6 275 15

Кога ще бъдат възнаградени изрядните шофьори?

Все още консултантите по проекта не са представили критерии за формирането на системата, те имат срок да го направят до средата на декември

Венцислав Михайлов

Цените на застраховките "Гражданска отговорност" и "Автокаско" трябва да бъдат различни за внимателните шофьори и за нарушителите. За това работи междуведомствена група с участието на експерти от Гаранционния фонд и Комисията за финансов надзор, съобщава БНТ. Те са избрали консултант, който да определи критериите, по които ще се изчисляват застраховките. Готови ли са обаче тези критерии и ще може ли шофьорите да се възползват от преференциалните цени от началото на следващата година? За изграждането на системата бонус-малус се говори не от години, а от десетилетия у нас. За съжаление ще продължи да се говори и през 2018 г.

Все още консултантите по проекта не са представили критерии за формирането на системата, те имат срок да го направят до средата на декември. Това обясни шефът на Гаранциония фонд Борислав Михайлов. След като консултантите предложат своите критерии за намаление и или увеличение на застраховките, междуведомствената група трябва да ги одобри и да ги включи в нова наредба, която да бъде издадена от Министерството на финансите. В този период се предвижда и време за обществено обсъждане. Това на практика означава, че е невъзможно въвеждането на системата от Нова година и отново изрядните шофьори няма да бъдат стимулирани.

Според изчисленията на застрахователите, след въвеждането на системата бонус-малус, невнимателните шофьори би трябвало да плащат с до 150% по-високи застраховки, а изрядните с до 20-25 на сто по-ниски от стандартните. Според КАТ, сред основните критерии трябва да бъде карането с превишена скорост, неспазването на пътни знаци и т.н.

Това, което прави впечатление е, че от Гаранционния фонд дават сигнали, че новата система няма да следва всъщност самите шофьори, а техните автомобили. Тоест различният размер на застраховките ще се формира от претърпени пътни инциденти на колата и предизвиканите с нея. Срещу това от години протестират от асоциации на хора пострадали от пътно-транспортни произшествия.

Припомняме, че системата бонус-малус има за цел да намали щетите и самите пътни инциденти. Тя се прилага в много страни. Едно от условията за успешната работа е да има свързаност между информационните системи на застрахователите, гаранционния фонд и КАТ. През миналата година Комисията за финансов надзор издаде наредба, която позволява свързването на системите и то вече е осъществено частично. Без връзка помежду си досега застрахователите разчитаха на информация на шофьорите, а както знаете, никой не би искал да си признае, че предизвиква катастрофи с невнимателното си поведение.

България


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Кирязов
    Отговор
    1 18:54  12.11.17
    Ся ши почне едно голямо чудене.......ама тъй ли да го направим ама иначе ли да го направим.....тъй че братя българи майката му е чакане......
  • Гост
    Отговор
    2 19:17  12.11.17
    Това изначално е обречено на провал - наказанията са персонални, а гражданската отговорност е автомобила.
  • Morgoth
    Отговор
    3 19:43  12.11.17
    Никога! С новата система ще бъдат възнаградени единствено застрахователите.
  • ДДД
    Отговор
    4 20:26  12.11.17
    много просто когато не му се налага да кара

  • jambazina
    Отговор
    5 20:46  12.11.17
    E как така отстъпките и завишенията ще следват колата, тия хора нормални ли са? Такова мазало ще направят че свят ще ни се извие за пореден път.
  • Я. Петров
    Отговор
    6 22:19  12.11.17
    +150% не е равно на -50%= някой прецакан
  • 175лв
    Отговор
    7 22:25  12.11.17
    Излишно обвързване на цени на нещо със брой нарушения. Нарушението си е нарушение. За него си има наказание. Невнимателните шофьори???? Ко значи туй? Вчера полицай както си караше намали и зави наобратно срещу посаката на движение да застане на спирката и да вади камерата. Полицай кара и говори по телефона. Полицай изпреварва без мигач. Ай по-полека бейби.
  • стар
    Отговор
    8 23:07  12.11.17
    Бе това е като да те глобят ти да платиш глобата и след 2-3 години да ти заявят,че по нов закон трябва да я платиш още един път.Пък след време може и трети път да я платиш същата глоба.
  • Някой
    Отговор
    9 00:28  13.11.17
    Добре бе, тези хора защо се опитват да открият топлата вода. Как така ще следва автомобила. Например, един човек няма инциденти 10 години и сменя колата. Купува нова, блъскана и плаща повече. Къде е логиката в това ? А този който се блъскал получава отстъпка ??? Такива системи вече са измислени отдавна в други държави, просто да го копират. Толкова ли е сложно ? Уж се водят образовани, шефове с големи заплати.

    Коментиран от #10

  • Гост
    Отговор
    10 12:42  13.11.17

    До коментар #9 от "Някой":

    Да, но там хората имат информационни системи. При нас, както пише в статията, тя е "частично" направена! При нас всичко е "частично" - правено - недоправено! И не мога да разбера, поради каква причина, освен мързел и безхаберие, няма воля да се създадат РЕАЛНИ условия за намаляване на катастрофите! Уж никой няма интерес от много катастрофи, а в същото време нищо РЕАЛНО не се прави. Не броя козметичните и неефективни промени в ЗДП, които се правят едва ли не ежемесечно! Бас държа, че сме постигнали рекорд на Гинес, за най-често променян закон за единица време!
  • ЯК КАРАЧ
    Отговор
    11 19:38  13.11.17
    Целта на всичко това е долна и подмолна- да се увеличат приходите на застрахователите под предлог, че го правят за общото благо. Реално цените ще се вдигнат с много за всеки с най-елементарното нарушение, а ще паднат нищожно за изрядните. И никой още не е измислил какво правим ако колата е на инвалид, на фирма или просто на роднина????
  • Голям прос
    Отговор
    12 20:25  13.11.17
    Пари по-лесно се вземат, по-трудно се дават. Така че, не чакайте възнаграждения.
  • Сталин
    Отговор
    13 21:25  13.11.17
    Това е малко субективно като се има в предвид как КАТ решават кой е виновен при ПТП.
  • Uflaf
    Отговор
    14 07:46  14.11.17
    Частично живеете и може би ще отидете в Рая, а другите отиват където си искат. Ще видите добро от държава, която с репресивни органи подкрепя кожодерския застрахователен Частен бизнес и милиардите от него ,ама друг път. Както и да го въртят все ще сте натаковани. За това ви вкарват в системата още от 4 годишни ,за да Ви дерат.
  • иван
    Отговор
    15 10:23  26.12.17
    га цъфнат налъмите

Напиши коментар:


Публикувай