От днес всички автомобили трябва да са с гуми, предназначени за зимни условия. По закон от 15-ти ноември до 1-ви март превозните средства трябва да се движат с гуми, чийто грайфер е с дълбочина най-малко 4 милиметра, припомня БНТ.
Междувременно продължават засилените проверки на КАТ по пътищата в рамките на акция „Зима“. В последния етап от акцията проверките ще са фокусирани върху готовността на автомобилите за зимни условия.
За да можем да разчитаме на характеристиките на един автомобил, много важно е да му осигурим необходимото сцепление – на практика автомобилната гума дава контакта на автомобила с пътя.
4 мм трябва да е дълбочината на грайфера на гумата за зимни условия.
Има и летни гуми с такива дълбочина на грайфера, но според експертите те не са подходящи за зимни условия.
При гумите сцеплението идва от сместа на протектора – лятната гума работи до 7°, при по-ниски температури тя става много твърда и не дава необходимото сцепление, докато зимните гуми са произведени така, че и при ниски температури запазват своята еластичност, обясни Враджалиев.
Неговият съвет е да не се купуват зимни гуми на старо.
Каква информация ни дава етикетът?
Етикетът на гумите дава важна информация – включително за дължината на спирачния път. Но с летни гуми върху сняг изходът може да е фатален.
Зимната гума спира на 25-ия метър, докато лятата гума ще спре чак на 53-тия метър. Това е два пъти по-голямо разстояние. При тежки зимни условия общата подготовка на автомобила е много важна.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Пазарен Либерализатор
Коментиран от #5, #11
08:12 15.11.2017
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 жд д
Коментиран от #14, #90
08:16 15.11.2017
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Гроб за ГЕРБ
включени светлини зимни гуми и постоянни технически
прегледи,освен икономическа за някой.
Сигурен съм,че ако направят закон да си слагаме на гла-
вите лампи с мигаща светлина а на вратовете звънчета
или чанове,като кравите,80% от БГ народ ще бъде съгласен.
Всичките за,който спомена оня дупетат.
08:25 15.11.2017
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Сачо
08:27 15.11.2017
10 Дундаков
08:27 15.11.2017
11 куку руку ку
До коментар #1 от "Пазарен Либерализатор":
Чисто нови летни гуми, монтирани 3 седмици преди това, на 5 милиметра мартенски сняг се държаха като ски. 500 метра баир на постоянна спирачка, с яко "дрънчащ" ABS и няма спиране. Слязох си с едни 20 км/ч и ако някой беше паднал пред колата, одма си минавах през него.Коментиран от #19, #37
08:29 15.11.2017
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 омг
08:30 15.11.2017
14 куку руку ку
До коментар #3 от "жд д":
Не са на процент, но такъв е закона който приеха08:31 15.11.2017
15 ГОСТ
08:36 15.11.2017
16 гост
До коментар #2 от "Лъжливи сте":
Точно, и аз го прочетох закона и не пише изискване за типа на гумата. Подвеждащо, няма закон за зимни гуми, а само за дълбочината на протектора. Ако няма сняг може да си караш с летни и по закон няма да подлежиш на санкция. Не го одобрявам, но е така. А какво правят МВР когато има зимни гуми само отпред? Или грайферът на задните е 2мм,а на предните 5мм? Какво правят ако ДОТ на гумите е преди 8г., нещо, което е много по-важно от дълбочината на грайвера?08:36 15.11.2017
17 ЙШЪОЖТГН
08:41 15.11.2017
18 Гроб за ГЕРБ
волана с милиони изминати километри и зима и лете и
произшествие не съм имал заради гуми,въпреки,че едно
време се караха подобие на коли с подобие на гуми.Сега
виждам вцепенени шофьори с нови коли и зимни гуми да
карат с 20 при позволени 80 само при няколко капки дъжд.
Та всичко си опира до уменията,някой може да пее ,но да
не може да танцува или пък друг да му върви смятането
ама да не може да кара.
Коментиран от #29
08:48 15.11.2017
19 Будала
До коментар #11 от "куку руку ку":
Аз пък за 15 год смених 2 комплекта "всесезонни" и 2 летни... Верно е, че живея на равно, ама и сняг и студ не е като да не е имало... Средно годишно 13000км и? Глупости на търклета...В прясно навалял сняг 4-5 см съм карал с 80 междуградско с всесезонни. 100/100 е по добре с маркови зимни, ама който не се справя вместо да ръси мозък да хваща такси или рейс...
Коментиран от #56
09:07 15.11.2017
20 qqqqqq
09:10 15.11.2017
21 ИВАН
09:21 15.11.2017
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 пейо
Коментиран от #27, #31, #40
09:35 15.11.2017
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 НЕ ПОДВЕЖДАЙТЕ
В закона никъде не е казано задължително със зимни гуми.
Закон за движение по пътищата
Чл. 139. (1) Движещите се по пътя пътни превозни средства трябва да бъдат:
1. технически изправни;
2. (изм. - ДВ, бр. 68 от 2013 г., в сила от 02.08.2013 г., изм. - ДВ, бр. 14 от 2015 г.) с размери, маса и натоварване на ос, които не надвишават нормите, установени от министъра на регионалното развитие и благоустройството, и с товари, които не представляват опасност за участниците в движението;
3. (нова - ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.) обозначени със съответните опознавателни знаци;
4. (нова - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) с гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 mm през периода от 15 ноември до 1 март.
09:46 15.11.2017
27 Грую
До коментар #23 от "пейо":
Полимер на бутадиен стирол те туй е каучукът без значение дали е изкуствен, синтезиран от петролни продукти или естествен събран от каучуково дърво, а се пече със сяра, като процесът се нарича вулканизация. Истината е и в печенето и в шарката на гумите. Летните са с надлъжни канали за да отвеждат водата и да не се получава така наречения аквапланинг, печат се повече т.е. вкарва се повече сяра, която образува серни мостове на полибутадиенстирола и прави крайния продукт по-твърд и устойчив на нагряване през летния сезон и по-бавно се износват разбира се, но при зимни условия се втвърдяват и нямат такова сцепление както зимните, които се печат по-малко, по-меки са, имат напречни канали за да могат да ядат снега и леда и да се задържат върху него, но се износват по-бързо, а при летни условия направо се разпадат. Има обаче гуми с надлъжни канали лятна шарка и добавени напречни - зимна шарка, изпечени като летни и те се наричат всесезонни, а когато са добре направени са по-добри от някои зимни ментета. За износени гуми няма да говорим, защото има коли и с летни и със зимни износени гуми, което всъщност е най-лошият вариант.09:49 15.11.2017
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Гост
До коментар #18 от "Гроб за ГЕРБ":
Ясно ми е колко си добър зад волана с с 40 години стаж + 18 години докато вземеш книжка става 58 години и твърдиш че си много добър зад волана????? Та на тебе вече трябва да ти вземат книжката защото вече си опасен зад волана 1зрението не ти е добре 2 слуха ти не ти е добър 3 реакции вече са доста зле 4 да не говорим че си много самонадеян и си мислиш че си много по добър от останалите шофьори на пътя 5 и не на последно място като си написал това име и като си получил няколко + от платените драскачи тук и си много велик!Коментиран от #72, #96
09:55 15.11.2017
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Гоуст
До коментар #23 от "пейо":
Пишете глупости по-горе, но има и точни коментари.Не вярвайте на писания,а се доверете на личния си опит. Карал съм с 4 летни гуми и съм се въртял като пумпал на всеки завой. При зимните няма такова нещо
10:00 15.11.2017
32 баба
До коментар #30 от "ПИЧ":
смотаняк, терминът "зимни гуми" е за заглавието, в статията е написано, че изискването е за 4 мм грайфер и прочети закона, ако не не знаеш за глобитеКоментиран от #43
10:05 15.11.2017
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Реститутка
Следвайки логиката на написаното за гржданите става ясно следното: Правилото грайферът да е 4mm е условно и то касае само гумите, които не са зимни. Съюзът "ИЛИ" обуславя, че ако сте със зимни гуми то изискването за грайфера не важи, защото то касае само гумите които не са "предназначени за зимни условия."
Коментиран от #58
10:13 15.11.2017
35 onq s konq
10:14 15.11.2017
36 Гост
10:22 15.11.2017
37 Пазарен Либерализатор
До коментар #11 от "куку руку ку":
Всяка гума има контактна площ с асвалта с размер на пощенска картичка, приблизително. Аз возя децата си, колите са ми изправни и заради любителите на летни гуми в снега карам огромен джип на рама, отпред с лебедка -да има къде да се нанизват.Коментиран от #57
10:25 15.11.2017
38 Смутен
Разберете,че със летни или стари и опечени гуми в зимни условия Вие не рискувате само вашия,а и живота на другите участници в движението.Една качествена зимна гума с правилно съхранение и пазена с нормален пробег ще ви изкара 3 години.4 броя по 150 лв да речем са 600 лв. кото ги разделим на три години прави по 200 лв на сезон !!!
