3 282 11

Защо е дерайлирала шестата цистерна на влака убиец

Стефанаки Йоанис

Най-голямата мистерия в случая "Хитрино" е защо не локомотивът излезе от релсите, а шестият вагон от композицията - коментира за БНТ бившият изпълнителен директор на БДЖ Владимир Дунчев, който работи по овладяването на две подобни кризи - през 1988 г. и 2000 г. Според експерта причините за инцидента може да са превишена скорост, разместена стрелка или дефект в железния път, съобщава БНТ.

Проблемът е, че на ден по българските железни пътища се превозват по 2000 тона опасни материали като полипропилен, от който се правят пластмасови изделия, и трябва да е ясна причината за катастрофата, за да не се повтаря.

В междугарията в България влаковете се движат с 80 км. в час, в Хитрино - със 70. В коловоз влакът трябва да намали до 60, а при завой - до 40. Ако скоростта е била превишена, експерт по динамика трябва да обясни изключително странния факт, че е дерайлирал 6-ият вагон от композицията, а не локомотивът, както става обичайно, обяснява Владимир Дунчев, бивш генерален директор на БДЖ.

Локомотивите единият има хартиен носител на черната кутия, устройството за следене на скоростта - хаслер, а другият е дигитален. Така че тази скорост няма как да бъде скрита". В случая и двата локомотива, и 5 вагона след това не са дерайлирали. Дерайлира шестият вагон, когато става скъсването на влака, отбелязва Дунчев.

Втората причина може да е недобре заключена и разместена стрелка, смята Дунчев.

Третата причина може да са различни уширения или дефекти по железния път, смята Дунчев. От НКЖИ твърдят, че пътят е в добро състояние. Но в социалните мрежи собственици на жп компании публикуваха видеоклипове, на които ясно се личи, че товарни немски влакове, които се движат със съобразена скорост, буквално подскачат върху релсите на 9 км. от Хитрино.

Другата голяма мистерия е защо се е спукала цистерната, смята Дунчев.

Те са специализирани цистерни за превоз на такъв вид товари - полипропилен, пропан-бутан, с усилена конструкция са. Двойни вътре са балоните. И при дерайлиране... се предполага, да стане хлътване на цистерната, а не пробив и създаване на облак около цистерната и последващ взрив, посочва бившият шеф на БДЖ.

Годишно в България се превозват над 600 000 тона опасни материали - полипропилен и други. От пристанищата се товарят на влакове и оттам - към бензиностанциите и заводите в страната. Проблемът е, че ако не се изясни причината за катастрофата в Хитрино, ще възникнат съмнения дали сегашният начин на превозване на опасни товари е достатъчно сигурен.

Подобни случаи има три: През 2000 г. композиция с цистерни с пропан-бутан пада от моста при гара Владо Тричков, но за щастие тогава няма експлозия. През 2014 г. край гара Яна дерайлира композиция с празни цистерни без пропан-бутан. През 1988 г., обаче, композиция с 20 цистерни с пропан-бутан дерайлира и се възпламенява край гара Бутово.

Подобни инциденти като Хитрино има и отпреди 20 години в швейцарския град Лозана, когато отново влакова композиция избухва в населено място. В Швейцария пътят е преместен, но в България, според експертите, това е невъзможно, тъй като повечето ни жп пътища са единични.

България


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • анонимен
    Отговор
    1 22:48  14.12.16
    добре де ,някой сети ли се да замери за радиациа?? то май в тази държава всички са заприличали по акъл на другаря борисов
  • гост
    Отговор
    2 22:51  14.12.16
    Публикувано във факти.бг: Защо е дерайлирала шестата цистерна на влака убиец-защото е била пълен боклук,но най-удобно е да са виновни машинистие,няма да обвинят собственика на цистерната я,все пак спонсорира някой някъде
  • Poly Propilenov
    Отговор
    3 23:56  14.12.16
    Polypropilen e plastmasa.
  • Банчо
    Отговор
    4 02:32  15.12.16
    Прав е Poli Propilenov и ме е изпреварил с малко. Тая глупост с полипропилена първо я ръсеше г-н главния пожарникар в оставка Бойко Б, в комплект с "гУрливите газове" И тук в тази статия тази глупост се повтаря, но умножена 100 пъти няма да стане истина!!! PP (Полипропилен) твърд материал с отлична химическа устойчивост.Подходящ за приложение в хранително-вкусовата и химическата промишленост В композицията е имало пропен известен още като пропилен и пропан! Престанете да пишете глупости с тоя полипропилен да не казвам, че в една от първите дописки във факти пишеше и тротилен !?!?!

  • Васичка Атанасова
    Отговор
    5 03:23  15.12.16
    стига сме ги мислили тези турци там
  • Г(Е)РОБ
    Отговор
    6 03:50  15.12.16
    На Бангладеж, Куба, Ангола, Ирак, че и на Чад... помагахме щедро да дигнем стандарта им нисък... След толкоз години помощ на третия свят, нямаше как да не влезем в техния списък.
  • Някой си
    Отговор
    7 07:49  15.12.16
    Ами ако е долетяла ракета от натовско учение в Румъния и просто цистерната е била на пътя и ? Няма бомбена яма и като , че ли всички поражения са от едната страна , което ме навежда на мисълта че нещо бая силно е ударило цистерната отстрани !
  • Жепееца пожарникар
    Отговор
    8 08:34  15.12.16
    @Някой си,нямаш си на представа,колко си близо до неудобната истина... Нещо напоследък над небето на Булгаристан много авиация,много нещо лети,хвърчи,оставя разни странни следи,колко му е заблуден летящ кюнец,ракета да удари една цистерна и да я катурне. Дебелаците по ТВ-то се произнесоха,че отхвърлят веднага такива предположения,почнаха дебелашки да ни баламосват.Това си изглежда на злосторен акт,не е случайност...
  • Киро
    Отговор
    9 09:26  15.12.16
    Сега експерт по динамика ли трябва да питат? Всеки човек знае, че газова бутилка не се пълни догоре, заради процента на разширение...цистерните са на същия принцип. И всеки, който не е карал камион с ремарке - цистерна не знае как течността вътре блъска камиона настрани на завой! Тук също тази течност е блъснала и обърнала вагона, който се е отворил и газовия облак е обвил къщите наоколо...а там всички се топлят на печки с дърва и въглища - достатъчно условие за възпламеняване, ако не се е случило още в началото при разцепването на вагона в земята! Сега ще им трябват месеци и години на "експертите", за да си произнесат предположенията:)
  • 10 09:30  15.12.16
    Този коментар е премахнат от модератор
  • доСпиро
    Отговор
    11 10:09  15.12.16

    До коментар #10 от "Спиро":

    Не пропиленов, а ПОЛИпропиленов (материала от който са направени водопроводните тръби). Ще е по-твърд. И отзад!

Напиши коментар:


Публикувай