37 218 33

Депутатите тупкат топката на закона за километражите

Подписка в подкрепа на криминализирането връщането на километраж е събрала 250 подписа

Калина Петрова

3 месеца депутатите не предприемат никакви законови инициативи, за да прекратят тази порочна практика с връщането на километражите.

В Германия измамите с превъртането на километражите на автомобилите са се увеличили със 100 пъти в последните години. По полицейски данни всяка трета употребявана кола е манипулирана – това са около 2 милиона возила годишно. Незаконната печалба при продажба от един автомобил е средно 3000 евро, сочат още анализите на местните служби.

Тревожното в случая е, че българите са сред най-големите потребители на коли втора употреба от Германия. Само през първото полугодие на тази година са регистрирани около 130 000 употребявани коли. По традиция у нас най-търсените коли на старо са германските премиум марки. Вероятно голяма част се вкарват точно оттам. Излиза, че най-бедната държава в Европейския съюз е най-потърпевша от тази незаконна дейност, която се върши с широк замах в богата Германия. Твърде възможно е тези измами да са много разпространени и в други държави от ЕС, но за съжаление няма оповестени полицейски данни.

Кампания на СБА в защита на автомобилистите

Точно заради тази масовост на измамите крайно време е те да се криминализират и у нас. В защита на шофьорите още в края на лятото Съюзът на българските автомобилисти (СБА) започна кампания срещу превъртането на километражите. На 19 септември дори бяха внесени предложения за промени в законодателството, които предвиждат наказателно преследване за извършителите на подобни незаконни интервенции, но и конкретни мерки за превенция.

През последните 3 месеца обаче предложенията на СБА не бяха фактически разгледани, защото е необходимо някой от депутатите да ги внесе за обсъждане. Никой от членовете на водещата по тези въпроси Транспортна комисия не се ангажира лично с предлаганите промени.

Това беше и една от причините СБА да стартира подписка сред гражданите в подкрепа на инициативата в сайта peticiq.com. Към момента тя събира малко над 250 подписа.

Председателят на СБА инж. Емил Панчев обяви, че този парламент е имал истинската възможност да започне една добра практика като доразвие внесените предложения и най-вече като започне борба срещу всички закононарушители, които превъртат километражи. Малко преди края на годината обаче става ясно, че това няма да се случи, така че очакваме и през 2017 г. хиляди български шофьори да продължават да бъдат ощетявани не само финансово, но и като биват подвеждани за реалното техническо състояние на бъдещия си автомобил.

София / България


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Поредните безмислици
    Отговор
    1 13:08  15.12.16
    И сега измамата е криминилизирана, а превъртането на километраж си е чиста измама (въвеждане в заблуждение). Проблемът е как се доказва кога и кой е превъртял километража, след като колата е минала през няколко ръце собственици и търгаши ...
  • хаха
    Отговор
    2 14:45  15.12.16
    Километража е да си знаем кога да сменяме маслото. Не си ли я купил ти като нова тая кола е почти сигурно, че е връщана. :D
  • да бе да
    Отговор
    3 14:55  15.12.16
    аз познавам няколко човека, които бутат километражите напред щото им се плаща на километър и така кола на 150 000 реални по километраж е на 800 000 .....:)
  • Красо Зелето
    Отговор
    4 14:58  15.12.16
    Не вярвам да има кола, внесена от чужбина в България, и да не е върнат километража с минимум 60 хиляди. Дори и да вкарат такъв закон, нали се сещаме, че една подмяна на километража, също се води манипулиране на километрите. Съответно, се казва ''Прецака се километража'' и затова се смени. Иди докажи дали е повреден или не. С две думи, няма как да докажат, че си въртял километри.

    Коментиран от #5


  • ШментиКапели
    Отговор
    5 15:08  15.12.16

    До коментар #4 от "Красо Зелето":

    Зеле..какъв километраж ще сменяш бе човек..това да ни е ти ЛАДА НИВА?! Колата помни километрите..има компютър....ако ще да смениш и двигателя! На новите коли много трудно можеш да пипаш километрите без да се разбере че е манупулирано! Проблема е че не знаеш с колко са върнати километрите, а само предполагаш и най-големия проблем как ще докажеш кой е пипал киломтрежа!

    Коментиран от #15, #29

  • ХХХ
    Отговор
    6 15:49  15.12.16
    При оглед, ако е над 3-4 годишна колата, въобще не си давам труда да гледам километража. В Германия (то май - навсякъде) 80% от премиум марките среден и по-висок клас са фирмени (служебни) и много рядко въртят по-малко от 70-80 000 км годишно поне през първите три години на живота си. Германците не са идиоти да ги продават на 100 000 километра, правилото е като мине 250-270 000 да се обявава за продан, за да се продаде преди да е станала на 300 000. После километража тактично се връща на 200 000 от тамошен автоджамбазин (обикновено арабин, сърбин, поляк, руснак или нашенец) и се продава на наш автоджамбазин. Той го връща на 100 000 и така.... Има, разбира се, и такива редки екземпляри, които си карат колите малко, пазят ги и ги сменят веднага щом изтече гаранцията, но това става само като замяна с прихващане на процент от цената на следващата нова кола от официалния дилър, който впоследствие я продава на поне 50% отгоре над средната пазарна цена за същите години (но не и километри......).
  • 7 16:27  15.12.16
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Ганьо Балкански 2017
    Отговор
    8 16:40  15.12.16
    Бедния българин обожава да кара 15 годишна кола на 150 000 км! Всеки според чергата си. За това от другаря Балкански кола НЕ купувам. Нямам излишни пари за даване на селски тарикати.
  • Не се хабете
    Отговор
    9 18:15  15.12.16
    Всичко това е една глупотевина! Парламента бълва безмислени закони по предложения на безмисловни индивиди. Вместо да си вършат истинската работа-те искат да стават популярни. Намирисва ми на ПОДГОТОВКА ЗА ДЕПУТАТИН НА ГОСПОДИНА ОТ .......!!!
  • Макс
    Отговор
    10 18:33  15.12.16
    Това ли в момента е толкова важно да решават депутатите? Нямам думи.....
  • John Gotti
    Отговор
    11 18:50  15.12.16
    Ква измама бе? Всеки километраж заводски отчита в повече,заради допустими размери на гуми, спазване на ограниченията и др., например при 200 реална показва 220, дори го пишат в заводските данни тоест за 1ч. ти се пишат 20 км отгоре, или иначе казано километража избързва и връщането му малко назад е като сверяване на часовника. Е за тва таксиджиите карат с 13-ки, вместо с 15-ки, и на 10км апарата чука 13. И кое му е криминалното да си свериш часовника? А като се купува кола се гледат други неща - спирачни дискове и др.
  • Петър
    Отговор
    12 18:55  15.12.16
    На държавата не и пука за собствените приходи, та да се грижи за гражданите. Коли на фактура 2000 лв се продават за няколко пъти повече, като парите са в брой. Фирмата издава фактура колкото да има нещо. Такава е фирма МУЛТИАУТО. Големи мошенници
  • Джамбаз Танас
    Отговор
    13 19:43  15.12.16
    Всъщност проблемът се решава много лесно: За всички автомобили, регистрирани в Дания, има обществено достъпен интернет-регистър. Вкарваш регистрационния номер или VIN номера и виждаш цялата история на автомобила. Кога е купен като нов, и данните на километража при всеки годишен технически преглед. Ако всички ЕС страни направят такъв регистър, връщането на километражите ще стане безсмислено. (Не че няма да се научат да човъркат и из регистъра, но ако се направи като хората, ще е доста трудно и скъпо). А иначе - дори и официалните вносители у нас връщат километражи. Мой приятел караше лизингова кола, върна я на 280 хиляди (беше му за работа), след известно време случайно я вижда на паркинг, заговаря се с човека, и се оказва, че новият собственик я е купил от официалния вносител (на който я върнал моя човек) на 130 хил. ( :) ).
  • Име на гост
    Отговор
    14 20:06  15.12.16
    След като искате реални километри се качвате на самолета и отивате в чужбина. Там такси ,хотел, такси и у представителство на избраната от теб марка. Влизаш в шоурума и човек със снежно бяла якичка и доста скъп костюм те посреща с резервирана усмивка. Развежда те и ти показва коли НА РЕАЛНИ КИЛОМЕТРИ и пълна сервизна история водена до последно. След това ти показва ценовата листа и очаква от теб разумно предложение. Е, да ама ти си Бай Ганьо и искаш с трици маймунки да ловиш. Ококорваш се, слагаш тъпият овчи поглед и разбираш, че не си за там. Допиваш си кафенцето (нали е гювеч) и си тръгваш с оправданието, че ще помислиш. Какво ще мислиш бе Ганьо??? Първо как се разбра в човека? Имам предвид на какъв език? Второ, нали в реалният си живот не си ходил по-дълече от село свинарово от дето е женати. Какъв самолет, какво такси къв хотел бре??? Я се събуди и се ущипи. Да, ти от всичко разбираш и имаш огрооооомни претенции, ма има един малък проблем - нямаш парици. Демек скъсан си!!! Душата иска ново, ма финансиите казват друго. И в крайна сметка вместо да си купиш нещо скромно дето ти е що годе по джоба, ти си надскачаш сянката и плащаш за нещо немски и от премиум класа. Нито гуми може да му купиш, нито масло да смениш, застраховка да направиш, но ще избиеш всичко това щото ще караш на газ. Верно ли бе Ганьо??? Верно ли си толкова прост бе човек??? А после километража ти бил проблем номер едно. Бе ти гледаш ли се сутрин в огледалото??? За годишна винетка няма, м
  • Спартак
    Отговор
    15 20:33  15.12.16

    До коментар #5 от "ШментиКапели":

    Как ще докажеш, кой е пипал километража ли? Много простичко, ето как: събираш всички през които е преминала колата, пред един басейн с акули и кофа с храна за акули....най.често нещо кърваво от кланници или рибарници им носят! Е и казваш на притежателите...моля, който е местил километража да каже с колко?! Ако не кажета скачате в басейна докато хпаним белите акули! Ако кажете ще въведем точната стойност на досието и сте свободни! Мислиш ли, че до половин минута няма да се разбере колко са променени данните? Е, като се разчуе методиката, променилите сами ще се обадят да докладват... Работа за норматив. Уф това май не е по еврогейските ценности! Ами то по еврогейските ценности е престъпниците да са на власт почит богатство разкош, а несретниците в мъки затвора глобени мъртви болни. Е, ако се променят еврогейските ценности вероятно статистиката ще се оправи.... Да, ама надали! Сега е модата на еврогейските ценности. затова няма разстреляни политици и други бандити. А политици и бандити съсипват невинни....
  • капиш
    Отговор
    16 20:41  15.12.16
    Най-страшното не са променените киллометри, макар често да е фатално, защото ако ги променят със стотина хиляди в някойю кофти за теб момент може да закъсаш насред пътя, което често се и вижда по пътищата...на отбивки колко дараци кюфкат...и собственници пцуват... Отделно и, ЧЕ НЯКОИ КАТАСТРОФИ Е ВЪЗМОЖНО ДА СЕ ДЪЛЖАТ НА ИЗНОСЕНИ ЧАСТИ ПО АВТОМОБИЛА, поради надхвърлена корозоустойчивост, износоустойчивост на вибрации или на горивни процеси, ел. инсталации... А това като кухиш кола няма как да провериш навред.... НАЙ-СТРАШНОТО Е - ЗАКОНОДАТЕЛИТЕ~ от тях започва престъпността. Ето как: През последните 3 месеца обаче предложенията на СБА не бяха фактически разгледани, защото е необходимо някой от депутатите да ги внесе за обсъждане. Никой от членовете на водещата по тези въпроси Транспортна комисия не се ангажира лично с предлаганите промени.

    Коментиран от #17

  • капиш
    Отговор
    17 20:47  15.12.16

    До коментар #16 от "капиш":

    Прав си, но няма кой да наказва хората заемащи длъжностни постове. Това е началотно на ПРЕСТЪПНОСТТА. Оттам нататък проблемите само се увеличават и най-често плащат невинните - някой човечец некомпетентен, но закупил на доверие секънд едишън. Ето това е ПРЕСТЪПНОСТТА - депутати, ЗАКОНОДАТЕЛИ и правопрелатащите органи - визирам най-вече прокуратура, съд и някои доказано корумпирани и непукисти следователи. Всичко останало е производна от това. Какво да направи човек, който си купи автомобил втора ръка! Ами ще отида в сервица да го огледат нацяло. Да, но и там не може всичко да се види.... Има скрити дефекти, има дефекти пред граничен момент, тоест детайли преди скапване. Ето това не ти гарантира качественна покупка, нито дълрго щастие. Проблема е - личен морал на продавача и ЗАКОНОДАТЕЛИ. няма друг.
  • Маринов
    Отговор
    18 20:49  15.12.16
    Всеки автомобил обявен за продажба е нечия собственост, било то частно лице, търговец или нещо друго. Как и по какъв начин ще се криминализира връщането на километража на автомобил от собственика му? Все едно да се криминализира и настройката на часовника на таблото.
  • боссхосс
    Отговор
    19 21:49  15.12.16
    то няма пътища вие искате коли на малко километри,клиентите си се лъжат сами.има коли действително на малко км.но бай ганио си дава последните пари за кола която неможе да подържа и иска да е нова но тези пари това получаваш.
  • Ухилен
    Отговор
    20 22:15  15.12.16
    Дори да криминализират манипулацията, прилагането на закона ще е .... Аз карам вече трета кола клас Е и съм човек с относително скромни възможности. Когато купувам ми е ясно, че няма кола в този клас, която да навърта по-малко от 40000 годишно. Няма бабички, няма дядовци. Заможна баба да я е купила, купила я е за каране. Обикновено километрите са повече. Значи 10-годишна Е класа - 400000 км. Минимум. После я гледа сиромах като мен и почва да я кара по 25-30 хиляди на година. Или минимум половин милион + до 14 години, когато пак цената пада здраво. Тези БМВ-та на 14 години с по 173 000 километра Гандалф ги е карал. Ако карате Поло, може да е на по-малко. Като карам стари, големи дараци на БМВ, Волво и МБ, такава е сметката.
  • Гризли
    Отговор
    21 22:55  15.12.16
    Колата може да е 700000 реални километа но всичко като си е сменяно навреме няма да си чука главата този който я вземе,а същата но занемарена кола на 200000 километра може да срине от разходи
  • smeh
    Отговор
    22 22:56  15.12.16
    На реални километри или не, проблема според мен се корени другаде. Манталитета ни е основан на правилото, че винаги предпочитаме новия изтърбушен от каране автомобил пред по стар, но в добра кондиция такъв(на сходна цена). По същия начин стоят нещата и с високия и нисък клас автомобили. На фокус са 5 метрови лимузини или комбита на които 90% от собствениците им реално нямат нужда. Грандомания. От там идват проблемите, че гъзарията иска доход, а при нас той липсва, поне не и такъв, че масата да може да си позволи немски премиум висок клас.
  • Бау бауди
    Отговор
    23 23:40  15.12.16
    Хубави скъпи масла,качествено гориво,по малко студени стартове на двигателя и подържане на автомобила само с оригинални части в Германия-от личен опит ви споделям че на Мерцедеса на който навъртях 550 хиляди километра за шест години беше толкова запазен и подържан че като го купих от немеца нищо не съм сменил следващите две години (само масло и филтри). Купете си същия Мерцедес който е каран в България 230 хиляди и нека да ги сравним...
  • велислав
    Отговор
    24 01:00  16.12.16
    В живота има по-важни въпроси от този. Моята кола е на 270 000 т.е. 500 000 най-вероятно. Голям праз. Аз съм си здрав и не ми пука за километража. ДА КРИМИНАЛИЗИРАТ НЕПЛАЩАНЕ НА ОСИГУРОВКИ И БАВЕНЕ НА ЗАПЛАТИ НАД ЕДИН МЕСЕЦ, ЧЕ ТАКА ХОРАТА ЗАТЪВАТ ЯКО.
  • гошо
    Отговор
    25 07:39  16.12.16
    Колата не се плаши от километри а от НЕ-ПОДЪРЖАНЕ!!!! Който се интересува вече е разбрал,че отново ще се гледа колко машиночаса е работил мотора!!!! Аз имам кола на 230000км лично съм направил по голямата част от тях!!! Колата ми няма никакви следи от ползване.....педали,волан,седалки и т.н. Така,че подръжка и стопанисване на колата,отношението на собственика е важно!!! Когато видиш гледана кола веднага си личи!!!
  • Gosho
    Отговор
    26 09:39  16.12.16
    Имам познат с автокъща Казва ми: - Като не върна километража , клиента вика" ма тя на 300 хиляди...." - като върна километража - "..ма тя връщана..., не може на 14 години да е на 170 хиляди... няма угодия..!!
  • айожа
    Отговор
    27 10:11  16.12.16
    Мили мазохисти. Сега прочетете няколко реда и от мен. Има сайт на TUV на английски. Там има таблици за здравината на колите по години. За ваша голяма изненада има и пробега на колите по години. Четете и се ограмотявайте. Посочените километри са средни. За десет годишните коли се въртят на около 150 000. Нали знаете английски. Вие сте.
  • MIROK
    Отговор
    28 13:15  16.12.16
    Нищо за учудване няма. Автомафията си има парламентарно лобиране. В тази посока няма нищо да се промени, каквито и който и да е на власт.
  • Красо Зелето
    Отговор
    29 14:35  16.12.16

