Last news in Fakti

24 Януари, 2017 21:30 2 537 2

Скандал кой е виновен за снежното бедствие във Варненско

  • варна-
  • сняг-
  • почистване

Скандал избухна кой е виновен за непочистените пътища във Варненско. Фирма „Пътища и мостове“ върши съвестно работата си по отношение на снегопочистването във Варненско и няма вина за възникналите бедствени ситуации в някои общини. Това становище изрази пред медии шефът на фирмата Росен Колелиев по повод изказването от преди дни на регионалния министър Лиляна Павлова, че именно „Пътища и мостове“ носи отговорност за проблемите със снега в части от областта и ще понесе съответната отговорност.

В отговор от АПИ заявиха, че те отговарят за поддържането на републиканската пътна мрежа, а именно: автомагистралите, пътищата първи, втори и трети клас, а не за общинската пътна мрежа. На интернет страницата на АПИ, както и на портала за отворени данни на МС , са публикувани регистри на всички договори за поддържане на републиканските пътища.

Към 24 януари 2016 г. Агенция „Пътна инфраструктура“ няма действащ договор за поддържане (текущо, превантивно, зимно и ремонтно-възстановителни работи при аварийни ситуации) на републиканските пътища с фирма „Пътища и мостове“.

Договорите с тази фирма за поддържане на републиканските пътища в областите Варна и Добрич, както и поддържане на АМ „Хемус“ на територията на област Шумен, са изтекли през 2014 и 2015 г.

В три 4-годишни договора – 2010 – 2014 и 2011 – 2015 г., свързани с превантивно поддържане на пътищата, са възлагани и на ДЗЗД „СЕВЕРОИЗТОК ГРУП“.

Договор Д-22/30.05.2011 г. за поддържане на РПМ на територията на област Варна. Изпълнител – ДЗЗД „Североизток Груп“ /“Инжстройинжнеринг“ ЕООД Варна, „Пътища и мостове“ Варна, „Пътно строителство“ Добрич/. Срок на действие на договора – 4 год.

Договор РД-33-1/27.01.2011 г. за поддържане на РПМ на територията на област Добрич. Изпълнител – ДЗЗД „Североизток Груп“ /“Инжстройинжнеринг“ ЕООД Варна, „Пътища и мостове“ Варна, „Пътно строителство“ Добрич/. Срок на действие на договора – 4 год.

Договор Д-66/26.11.2010 г. за поддържане на АМ Хемус на територията на област Шумен. Изпълнител – ДЗЗД „Североизток Груп“ /“Инжстройинжнеринг“ ЕООД Варна, „Пътища и мостове“ Варна, „Пътно строителство“ Добрич/. Срок на действие на договора – 4 год.

В посочените периоди нито една от фирмите в състава на консорциума ("Пътища и мостове" ЕООД - Варна, "Инжстройинженеринг" ЕООД - Варна и "Пътно строителство" АД - гр. Добрич) не са предявили каквито и да било претенции към възложителя Агенция „Пътна инфраструктура“ и не са изказвали каквито и да било съображения срещу изискванията в договора. Държим да подчертаем, че всички изброени фирми са членове на Камарата на строителите в България (КСБ), а инж. Росен Колелиев е и член на Управителния съвет на КСБ, и в това си качество още преди стартирането на тръжната процедура е бил запознат с визията за поддържане на пътищата при възлагането на 4-годишни договори за съответната област.

Ако правилно разбираме обвиненията на г-н Колелиев, те не са към администрацията, а към колегите му от строителния бранш, с които заедно са в ръководството на строителната камара „Фирмите, които отговарят за варненска област, не са си свършили работата – един първокласен и четири третокласни са затворени!“, казва инж. Колелиев като цитира сайта на Агенцията.

Това твърдение категорично не отговаря на истината и е неясна целта на публичната манипулация.

От същия сайт на АПИ се вижда, че още на 10 януари, например, всички посочени от него пътища са отворени за движение и опита за инсинуация, че 2 седмици от началото на големия снеговалеж фирмите на са почистили първокласен път и главни направления от републиканската пътна мрежа, която е категорично невярно. Видно от сайта е, че както Добрич - Балчик, така цитираните пътища в разградска и русенска област са отворени и проходими, като ограниченията са само за автомобили над 12 тона - http://www.api.bg/index.php/bg/patna-obstanovka/10-yanuari-20171

Посочването на грешки и слабости в работата към други фирми в бранша е полезно за АПИ като администрация. Пътната агенция винаги е била отворена за дебат и анализ на пропуските, и всички предложения как те да бъдат подобрени. Отбелязваме, че машинният парк беше значително подобрен през последните години и поддържащите фирми закупиха над 700 нови машини. Разбираме, че винаги има какво да бъде подобрено в работата и в наличната техника, но опитите за дискредитиране на бранша като цяло са некоректни.

АПИ не приема направеното в тази връзка внушение, че само няколко големи фирми печелят обществените поръчки. АПИ е сключила договори със сдружения, в който влизат както големи, така и малки фирми и това е видно от публичния портал за обществени поръчки.

Нова, различна методика за отчитане на дейността не е предлагана и не е обсъждана от страна на строителния бранш и пътно-поддържащите фирми. Ако Камарата на строителите счете, че има конкретни предложения от името на всичките й членове как да бъде оптимизирана работата в интерес на взаимоотношенията между възложител и изпълнител, ръководството на АПИ изразява готовност за срещи и разговори, защото диалогът с браншовите организации винаги е полезен. Смятаме, че предложения като намиране на нова форма на заплащане на зимното поддържане и разделяне на големите области на участъци, са конструктивни, вече са дискутирани и може да се разгледат в следващите договори.

