452 5

6 пъти по-чист е бил въздухът в София в Деня без автомобили

"Успокоена" зона в центъра ще има най-рано напролет

Стефанаки Йоанис

Шест пъти по-чист въздух са дишали столичани на 22 септември в Деня без автомобили, съобщиха от Изпълнителната агенция по околна среда вчера. Измерванията за качеството на атмосферния въздух бяха проведени с мобилна автоматична станция на агенцията в дните от 19 до 22-ри. И тази година мобилната станция на ИАОС беше разположена в центъра на столицата в района на пл. "Княз Александър I Батенберг".

Анализът на замърсителите от автомобили показва, че в деня без автомобилен транспорт концентрациите на азотен диоксид намаляват от 2 до 6 пъти в денонощието, ФПЧ 10 намаляват от 2 до 5 пъти, на ФПЧ 2.5 спадът е от 2 до 6 пъти. Стойностите на въглероден оксид пък намаля от 1.7 до 3 пъти, а на серния диоксид - от 1.5 до 3 пъти, отчитат от агенцията.

От Изпълнителната агенция по околна среда посочват, че в централната част на София, в която няма предприятия и няма отопление за битови нужди на твърди и течни горива, основният източник на замърсяването на атмосферния въздух е именно автомобилният транспорт.

Преди половин година Столичният общински съвет (СОС) прие програма за подобряването на атмосферния въздух в София до 2020 г. В нея намериха място гръмки намерения на общината без финансов анализ и идея за законодателна помощ от парламента и изпълнителната власт. На едно от последните заседания на СОС общинарите одобриха въвеждане на "успокоена зона" в центъра с цел подобряване качеството на въздуха, при която автомобилите да се движат с не повече от 30 км/ч.

Мярката обаче все още не е въведена. Вчера зам.-кметът по транспорта Евгени Крусев каза пред "Сега", че вероятно "успокоената" зона ще бъде обособена напролет. До есента се очакваше да бъде изградена и система за ранно предупреждение на гражданите за опасност от превишаване на допустимите стойности на фин прах във въздуха, която да дава информация за близките 48 часа, когато се очаква превишение на концентрацията им.

България


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Джак (гост)
    Отговор
    1 08:38  02.11.17
    Цялата работа сега е да се вмени на обществото колко е наложителна една "лека" инвестициика в едни системи които ще предупреждават. Ще се олеперят пак едни големи пари. Това е цялата работа.
  • Дедо ви (гост)
    Отговор
    2 08:48  02.11.17
    Открихме очевидното! Усвоявянето да започне СЕГА !
  • гост (гост)
    Отговор
    3 08:53  02.11.17
    А дали не е по-добре да се спрат регистрациите на коли, които нямат катализатори и дпф? При регистрация никой не гледа и не замерва, не че после при ГП има ефект от замерването, но поне може, при желание, да се направи ефективно, докато при регистрация въобще не съществува това. А ФПЧ са резултат от движението по улицата, без оглед на типа автомобил, защото улиците са запрашени и мръсни от рушаща се инфраструктура, строителни обекти, незавършени ремонтни дейности и др.
  • SOSA (гост)
    Отговор
    4 09:08  02.11.17
    СЯ КАТО ЗАПАЛЯТ ПЕЧКИТЕ С ГАДНИТЕ ВЪГЛИЩА, ЩЕ СИ ДОЙДЕМ НА ДУМАТА ЗА ИСТИНСКИ МРЪСНИЯ ВЪЗДУХ
  • онзи същия (гост)
    Отговор
    5 09:18  02.11.17
    опа, рязко беше спусната партенка тука... Само дето някои хора пропуснаха едни други изследвания пак по това време, които показваха че едва 1/4 от мръсния въздух е от автомобили. Визирам чуждестранните мобилни екипи които следяха въздуха и изгорелите газове в София преди месец-два

Напиши коментар:


Публикувай