11 389 81

Старите коли – властта хем не ги иска, хем „наказва” покупката на нови

У нас екологията няма почти нищо общо с годишния данък на автомобила

Снимка: бТВ
Снимка: бТВ
Венцислав Михайлов

Девет европейски столици, сред които и София, поискаха от европейските институции единни мерки за по-малко замърсяване на въздуха от транспорта. На този фон данъците върху старите коли у нас остават в пъти по-ниски от новите с по-екологични двигатели, съобщава бТВ.

60 на сто от колите в София са на възраст над 15 години. В останалите общини процентът е дори по-висок, а сметките показват, че колкото по-стара е колата толкова по-нисък е данъкът й. Така на фона мерките за по-чист въздух, законът поощрява данъчно именно колите, които замърсяват повече.

За да мине техническия преглед, автомобилът не трябва изхвърля вредни газове над нормите. Според специалисти, поддържаната кола не замърсява чак толкова много – даже и да е стара.

Достатъчно е да има катализатор и годишният данък за кола над 15 години става 30 лева. Всяка община решава сама дали отстъпката да е 20 или 40%. Дори и без нея обаче данъкът е по-нисък, отколкото за нов автомобил до 5 години. Ставките са разписани в закон.

„Колкото по-нов е автомобилът, толкова по-голям е данъкът. На практика това е имуществен данък – който е купил по-скъпа кола, плаща по-висок данък, на практика няма нищо общо с екологията”, обясни зам.-кметът по финансите на София Дончо Барбалов.

За сравнение, логиката в Германия например е обратната – там газовите емисии и кубатурата на двигателя определят налога. Колкото по-стара е колата, толкова по-скъпо излиза. Така данъкът на кола над 15 години в Германия е между 108 и 247 евро – съответно за дизел и бензин. Това обаче изглежда трудно приложимо у нас.

Промяната в разпоредбите поне към момента не изглежда на дневен ред.

България


Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • kalin
    Отговор
    1 08:24  09.11.17
    В ГЕРМАНИЯ И ЗАПЛАТИТЕ СА ДРУГИ

    Коментиран от #4, #40

  • Граф Николаевич
    Отговор
    2 08:26  09.11.17
    Искат да ни накарат да купуваме електромобили и в крайна сметка данъкът няма да го намалят, но с тази моя заплата мога да си купя нов автомобил или електромобил през 2089 година и то с много лишения, така че тия експерти да си го на....:):):) Тука май вече ще сбъркат тия ''експерти'' от ЕС...накарат ли ме да чакам градскят транспорт...

    Коментиран от #67

  • Random
    Отговор
    3 08:35  09.11.17
    Е, като можеш да извадиш 30000, то 200-300 на година няма да са ти проблем. Пък а да се пробват да извадят 300лв на година от бабите и дядовците по селата за техните пасатори, гоуфове и тем подобни... Трябва да си много зле с главата да искаш старите коли да са с по-високи данъци. Аз въпреки че мога да си позволя кола след 2007, предпопитам кола от 1987. Просто като дизайн, механика, качество и всичко ми харесва повече.

    Коментиран от #81

  • Митко
    Отговор
    4 08:38  09.11.17

    До коментар #1 от "kalin":

    Бъзикаш се :)

  • ключаря
    Отговор
    5 08:42  09.11.17
    Аз карам фабричен метан - и на 30 години ще замърсява по-малко от най-модерния бензинов мотор - къде е логиката да плащам по-висок данък за стария си автомобил?То по тая логика комините на газифицираните домакинства трябва да ги скъсат от данък!

    Коментиран от #6

  • гост
    Отговор
    6 08:55  09.11.17

    До коментар #5 от "ключаря":

    Тогава като ти я монтират, ще ти я замерят и ще ти сложат стикер в коя Евро категория спада. Ако си Евро 6 няма да плащаш. Но знай, че метан и пропан се субсидират чрез ниската цена, а не чрез данък на МПС, облога на газа е доста по-ниска от тази на бензин и дизел. Навсякъде хората са го проумяли, че отработените газове трябва да определят данъците, а у нас всичко е замряло преди четвърт век, а новите коли ги дерат със стотици левове. Това е висша форма на идиотизъм щом сме от 10г в ЕС.

    Коментиран от #7, #9, #27

  • ключаря
    Отговор
    7 09:08  09.11.17

    До коментар #6 от "гост":

    Знаещия - 1.тук се говори за годишен данък, който според изказванията трябвало да се определя от възрастта на автомобила, защото било логично по старият да замърсява повече. 2.Като ми я монтирали - кой като ми я монтира, бе знаещия - тя така е произведена и слязла от конвейра на завода - с 12 литров бензинов резервоар - естествено резервен, защото няма фабрично возили, което да е разчетено да измине по-малко от 400 километра с едно зареждане и резервоар за метан - с който изминавам - 400-500 километра. 3.На таблото с контролните уреди е изписано SNG и има измервателен фабричен уред защото метанът е приоритетното гориво. Е, кой замърсява повече?

    Коментиран от #15

  • 123
    Отговор
    8 09:09  09.11.17
    Всичките коментари са неадекватни. Та по ред... 1. В Германия доходите са им други, ама и разходите са им други. Не си мислете, че с 2000 евро заплата ще си позволите да карате нов автомобил или какъвто и да е автомобил. 2. Никой не иска да те кара да си купуваш електромобили, а автомобили с някакво нормално евро - 5, 6, което има редица системи за пречистване. 3. За всеки влак си има пътници - ако някой харесва ретрото - никой не може да го спре - има си клубове за ретро автомобили, специален режим и т.н. Но технологиите са си технологии, който е карал кола със и без ESP знае. 4. Бабите и дядовците в селата им е най-малкия проблем, че не могат да си купят нова кола. Освен това проблемът със замърсяването е в големите градове, не в селата. 5. Да, старите коли навсякъде, освен в нашата територия са с по-високи данъци. Защото са опасни и замърсяващи. 6. Кой е казал, че всеки трябва да има автомобил. Като не можеш да си позволиш автомобил за повече от 1000 лева е ясно, че всичко в него е компромис - спирачките ли са ти добре или гумите. Дори не говоря за изрязания катализатор. Особено в големия град - има си градски транспорт. 7. Много си се объркал с фабричния метан. СО2 емисиите са свързани с горенето, няма значение какво е то. Например на ФВ метановия двигател 1.4 СО2 са му 87-98 г., за сравнение бензиновите двигатели са малко над 100, също така и дизеловите.

