1 131 4

23 сигнала за сериозни злоупотреби на колекторски фирми

Също така за многократно увеличени суми над главницата, за които колекторските фирми не дават разчет как са натрупани

Венцислав Михайлов

От старта на кампанията за събиране на „Сигнали срещу колекторските фирми“, само за един месец, Инициативният комитет за защита на потребителите получи десетки оплаквания, съобщиха от комитета, чийто председател е Пейо Майорски. От всички събрани досега се открояват 23 сигнала на граждани. В голямата част става въпрос за погасени по давност сметки към мобилни оператори и малки потребителски кредити. Сериозните нарушения на правата на потребителите са свързани с претенции за неплатени задължения, които обаче те не дължат. Има редица сигнали и за физически заплахи. Също така за многократно увеличени суми над главницата, за които колекторските фирми не дават разчет как са натрупани. Така например за неплатена сметка от 92 лева към мобилен оператор, потребителят бива заплашван, че сумата вече е 500 лв. Но не става ясно как се е формирала. Друг фрапиращ случай е тормоз над гражданин за задължение на негов близък. За да спре тормоза той плаща сумата, но от колекторската фирма продължават натиска с искания да им бъдат предоставени данни за длъжника. Това не ги касае, но вероятно ги искат, за да бъдат използвани за допълнително облагодетелстване.

Като основен инструмент на действие на колекторските фирми е подвеждането на гражданите, че 3 годишната давност е подновена след като дългът е изкупен от тях. Често потребителите биват подмамени от колекторите да погасят дългове, с изтекла давност, на разсрочено плащане при това с отстъпки. И тук е заложеният капан, защото когато се извърши дори и минимално плащане като първа вноска, това автоматично подновява давността и се приема като признаване на дълга. При тази ситуация колекторските фирми вече могат да предприемат всякакви съдебни действия за събирането на въпросния дълг. От сигналите също така прави впечатление, че често колекторските фирми претендират за дългове от преди 10 години и разчитат на това, че хората не пазят касовите си бележки или фактури. Имаме случай на гражданин, от когото колектор иска пари за непогасени, според тях, сметки от 1998 г.

Кампанията за сигнали и нарушения на колекторските фирми на Инициативния комитет за защита на потребителите ще продължи до средата на януари 2018 г. Основната причина за сформиране на комитета е настояването ни да бъде направен закон, регулиращ дейността на колекторските фирми, чиито годишен оборот надхвърля милиарди левове. Проблемът започва да се изостря и от факта, че кредитни институции като банките и доставчиците на комунални услуги също започнаха да се обръщат към тези фирми вместо към съда. По официални данни за тази година една от водещите банки в България е продала на колекторски фирми необслужвани кредити за над 130 млн. евро.

Всеки гражданин може да се обърне към Комитета за защита на потребителите за съвет или да подаде сигнал на имейл или във Фейсбук страницата ни.

България


Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Грую (гост)
    Отговор
    1 16:48  08.11.17
    Не четох, но какво става? Побийват ли частните бирници? Ами плащайте си за да нямате сини части на тялото!

    Коментиран от #3

  • юрист (гост)
    Отговор
    2 19:19  08.11.17
    “...Публикувано във факти.бг: В голямата част става въпрос за погасени по давност сметки към мобилни оператори...“ Граждани, НЕ ПЛАЩАЙТЕ НИКАКВИ ПАРИ, АКО ДЪЛГЪТ ВИ Е ПОГАСЕН ПО ДАВНОСТ! Просто веднага след посещението на онези, които ви тормозят, звъните на мвр, казвате, че еди кой си служител на еди каква си фирма ви притеснява и ви оказва психологически натиск да платите задължение, което е погасено по давност, пишете до колекторската фирма едно възражение, че задължението ви е погасено по давност/ тя е винаги 5 години, освен ако главницата за дългът ви е от лихви или от еднородни повтарящи се задължения- топлофикация, ерп, мобилни оператори- тогава е 3 годишна давността/ и си гледате живота. ИЗЧИСЛИТЕ ЛИ ПРАВИЛНО НАЧАЛНИЯТ И КРАЙНИЯТ СРОК НА ПОГАСИТЕЛНАТА ДАВНОСТ И АКО ОТ НАЧАЛНАТА ДАТА ДО КРАЙНАТА ДАТА ИМА ИЗТЕКЛИ ПЕТ КАЛЕНДАРНИ ГОДИНИ, НИКОЙ НЯМА ПРАВО ДА ВИ ПРИНУЖДАВА ДА ПЛАЩАТЕ КАКВОТО И ДА Е БИЛО! ОБАЧЕ- ПОГАСИТЕЛНАТА ДАВНОСТ НЕ СЕ ПРИЛАГА СЛУЖЕБНО- Т.Е. ВИЕ ТРЯБВА ДА СЕ ПОЗОВЕТЕ НА НЕЯ ИЗРИЧНО И НЕ ТРЯБВА ДА СЧИТАТЕ, ЧЕ КОЛЕКТОРСКАТА ФИРМА Е ДЛЪЖНА ДА Я ПРИЛОЖИ !
  • юрист (гост)
    Отговор
    3 19:24  08.11.17

    До коментар #1 от "Грую":

    Не пиши глупости! Има казуси, при които при изтекла погасителна давност мутри тормозят гражданите! Ти що не си платиш задължение, на което е изтекла погасителната давност, а? Или си го плащаш като първия балък, понеже не искаш адвокатска консултация- що да плащаш на адвокат да те посъветва какво да правиш и да ти “яде паричките“- нали си плащаш като поп ДВА ПЪТИ ЕДНО И СЪЩО ЗАДЪЛЖЕНИЕ и според теб, това е нормално...

    Коментиран от #4

  • Лост (гост)
    Отговор
    4 22:28  08.11.17

    До коментар #3 от "юрист":

    Ко го обсъждаш тоз, не виждаш ли има ниско чело, не заслужава внимание!

Напиши коментар:


Публикувай