1 926 15

Останаха само двама кандидати за ТОЛ системата

Мартин Христов

Само два от общо шестте кандидата за изграждането на тол-системата са допуснати да продължат в конкурса - "Капш трафик солюшънс" и "Тол България", а останалите четири участника са отстранени. Това става ясно от публикувано решение на оценителната комисия в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) с дата 29 септември. Така почти година и половина след началото на процедурата, която дълго бе блокирана от непрекъснати обжалвания, ценовите оферти на двете компании ще бъдат отворени в сряда. Прогнозната цена на поръчката е 200 млн. лв., пише "Капитал".

Надеждите на регионалното министерство са, ако няма нови обжалвания, до края на октомври да има избран изпълнител и да бъде подписан договор с него, а системата да заработи до края на 2018 г.

Kapsch е с техническо предимство

Австрийската Kapsch е представена като консорциума "Капш трафик солюшънс", който включва българското, полското, италианското и испанското подразделение на компанията. Дружеството специализира в технологии, решения и услуги за пазара на интелигентни транспортни системи. Kapsch са внедрили тол-системи в Австрия, Полша, Чехия и Австралия. Компанията е основана през 1892 г. и за нея работят над 6800 души. Българският й клон е открит през 2005 г.

В консорциум "Тол България" влизат изцяло български участници: "Телелинк" като водещ партньор в консорциум с българските "Сирма груп" и "Сиенсис". "Телелинк" е основана от Спас Русев и Любомир Минчев, като след това вторият откупи дела на Русев. В телеком сектора се говори за близост на компанията с депутата от ДПС Делян Пеевски, но формална връзка няма.

Интересен факт е, че преди седмици беше разпространена фалшива новина за избран изпълнител за тол-системата, в която се посочваше точно Kapsch. Случаят беше предаден на ДАНС, а поелите тогава отговорност анонимни хакери твърдяха, че става дума за реалното класиране, което е било известно още преди отварянето на офертите. В него обаче не беше отстранен нито един участник и точките силно се различават от сегашните.

От протокола се вижда, че Kapsch е получила максималните 100 точки за техническото си предложение, докато българското обединение има техническа оценка от 66.67 точки. Тежестта на техническата оценка обаче е само 30%, а на ценовото предложение - 70%. Така е напълно възможно за победител да бъде посочено обединението "Тол България", ако са предложили достатъчно по-ниска цена от австрийската компания. По неофициални изчисления на един от отпадналите кандидати българският консорциум трябва да е с 14-15% по-ниска оферта, за да победи.

Отстранени са чешката "Толлнет", специализирана в сегмента на таксите за ползване на пътища; "Контракс", която участваше в консорциум с унгарската I-Cell, доставчик на унгарската тол-система; обединението "Телетол" с участници контролираната от Спас Русев БТК, "Нованор" и Icom, производител на GPS устройства; и "Сиела" на Веселин Тодоров, която кандидатстваше самостоятелно.

В протокола не се посочват причините за отстраняването, но предвид че при последното подновяване на процедурата по обществената поръчка компаниите имаха само 24 часа, за да кандидатстват, напълно възможно е да става дума за пропуски в документите. Така слабата конкуренция в търга и на финала му е отговорност на държавата.

България


Още по темата

  • Възобновена е поръчката за ТОЛ системата

    Възобновена е поръчката за ТОЛ системата

    Възобновена е процедурата за възлагане на обществена поръчка за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на тол такси от ...
    18.05.2017
    1 279
    1
  • 6 фирми с оферти за ТОЛ системата

    6 фирми с оферти за ТОЛ системата

    В 17,00 часа в Агенция „Пътна инфраструктура“ отвориха офертите за изграждане на тол системата за тежкотоварни автомобили, която се бави ...
    16.08.2017
    993
    1

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Хасан
    Отговор
    1 08:34  03.10.17
    Поредната глупост..Държавата дава дохода си на частна фирма...
  • tost
    Отговор
    2 08:55  03.10.17
    Значи са останали (правилните) хора.
  • Гоуст
    Отговор
    3 09:02  03.10.17
    И как ще стане до края на 2018 година като още не са избрали изпълнител, не са обжалвали многократно.... и срокът за изпълнение е почти 2 години? Не е трудно да се чете обявлението
  • Гостун
    Отговор
    4 09:08  03.10.17
    Тя системата вече е направена от държавата! Тези снимачки по пътищата. Сега само трябва някой да прибере парата,а друг да печели от нещо вече направено!!!!

    Коментиран от #6


  • Глупчо
    Отговор
    5 09:29  03.10.17
    Ша пичели нашия чуляк! Други нищеми!
  • Гоуст
    Отговор
    6 09:44  03.10.17

    До коментар #4 от "Гостун":

    Тези автоматични броячи - 320 на брой не са ефективни и ще трябва да се изгражда нова конструкция. Отделно участника трябва да предложи къде да бъдат разположени, за да обхванат максимално голям периметър. Реално той може да реши да ги разположи на съвсем различни места

    Коментиран от #9, #10

  • СтарТИРаджия
    Отговор
    7 10:55  03.10.17
    Системата е сложна система от камери, броячи, спътниково проследяване и позициониране по трасетата, както и таксуване по разстояние и време!Австрийската с/ма не е лоша, но е обвързана с бордово устройство, както и грижата за своевременното му връщане на собственика (стопанина на с/мата), което си е ангажимент, особено при еднократно ползване на пътна мрежа! Винаги съм казвал, че унгареца е номер едно в тази работа: най-демократичната, ако мога така да се изразя ТОЛ с/ма! Кеф ти релационен билет, кеф ти машинка със зареждане навсякъде, кеф ти фирмена сметка към Hu-Go през фротком(системата за следене на МПС) и плащане през нет-а! Абе алтън с/ма! Всекиму според кефа и дейността.
  • Никанор
    Отговор
    8 11:13  03.10.17
    Нашата ще е като гръцката. На входа, до границата. Дръж за гушата и дай парата. Държавата се отказвала да събира пари. Абе кой брида Държавата. Абе, я дай сега да вземем парата пък после ще се борим с монополиста-частник, както с ВиК и Енергодружествата. Тоя пухльо на регионлното министерство и тия над него какво мислите, че мислят!
  • Гоуст
    Отговор
    9 13:09  03.10.17

    До коментар #6 от "Гоуст":

    Гледам лепите ми минуси и явно има големи "разбирачи" или просто сте най-обикновенни хейтъри. Я изкажете компетентно мнение тогава
  • Ай сиктир бе
    Отговор
    10 13:36  03.10.17

    До коментар #6 от "Гоуст":

    Ето ти компетентно мнение: Ако една работа е свършена на 80% и държавата е платила, значи е за наш човек. Сам каза 320 са готови трябват ощр 50 и работата е готова. Дори и да трябва да се оборудват тези 320 с нещо ново, то повечето работа пак е свършена. Ток, интернет, конструкция и т.н.

    Коментиран от #11, #12

  • Гоуст
    Отговор
    11 14:33  03.10.17

    До коментар #10 от "Ай сиктир бе":

    Ток - да, но не на всички, защото има някои електронни броячи, които са на слънчева енергия,а има и такива, които са закачени на мостове. Отделно трябва да се построят още и да се предвиди най-оптимално разположение, за да обхване 16 000 км, които се предвиждат. Реално тези 320, които се построиха - 2015 беше последния етап, са напълно безполезни и напразно е хвърлено милиони за тях.
  • Гоуст
    Отговор
    12 14:35  03.10.17

    До коментар #10 от "Ай сиктир бе":

    Конструкцията е непригодна за тол системата!!! Аматьор

    Коментиран от #13

  • Ай сиктир бе
    Отговор
    13 16:22  03.10.17

    До коментар #12 от "Гоуст":

    Профи, са' аз да питам. Я кажи защо не е подходяща конструкцията?(на 4" тръба мога да оакча за краката 10 дебутата и няма да мръдне) "Кише" за лелката ли ти трябва? Идиеята за електронна без бариери ТОЛ система ми се чинеше работата, а лелката в "бутката" за автоматчик ли ще да е? На възловите места са монтирани сензорите в Хасвалта, и те ли не биват? За слънчева енергия даже няма да питам, че съвсем ще я оплескаме и да не излелзе че работи само лятото по светло.

    Коментиран от #14

  • Гоуст
    Отговор
    14 17:10  03.10.17

    До коментар #13 от "Ай сиктир бе":

    Пиши на български, че не ти разбирам писанията! Да, непригодна е и трябва да се изгражда нова. Не става въпрос да висят 20 маймуни и какво усилие може да понесе. Какви лелки в бутки??? Тези неща в хасфалта се наричат индуктивни рамки. Еми да и тях голяма част ще бъде подменена. Относо слънчевата енергия - неефективна е. Малко на брой са електронните броячи на сл. енергия и са сложени за проба. Прашасали са и не поемат слънчева енергия. Една камара коментари отгоре и всеки "разбирач". Нормално е за нашата Държава всеки да разбира от всичко, особено зад компютъра. Друг е писал била изградена системата, трябвало само да прибере парата 200 млн...тцтцтцт Чети документацията. Всеки има свободен достъп до нея. Добре, че не сте с имената си, че тотално ще се изложите. И да... и тази както и всяка друга обществена поръкча - малка или голяма е нагласена за някой... то кое ли не е нагласено в България?

    Коментиран от #15

  • Ай сиктир бе
    Отговор
    15 10:25  05.10.17

    До коментар #14 от "Гоуст":

    Това че слънчевата енергия е неефективна го кажи на "Булгаргаз” ЕАД да ти се посмеят звучно. Да не забравиш да си кажеш имената когато им обясняваш, че слънцето не го бива(преди да се изложиш направи справка колко масови разходомери за метан имат монтирани без достъп до ЕРП, че и на сървър качват, че и към ИКУНК пращат). Масово всичко вече е с батерия издържаща поне 5 години преди нужда за подмяна(разгледай бюджетно решение за автоматизация на www.m2mselect.eu ). Индуктивните датчици в асвалта, какво не им харесваш ?(сигурно цвета не е по вкуса ти) Почти съм сигурен, че си търговец без практически опит в решаване на инженерни задачи. Пишман майсторите имат една обща максима: "То това така не може да стане и трябва ново", защото те друго освен своето не могат да възприемат.

Напиши коментар:


Публикувай