    Коментиран от #11, #13, #53, #79

  • Бесен Язовец
    Отговор
    9 09:11  09.11.17

    До коментар #6 от "гост":

    То хубаво пишеш за отработените газове ама в статията пише за годините, да определят данъците, което е абсолютно погрешно. Всяка изрядна кола с катализатор и газова/метанова уредба може да се направи да произвежда малко вредни емисии подобни на нова кола. Фабричните коли на метан и газ са едни от тях. Т.е. каква е логиката да им вдигаш данъка на тях ако, като емисии са изрядни въпреки, че са на по 20 години? В Германия ситуацията е съвсем друга там първо новите им коли са по-евтини от тук, второ заплатите им са в пъти по-високи, трето правителството им субсидира закупуването на нов автомобил, четвърто имат едно от най-големите производства на автомобили в Света и тая икономика се стимулира при честата смяна на превозните средства. В България ест. ситуацията е видяла жабата, че подковават коня както винаги е било тук. На 70-80% от населението извън София дето взимат по 600 лв точно последния проблем в момента е да им се направи данъка за колата 600 лв на година... Единственото разумно, което тябва да се направи е да се регламентират и контролират пунктовете за ГТП, като коли с видими проблеми, изрязани катализатори, избушени ДПФ-и и затапени ЕГР-и да се спират от движение до отстраняване на неизправноста, както вече е не само в Германия, а по целия нормален свят. Що не пробвате на някой американец да му кажете, че не може да кара стара кола или да плаща повече за нея? Ами ще ви застреля.

    Коментиран от #33

  • 65545
    Отговор
    10 09:12  09.11.17
    Тихо, че и сега плащам по 350 лв. Ако се усетят ще ми стане 1000 лв. данъка. Ако имах възможност бих си купил последен модел и на 5 години да го подменям със следващия нов модел, но трябва да ми плащат по 4000 евро заплата, за да се случи това. А за ел. мобилите? Какво им е екото??? Знаете ли колко въглища изгатя ТЕЦ-а, за да има ток за тях? Хиляди тона повече от преди. Сега кой замърсява повече?
  • Олигарха
    Отговор
    11 09:15  09.11.17

    До коментар #8 от "123":

    За какво се е объркал човека с метановия двигател? Много интересно с какво, че не е по-екологичен от бензин или дизел? Той те пита просто и ясно, защо когато емисиите м уса ниски, а колата стара трябва да плаща по-висок данък? Защо?

    Коментиран от #18, #28

  • ЧЕСТНО
    Отговор
    12 09:16  09.11.17
    ГЪЗАРИЯТА И КЕФА С НОВАТА КОЛА СИ ИМА ЦЕНА. ЩО НЯКОЙ ДЕТ БАЧКА ЗА 500 КИНТА А ТЕ СА МНООООГО И КАРА КОЛА ЗА ХИЛЯДА ЛВ. ЩО ША ПЛАЩА 200 300 ЛВ ДАНЪК ДА НЕ ГОВОРИМ ЧЕ ТОЙ НЯМА ПАРИ ЗА БЕНЗИН ДА НАВЪРТИ КИЛОМЕТРИ ЗА ДА АМОРТИЗИРА ЕВЕНТУАЛНО АСФАЛТА ИЛИ ДА ЗАМЪРСИ ВЪЗДУХА. СИЧКО ТУЙ СЕ ПРАВИ ДА СА ДОИ НАРОДЕЦА ИСЪЩЕВРЕМЕННО ДА СЕ ОБСЛУЖВАТ АВТОКАРТЕЛИТЕ ЗА НОВИ БРАКМИ.
  • Лост
    Отговор
    13 09:19  09.11.17

    До коментар #8 от "123":

    Спрете се вече с тоя CO2, ако знаеше поне малко по тая теме, щеше да знаеш, че една крава произвежда в пъти повече CO2 от старата кола годишно ипърдявайки метана във въздуха. Прочети малко. Проблема на замърсяването в момента в България не е CO2, а саждите на дизелите без катализатор и ДПФ-и, печките и старите камиони.

    Коментиран от #17

  • ЮЙИШЩК
    Отговор
    14 09:20  09.11.17
    ВСИЧКО ТОВА Е ЗА ДА СЕ ОБЛАГОДЕТЕЛСТВАТ ОЛИГАРСИТЕ ВНОСИТЕЛИ И ПРОДАВАЧИ НА ГОРИВА,АВТОМОРГИТЕ ВНОСИТЕЛИ И ПРОДАВАЧИ НА ЧАСТИ МАСЛА И ГУМИ.РАЗНИ ГАРАЖНИ СЕРВИЗЧЕТА И ГУМАДЖИЙНИЦИ. ИЗКАРВАТ ПО 1000 ЛЕВА ЧИСТИ НА ДЕН И ГИ КРИЯТ И ДОКУМЕНТ НЕ ДАВАТ СЪЩО ДА СЕ ПЪЛНИ ХАЗНАТА С ПАРИ ОТ ВИНЕТКИ И ДОНЯКЪДЕ ОТ ДАНЪЦИ.АКО СУЛЬЮ И ПУЛЮ НЕ Е С КОЛА ТАЗИ МАНДРА ЩЕ ПРЕСЪХНЕ.ЗА ТОВА СУЛЮ И ПУЛЮ Е СОБСТВЕНИК НА КОЛА. И ТОВА УНИЩОЖИ ОБЩЕСТВЕНИЯ ТРАНСПОРТ КОЙТО Е АЛТЕРНАТИВАТА ЗА РАБОТНИЧЕСКАТА КЛАСА.ДАЖЕ И В БОГАТА ГЕРМАНИЯ ОБИКНОВЕННИЯ БАЧКЕР НЕ ХОДИ НА РАБОТА САМ С ЛИЧНА КОЛА А С ОБЩЕСТВЕН ТРАНСПОРТ.СЪЩОТО Е И С ЖИЛИЩАТА.В БОГАТА ГЕРМАНИЯ САМО ПОЛОВИНАТА НАРОД ИМА СОБСТВЕНО ЖИЛИЩЕ.ДРУГИТЕ СА ПОД НАЕМ ЗАЩОТО ИМА ДАНЪЦИ И ТЕ СА 50 ПРОЦЕНТА ОТ ЗАПЛАТАТА ИЗИСКВАНИЯ ДА СИ СОБСТВЕНИК.ТУК ВСЕКИ ИМА ЖИЛИЩЕ И МНОГО СА В ДЕРЕТАТА И ТРЕСАВИЩА КРАЙ РЕКИТЕ.НЕ СИ ПРАВЯТ ЗАСТРАХОНКИ И КАТО ГИ ПОНАКИСНЕ ДЪЖДА РЕВАТ ЧЕ ДЪРЖАВАТА ИМ Е ВИНОВНА.
  • 123
    Отговор
    15 09:20  09.11.17