Толкова ли ви струва жалкия живот?!? Като не можете да си го позволите няма да карате,защото ми е писнало от летни оптимисти зимата.Разбирам да сте на 20-21 цола където гумата е 1000-1200 лв,а мнозинството от Вас са с 14,15,16 цола където цените са напълно нормални.
Вземете се в ръце и си избиите самонадеяната и стисната българска култура от главите.Живеем в 21 век и освем отговорност за собственият си живот носите и за останалите участници в движението !!!
10:36 15.11.2017
39 Гост
Второ какво значи да не се купуват зимни гуми на старо? На старо колко години обхваща? Моите са купени 2008 (нови разбира се) и са с дълбочина на грайфера около 7мм. Сега какво да правя да взема да ги изхвърля и да си купя нови за 500лв. Дълбочината на грайфера на лятната ми гума е близо 9мм и е чисто нова дот. 2017г. Считам лятната ми гума за по-добра при температури около 4 градуса и без сняг. Зимните гуми ги сменям за под 30мин и действително са по-подходящи за газене в сняг.
10:49 15.11.2017
40 лимонад
До коментар #23 от "пейо":
за сцеплението - размерът на гумите също има значение. с широки гуми на няколко см сняг или киша - при нормални условия е по-добре. Но умниците винаги дават за пример автомобилните състезатели, които карат само по сняг и карат с тесни гуми най вече защото карат с много висока скорост и трябва да режат отъпкания сняг. та всеки си решава. има закон. 4мм и това е. по-хубаво е да си със гуми според сезона, но също е различно според автомобила, дали е 4х4 и какви системи има. кола на 20 години и повече няма как да спира като нова или като премиум марка - с каквито и да е гуми да е. Между другото - това с 4те ММ е не за да се кара със зимни гуми, а за да се сещат от време на време хората, че трябва да ги сменят с по-нови. Че и гумите са консуматив.10:51 15.11.2017
41 Гост
Пич, не мога да се съглася, че широката гума се държи добре на сняг бил той и няколко сантиметра. Тъпче го като валяк и грайферът не може да се вкопае в снега. Виж за киша с достатъчно широки канали за изхвърляне на кишата, мога да се съглася, че широката гума би помогнала, но широката гума пак е предпоставка за аква планинг. при по-висока скорост Широката гума е добра за странична устойчивост, рязки маневри и бързо ускорение на асвалт. По-тясната гума в комбинация с добър просвет се държи по-добре на сняг. За лед нищо не помага - може би вериги в комбинация с плавно потегляне(2-ра напр.) + отежняване на задвизващия мост. Не броя шиповете. Общата формула е: добри гуми(евент. вериги), лека конструкция на машината, просвет, отежняване(или диф.блокиране, ако машината разполага с такова) на задвизващия мост(ако е само един) и разумно подбиране на траекторията(наклон, коловози, препятствия, леки засилки, плавно потегляне и т.н).
11:05 15.11.2017
42 факт
11:05 15.11.2017
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Пазарен Либерализатор
11:30 15.11.2017
45 аман вече
11:44 15.11.2017
46 СубаруЕвксиноград
Коментиран от #48
12:30 15.11.2017
47 дас рейсър
Сигурно тази седмица вече ще ги сменя, но дали ще са зимни или летни зависи от времето, може и да края на декември да се кара с летни, стига температурите да го позволяват, ЗА ТОВА няма нужда в закона да е упоменато, че става на въпрос за зимни гуми от един коя си дата, както е, доколкото разбирам от коментарите по-долу.
12:48 15.11.2017
48 Некъф Пич
До коментар #46 от "СубаруЕвксиноград":
Какво им се нервираш, не виждаш ли, че половината дори не са шофьори. Прочели, там нещо из нета и се правят на хитри.Заради такива като тях гледаме всеки ден по новините : 3ма загинаха при катастрофа, 2ма загинаха при катастрофа и т.н.
Тази зима пак ще ги гледаме..... Ама то не е изчистено, не е опесъчено, колата не спираше и те така.....
13:11 15.11.2017
49 SubaruVarna
13:12 15.11.2017
50 али
Коментиран от #59
13:21 15.11.2017
51 снегопочистване
13:47 15.11.2017
52 Андрей Николов
Коментиран от #54
13:48 15.11.2017
53 123
13:51 15.11.2017
54 123
До коментар #52 от "Андрей Николов":
Да, ще го направим, защото сме отговорни, а не измислени инженери.13:53 15.11.2017
55 дас рейсър
В колко общини пътищата са чисти от снега и няма образувал се лед? Ами в моята, като паднаха големите снегове, главни улици бяха, като пързалки, ЛЕД, ЛЪСКАВ, КАТО ОГЛЕДАЛО!
