2 302 7

Ремонтът на трамвайното трасе на бул. „Дондуков“ е некачествен

Къде отиват дадените над 7,2 млн. лв. за ремонт на участък с дължина от само 1,35 км?

Снимки: Спаси София
Снимки: Спаси София
Венцислав Михайлов

Неправителствената организация Спаси София сигнализира за пореден некачествен ремонт на трамвайно трасе в София – този път на ул. Кракра, представляващ първа част от дълго чакания ремонт на бул. Дондуков. От организацията разпространиха снимки, показващи че Столичната община продължава да изгражда трамвайната инфраструктура по доказала се като остаряла и некачествена технология, приложена също при ремонтите на пл. Руски паметник и ул. Козлодуй.

На снимките те правят сравнение между строителната технология за полагане на трамвайни трасета в София и подобна, изпълнявана в Прага през 2010г.: вместо надеждна хидро- и виброизолация се ползва обикновен найлон. Бетонната основа се полага без ограничаващи трасето бордюри или дори обикновен кофраж, заради което бетонът се разлива безконтролно, покривайки и и самите релси.

Тази практика увеличава вибрациите и шума, което е предпоставка за напукване на пътното платно, както и за появата на пропадания на асфалта около релсите. Продължава и използването на дървени трупчета, вместо релсите да бъдат “захващани” от специални за целта метални щипки. “Използването на всички тези строителни методи характерни за миналия век, сериозно се отразява върху качеството и надеждността на трамвайното трасе” - заявяват от Спаси София.

„Недопустимо е при заделен бюджет от над 7,2 млн. лв. за ремонт на участък с дължина от само 1,35 км да ставаме свидетели на подобен начин на строителство“, смятат от организацията и допълват, че изпълнителят фирма Трейс е била избрана да ремонтира бул. Дондуков заменяйки паважа с асфалтова настилка. След избраното решение за запазването на паважа, стана ясно, че разходите за асфалтиране на фирмата-изпълнител значително намаляват - още един мотив качествените материали и безупречното изпълнение да бъдат императив.

От гражданската организация припомнят и че по време на обществените обсъждания отговорните представители на Общината са обещали трасето по бул. Дондуков да бъде изпълнено по нова технология, гарантираща качество. Тази част от ремонта ще се изпълнява през следващите месеци и Общината тепърва трябва да оправдае думите си, но остава въпросът защо част от проекта щяла да се изпълнява качествено, а другата не, след като двете улици са част от един трамваен маршрут?

От Спаси София призовават кмета г-жа Йорданка Фандъкова и зам.-кмета по транспорт Евгени Крусев незабавно да предприемат спешни мерки и да активират всички институционални механизми с цел недопускането на поредния скъпоплатен и в същото време некачествен ремонт. “Имат ли воля и необходимата експертност представителите на Столичната община да прекъснат порочната практика за “ремонт на ремонта”?” питат от “Спаси София”.

“Многократно сме обръщали внимание, че технологията, с която се ремонтират трамвайните трасета в София е остаряла и не се използва никъде в Европа. Именно това е и една от причините трамвайният транспорт у нас да бъде считан за бавен, шумен и непривлекателен, докато в Европа и по света трамваите преживяват своя ренесанс”. Ако не се промени подходът към ремонтирането и поддържането на трамвайната инфраструктура в София, ще се докаже за пореден път, че екологичният транспорт, качеството на въздуха и градската среда не представляват приоритет на Столичната община - смятат от организацията.

България


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Татко ти
    Отговор
    1 10:03  05.07.17
    Ха,каква изненада.Поредния проект за усвояване на едни пари от "наши"фирми.Типично за българската действителност.Така се правят и бойкобаните,така се ремонтират пътища,улици,сгради в България.Корупцията е безбожна от най-ниското до най-високото ниво.И няма никакви изгледи да се оправи.

    Коментиран от #5

  • Шефьор
    Отговор
    2 10:22  05.07.17
    Трейс-Боко-Трейс-Боко!
  • гост
    Отговор
    3 10:41  05.07.17
    Магистралите са същите. Десетки милиони за нещо, което е далеч, далеч от съвременните стандарти. На места асфалта е 5см, на други 50см, това го знам от изпълнител, работил на обекта, не си го измислям. Още преди да бъде открита Марица нямаше отводняване и имаше големи езера, сега там се ремонтира пропадането за н-ти път. Въобще качеството при нас е нулево, вероятно само страните от третия свят са по-зле. На Запад за същите пари правят много по-големи инсталации и проекти, а технологиите и техниките са модерни. Тук със стара техника и без знания не може да се постигне нещо добро и съвременно.

    Коментиран от #7

  • 7777
    Отговор
    4 11:10  05.07.17
    Тези разбирачи вместо само да говорят, да запретнат ръкави и да покажат на майсторите как се прави. Сигурно не знаят как се държи лопата.
  • утрален
    Отговор
    5 11:14  05.07.17

    До коментар #1 от "Татко ти":

    Щото преди 2009г. не се крадеше , нали . Данъците бяха същите , но комунистите не отделяха и лев за да направят каквото и да било за подобряване на пътищата и въобще за подобряване на живота ни . Лесно се свиква с хубавото и се забравя старото . Къса памет имат много хора !

    Коментиран от #6

  • мъка
    Отговор
    6 15:33  05.07.17

    До коментар #5 от "утрален":

    Публикувано във факти.бг: Данъците бяха същите Да обаче заемите не бяха същите
  • НЕразбирач
    Отговор
    7 21:18  06.07.17

    До коментар #3 от "гост":

    Спокойно! И в другите аспекти на строителството е зле, но овчите глави слънчасали дават по 1000 евро на квадрат да си купят "жилище" - какво да се прави, гени на мат'ряла ..

Напиши коментар:


Публикувай