1 851 14

В автобусните превози се газят закони, а няма контрол

Само 300 от 20 000 фирми за превозване имат пълен капацитет служители

Стефанаки Йоанис

Какво да направим, ако шофьор на автобус прави пътни нарушения и какви са правата и правилата за почивка на водачите. Това дискутираха в сутрешния блок „Денят започва“ на БНТ председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка инж. Йонко Иванов и Цветослава Гълъбова, директор на психиатрична болница „Св.Иван Рилски.“

Това бе по повод автобусът, пълен с пътници, който се преобърна в канавка на магистрала "Тракия".

Ако пътник види, че шофьор прави нарушения, може да звънне на 112 и да подаде сигнал за фирмата на автобуса и час на тръгване, заявиха в репортаж служители на реда.

„Има сериозно натоварване на психиката, а когато возиш и хора натоварването е по-голямо. За това са измислени и регламентите за часове шофиране. Реакциите стават забавени при по-голяма продължителност на шофиране, за това и заспиват“, каза Цветослава Гълъбова.

„Само 300 от 20 000 фирми за превозване имат пълен капацитет служители“, заяви Йонко Иванов.

„За 120 000 хиляди шофьори са само 120 лекари

за задължителни медицински прегледи преди път“, допълни още Иванов. Статистиката сочи, че на всеки 4,5 часа шофьорът трябва да има по 45 минути почивка. Без почивка може да се управлява автомобил максимално 6 часа. За 2 седмици шофиране не трябва часовете да надвишават 90, а най-честите грешки са работа по 12-13 часа и сменянето на водача на превозното средство.

Проверените за нарушения са 3500 фирми за превоз на пътници и товарни фирми. Издадени акта са 113.

Работи се по три основни версии за инцидента, при който автобус с пътници се обърна на магистрала „Тракия” в понеделник вечерта.

Първата е, че е налице преумора и заспиване на водача, следващата е наличие на техническа неизправност, а също така и за участие на трети злоумишлени лица, които биха могли евентуално да заслепят или да го засекат. Това каза в предаването „Тази сутрин” по бТВ Мина Грънчарова от районната прокуратура.

Към момента от събраните доказателства

най-вероятна е версията за наличие на преумора, но се работи и по останалите.

До момента разпитаните свидетели потвърждават тезата, че шофьорът е бил преуморен и, че е налице моментно заспиване, което е довело до загуба на контрол над управляваното от него превозно средство.

Предстои назначаване на автотехническа експертиза, която ще установи дали е бил изправен автобусът, както и механизмът на настъпване на катастрофата, допълни Мина Грънчарова.

Обвиненията на шофьора са по чл. 343 ал. 3 – лишаване от свобода от 1 до 6 години за причиняване на телесна повреда на повече от 1 лица.

Автобусът е имал монтиран аналогов тахограф, в който е поставена стара карта, картата е на 4 дни и върху нея писецът това устройство е записвало едно върху друго, т.е. записът е абсолютно нечетлив и тази карта е на друго лице, обясни Мина Грънчарова.

След влизането на България в ЕС са въведени тахографите.

Те са техническо средство, което се монтира в автобуса и отчита разстоянието, времето, почивките, скоростта, както и поведението на водача при управление на автобуса, почивките му и цялото му поведение по време на управлението на автобуса.

От фирмата - превозвач разпространиха официална позиция по повод на инцидента. В нея се казва, че шофьорът на катастрофиралия автобус е почивал 24 часа преди курса.

Преди да потегли той е дал алкохолна проба.

От фирмата посочват също, че шофьорът на сутрешния курс е бил друг - т.е. твърдението, на пътниците не отговаря на истината.

Фирмата обаче не коментира липса на тахошайба.

България


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • JEEP
    Отговор
    1 09:05  01.11.17
    Автобусите са цвете пред маршрутките. Вчера един щях да го изкъртя като куче. Само това, че бях с детето го спаси. Знам, че това не е начина, но това са изроди, които от дума не разбират.
  • Глупости
    Отговор
    2 09:22  01.11.17
    Написали сте пълна глупост: "Публикувано във факти.бг: Автобусът е имал монтиран аналогов тахограф, в който е поставена стара карта и записът е нечетлив" в аналоговите тахографи не се поставят карти а тахошайби, които се "рисуват" от шофьорите.
  • ШИФИОРСКИ
    Отговор
    3 09:41  01.11.17
    Пълни глупости разправяте, понеже няма шофиори , и ги експлоатират жестоко. Днес караш един автобус , утре друг автобус така доказват че водачът е почивал. А че през деня правил ремонт , и нощно време го управляваш. Е кога е почивал? А в градските автобуси въобще няма тахошайби , просто забранили на ДАЙ да ги проверява, и никога няма да видите да ги проверяват ДАЙ яджиите. Водачът или работи , или го уволняват. Трябва да работи 30 дена в месеца, като няма друга работа бачкаш и си траеш. Сега всички началници ще намерят начин да се измъкнат, и познайте кой ще отнесе?
  • Добър ден
    Отговор
    4 10:18  01.11.17
    Какво в таз Държава има контрол ??? Говорим за работодателите (Бизнесмени) от които и да е бизнес , дребен , едър . БИЗНЕСМЕН = БОКЛУК