    До коментар #7 от "ключаря":

    Грешка. Даже съм ги намалил. Емисиите на най-новия двигател 1.4 са 97-98 г. Новия бензинов 1 литров двигател - 105 г. Новия дизел 1.6 е на 102 г. Тоест твоята кола е с 5 % по екологична от дизеловия двигател по отношение на СО2 емисиите, които са основния проблем.
  • безпартиен
    Отговор
    16 09:21  09.11.17
    Камиони,трактори,комбайни,багери някои на повече от 25 години какво ги правим?Слагаме им катализатори и филтри или им сваляме регистрацията?
  • 123
    Отговор
    17 09:23  09.11.17

    До коментар #13 от "Лост":

    Не мислех да коментирам глупавото ти изказване, но все пак имаш явно компютър. Прочети за разликата между метан и СО2. А праховите частици също са проблем - там си прав.

    Коментиран от #24

  • 123
    Отговор
    18 09:27  09.11.17

    До коментар #11 от "Олигарха":

    Ами не са му по-ниски. Отвори сайт с технически данни и ще забележиш, че разликата е макс. 5 %. Освен това метановата кола, особено фабричната докато загрее гори бензин и това прави на 100 км по 1-1,5 литра бензин допълнително. Тоест разликата е по-малка от тези проценти.

    Коментиран от #22, #32

  • Анонимен
    Отговор
    19 09:32  09.11.17
    Ех, къде са нашите мили екоактивисти, да ходят да скандират по улиците на Факултето и Столипиново срещу старите коли! Сорос не плаща ли и за това?
  • хайл
    Отговор
    20 09:33  09.11.17
    Според мен трябва да се облагат с по-висок данък домакинствата в София и големите градове,които се топлят на твърдо гориво.В топлофикация се знае кой не ползва парно,да се обиколи да се види на ток или на твърдо се топлят и така да образуват данък сгради... Една печка или камина доста повече замърсява за 24 часа от колкото един стар дизел за 2-3 часа в задръстване.... Показателно е ,че проблема със замърсяването се появява през студените месеци,а задръствания си има целогодишно...
  • Живеещ в Германия
    Отговор
    21 09:34  09.11.17
    Citroen c5 2.2 hdi 138hp 2003 близо 350е Волво в 40 газ бензин 1996 малко над 200е Туй съотвено оставя впечатление, че дизела е с по-ниска данъчна ставка. Нека да го кажем така. За пълен работен ден, получавам на месец около 1400е, само за цитрона плащам близо 350е. Окололо 1/4 от месечната ми заплата. А сега колко е в Бг данъка.
  • Олигарха
    Отговор
    22 09:46  09.11.17

    До коментар #18 от "123":

    Е 5% не е ли по-нисък %? Не те разбирам? Плюс това, ти говориш за нови коли? Да не се окаже, че изведнъж метановата кола на 20 години дава с 3% по-малко емисии, от нова дизелова или бензинова тогава защо да ѝ вдигаме налога? Да не се окаже, че след задръстване на катализатор и премахването на такъв колата с метан замърсява 20-30% и по-малко в сравнение с дизел и бензин от същите години и в съите условия? Точно затова данъка трябва да се определя на база емисии, вкарват ти маркучето в ауспуха и си показва- Евро 6, 5, 4 и т.н. Ама това измерване да ти го правят кадърни и честни хора, а не бай Х.й за 40 лв да напише, че си Евро 6.
  • ПНСД
    Отговор
    23 09:51  09.11.17
    На българина каквото и да му кажеш винаги ще каже, че не е така. Като замърсяваш ще плащаш! Като нямаш пари, няма да имаш кола! Като си кадърен и трудолюбив ще изплуваш! 2/3 от българите станаха като циганите само права имат, но задължения никакви. Вижте младите хора (между 20 и 40 години) какво бъдеще да го очаква като за него е важно да има скъп телефон и да ходи по кафета в очакване на някоя далавера или да си надуе циците и да ходи да я е**т чичковците. Дядовците и бабите им на тяхните години семейства са имали, къщи са строили, през всяка една минута са вършели нещо полезно! По две поколения се изредиха да пърдят в едно жилище в панелните квартали, и за 40 години не събраха пари да си санират жилищата. Като си прост и мързелив ще тънеш в мизерия! Така е от време оно!
  • Лост
    Отговор
    24 09:52  09.11.17

    До коментар #17 от "123":

    Аз ти говоря за проблема на София и другите 2-3 големи града! Техния проблем са праховите частици и нищо друго! За CO2 дами налагат ограничения, когато спрат Индия, Иран и Китай да бълват трилиарди тонове повече от нас. Това, което ни касае здравно в момента са твърдите частици от дизелите и печките с дърва.
  • Бай Благой
    Отговор
    25 09:58  09.11.17
    В Германия една от движещите сили е именно автоиндурстията. Там имат стимул да си купуват и карат нови коли, защото тия пари пак в тяхната икономика се наливат - един вид кръговрат се получава.
  • некойси
    Отговор
    26 10:09  09.11.17
    Все още няма данъци и такси за дишане в България. Чудят се от къде вече да защипат пари за да кърпят изтръскания бюджет.
  • Зорлем
    Отговор
    27 10:20  09.11.17

    До коментар #6 от "гост":

    Да, де, така го бяха проумяли, че всичко се базираше на грамове СО, поради което Европа премина почти изцяло на дизел. Това преминаване се случи чрез покупката на нови автомобили, както можеш да се досетиш. "Случайно" обаче миналата година стана ясно, че освен СО имало и NO в тия пусти газове, които NO дори ги наричат направо "сажди". Затова новата повеля е електрифициране, т.е. пак ще се сменя ударно автопарка. Да усещаш някаква тенденция и шаблон на поведение от страна на властите?

    Коментиран от #30

  • Въздух
    Отговор
    28 10:26  09.11.17

    До коментар #11 от "Олигарха":

    Защото не всичко е въздух, ти пътищата със въздух ли ги поддържаш?

    Коментиран от #39

  • мда
    Отговор
    29 10:30  09.11.17
    Нека погледнем малко по различно. Аз като карам 15г кола това означава че не давам пари за нови коли на които производсвото замърсява много повече отколкото мойта стара кола ще замърси в близките 10г.
  • Пурко
    Отговор
    30 10:34  09.11.17

    До коментар #27 от "Зорлем":

    Абе каК NO са сажди осъзнай се малко. За NO си има AdBlue система която работи много добре. Дизелът харчи по-малко особенно в градовете следователно може да се сравнява с бензина.
  • незнайко
    Отговор
    31 10:37  09.11.17
    (Публикувано във факти.бг: Достатъчно е да има катализатор и годишният данък за кола над 15 години става 30 лева. ) ТОВА Е АБСОЛЮТНА ЛЪЖА !!! ДАНЪКА СЕ ИЗЧИСЛЯВА НА БАЗА МОЩНОСТ НА ДВИГАТЕЛЯ !!! До 100 кс. може и да е 30 лв., но нагоре е обирджийство !!! За 170 кс. плащам 310 лв !!!

    Коментиран от #49

  • ключаря
    Отговор
    32 10:46  09.11.17

    До коментар #18 от "123":

    Явно не си запознат с фабричните метани - имам три служебни на ЕООД-то си. 1.най-грозният за всички времена автомобил-куче -Фиат Мултипла - наистина пали на бензин, но работи не-повече от 2-3 секунди - така, че като заредиш 5 литра тази година - изкарваш до другата, че и минава.Какви 1,5 л. на 100 км. бълнуваш. 2.Фиат Добло - заводски си пали на метан - бензиновата лампа ми е жълта от 3-4 години - 0 вредни бензинови емисии

    Коментиран от #57

  • гост
    Отговор
    33 11:29  09.11.17

    До коментар #9 от "Бесен Язовец":

    Съгалсен съм с теб. Никой не иска да забранява стари коли, а да се повиши тяхната изправност и пирамидата на данъчното облагане да се обърне: нови коли - малко; стари коли - много. Щом имаш газова като минаваш на преглед ти замерват, слагат стикер и си чист с малък данък. Караш 5г. кола, но на 300х.км и изкормена, замерват те, констатират ти липса на дпф, кат и егр и те спират от движение или ти налагат 400лв данък като на средство без никакви системи с високи емисии. Лесно е, но никой не иска да го направи. Плюс държавата да субсидира поставяне на катализатори: струва 600лв, държавата да поема половината и така да се влиза в друга евро норма и да се плащат по-ниски данъци. Всичко е измислено, само у нас се спи и се извиняват с бедността. Огледай се по пътя колко скъпи коли се движат и ги карат безработни или хора на социални помощи карат коли. Хора! Беден човек кола НЕ ТРЯБВА да има. Това е болестно състояние, да нямаш пари за ток, вода или хляб, но да имаш кола. Далеч от нормалнот е това. Работил съм в чужбина и повече от колело и градски транспорт не съм си позволявал, у нас всеки дядо, безработен или на минимална има кола, защо?

    Коментиран от #34

  • ключаря
    Отговор
    34 11:47  09.11.17

    До коментар #33 от "гост":

    Да, бе, ама не искат това, което пишеш. Дават ти за пример еврогейските законодателства, където за по-стари автомобили плащаш по-висок данък.Еврогейското, покраварчено, консуматорско общество иска, за да се запази в сегашния си вид да си сменяш колата по-често и следователно да плащаш на богатите ев...и още и още - никой не се интересува замърсяваш или на - замърсяването е предтекст.
  • мамо аз съм пилот
    Отговор
    35 11:55  09.11.17
    да ни направят данъка 500 лева и направо да се изнасят от парламента, така или иначе ще ги свалим и след това ще си изберем правителство, което да ни изкара от този скапан еврогейски съюз, от който няма абсолютно никаква полза за обикновения човек.
  • PlimP
    Отговор
    36 12:06  09.11.17
    кинтииииииииииии, да не се получи странна ситуация, като иде на преглед дъртото ми 405 1.9тд да си покрие евро1 или 2, а 10-годишния фишек с евро4 да не може да покрие и евро1 :D:D:D, тия дето са на витрината са друга бира вече, според статията по-горе плащаме 2-а пъти по-ниски данъци, а даже и май същите , но заплатките са си 5,6 пъти по-ниски, демек, управниците, що не си е..те майката, не останаха фабрики за крадене и ся бичите кинти от хората, интересното е, как бай мангал ще си плати данъка
  • Наско
    Отговор
    37 12:08  09.11.17
    Крайно време е да се промени този данък.Оказва се че човек с нова кола Евро 6 трябва да плаща 500 лева на година а някакъв барутник плаща 20. Да не говорим че камион 12 тона плаща не повече от 200 лева годишно. Пита се в задачата защо хората които са си купили 4 годишен автомобил са наказани от държавата.

