2 532 14

И с новите лампи тунелът Ечемишка е опасен

Стефанаки Йоанис

Новите лампи, монтирани при спешния ремонт в тунел "Ечемишка", заслепяват шофьорите, алармира "Труд". В момента движението е двупосочно в лявата тръба в посока към Ботевград, тъй като дясната продължава да е в ремонт.

Че новото осветление е опасно смята и четирикратния шампион на България по автомобилизъм Крум Дончев, който бе и експерт към транспортната комисия в 43-тото народно събрание. Той потвърди, че LED осветлението създава опасност от злополуки.

На 5 февруари в "Ечемишка" падна лампа и уби 64-годишна жена в автомобил. Лявата тръба бе затворена напълно и работници изрязаха изцяло старата осветителна система. Монтирани бяха LED лампи, купени миналата година с обществена поръчка за ремонта на дясната тръба.

На 13 февруари лявата тръба към Ботевград бе открита с новото осветление от служебния премиер Огнян Герджиков. Ремонтът струваше 390 000 лв. и стана повод за размяна на предизборни реплики, като например: "Преместихте лампите от единия тунел в другия" (Бойко Борисов).

Но проблем се оказаха самите лампи. Когато човешкото око преминава през зони с различна степен на осветление, то се нуждае от няколко секунди за адаптация. Новите LED лампи в "Ечемишка" светят с т.нар. студена светлина, към която трябва да се настрои зеницата.

"Ако се минава денем и е слънчево, адаптацията става бързо. Но вечер или при облачност, когато извън тунела окото е настроено на мека светлина, се удължава времето за реакция на острата светлина. Говорим за около 3 до 4 секунди за адаптация на очите на влизане и на излизане", обясни Крум Дончев.

Разрешената скорост в двупосочната тръба е 70 км/ч. Ако шофьорът кара с 50 км/ч, за 1 секунда колата изминава 14 метра, а при 90 км/ч – 25 метра. Това означава, че за 3 секунди, през които автомобилът става неуправляем, той ще измине от 42 до 75 метра.

"Представете си, че пред автомобила има препятствие или катастрофа, за което водачът трябва да реагира възможно най-бързо. За тези 3 секунди той ще е заслепен и няма да задейства спирачките. Неслучайно в тунелите често стават верижни катастрофи. Участниците в тях после казват, че не са виждали нищо пред себе си, а само са чували шум от ударите на един автомобил в друг", каза още Дончев.

"Възможно е да се получи фиксиране на водача в лампата, което още да затрудни реакциите му", обясни Крум Дончев. Той посочи, че са опасни и светлините в другите два тунела – "Витиня" и "Топли дол", където лампите от два реда преминават в един.

"В този случай се изкривяват възприятията – имате усещане, че от един коридор влизате в два", обясни експертът.

България


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • бббббб (гост)
    Отговор
    1 11:53  02.03.17
    Като се кара бавно няма проблем.

    Коментиран от #11

  • Ghost (гост)
    Отговор
    2 12:15  02.03.17
    Ти пък от кога стана голям експерт, сега трупаш точки за изборите ли....
  • Цено Романов (гост)
    Отговор
    3 12:18  02.03.17
    Странно как милиарди хора карат в абсолютна тъмнина вечер на фарове, а за тунела трябвало изкуствено осветление, че и окото да се адаптира към лед светлината
  • Илиан (гост)
    Отговор
    4 12:57  02.03.17
    Да бе. Нема ткава глупост! А със старите свещници беше ли по-добре? Влизаш, при слъчево време, и тъмница. И яко на спирачките, че и тоя пред тебе нищо не скива. .аси глупостите!
  • Алфата (гост)
    Отговор
    5 13:41  02.03.17
    Така ли ми се струва или напоследък ставаме много лигави с "любезното съдействие" на журналята! Такива журналисти само да искате - пушилка да се вдига за щяло и нещяло... Иде 26-ти.
  • Минала (гост)
    Отговор
    6 14:36  02.03.17
    Минах през тунела през нощта след ремонта - осветлението е идеално, без никакъв проблем.
    Преди около година влизайки през деня точно в този тунел се озовах в черна дупка, пълен мрак, нищо. Намалих скоростта до пълзене и излязох като по чудо. Обадих се на 112. Отговор - там имат често проблем с осветлението. Къде беше Крум Дончев за да каже какво може се случи щофирайки в пълен мрак през целия тунел?????
  • Глист1 (гост)
    Отговор
    7 15:09  02.03.17
    Крум Дончев да ми яде шнура. Такива псевдо състезателчета като него да ходят да серат по пистите. Ние шафьорите сме калени. Да дойде да го изкарам на Берковица - Видин посред нощ, гаранция нема да стигне до крайната точка ХА ХА.
  • onq s konq (гост)
    Отговор
    8 17:15  02.03.17
    Достатъчно е да дават на водачите влизащи в тунела тъмни очила и проблемът със заслепяването от лампите ще бъде абсолютно отстранен.При излизането си от тунела пък водачът подава очилата на насрещаидващия си колега за ползване в съседния тунел и така.От друга страна това взаимно подаване на очилата неминуемо ще забави движението,което пък ще елиминира опасността от катастрофи.
  • Струг (гост)
    Отговор
    9 21:13  02.03.17
    Круме нищо не става и от тебе ама айде, кажи си мнението за тунела:)
  • АСК (гост)
    Отговор
    10 21:13  02.03.17
    Това, че си състезател не те прави експерт по осветление

    има си ясни и точни правила как се прави осветление за тунели

    два реда са в началото и края на тунела за да позволят плавен преход на окото от светло към тъмно на влизане и обратното при излизане през деня

    нощем се намаля броя на работещите лампи по същата причина

    а за модерната студена бяла (синееща 6-7000келвина) светлина не ми се говори
    писнало ми е от специалисти които нямат понятие о термина цветови дисконфорт
  • Morgoth (гост)
    Отговор
    11 22:30  02.03.17

    До коментар #1 от "бббббб":

    Има проблем и още как, има една линия която се получава при голяма разлика в осветлението, ако има и разлика в скоростите спокойто по-бързия се нанизва на по-бавния, ако е неопитен и не следи добре всички участници в движението.
  • 123456 (гост)
    Отговор
    12 23:11  02.03.17
    Идиотска работа ! В 2017 год. в България няма кой да сложи осветление в тунел, и извън него, отговарящо на съвременните изисквания за комфорт и безопасност на водачите на МПС.
    Почнахме с "Радка пиратка", "Камъните падат" и стигнахме дотук.
  • mediator37 (гост)
    Отговор
    13 14:06  03.03.17
    6500 К е синкава светлина. Светлината на слънцето е жълта- 2700К.
    Временните управници путкаква причина са сложили лампи с температура на светлината за чакални на гари, а не с 2700К - приятна жълта светлина като на слънцето?
  • ГЕРБ (гост)
    Отговор
    14 17:48  25.04.17
    Споко вече сме на власт. Ще ги оправим.

Напиши коментар:


Публикувай