16
    Квито родителите такива и чаветата..едните га са ги правили са им пяли тигре тигре и радка пиратка на другите бащите им бързали за жамията а третите да краднат от минаващия влак...тва е кофти материял е бг
  • Дон Мон
    Отговор
    5 18:23  06.12.16
    Важното е да сме първи! Преди претендирахме, че сме най-умни и начетени в Европа, а сега явно се борим за приза най-тъпи и неграмотни ! Кой сега е номер 1 !? Все пак хубаво е че има няколко бели лястовички, които печелят награди по научни олимпиади, но е тъжно, че най-вероятно, ще отлетят на запад и тук ще останат само батки, коври, цигани и няколко издишащи пенсионери оцелели по чудо от политическия геноцид!
  • мъжкар
    Отговор
    6 19:14  06.12.16
    Ами огромна заслуга за това имат едни червени хора дето ни мачкаха през последните 26г.Те създадоха и един специфичен музикален жанр който се нарича чалга.Благодарение на такива като Митьо Пайнера повечето млади момичета са тъпи като гьонове и сасъс самосъзнание на проститутки и за това основното им занимание е да се снимат по кенефите на дискотеките и да денат с широко отворени очи за някой тъпанар с пари да ги вземе че да не гладуват.А момчетата под влиянието пак на Пайнера млади станаха татуирани напомпани изверги които са също тъпи като гьонове и търсят няква лесна печелбе било то от дилорство на наркотици било то от миене на чиния в Англия само и само да посъберат някой лев за по засукане бмв за да са по-вървежни пред същите ония тъпи кифли на тяхната възраст.Като добавим и чувството за безнаказаност в ученика породено от това че "тате има пари" няма как да очакваме младите хора да бъдат грамотни и ученолюбиви при положение че те нямат абсолютно никакви ценности освен бмв втора ръка и дънки и уиски и трева.Ако имам власт ще вкарам в затвора всички чалга продуценти без да ги съдя направо директно защото те имаха съществен принос тези деца да станат такива.
  • Найденов
    Отговор
    7 19:15  06.12.16
    Хаха защо ли? Като имаме некъдрни управни гледащи собствените си интереси а не тези на НАРОДА

Напиши коментар:


Публикувай