    Коментиран от #43, #44

  • SDЕЧЕВ
    Отговор
    38 12:10  09.11.17
    ЯСНО Е ЧЕ НАРОДА Е БЕДЕН,ОГРАБЕНИ СМЕ СЛЕД 1,2 СВЕТОВНИ ВОЙНИ И СЛЕД ТОВА ЗА КАПАК 60 ГОДИНИ КОМУНЯГИ И ЗА ОЩЕ ЕДИН КАПАК 20 ГОДИНИ ПРИВАТИЗАТОРИ - КОСТОВИСТИ . ОБАЧЕ ТРЯБВА ЧИСТО НАЧАЛО.-НАЙ БОЛЕЗНЕНАТА ЧАСТ ЗА ОСТАНАЛИТЕ НА ДЪНОТО,НА ГНУСНАТА ЦЕНТРОФУГА ЖИВОТ. ЗА ДА ИМА И КАПКА СПРАВЕДЛИВОСТ НЕКА ПЪРВО ГРАДЪТ СЕ ИЗЧИСТИ ОТ КОЛИТЕ ОТПАДЪЦИ ПО УЛИЦИТЕ- А ИМЕННО НЯМАШ ТЕХНИЧЕСКИ ПРЕГЛЕД ,СЪОТВЕТНО КОЛАТА ТИ ОТПАДА ОТ РЕГИСТРАЦИЯ НО СЪС СВАЛЯНЕ НА ТАБЕЛИТЕ .КАК СТАВА -ИНСПЕКТОРИ ОБИКАЛЯТ И СВАЛЯТ НОМЕРАТА НА ВСИЧКИ ОТПАДЪЦИ БЕЗ ГТП, ОТ ТАМ РЕПАТРАК И ЗА ВТОРИЧНИ. 2.ВСИЧКИ С ВИНЕТКА ЗА СИНЯ И ЗЕЛЕНА ЗОНА НА ТЕСТ ЗА ИЗГОРЕЛИ ГАЗОВЕ Е2 И ПРЕЗ АУСПУХА ТРЯБВА ДА Е Е2 АКО ПЪК НЕ ВИНЕТКА НЕ
  • Олигарха
    Отговор
    39 12:29  09.11.17

    До коментар #28 от "Въздух":

    Пътищата се поддържат от винетките и от еврофондовете. Когато имаше държава пътищата се поддържаха много лесно ама тогава пътя не струваше 10 милиона на километър. Още повече ако ще взимаш пари за пътища от данъците най-логично е колкото по-скъпа кола караш да плащаш повече защото можеш да си го позволиш, както в Швейцария глобата ти е % от годишния доход. Няма логика да искаш да строиш път с данъци от най-бедните под предлог, че колите им са стари.

    Коментиран от #42

  • Грую
    Отговор
    40 12:30  09.11.17

    До коментар #1 от "kalin":

    Ами то и в столицата заплатите са други. Аз нямам нищо против да го направят за столицата. То и досега в по-големите градове данък върху превозните средства е по-голям. Като сложиш на бедняка по-голям данък той няма да започне да кара нова кола, а или ще кара пак старата с по-голям данък или въобще няма да кара, но тогава няма и да плаща данък. Така че вече и бирниците трябва да внимават как облагат за да не отрежат клона на който стоят.
  • ТеодорМ
    Отговор
    41 12:33  09.11.17
    Хаха, Хаха, ззамърсители и т.н. Ами има задръстване има и замърсяване. Даниците няма да спасят положението. Това, че на година ще дадеш 300лв данък или 30 голяма работа. Това ли ще спре този който кара кола за 1-2-3000лв. Може и да го спре, ама се съмнявам. Ще го спре ГТП-то и по-следващото спиране от движение. Махаш катализатор и не си минал технотест за издаване на нов сертификат, спрян от движение. Махаш DPF пак същото.
  • Въздух
    Отговор
    42 12:55  09.11.17

    До коментар #39 от "Олигарха":

    ХаХа я пак я пак?? Ти на коя планета живееш бе човек престанете да се излагате: 1. Винетка -Пътен данък за подържане на пътищата извън градовете. 2. Общински данък - Данък за поддържане на пътищата в общините!!!! Каква екология какви 5 лева като искат да разширят еко таксата и да влиза не само рециклиране на автомобила но и вредни емисии.
  • ключаря
    Отговор
    43 13:34  09.11.17

    До коментар #37 от "Наско":

    Ще плащаш, бе, Насе, ще плащаш като поп и още как ще плащаш!Новата кола, е като новото жилище - по-ново - по-голям данък.Ако не си CNG или LPG - дори нова - замърсяваш повече.
  • ключаря
    Отговор
    44 14:03  09.11.17

    До коментар #37 от "Наско":

    Ти, където си ми сложил минус - да те питам -15 годишната кола има ли екстрите на новата кола? Защо като си сложа теракот, нещо измислено в цял свят от столетие - данъчните администрации в цяла Европа ти повишават данъка на жилището. Волгата няма АВS, но почти всяка по-нова го има - значи по-голям данък.Фиат Добло 2003 г. е без климатик - вече няма Добло без - значи за новите коли по-високи данъци, защото имат повече екстри.Това е логиката на по-високите данъци - за повече ползвани неща - повече данъци. Ти какво искаш - аз да се пържа в кола без климатик за 3 000, при това с климатик има 25% по-голям разход и следователно 25% по-голямо замърсяване - и да плащам повече данък от тебе, богаташът с кола от 30 000 хиляди?

    Коментиран от #45, #48

  • Наско
    Отговор
    45 14:09  09.11.17

    До коментар #44 от "ключаря":

    Скоро ще се променят нещата и дъртите дръгели ще плащат поне колкото другите.Пък ти си предценявай дали ти отърва дъртия кош с данък 500 лева като той самият струва толкова. Що се отнася до замърсяване каква е логиката нова кола с Евро6 и LPG или CNG да плаща повече от теб? А колко от старите коли са на фабрична газ и тя е добре регулирана и не гори масло двигателят?Колко са дизелови пушляци без никакви филтри? И данъкът не се базира на цена ако не ти е ясно.Ако беше така трябва да се прави оценка на колата и примерно да платиш 5% от цената и. Така ако някой има Рено а друг Мерцедес за еднакви по характеристики коли ще плащат с двойна разлика данък по твоята логика. Но не е така. Данъкът за недвижим имот и кола няма нищо общо и примерът ти е неуместен.
  • Батката
    Отговор
    46 14:12  09.11.17
    Добре но замърсяването преди всичко зависи от качеството на горивата! Катализатори, ДПФ и др. работят при определени параметри. Какво правим с не качествените горива в България, държавата трябва да започне оттам!!?
  • smeh
    Отговор
    47 14:12  09.11.17
    Данъчното облагане не е ОК, но като калкулирам останалите разходи по притежание, подръжка и експлоатация на един автомобил, за общината отиват няма и 10% от общата стойност. При мен конкретно въпреки, че съм от "ощетените" с по нова година кола според законодателството и ме бръснат с хубавия данък, още при покупката съм го взел под внимание. Хората обаче се отдават на емоцията за притежанието без много да му мислят, и когато дойде неизбежният момент за плащането, олеле майко - държавата, кмета, кметицата, законите и всичко друго е виновно, само ти си невинен, че правиш необмислени покупки. Защото, когато парите не ти стигат имаш алтернатива за придвижване без да плащаш(символично) - под 100кс. Сега ще кажете, да ама то не върви - да, ама за сметка на това и малко харчи - 2 в 1(нисък данък, нисък разход). Така, че бюджета и добре направената сметка вървят ръка за ръка със стабилното финансово положение и ако искате един ден да карате по-хубава кола от масовата, трябва да вземате правилните решения сега! Чудите се кои са правилните решения? - Отговора е лесен - вижте какво правят масово хората и направете точно обратното!
  • ха ха ха
    Отговор
    48 14:31  09.11.17

    До коментар #44 от "ключаря":

    Глупости говориш.Ако си взема 10 годишна S класа ще имам повече екстри от един нов Опел или Дачия.Ще замърсявам повече и ще плащам по малък данък.Ето това е твоята "справедливост".

    Коментиран от #55

  • Бг глупости
    Отговор
    49 14:37  09.11.17

    До коментар #31 от "незнайко":

    Ако колата ти е до 100 коня и има катализатор данъкът ти пада наполовина.Тоест оня който си е купил 101 кона кола ще плати двойно на теб. А трябва да важи за всички така няма да има такава рязка граница. Другият проблем е че след като се сметне всичко и колата ти е до 5 години те нахлузват 2,8 пъти отгоре защото колата ти била нова. Това е най тъпото понеже уж се борим за екология и безопасност а в същото време наказваме тези с по нови коли.

    Коментиран от #74

  • спрете да им пълните гушите
    Отговор
    50 14:54  09.11.17
    Добре бе, защо трябва да ПЛАЩАМЕ????? Докато им плащаме, ще вдигат данъците и таксите, не е луд тоя дето яде баницата! Дайте да взимаме пример от циганите, не плащат нищо, само получават, циганин не плаща винетка, гражданска, няма книжка, не плаща ток, вода, квартира, данък сгради, няма здравна осигуровка, но се лекува безплатно в болниците и какво ли още не, а прибира социални помощи, ние само плащаме, а не получаваме нищо насреща, само НОВИ увеличения на дъците и таксите. Извода е, че ТРЯБВА ДА СПРЕМ ДА ПЛАЩАМЕ!

    Коментиран от #54

  • Driving pleasure
    Отговор
    51 14:55  09.11.17
    Нали не искате да ме убеждавате, че някой имащ 30+ хилки за нова кола ще го събори 200 лева данък горница?! И че ако се опрости данъка за нова кола, а се утрои данъка за стара и хората дето със зор събират 5 бина за трошка ще могат да извадят по 30... тва е такъв грандиозен тъпизъм, че само мога да съжалявам менторите на тая пропаганда от Съюза на вносителите
  • hmhmhm
    Отговор
    52 14:57  09.11.17
    Аз не че нещо ама колите на село се карат по-малко и изминават по-малко и следователно замърсяват по-малко. Ако искате да сте обективни в закона то освен изгорелите газове има значение и изминатите километри. Колкото повече изминати километри толкова повече изгорели газове. С други думи малкия човечец ще бъде прецакан без значение какво кара как го кара и колко е изминал тук само си пишем а ще ни е*ат всички.
  • Гост
    Отговор
    53 15:11  09.11.17

    До коментар #8 от "123":

    И като не мога да си позволя кола над 1000лв , какво трябва да умирам ли? Знаеш ли ,че 60% от хората карат коли до 1000лв ами дай да ги лишиме и изтрепеме всичките бедняци да не живеят . Много прости хора има в тая държава . Първо оправете стандарта на живот като в европа, после мислете как да лишите и без това бедния българин без кола , без жилище , без храна.

    Коментиран от #56

  • Sorento 170PS
    Отговор
    54 15:38  09.11.17

    До коментар #50 от "спрете да им пълните гушите":

    Пълни глупости са това : ТРЯБВА ДА СПРЕМ ДА ПЛАЩАМЕ ! Циганина няма нищо, и държавата колкото ще да го съди, не може да му вземе нищо. Затова и не му е проблем да не плаща за нищо, щото нищо не могат да му направят. Е, ако имахме държава, циганина всеки ден в 06.00 щяха да го товарят в рейса, и до 20.00 да бачка ангария на държавата, и да получава някакви пари, които да отиват директно за погасяване на задълженията. По бай Тошово време беше така - 30 дена у тухларната и бой до посиране. Аз как да спра да плащам - ще дойде съдията и ще ми опише трите апартамента, вилата, селската къща, ще намери поне 3 коли, и колкото искаш имущество. И да му избия семейството, ще дойде друг, и задълженията остават. Циганина няма какво да губи, и затова не му пука, ние имаме какво да губим и затова си плащаме. Куките като спрат една каруца, какво става - рома няма лична карта, няма регистрация нито на коня, нито на каруцата, не е ясно къде живее или как се казва, няма един лев в джоба, ако го приберат в районното трябва да хранят коня отпред, на улицата, и какво става - пускат го и вдигат рамене. Ако прибираха коня в кланицата, каруцата за горене, а циганина за 3 месеца ангария, друга песен щяха да пеят ама...
  • ключаря
    Отговор
    55 15:40  09.11.17

    До коментар #48 от "ха ха ха":

    1.Ключарят никога не говори глупости. 2.Добре помисли какво е написал. 3.По-нова - повече данък.Това е справедливостта - за една и съща екстра, ако е по-нова ще е по-качествена и ще плащаш повече данък, без да мърмориш.Такава е логиката на всеки данък - ако не е ев....ка логика, разбира се. 4.Целият този дебат е - искат по-голям данък за по-старите коли като претекстът е, че замърсявали повече.Това обаче не винаги е така - каквото и да се разбира под замърсяване един 15 гоишен заводски CNG има по-ниски показатели от най-съвременния дизел или бензин.А пък като сложиш катализатор и на трите типа за които пиша - CNG е "невидим" в сравнение с бензина и дизела, дори да са произведени днес - 09.11.2017г. 5.Ключарят е умен, ей, не си мисли, че можеш да спориш с него!

    Коментиран от #73

  • Авакум Захов
    Отговор
    56 15:41  09.11.17

    До коментар #53 от "Гост":

    .....Първо оправете стандарта на живот...... кой да ти го оправи, всичките сте такива - направете това, оправете онова, а ти що сам не си го оправиш ?!

    Коментиран от #58

  • 123
    Отговор
    57 15:45  09.11.17

    До коментар #32 от "ключаря":

    Явно ти не си запознат. За да смазват по-добре газовите уредби, вкл. на метан имат един такт на другото гориво - бензин през цялото време. И за какви бензинови емисии ми говориш - става въпрос, че при горене на каквото и да е се отделя СО2. Отвори си книжките и виж колко ти е този параметър. Е, разбира се, Фиата може и да с някакви стари технологии.

    Коментиран от #59

  • Автовоз
    Отговор
    58 15:46  09.11.17

    До коментар #56 от "Авакум Захов":

    Как сам да си го оправи, със средно образование, никакви умения, никакви езици, прост, неук, полуграмотен, безработен и нетърсещ работа, както всички подобни - недооценен. Страх го е даже да се включи в сивата икономика та да изкарва некви кинти. Бял циганин !

    Коментиран от #61

  • ключаря
    Отговор
    59 15:58  09.11.17

    До коментар #57 от "123":

    Ти си луд манипулатор - аз ти казвам, че съм на жълта бензинова лампа от 3 или 4 години на Фиат 2003 г., какъв допълнителен бензинов разход измисли? - може би има измислен нов - петтактов такъв- но ... . Сега се сещам и за друго - ако потърсиш бензинов резервоар втора употреба за Добло - няма никъде.А нов струва 1440.00 във Фиат.Причината да се търсят много втора употреба е само една - метални са и трият при многото дупки в съседна част - и се "протриват", изтъняват и текат.Та - моя го ткачих и дадох за запояване - и ми го запояваха 2 месеца, но Доблото си вървеше без твоя бензинов допълнителен такт. Мултиплата на мой приятел е 2010 година и си върви без бензинов резервоар от септември - той пък е пластмасов и се спука от удар.И 2010 гоина ли още не е измислен този допълнителен пети такт?
  • Гого
    Отговор
    60 15:59  09.11.17
    И аз искам нова кола ама кога ще ми стане заплатата Германска?
  • AZZZZzzzz
    Отговор
    61 16:03  09.11.17

    До коментар #58 от "Автовоз":

    Но за сметка на това е първи в кръчмата и им е**ва м...та на всички наред... Неспасяеми случаи!
  • gostuNemaUmre
    Отговор
    62 17:26  09.11.17
    Цифрите за Германия въобще не са верни, но логиката да - понеже модерната немска мафия въпреки световните дизелови скандали все още е поощрявана има сериозна разлика между това дали караш нов модел кола или по-стара аз плащам около 180евро данък за бмв е87 2006та, но ако имах МБ190 /какъвто бих искал да карам/ ще бъде данъка може би двоен
  • шофьор
    Отговор
    63 17:38  09.11.17
    Доколкото знам данъка се определя от стойността!Колата ми е в нормите и с годините не става по скъпа ,а напротив!!! На какво основание ще ми вдигат данъка ???

    Коментиран от #66

  • Киро
    Отговор
    64 18:00  09.11.17
    Авторче, откъде накъде ще определяш кое е трудно приложимо у нас?? Твоята работа е да представиш новината, не да даваш оценки! И изказвания от сорта "Публикувано във факти.бг: Според специалисти, поддържаната кола не замърсява чак толкова много" - будят само смях относно колко са достоверни! Кои са тези "специалисти" и какво точно значи "не замърсяват чак толкова много"? Това е все едно да хванеш трима пияници пред блока, дето сами си ровичкат по таратайките и да ги питаш какво е мнението им! По-сериозно, ако искате някой да ви взима на сериозно!
  • Киро
    Отговор
    65 18:08  09.11.17
    Як данък за старите бангии, като в белите държави! И нулев данък за електрически и хибриди! За електрическите и държавна субсидия + още бонуси, безплатно паркиране в зоните и тн.! На който не му харесва - има градски транспорт, велосипеди и тн.! Няма заради някакви тиквеници, дето искат да се возят евтино, всички да дишаме отровен въздух! Забрана и на въглищата в градовете! И на каруците в градовете!
  • Киро
    Отговор
    66 18:12  09.11.17

    До коментар #63 от "шофьор":

    Явно нищо не знаеш! Данъкът се определя от възраст + мощност + наличие на катализатор и тн., не от стойността на колата! И с времето бангията ти става все по-отровна, заради това и данъкът ти трябва да расте, за да я махнеш и да не тровиш с нея! Така е в белите държави. Сега разбра ли?

    Коментиран от #68

  • Гост
    Отговор
    67 18:53  09.11.17

    До коментар #2 от "Граф Николаевич":

    Абе като немаш кой те кара да си купуваш автомобил, че и електромобил чак бе? Сбъркано ни е тотално мисленето... Не може с ниска заплата да искаш да караш автомобил... Или имаш/събираш пари за хубва кола, или се возиш на градски транспорт, или колело/мотор. Трябва със закон да се забранят автомобили над 25 години!

    Коментиран от #69

  • Читател
    Отговор
    68 19:15  09.11.17

    До коментар #66 от "Киро":

    Киро, моята 14 годишна 2.0, 150 к.с. кола отделя по-малко вредни емисии от твоята чисто нова бензинова/дизелова малолитражка с Евро 6. Защото карам на пропан-бутан. Колата ми отделя CO2. Както твоята. Но твоята отделя и още куп химични съединения + сажди (ако е дизел). Аз съм съгласен в затворено помещение да изгоря 5 литра пропан-бутан. Ти ще запалиш ли 1 литър бензин/дизел при същите условия?

    Коментиран от #72

  • 69 19:30  09.11.17
    Този коментар е премахнат от модератор
  • asoos
    Отговор
    70 20:07  09.11.17
    що се хващат за автомобилите като замърсител на въздуха що не вземат да решат отоплението половин че и повече бг са на дърва и въглища
  • Фен на БМВ
    Отговор
    71 22:21  09.11.17
    Всеки път ни сравняват с Германия, Англия, Австрия и т.н. И все относно цени на винетки, данъци.... на едно ниво били. Ами заплатите? Считаш се за късметлия, че взимаш 700-800 лв. в малък град, а в чужбина са от 2 пъти до 4 пъти по-високи.... Един политик не го спомена това бре...
  • въпросче
    Отговор
    72 22:32  09.11.17

    До коментар #68 от "Читател":

    А моята нова кола на газ защо трябва да плаща повече от твоята поне двойно можеш ли да ми обясниш?

    Коментиран от #76

  • ха ха ха
    Отговор
    73 22:54  09.11.17

    До коментар #55 от "ключаря":

    Данъкът не се плаща за това колко ти струва колата.Нали се правиш на много умен кажи къде в закона е записано че при изчисление на данъка са смята колко ти струва колата. Данъкът е общински и отива в общината за да поддържа пътищата и инфраструктура които твоята кола ползва. А сега кажи твоята кола по малко ли износва пътищата и общината какво я топли дали имаш ел.огледала или отопляеми седалки. И защо някой който си е купил кола като твоята но по нова трябва да плаща заради теб.Не забравяй че той още при покупката е платил на държавата ДДС което ти не си платил.Работил е и е платил данък общ доход за тези пари. А ти понеже си предценил че не искаш да правиш такива неща сега искаш и на общината да не плащаш защото се разхождаш по улиците и.Да ако си е купил кола 500 коня да плаща повече защото замърсява повече това е критерият а не някакви екстри. Е до сега ставаше тая работа просто в бъдеще нещата ще станат като в ЕС колкото и да не ти се иска.А там като нямаш подходящ стикер не те пускат да ходиш на определени места и плащаш повече.Ако ти отърва по този начин оставаш с дъртата кола.Ако не купуваш нова или на градския транспорт. А в момента даже тежкотоварен камион плаща по малко от нова кола.Ти сметни колко уврежда пътищата и замърсява камион. За това твоята ,,справедливост'' хич я няма.

    Коментиран от #75

  • stukar
    Отговор
    74 00:04  10.11.17

    До коментар #49 от "Бг глупости":

    Ко се палиш- простия български селянин не може да проумее истината. Не е важно на него да му е добре, а на Вуте да му е зле. Захапал си 24 годишния Голф две, с данъка 14 лв. и реве срещу всичко! Аз да го попитам, глупака, след като смених 24 годишна кола с отдавна изпърдял катализатор и една ламбда сонда с 8годишна с две ламда сонди, катализатор и два филтъра- един за едри и един за фини частици, по екологична- защо данъка ми стана от 150 на 230 лв. Ако бях взел до 5г. щеше да стане сигурно 300лв. И защо? Съвсем честна мярка срещу кожодерската автомобилна индустрия ли какво?
  • ключаря
    Отговор
    75 09:54  10.11.17

    До коментар #73 от "ха ха ха":

    1.Казах ти вече - не спори с ключаря! 2.За твое сведение - данъкът няма нищо общо със замърсяването на околната среда.Той е сбор от няколко компонента и е тази система на изчисляване е наследена от СПРАВЕДЛИВОТО СОЦИАЛИСТИЧЕСКО ОБЩЕСТВО, КОЕТО СЛЕД 60 ГОДИНИ БЕШЕ НАСОЧЕНО ЕДИНСТВЕНО И САМО КЪМ ХОРАТА. 3.Един от тези компоненти е именно цената на возилото - по-скъпо возило - по-голям данък. 4.След овехтяване на возилото - неговата пазарна и данъчна стойност падат - пада и тази компонента от данъка.От там пада естествено и цялата стойност на возилото. 5.Прав си - има компонента - поддръжка на пътя - тя е различна за различните возила, но всички служебни/държавни, общински и частни фирмени/ са освободени от нея.За това данъкът на едно товарно камионче на едно ЕТ е нисък.Но пък същите параметри на возилото облечени с купе независимо, че са на фирма или държава или община не са освободени, защото е логично, че не пренасят баластра /не вършат оществено значима дейност. 6.Никога не спори с ключаря! 7.По-богатия ще плаща повече, защото кара по-скъпо возило - това е смисъла на данъка - да те ограничава да купуваш скъпи неща, за да пестиш природата - с по-скъпата си кола ти си засегнал живота на много животинки. 8.Никога, ама никога не си и помисляй да спориш с ключаря!
  • Читател
    Отговор
    76 12:58  10.11.17

    До коментар #72 от "въпросче":

    Защото е данъкът е имуществен. Колкото по-нова е колата - толкова по-скъпа е. Имаш пари за нова кола - имаш пари за данъци. Това е. Дали това е справедливо - въпрос на гледна точка. От социална гледна точка - да, справедливо е по-богатият да плаща повече.

    Коментиран от #77

  • Гост
    Отговор
    77 14:40  10.11.17

    До коментар #76 от "Читател":

    И защо да е по-справедливо? Защото си е напънал задника да стане по-богат?

    Коментиран от #78


  • ключаря
    Отговор
    78 15:29  10.11.17

    До коментар #77 от "Гост":

    Читател ти го е написал - данъкът, който се плаща към Градския съвет е имуществен и социален.
  • Един
    Отговор
    79 06:48  15.11.17

    До коментар #8 от "123":

    Да бе,само че ти четеш данни от завода производител,а вече и на котките е ясно че тия данни са грешни като задача по математика! ;-)
  • Офф
    Отговор
    80 06:54  15.11.17
    Оставете Българина да има поне някоя радост в тоя мизерен живот! Останало ни е да си караме колите-кой каквото може по джоба си,да варим ракия,и д парка е! Европа реве за екология а през това време разни чернилки,супер екологично им изнасилват жените и ги целят с "пиратки" не ми я хвалете тая Европа! Бай ви Ганя е бил преди Европа,ще бъде и след нея!
  • Марио
    Отговор
    81 21:23  20.11.17

    До коментар #3 от "Random":

    Трябва 7а вдигнат данъка на старите дръгели.Това е.Всеки нормален човек може да изкара поне 5 хиляди да кола.

Напиши коментар:


Публикувай