Така, че КОЙ ЩЕ ГЛОБИ ОБЩИНАТА? Щом ще глобяват хората, че са с летни гуми, защо никой не глобява общините, които имитират чистене на сняг и източват там едни пари!
Истината е, че има ли ЛЕД, няма зимни, няма грайфери, може би трябва да се кара само с вериги, летни гуми с вериги пак става. То да беше проблема само в летните гуми, ама НЕ Е!
13:57 15.11.2017
56 куку руку ку
До коментар #19 от "Будала":
Всесезонната затова е всесезонна, да може да се кара и лете и зиме. И такива съм карал, но колата беше с шибан размер, 195/70 14.Е, няма такъв размер гуми на пазара.
14:15 15.11.2017
57 куку руку ку
До коментар #37 от "Пазарен Либерализатор":
Това думам и аз, я. Всяка гума за времето си. И на мен не ми е приятно на 3 коли да въртя пролет и есен гуми, но го правя много преди да излезе пустият му закон.А случаят с летните беше с прясно купена кола и обута с нови гуми според сезона, който идва.
14:21 15.11.2017
58 Бравос
До коментар #34 от "Реститутка":
От сука време чета, за да видя нещо по-смислено на тема "гуми". И ти и "не подвеждайте" според мен сте абсолютно прави! А само искам да допълня , че в правилника за прилагане на Закона за ДП е казано, че грайферът не трябва да е по-малък от 1,6 мм. Т.е., ако гумата е лятна през зимния период - грайфер > или =4 мм, ако е до 15 ноември или е зимна - 1,6 мм! Това е, а останалите 80% нека да си чешат езиците...:) А що се отнася до БНТ, аз съм възмутен от дезинформацията и то представена не от кого да е, а от най-сериозната БТ. Е, а какво да очакваме от останалите силно комерсиални ТВ? За пореден път - язък за Бг!15:33 15.11.2017
59 Напътствие
До коментар #50 от "али":
Трябва да четеш и Закона за движение по пътищата и Правилника за прилагането му, за да е напълно ясна картинката.15:37 15.11.2017
60 йяайюь
Коментиран от #66
16:14 15.11.2017
61 три ескалейда
16:16 15.11.2017
62 Алфа Ромео
16:46 15.11.2017
63 abv
Масово българина няма пари и ще кара зимата с летни втора употреба с грайфер над 4 мм.
Закона му го позволява.Пълна безмислица и много убийци на пътя.
Акцията е само в началото и край. По време на сезона в курортите е пълно с водечи на МПС без означение на гумите М+S .
Всички могат да си направят изводите.
Такива смешни закони се приемат , че нямам думи.
16:49 15.11.2017
64 abv
Масово българина няма пари и ще кара зимата с летни втора употреба с грайфер над 4 мм.
Закона му го позволява.Пълна безмислица и много убийци на пътя.
Акцията е само в началото и край. По време на сезона в курортите е пълно с водечи на МПС без означение на гумите М+S .
Всички могат да си направят изводите.
Такива смешни закони се приемат , че нямам думи.
16:49 15.11.2017
65 Антон 1
Всеки , който шофира с летни гуми зимата /няма значение от Сандански или Бургас / е тъпак !
Политиците са уроди , вкл . тези приели законна в този вариант !
Коментиран от #69
17:00 15.11.2017
66 Антон 1
До коментар #60 от "йяайюь":
Като нямат пари няма да карат !Аз какво съм виновен , ако ми избият семейството !
Като те порасне някой глупак зимата с летни гуми и спирачен път ..... метра , какво правим !
Коментиран от #79
17:03 15.11.2017
67 Този коментар е премахнат от модератор.
68 старахчо
Като те е страх от мечки не ходи в гората , като те е страх да не ти избият семейството не карай по пътя , седи си дома и си дой овцете
Коментиран от #71
17:15 15.11.2017
69 SubaruVarna
До коментар #65 от "Антон 1":
Спрете с тоя "топъл" Бургас! - темп. в Бургас и Берлин - Лайпциг - Щутгарт са абсолютно еднакви! А януари и февруари - 60 дни плътно е люта зима с под минус 14 градуса навсякъде в бургарски окръг по морето!!! Пътувам всяка седмица Сл.бряг - Поморие - Ахелой - времето в тези меса през трите месеца дек - януари - фев. е истинска зима със сняг - минус 12 -14 и лют северняк който ти вледенява лицето и пътя за секунди !!!Коментиран от #70
17:22 15.11.2017
70 Антон 1
До коментар #69 от "SubaruVarna":
Това казвам и аз !18:07 15.11.2017
71 Антон 1
До коментар #68 от "старахчо":
Много умно заключение !Бъди жив и здрав и дано не те връхлети някой умник , като тебе с неадекватно обурудвана кола !