  • Гост
    Отговор
    5 10:34  01.11.17
    Има ли въобще контрол? за какво са има тахографите и тн ако никой не ги гледа? Бил стар тахографа, ама нещо станало и бла бла не се четяло => Автобуса е бил не изряден и не е имало право той да потегля от автогарата.
  • шофера
    Отговор
    6 11:19  01.11.17
    Само да вметна, че този превозвач е собственост на един депутат от управляващото мнозинство. Всъщност вече не е негова собствуност, защото прехвърли фирмата на роднини, когато го избраха за дупетатин, но дефакто си е негова с фиктивна друга собственост само на документи. Няма да му споменавам умишлено името. Ако някой се разтърси ще разбере кой е той. Не е кой знае каква тайна. Та да ви светна, че шофьора ще опере пешкира. От фирмата ще излязат по-чисти от сълза. Само стойте и гледайте какво ще стане! Всичко ще се замете, ще набедят на 100% шофьора, като го принудят да си признае всичко, че той самго е направил без знание на шефовете. Ще му дадат пари и ще му обещаят, че няма да лежи фективно и ще го отърват само с условна и глоба. Мога да се хвана на бас, че точно така ще стане!
  • бай той
    Отговор
    7 11:28  01.11.17
    Всички превозвачи са фирми на управляващите и ДПС. Разделили са си териториите и никой външен не може да припари в този бизнес. Далаверата е за много милиони. Изпират се едни пари, лъже се с горивата и не се плащат ДДС и акцизи. Огромна далавера е ви казвам, но много хора са навързани по веригата и ако нещо се разплете ще падне правителството. Няма как обаче да стане, защото ако някой реши да говори ще свърши, като Мишо-бирата, Ваньо Танов и още една камара хора, умрели от "естествена смърт". За съжаление в почти всяка област на икономиката, където има пари е заета от суджуци...
  • LCD
    Отговор
    8 11:32  01.11.17
    На народ,зомбита– политици зомбита и шофьори зомбита ,и всякъкви зомбита му се полагат!Какво коментирате бе зомбита ниедни?
  • Ц.Ц, Б.Б, К.н.
    Отговор
    9 12:44  01.11.17
    Да си слушат Fresh! 24 часа политика, парламент и новини от ГЕРБ
  • СтарТИРаджия
    Отговор
    10 12:51  01.11.17
    Сами да Ви светна относно тахографа, тахографските записи и съхранението им. Тахографа отбелязва всичко относно време на шофиране, почивки, скорост на движение и друга работа. Тахографските листове (или просто шайбите) от старите аналогови тахографи се съхраняват 28 календарни дни от шофьора. След това преминават за съхранение за една година в счетоводството на фирмата. Същото е и с новите дигитални тахографи, като там информацията за 28 дни е в картата на шофьора, всеки месец се сваля на носител(диск, флашка) и пак се съхранява година. Тези записи са основно доказателство за всеки един осъществен курс. Използват се както за отчет пред проверяващи органи, така и в междуфирмени отношения.
  • СтарТИРаджия
    Отговор
    11 13:02  01.11.17
    Т.е., след сутрешните коментари, особено на ямболската прокуратура аз, стигнах за пореден път до извода, че или откровени идиоти управляват откровени идиоти, или самозабравили се тарикати ще пробват за пореден път да ни докажат, че сме примати! Защо? Шайбата в автобуса се е връткала 4-ри дни! Кой го е управлявал този автобус през това време? Значи Юн. Ивкони не знае, кой шофира автобусите и, така ли?! Едни шофьори правят каквото си знаят и работодателят им не знае! Мислите ли, че е възможно? След като си позволяват да не сменят на 24 часа шайба и то явно перманентно и умишлено, не е ли това според Вас явна демонстрация, че сме от "нашите", които недоразумението ДАИ не закача изобщо?!
  • СтарТИРаджия
    Отговор
    12 13:18  01.11.17
    Аз искам да знам как, къде и с какви водачи въпросният автобус се е движил през тези четири дни? Защо не са подменяни шайбите - дори само този въорос няма да издържи детектор на лъжата! Не могат и " 'ей така" да обявят дори с подпечатани документи, че автобуса е бил в сервиз, защото той с гаранция се е движил и 100 % доста камери м/у София и Слънчака са го "засекли"! За мен основните виновници са въпросната фирма, а и други като нея в едно с уж контролиращия орган - ДАИ! И ако наклепят само шофьора и колегите му не го подкрепят, и кажат истината...
  • Петърчо
    Отговор
    13 20:40  01.11.17
    Какви почивки бе в Търново шофьорите карат по 15 часа 27 дена в месеца какво правят контролните органи това и в занзибар го няма егати експ;оатацията

    Коментиран от #14

  • Гост
    Отговор
    14 16:51  02.11.17

    До коментар #13 от "Петърчо":

    Какви контролни органи? Това е фирма с регионални офиси. Шефове е ясно как се назначават, работници също. Няма да обяснявам как се кара автобус между Бургас и Варна, щото повечето ходим на море и сме виждали. Според вас "контролните органи" дали и те не знаят?

Напиши коментар:


Публикувай