1 599 4

СБА – 60 години заедно на пътя

Венцислав Михайлов

На 3 юли 1957 г. в хотел Балкан е учреден Български автомобилен и туринг клуб (БАТК), който остава приемник на всички предишни формирования, обслужвали нуждите и интересите на автомобилистите в България в предвоенния период. Веднага след своето учредяване клубът става член на Международната автомобилна федерация FIA, Международния алианс по туризъм (AIT) и Международната автомобилна организация по къмпинг и караванинг (FICC).

През 1972г. на своя национална конференция БАТК взима решение за преименуването си в Съюз на българските автомобилисти. Първият председател на организацията е Цеко Драганов.

Сега структурата на СБА включва две търговски дружества, 40 клона и 150 автомобилни клубове, което превръща СБА в значимо общество, работещо в името и за ползата на своите членове.

Съюзът на българските автомобилисти е официален член на Европейската организация за пътна помощ (ARC Europe).

„Пътна помощ” е основната дейност на СБА. Съгласно международните споразумения, СБА е единствената оторизирана организация да оказва технически услуги и репатриране на нуждаещите се автомобилисти, които са членове на автомобилните организации от Европа. СБА също така обслужва по-голямата част от вносителите на автомобили в България.

Друга основна дейност на СБА са годишните технически прегледи. Организацията разполага с 60 пункта за годишни технически прегледи, където професионално и качествено извършва проверка на техническото състояние на автомобила.

Членството и абонаментът в СБА съчетават горепосоченото като така предоставят безплатни услуги пътна помощ и годишен технически преглед. В последните 5 години има значителен ръст на членската маса.

В СБА годишно се обслужват над 250 000 автомобилисти.

Съюзът на българските автомобилисти провежда учебна дейност за подготовка на водачи на моторни превозни средства от 1960г. СБА съхрани традициите и доброто си име в организирането и провеждането на дейността по обучение на водачи от категория “В”.

Съюзът продължава изграждането на нови учебно-технически центрове. Тази година трябва да започне изграждане на нови центрове в градовете Видин и Пловдив.

СБА като сдружение с нестопанска цел активно се бори за пътната безопасност. Ежегодно организира множество кампании. Една от тях е Акция Светлина, а след това и Акция Зима, в партньорство с КАТ, БЧК и други, когато СБА подготвя хиляди автомобилисти преди зимния сезон. Съюзът участва в комисиите за промени в Закона за движението по пътищата и при обсъждане на нормативната уредба в България, защитавайки интересите и безопасността на българските шофьори. Затова всички дейности на СБА са свързани с безопасността на пътя.

Приложното колоездене е една от важните дейности на СБА. То развива уменията на подрастващите в майсторското владеене на колелото и ги учи на пътна безопасност. Националното движение по приложно колоездене съществува вече 35 г. – време, в което в спортните клубове по тази дисциплина са били обучени хиляди деца, десетки са станали медалисти, а България – вицеевропейски шампион в Чехия.

Автомобилният и картинг спорт са важна част от историята на СБА. Десетките автомобилни състезания продължават да привличат многолюдна аудитория. През 2010 година България беше домакин на кръг от Световния рали шампионат на ФИА за марки. С помощта на Съюза освен спортни се провеждат и масови автомобилни прояви, които имат за основна цел безопасността на движението и икономичното управление на автомобила.

България


Още по темата

  • СБА на 60 години

    СБА на 60 години

    Съюзът на българските автомобили (СБА) празнува своя 60-годишен юбилей. Тържеството по повод годишнината ще се проведе на 6 юли в Централния ...
    3.07.2017
    1 080
    1

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Т.Живков
    Отговор
    1 23:26  25.06.17
    Това ако не е платено 50години и се дава на тези негодници и пак трябва да си плащаш подариха и държавни бази

    Коментиран от #2

  • smeh
    Отговор
    2 02:05  26.06.17

    До коментар #1 от "Т.Живков":

    Не си прав. И аз бях на твоето мнение преди време, като дори си мислех, че са още един придатък на държавния апарат за цоцане на средства. Откакто се запознах с условията им обаче, изваждайки си членска карта и посещавайки някои от пунктовете им за ГТП, останах доста доволен. Въпреки, че не са затегнати като немският TUV, колите все пак се преглеждат и ако има отклонения се съобщават. И понеже съм от педантичните хора по отношение на поддръжката винаги им казвам да са максимално критични, ако открият нещо. Пишат и километри на автомобила в тяхната система, така че коли със сервизна история много лесно могат да бъдат проследени на няколко места. Който се интересува, лесно може да им провери условията, не ми беше идеята да ги рекламирам.
  • Пешо
    Отговор
    3 11:21  26.06.17
    И аз си направих прегледа в пункт на СБА и си взех членска карта. Дано не ми се налага да я ползвам. Сребърната излиза 12 лева за година, като си приспадна прегледа и стикер за пожарогасителя.
  • ЯК КАРАЧ
    Отговор
    4 21:09  26.06.17
    В пунктовете им се държат като всесилни и всевластни, ако имаш лош късмет може и да чакаш 2 часа докато ти дойде реда- само защото ще ти излезе с некой лв по-евтино. Колкото до адекватната оценка на състоянието на автомобила- верно ще ти кажат, но само ако нещо фрапиращо открият. Не ги бива по тънката диагностика и не им се и занимава. Пътната помощ- безплатна е с картата само до некви километри. От там нагоре стрижат яко. Тоя дето се е надупил там под капака на вектрата, само се прави на компетентен. Никога не гледат да оправят проблема на пътя, дори да може. Товарят и бегат и ти вземат париците... Само рекламата им е голяма.

Напиши коментар:


Публикувай