    До коментар #5 от "ШментиКапели":

    Далечната 2005г. когато имах мерак да си закупя 1-вата моя лична кола, с мои средства, обикалях доста салони /морги/ така наричаните автокъщи. И стигнах до една скоро открита тогава автокъща/мивка. Намираща се на юг от София, глизо до границата с Гърция. Та там бяха докарали коли от порядъка на 8 до 12г. На всичките коли километражите не бяха под 500к км. Даже имаше едно малолитражное Сеат-че Ибиза 1.4 бяло с две врати на цели 890к км. Направо не вярвах, че тая въшка може да мине толкова километри. И така стана, че се отказах и си тръгнах. След 2 месеца, имах пак работа там, и пак оглеждах колите. Същите коли си стояха там, но километрите им бяха доста по-малко. Въпросното Сеат-че беше на 130к км. Сам смятай, дали не са въртяни или сменяни километражите. Всико става, стига да ти се дават пари. Дори и на Е класата, ако имаш пари могат да ти сменят километража, и да обучат новия. Но иска пари!

  • ГОСТ
    Отговор
    30 14:48  16.12.16
    НАМИЛИСВА ЗА ОЩЕ ЕДИН МЕРАКЛИЯ ЗА ДЕПУТАТ
  • ббб
    Отговор
    31 16:01  16.12.16
    tova sa palni glupusti ednata mi kola e na 600 000 reno symbol 9 sam mu slojil malko nad pazarnata i cena dvigatelia e puska
  • ффф
    Отговор
    32 16:14  16.12.16
    kolega az sam s takav seat dvigatelite im sa vechni i sa s veriga dvigateli i ne e vashka a sreden klas sreden razmer kola az sam 190 santa nemoga da karam malki koli
  • сноу
    Отговор
    33 18:40  16.12.16
    Дрън,дрън че пляс -че тя колата още като се качва на автовоза в Италия и вече се работи с лаптопа и кой ще хванеш че е манипулирал...???Те депутатите и особенно някой от тях такива гушки натъпкаха само от монопола на една измислена кифла която държи монопола с екотаксите и не дават и дума да се издума за лиценз на друга рециклираща компания...Същото както едно време с М-тел-къпят здраво че са сами и толкоз...

Напиши коментар:


Публикувай