2 684 8

Машинистите от Хитрино допуснали груби грешки

Проверката показва сериозни нарушения на безопасността при катастрофата отпреди година

Снимки: БТА/МВР
Снимки: БТА/МВР
Константин Карагьозов

Година след взрива в Хитрино, експерти съобщиха за фрапиращи нарушения при работата на машинистите на експлодиралия влак.

Споделен от БНТ, окончателният доклад на звеното за разследване на железопътни произшествия към Министерството на транспорта показва, че устройствата за бдителност и на двата локомотива са били изолирани. Това са устройства, които при проблем задействат спирачките на влака.

Експертите уточняват, че са били скъсани пломбите на устройствата за бдителност. Те са били прикрити като здрави и редовни, което е грубо нарушение. От направения анализ става ясно, че устройството и на двете машини е било изключвано в случаите, когато локомотивът е бил втори в състава.

"Може би това е една порочна практика, която в предприятието е установена с времето." - заяви д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта.

Превозвачите трябва да имат служител с пломбажни клещи със съответния номер, който да проверява целостта на пломбите. Локомотивните бригади също са длъжни преди да започнат работа да направят проверка.

"Ако е нещо в устройството е нарушено, локомотивът няма право дори да излиза в експлоатация", уточни инж. Скробански.

По регламент третият машинист също трябва да задейства устройството за бдителност през определен интервал от време. Системата е направена така, че ако няма реакция от страна на машинистите, влакът автоматично да задейства спирачките. Според експертите разпломбирането може да бъде хипотетична причина за безконтролното нарастване на скоростта преди дерайлирането.

"Нормативната уредба не го освобождава да си почива така или иначе и той трябва да следи сигнализацията по време на движението на влака." - поясни инж. Скробански.

Оказва се обаче, че един от локомотивите е бил английско производство и е направен за ляво движение, а машинистите не са преминали квалификационен курс за управление на тези локомотиви. Когато машината е била втора в състава и е имало само един машинист, наблюдението на пътя е било затруднено.

"Реално машинистът се пада от лявата страна, а не от дясната. А при нас сигнализацията е отдясно и той просто няма как да следи сигнализацията, ако отдясно няма помощник да му подсказва всички сигнали и той да ги повтаря." - уточни експертът.

Според експертизата движението на влака между гара Плиска и Хитрино е необяснимо. Отсечката е почти 20 километра, а максималната скорост 70 километра в час. Данните от записващите устройства са установили резки пикове и спадове в скоростта на композицията, която е била близо 2 000 тона.

"За един професионалист това е недопустимо. Между 65 и 70 километра в час е допустимо да имат отклонения." - подчерта инж. Скробански.

Според доклада последните три километра преди катастрофата уредите отчитат повишение на скоростта. Според обвинението на прокуратурата машинистите са преминали през гара Хитрино с двойно по-висока скорост от разрешената, която е 40 километра в час. Намаляване на скоростта е отчетено едва при скъсването между 6-и и 7-и вагон и налягането в главния въздухопровод е започнало да се понижава.

По думите на Бойчо Скробански, това е самоубийство.

"Машинистите не се признават за виновни и се възползват от правото си да не дават обяснения. Ако решат да дадат такива обяснения, ще ги чуем в съда." - предупреди говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова.

От фирмата-собственик на композицията все още няма коментар по доклада на разследващото звено.

България


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Ярослав Станчев
    Отговор
    1 09:35  17.12.17
    Ясно е,че машинистите имат вина щом се е стигнало до жертви.Лошото е,че сега ще хвърлят всички държавни и фирмени грехове върху тях,а не беше толкова далече времето,когато се запали влака Кардам-София и уж бяха взети крути мерки такива случаи да не се повтарят.
  • Ти да видиш...
    Отговор
    2 10:41  17.12.17
    Аз работя в друга сфера, но когато имаме "рекламация" клиента казва "За нас не е важно кой и защо не си е свършил работата, а Защо Вашата фирма доставя некачествен продукт/услуга.....?" Останалото са общи приказки!
  • факт
    Отговор
    3 11:15  17.12.17
    ТЕЗИ НЕЩА НЯМАТ НИЩО ОБЩО С КАТАСТРОФАТА
  • stefan farashev
    Отговор
    4 11:28  17.12.17
    Забелязахте ли при големи инциденти винаги са виновни машинистите или шофьрите но не и собствениците на фирмите или някой корумпиран чиновник.

  • незнайко
    Отговор
    5 13:33  17.12.17
    Цяла година това ли успяха да скалъпят ? Разбира се, че машинистите ще са виновни, за да се скрият истинските причини !!! Вече се прави от мухата слон който е минал през Хитрино !!! 3 000 000 успяха и тук да откраднат !!! Направете сметка 10 едноетажни 120 кв.м. къщи за каква сума ще се построят ??? ДПС е в дъното на нещата, четете какво е направил кмета с чакт от парите !!!
  • ГГГГГ
    Отговор
    6 15:42  17.12.17
    До1- Двата случая са коренно различни. При СФ-Кардам главният виновник е шеф в БДЖ издал заповедта да се заключват вагоните, но той излезе "сух", защото заповедта изчезна. До 2- И после шефа си търси виновният за да си избие загубите. До 3-При скорост от 81 при ограничение 40! До5- Стига с тези конспирации, крадат ДА, но възползвайки се от ситуацията, а не създавайки я. Центробежните сили не прощават при такава скорост. Преди случая почти всички в БМ караха с превишена скорост, но сега вече НЕ.

    Коментиран от #8

  • РАМБО
    Отговор
    7 21:54  17.12.17
    Никой не отговори на един въпрос : Добре машинистите са грешни , карали са бързо - ЗАЩО НЕ ДЕРАЙЛИРАТ ЛОКОМОТИВИТЕ И ПЪРВИТЕ ПЕТ ВАГОНА , А ДЕРАЙЛИРА ЧАК ШЕСТИЯ ??? Локомотивите са тежки , ако скоростта е причината те нямат НИКАКЪВ шанс ! Още преди разследването казаха " Най- вероятно са виновни машинистите "
  • От 2
    Отговор
    8 00:53  18.12.17

    До коментар #6 от "ГГГГГ":

    То тъй се избиват загуби...не говорим за изтървана бутилка уиски в някоя кръчма...с мислене на дребно не става.

Напиши коментар:


Публикувай