Аз овце ще се науча да доя , ако се наложи , ама ти по-умен няма да станеш ! :):)
С най-добри чувства !
18:11 15.11.2017
72 Гроб за ГЕРБ
До коментар #29 от "Гост":
Да,почти позна годините ми на 59 съм,колкото дорефлексите преди 2 месеца минах на психотест за
професионален шофьор,където изследват и рефлексите
и го взех за пореден път безпроблемно,за разлика от
младоци с рефлекси,като тебе ,който пълнят крайпътните
канавки с паметници-мир на праха им.А и за толкова год.
съм разбрал,че всяко нещо в повече вкл.и самонадеяност
в рефлекси и,кво ли не бликащо от коментара ти са
вредни за всички.
18:12 15.11.2017
73 гдфгдфгдфгдфг
18:37 15.11.2017
74 Алфа Ромео
Коментиран от #75
18:40 15.11.2017
75 Антон 1
До коментар #74 от "Алфа Ромео":
Няма да ти дам нито плюс , нито минис !Прав си за едно време , всички бяхме така !
Не обаче и в днешно време . Повече автомобили ,по-високи скорости и да ти кажа мисля ,че са и по-малко проходими от трошляците , Жигули и Москвич !
Шкодата и тя беше една ..., майка плаче !
И доста катастрофи си имаше в съотношение с броя на автомобилите !
То и тоалетните са били външни и хората рядко са настивали заради това ,ама то не значи че все така трябва да я караме .
Коментиран от #82
18:46 15.11.2017
76 радев
19:15 15.11.2017
77 Този коментар е премахнат от модератор.
78 Митев
Коментиран от #86
19:35 15.11.2017
79 Будала
До коментар #66 от "Антон 1":
По мои наблюдения над 90% от катастрофите при зимни условия са на МПС-та със зимни гуми! Питай КАТ! И кво правим сега?!Коментиран от #80
19:55 15.11.2017
80 Антон 1
До коментар #79 от "Будала":
Ами защото повечето хора процентно вече карат със зимни гуми !20:19 15.11.2017
81 МИТИ
21:53 15.11.2017
82 Алфа Ромео
До коментар #75 от "Антон 1":
Прав си по-принцип, това не съм го забравил че има повече коли повече полуидиоти които карат със скорост несъобразена с атмосферните условия. В крайна сметка всеки си носи отговорност и трябва да си прави сметката как ще кара ако не е с подходящи за сезона гуми. Аз съм карал една зима в снега със летни гуми, ами вярно не е много приятно, трябва да си подбираш маршрута да няма големи наклони, но инцидент нямах, даже и лек.21:58 15.11.2017
83 zimna guma
22:30 15.11.2017
84 zimna guma
22:37 15.11.2017
85 Фен на БМВ
00:55 16.11.2017
86 Светльо Чернев
До коментар #78 от "Митев":
50лв. Чл.183, ал.4, т.5 от ЗДП01:11 16.11.2017
87 Андрей Николов
01:21 16.11.2017
88 даскала
02:47 16.11.2017
89 гощо
07:23 16.11.2017
90 д жд
До коментар #3 от "жд д":
Защо, когато се дава някакъв съвет, все някой се прави на интересен?Точно такива отворковци като теб задръстиха Петрохан при първия сняг. Всички знаем, че гумите са изключително важни, но все нещо не ни изнася. Ако утре обаче се случи нещо, дали отново ще разсъждаваме така???
08:52 16.11.2017
91 Жорко
09:33 16.11.2017
92 тир66
09:50 16.11.2017
93 Гадът
11:16 16.11.2017
94 по темата
Това е само прелюдия, към новите видове, които ще бъдат за четири сезона.
11:45 16.11.2017
95 номер1
14:37 16.11.2017
96 Бенц
До коментар #29 от "Гост":
Много хляб май трябва изядеш......16:45 16.11.2017
97 Spec b
Коментиран от #98
19:59 16.11.2017
98 Алфа Ромео
До коментар #97 от "Spec b":
Ние ли сме европейци, не ставай смешен, къде има европеец с 300-400 евро заплата....20:30 16.11.2017
99 бай село
21:48 16.11.2017
100 Иванов
00:13 17.11.2017