Отчитаме факта, че снегопочистването е актуална тема и е важно да се разясни как се остойностява и контролира тази дейност. Затова АПИ държи да обясни следното: снегопочистването не се плаща на изминат километър на снегопочистваща техника, а на извършена работа след постигането на утвърдените в договорите и международните стандарти коефициенти. За АПИ е важно дали е постигнато изискуемото ниво на почистване, а не изминатите кшлометри от машината. Контролът се извършва не само от GPS-ите, с които е оборудван всеки снегорин, а и от служителите на Агенцията по места и той е денонощен.

Не на последно място следва да отбележим, че зимната обстановка и снегопочистването през тази година е усложнена заради обилните снеговалежи, силния и често на места ураганен вятър, навявания, ниски температури, което затрудни работата на фирмите и спасителните екипи. Това го потвърдиха и метеоролозите, и климатолозите.

Тази зима в борбата с природната стихия беше привлечена тежка верижна техника на българския морски флот, на армията и на Национална служба "Пожарна безопасност и защита на населението".

Като доказателство за това обаче, че екипите на институциите действаха координирано и подготвено, са многобройните снимкови и видео-материали и благодарствени писма, получени от граждани за извършената работа. Министерствата получиха и писмо от румънската държава, в което са изразява благодарност за помощта и подкрепата, оказана на блокирани на наша територия румънски туристи, точно в цитирания от вас период – 7-8 януари.

А по повод личното предложение на г-н Колелиев, отправено към АПИ чрез медиите, да се назначават „професионалисти в пътната администрация по места“, Агенцията заявява, че служителите на пътната администрация не само изключително добре познават своята работа и района, за който отговарят, но и вземат всички мерки да подобряването на състоянието на участъците от републиканската пътна мрежа, съобразно наличните бюджети.

АПИ припомня, че подобни договори за поддържане на пътища се прилагат в цяла Европа. Въвеждането им през 2010 г. в България стана по настояване на Камара на строителите в България и нейните членове пред Министъра на регионалното развитие и благоустройството и след няколко проведени срещи. Препоръка в тази посока е направена и в доклад на Световната банка, осъществила мониторинг на поддържането на пътната инфраструктура в периода от 2007 – 2009 г. Въз основа на направени препоръки са въведени усъвършенствани и унифицирани стандарти за нивата за поддържане през лятото на новите участъци от автомагистралите, но у нас е въведен и стандартът за зимното поддържане на всички пътища.

С въвеждането на 4-годишните договори и по препоръка на браншовата камара са окрупнени районите за поддържане с цел инвестиране в техника и по-ефективно поддържане на пътната инфраструктура.

До този момент поддържането се извършваше чрез едногодишни договори с обхват републиканските пътища на територията на съответните районни пътни служби, а не на областни пътни управления.

Категорично твърдим, че договорите са изцяло съобразени с действащото законодателство и по-специално с Наредба № РД-02-20-19 от 12.11.2012 г. за поддържане и текущ ремонт на пътищата и Приложението към нея.

Вече 7 години няма възражения към възприетия подход, включително и от дружеството „Пътища и мостове“, което, както вече посочихме, също е било страна по такъв.

Доводите за окрупняване на тези договори, изложени от членовете на Строителната камара, с които АПИ се съобрази, бяха следните:

- Намаляване броя и честотата на провежданите процедури и предотвратяване на риска този вид дейност да бъде осуетена в рамките на календарната година поради забавяне сключването на договор (поради процедура на обжалване, например);

- Осигуряват по-голяма предвидимост и за двете страни в процеса, а именно изпълнителите да могат да планират дългосрочно приходите си, респективно да инвестират в техника и екип, като това ще допринесе за по-качественото изпълнение на дейностите, от което полза ще има обществото и Агенцията в частност;

- Изпълнението на подобен тип договори от обединения от няколко самостоятелни търговски дружества ще допринесе за по-ефективната реализация на ремонтно-възстановителните работи и биха могли да се извършват дейности с по-голям мащаб с по- дълготраен ефект. Както е известно „кърпенето на дупки“ е дейност, доказала в годините своя краткотраен ефект и невъзможността да се гарантира безопасността на пътуването. От друга страна, превантивното поддържане позволява (изцяло в съответствие с §1, т. 13 и 14 от ДР на ЗП) да се осигурят необходимите условия за непрекъснато, безопасно и удобно движение, да се предпазят пътищата от преждевременно износване, като се възстановят или подобрят транспортно-експлоатационните им качества, и се приведат в съответствие с изискванията на движението.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Тоз който знае

    5 0 Отговор
    Господа от АПИ , Д.Атаносов, Георги Слатев и компания Вие сте абсолютни тъпанари. Как може да говорите глупости погледнете си кошницата какви договори сътворихте и принуждавате бизнеса да ги подписва, извивате ръце и ставате безочливи и нагли. Толерирате определени фирми които всички от бранша знаят кои са. Спрете се. Просто времето Ви свърши ! Търсете си друга работа и се подгответе за прокуратурата.
  • 2 Васичка Атанасова

    1 0 Отговор
    Портни
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове