491 0

Командирът на ВВС ген. Цанко Стойков: Трудно ще ни приземят

България отбелязва 105 години от първия боен полет и 100 години изтребителна авиация

Венцислав Михайлов

Днес се навършват 105 години от първия боен полет, а изтребителната авиация отбелязва 100 години. Ще бъде ли приземена авиацията ни заради политически битки и взаимни обвинения в лобизъм?

Военните пилоти са обидени от заключенията на парламентарната комисия, която разследваше класирането за нов самолет.

Командирът на бойната авиация генерал Цанко Стойков очаква депутатите да гласуват новата схема за плащане по проекта до края на годината, за да не бъде забавянето в процедурата голямо.

Габриела Наплатанова от бТВ разговаря с ген. Цанко Стойков, командир на ВВС.

– Ген. Стойков, приземена ли е българската авиация?

– Все още не. Надявам се, че няма да бъде приземена, но имам усещането, че в това отношение работят доста хора да се постигне това приземяване. Правим ние всичко възможно да не бъде приземена и положително е, че имаме доставка по договор с РСК МиГ (руската самолетостроителна компания – б.р.), говоря за ремонт на МиГ 29. Надявам се, че и другите родове авиация във ВВС ще бъдат удължени за експлоатация с договори. Визирам транспортния самолет Спартан и договор за вертолетите Ми 17 и Ми 24 както и на АН 30. С тези доставки и надявам се планове, които има министърът на отбраната за сключване за ремонт на самолетите МиГ 29 и Су 25у 25р на зенитните комплекси и радиолокационните станции, да има продължаване на мисиите и задачите, които са поставени на ВВС. В това отношения има светлинка в тунела и се надявам в скоро време тези планове да бъдат реализирани.

– Колко МиГ 29 имаме?

– Имаме достатъчно на брой да осигурят носенето на бойното дежурство и да осигурят летателната подготовка на подготвените летци, които са допуснати и имат определено ниво на подготовка и са допуснати до бойно дежурство. Но не са достатъчни да се приучават млади летци, с което да се осигури приемственост.

– Може ли да се окаже, че ще получим нов боен самолет и няма да има кой да го пилотира?

– Към настоящия момент нямаме такъв проблем. Имаме достатъчно подготвени летци, които могат да бъдат приучени на новия самолет и подготвени млади летци, ако процесът за придобиване на нов боен самолет не бъде прекалено забавен.

– Кажете, добрия или лошия вариант за това как могат да се развият процесите?

– Мога само да гадая, защото не е взето никакво решение по въпроса, след като комисията завърши своята работа. Не съм запознат и с доклада, при нас не е дошъл. Това, което можем да направим в кратки срокове, ако ни бъде поставена конкретна задача да допълним и добавим това, което е необходимо като документация, за да продължи процесът. Ние като експертиза ще направим необходимите корекции, които министърът на отбраната ще поиска. Хипотетично ако процедурата и схемата за плащане бъде гласувана до края на годината – гадая, но се надявам това да стане, от началото на следващата година, ние ще имаме готовност да предоставим необходимата документация за изпращане.

– До една година може да приключи процедурата?

– Потвърждавам, но това зависи от решенията на други нива.

– Колко МиГ 29 имаме е класифицирана информация, как гледате на варианта да бъдат модернизирани заедно с ремонта?

– Визията за развитието на ВВС включва експлоатация на МиГ 29, Су 25 за период, в която е достатъчен за усвояване и пълно придобиване за подготовка на новия боен самолет и изпълнение на всички мисии и съхраняване на щурмовата авиация. Това е свързано и с процеса по придобиване на новия боен самолет. В момента се провеждат срещи с РСК МиГ и други руски компании, които са свързани с възстановяване на авиационната техника и зенитноракетните ни комплекси.

– Колко ще ни струва?

– Нямам информация какво ще бъде договорено с руската страна. На този етап се подготвят първите срещи, предстои обследване на авиационната техника и възможностите на нашите авиоремонтни предприятия, чак тогава ще имаме конкретни цифри.

– Защото има аргументи, че това задълбочава нашата обвързаност с Русия?

– Аз разбирам тези аргументи, но при заварено положение ние имаме авиационна техника, с която носим дежурство и изпълняваме задачи. Тя трябва да бъде поддържана надеждно докато не намерим друг вариант на модернизация. Това заварено положение не засяга санкциите, които се предприемат от по - високите институции.

– Вие искате ли да се наливат пари в модернизацията на МиГ-овете?

– Модернизацията не само на МиГ-овете, а на Су - 25 и на вертолетната авиация и транспортните самолети е неминуема ако трябва да продължи след 2020 г. (тогава трябва да бъдат освободени честотите за телекомуникационните оператори). Тя трябва да тече успоредно с ремонта, защото в противен случай те няма да могат да изпълняват летателна дейност.

– А така наречената голяма модернизация на руските самолети?

– За нас това е нецелесъобразно, след като имаме визия за придобиване на нов тип боен самолет.

– Нека ви попитам и за състоянието на транспортния самолет Спартан , който освен за транспорт се използва за спасяване на човешки животи?

– Спартанът и вертолетната база в Крумово са формирования, в които се носи дежурството по аварийно - спасително осигуряване. Изпълнени са много полети по подпомагане на медицински екипи, които извършват жизнено спасяващи операции – транспортиране на болни, които трябва да се доставят от място до център за медицинска помощ. Вертолетите неведнъж участваха в гасене на пожари в страната, както и на трудни терени, подпомагайки други институции, които не могат да стигнат в трудни терени и навън, извън страната. Показаха, че изпълняват и третата мисия на армията, помощ на населението в кризи и бедствия – не само в България, но и в нашите съседни държави. Смятам за крайно необходимо този процес по сключване на договор както за поддръжка на Спартана и поддръжката на вертолетната авиация за крайно необходими.

– Това са много пари, за самолета Спартан това са поне 30 милиона?

– Разбирам, че са много. Въпрос е на договаряне с италианската страна. Тази техника е необходима, тя подпомага населението и с нея и други видове въоръжени сили поддържат подготовката си (скокове на парашутисти, транспортни задачи – б.р.) – това са задачи, които изпълняваме непрекъснато. Може да не се виждат през цялото време, но участвахме във всички учения на НАТО без откази и без проблеми. Показахме се достойно. Най-спешно трябва да се реши въпросът за транспортната авиация. Сключване на договор за Спартан и ремонт на хеликоптерите Ми 17 и Ми 24, които участват във всички тренировки и мисии. Говорим за ремонт на изтребителите МиГ 29 и Су 25 .Трябва да се удължи тяхната летателна годност. Самолети като Су 25 и АН 30, ако не се предприемат конкретни мерки да бъде удължена летателната им годност, спират в края на тази година! Съгласен съм, че това е свързано с намиране на ресурси , но пък ние приветстваме инициативата на министъра на отбраната за пряко договаряне и намаляване на финансовата тежест.

– Разочароваха ли ви действията на комисията в парламента т.нар. временна комисия „Грипен”и отношението към експертите?

– Има негативни последствия по отношение на мотивацията на хората по авиационните формирования. Те се чувстват пренебрегнати, донякъде обидени, и поради тази причина това се отразява на тяхната по-нататъшна мотивация за оставане във ВВС.

– Има отлив на пилоти, инженери?

– Засега не. Говоря как се чувстват към момента. При всички случаи, ако процесите не продължат и се забавят, това може да доведе и до отлив. Тогава ще ми е трудно да прогнозирам как ще се отрази. Ще е негативно и за задачите поставени на ВВС и по възможностите за придобиване и поръчване на нов боен самолет. Защото негативното отношение кара хората да търсят другите варианти за реализация.

– В кое се корени обидата?

– В липсата на надежда и перспектива за тяхното развитие. Пилотите идват и авиационните специалисти, и специалисти по ЗРВ и РТВ, те идват с нагласата да работят и да виждат кариерно развитие. Не им се предоставя възможност да летят нормално, да изпълняват задачите си нормално на нов самолет. Това е тяхната мечта. Като виждат, че надеждите им са напразни и не могат да бъдат приучени на нов самолет това са нещата, които ги разочароват и ги карат да гледат навън и след като се очертава дълги години да не намерят перспектива за ВВС. Правим всичко това да не се допусне и когато говоря с тях, освен че им казвам истината, гледам да им вдъхна доверие, че нещата ще се получат.

– Увеличават ли се така предпоставките за инциденти?

– Разбира се, намаленият авиационен ресурс създава предпоставки за инциденти, това води до застрашаване на полетите. Ние сме далеч под този минимум под това изискване и това се отразява върху тяхната мотивация и нагласа, осъзнавайки моментното състояние и надявайки се, че нещата ще се подобрят те все още имат надежда, че нещата ще се получат, но не трябва все пак да се надяват напразно и да има очаквания, които явно не съответстват с конкретните действия, които в момента се предприемат за авиационната техника. Има очаквания, не чак толкоз лоши, но това не ме обезверява. Като командир ще дам това, което е необходимо да продължат процесите.

– Има ли нужда да си изчистите имената, както казаха някои депутати?

– Аз категорично не приемам това становище и това мнение. Считам, че това, което сме направили като експертиза, отговаря на спуснатите изисквания. Заставам категорично зад експертната оценка и анализа, който сме направили в протокола на експертната група.

– Ще стане ли авиацията жертва на тези лобистки политически игри?

– Надявам се това да не е целта на тези разговори между различните институции – силно се надявам , че в края на краищата те ще намерят консенсус в интерес на ВВС, в интерес на страната и в интерес на националната сигурност и в края на краищата ще тръгнат и проекта на ВВС, а и на останалите видове въоръжени сили, тъй като това е необходимо. Ако погледнем и назад в историята българските ВВС от тяхното създаване преди 105 години са имали различни етапи на развитие, имали са моменти на трудно оцеляване и на възход. Ние сме запазвали възможностите, състоянието, мотивацията да продължи.

Една авиация със 105 години история трудно може да бъде спряна и приземена. Една изтребителна авиация, която отбелязва 100 години история, трудно ще приеме чужди самолети да носят бойното дежурство по осигуряване на въздушния суверенитет, според мен, и нас трудно ще ни приземят.

България


Още по темата

  • 16 октомври 1912 г. Бомбардираме Одрин

    На 16 октомври 1912 г. след полета на българския военен самолет „Албатрос” над турските позиции и Одрин, поручик Радул Милков се завръща ...
    16.10.2017
    859
    11
  • 105 г. бойна авиация на България

    На 16 октомври българските Военновъздушни сили отбелязват 105-та си годишнина. Тази година се навършва и един век от създаването на изтребителната ни ...
    16.10.2017
    682
    6
  • Българин изобретил лунния модул на „Аполо“

    Заслуга за кацането на американците на Луната има и един българин - карловецът Иван /Джон/ Ночев, за когото се смята, че е изобретил прилуняващия ...
    16.10.2017
    1 395
    9

Напиши коментар:


Публикувай