Last news in Fakti

23 Юни, 2017 12:21 2 503 1

16 стъпки за екологична политика в полза на здравето ни

  • нено димов-
  • екология-
  • бизнес-
  • коли

Вече 25 години амбициите за глобално климатично лидерство на Европейския съюз определят екологичните и енергийни политики на континента

16 стъпки за екологична политика в полза на здравето ни - 1

„Моите приоритети ще бъдат качеството на въздуха и водите“ и „Проблемът с фините прахови частици във въздуха е много по-сериозен от този за глобалното затопляне“. С тези две изказвания от първите си дни като министър на околната среда и водите, Нено Димов ясно постави човешкото здраве и благополучие в основата на екологичната политика на новото правителство. Думите звучат изненадващо добре, но реализацията съвсем няма да е лесна.

Това коментира за ABCnews.bg екологът Боян Рашев.

Вече 25 години амбициите за глобално климатично лидерство на Европейския съюз определят екологичните и енергийни политики на континента. Резултатът е катастрофален за качеството на въздуха – уж влязохме в чистия и спретнат Клуб на богатите, а те взеха, че го опушиха. Днес се налага буквално да им дишаме праха, а отскоро – и да плащаме за „удоволствието“. Многократно съм описвал защо и как се случи това, така че тук ще коментирам само какво трябва да направи министъра според мен:

1.Ясно да заяви отговорността и ангажимента на МОСВ по отношение на качеството на въздуха. Да не се оправдава с бездействието на общините, защото най-важните стъпки за решаване на проблема са на национално ниво и реално не могат да бъдат направени от тях.

2.Да си осигури подкрепа в правителството като първо потърси такава в Министерството на здравеопазването, където е крайно време да осъзнаят значимостта на проблема. После заедно да гонят министерствата на финансите, енергетиката, вътрешните работи, транспорта, социалната политика, от които всъщност зависят ключови политики.

3.Да потърси обществена и политическа подкрепа – темата вече се радва на обществено внимание и хората очакват ефективни действия. С партиите в парламента ще трябва да се постигнат конкретни договорки, а организации като Световната банка могат да бъдат силен партньор.

4.Да отправи ясно послание към бизнеса, че темата е от най-висок приоритет за правителството и всякаква подкрепа и сътрудничество ще бъдат оценени. Компаниите могат да бъдат изключително изобретателни, когато имат възможност да изграждат репутацията си с положителен пример.

5.Да работи активно за разбиване на митовете по темата – особено сред медиите и неправителствения сектор, защото точно те най-активно ги създават и подхранват.

6.Да адресира неадекватните европейски политики, които влошават проблема. Председателството на ЕС може да бъде използвано по умен начин и изведнъж България да се окаже мотор за позитивна промяна в съюза.

7.Да затвори дупките в системата на годишните технически прегледи като направи практически невъзможно преминаване през нея на автомобил, който не отговаря на изискванията на ЕВРО стандарта си. Това трябва да се комбинира с пресичане на възможностите за легално сваляне и търговията с крадени катализатори и филтри.

8.Да даде възможност на КАТ да глобява и/или спира от движение силно замърсяващи автомобили.

9.Да измени напълно структурата на данъчното облагане на автомобилите, така че замърсяващите да плащат чувствително повече.

10.Да сложи бариера пред вноса на стари дизели без филтри за фин прах (колите преди 2009 г.) с много по-висока еко-такса при регистрация.

11.Да постигне възможно най-дълги дерогации за изпълнение на новите изисквания на ЕК за лигнитни ТЕЦ-ове, за да задържи най-чистата енергия (електричеството) относително евтина. Ако се наложи те да инвестират сега, това ще бъде катастрофа за качеството на въздуха, защото скокът в цената на електричеството ще принуди стотици хиляди домакинства да преминат на дърва. А прякото намаление на емисиите на серни оксиди от ТЕЦ ще бъде незабележимо.

12.Да подпомогне възраждането на топлофикационната услуга в страната по модела на Пловдив и Варна – със стратегически частен инвеститор. Приватизацията на Топлофикация-София и внедряването на механизъм за ограничение на ползването на мръсни енергийни източници в топлофицирани сгради са много важни стъпки.

13. Да подкрепи проекти за централизирано отопление на квартали и големи сгради, използващи геотермална енергия, биомаса, отпадъци, слънчева енергия като намали пречките пред тяхната реализация. Средствата от ОПОС могат да бъдат насочени към подобни мерки.

14.Да се бори за реална диверсификация на източниците на природен газ за България и да премахне мораториума за проучване на потенциалните находища на шистов газ. Всички страни с високо качество на въздуха в света говорят и пишат за ВЕИ, но масово се отопляват приоритетно на газ. И това няма да се промени в обозримо бъдеще.

15.Да измени системата за енергийни помощи като закупуването на дърва и въглища в на-големите градове бъде изцяло изключено, а вместо това да помисли за механизъм за осигуряване на нуждаещите се домакинства с високоефективни отоплителни уреди, които потребяват значително по-малко енергия и емитират по-малко прах.

16.Най-важното е обаче да премахне ненужните пречки и административната тежест, които екологичното законодателство създава пред бизнеса, защото мръсният въздух е проблем на бедността, а тя може да бъде преодоляна дългосрочно само в условията на икономическа свобода.

Ако тези стъпки бъдат направени в първата половина на мандата на това правителство, твърдя, че качеството на въздуха в страната ще се подобри значително още преди края му.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ЯК КАРАЧ

    1 0 Отговор
    Е НЕМА КАК ДА СТАНЕ. Особено точка 7 и 8 ако се опитат, ще стане революция. Сега в момента всички минават преглед, а около 50-60 на сто трябва да бъдат спрени за лоши отработили газове. Ако това се случи, означава автомобилния парк да се обнови драстично изведнъж, или да се налеят много пари в старите трошки. И двете са нереалистични очаквания. По-лесно е да свалим правителството.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове