3 739 9

Кой превръща камионите в бомби със закъснител?

Екип на Нова телевизия засне как става манипулацията на тахографите в тировете

Венцислав Михайлов

Преди седмица екип на Нова телевизия разказа за един проблем, който постоянно “убива” хора по пътищата. Шофьорите на тирове манипулират тахографите на камионите и карат часове без почивки. Екип на телевизията влезе под прикритие в автосервизите, където се монтират устройствата.

Опашките по границата са една от причините за това да има подобен тип манипулации. Целта е пестене на време, гонене на доставки и печалби.

Със скритата камера сега не е шофьор, кандидат за работа, а собственик на камион, готов да плати, на когото трябва, за да получи система за манипулация на тахографа. Препоръчват един от най-добрите майстори в занаята. Намира се в предградията на Видин.

Срещу 600 лева майсторът ще монтира платка към дигиталния тахограф, която ще прекъсва сигнала от датчика на скоростите на камиона. Така машината ще се движи, а данните на тахографа ще показват, че той не се движи. Манипулацията се задейства от магнит.

Магнитът, с който шофьорите включват режима за подправяне на данните, струва 8 лева и се продава на много места у нас. Екипът на NOVA влиза със скрита камера в магазин на автомагистрала „Хемус”, а ден по-късно – с явна камера.

Няколко дни по-късно наемаме камион и отиваме отново в малкия семеен сервиз. Платката, която спира датчика за скоростите, е готова и майсторът я монтира зад тахографа. Следва прекъсване на втория сигнал към тахографа, а синът на майстора ще добави още една екстра. Манипулация, с която камионът ще може да се движи над позволената скорост от 90 километра в час.

Прави се протокол и плащаме. Точно този момент очакват няколко институции, разположени наблизо - инспектори от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, Автомобилна администрация и Икономическа полиция.

Майсторът и синът му се заключват в дома си. След няколко часа тишината е нарушена. Младият помощник в тъмния занаят излиза от вкъщи. Съпругата на майстора, която се води управител на семейния бизнес, пристига, за да спаси сина си.

По-късно страстите стихват, но институциите отново не получават достъп до гаража и документите от дейността на фирмата. По-конкретно инспекторите търсят протокола от камиона с преправения тахограф. Законът се оказва безсилен проверяващите да си свършат работата. Затова с камиона отиваме в сервиза, за да установим извършеното престъпление.

След като категорично е установено манипулирането на тахографа със скритите камери е редно да се направят замервания и в реален сертифициран сервиз. Специалист сваля тахографа и вади манипулиращата платка. Устройството е достатъчно сервизът да понесе глоба от 5000 лева. Доказателствата обаче ще отидат в прокуратурата.

По данни на Агенция „Пътна инфраструктура” страната ни прекосяват около 10 000 камиона на денонощие. Дори и само една десета от тях да са с манипулиран тахограф, по пътищата се движат 1000 бомби със закъснител. 1000 шофьори карат без необходимата почивка. Резултатът от това е видим - почти всеки ден у нас има катастрофа с участието на тир.

България


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • ДДДДДД
    Отговор
    1 09:28  20.12.17
    Хванали сте една риба от голямото море. Просто сега останалите ще са доста по внимателни.
  • ББ5
    Отговор
    2 09:31  20.12.17
    Сега и не могат да ги арестуват, у нас "Тома Белевците" имат връзки навсякъде - полиция, съдебна система, ДАНС ........ Всичко почва от бившите ДС-та които си присвоиха държавните активи и имат хора в цялата съдебна система - спъват строежи на инфриструктура, бойкотират всичко свързано с моделнизацията на страната, защото инак тихните внучета няма откъде да лапат ако не е от държавата
  • Шофьор
    Отговор
    3 09:40  20.12.17
    Проблема е че законът е малко остарял, с тези почивки и т.н. ако трябва да се кара по него един камион ще изминава по 200 км на ден. Всички го знаят но така е по добре едните изкарват от манипулацията, другите от това че ги хващат , А шофьорите както винаги са виновни.
  • Будалата
    Отговор
    4 09:54  20.12.17
    То че шофьорите не са стока всички знаят.

  • Роман дизел
    Отговор
    5 10:07  20.12.17
    Решението е едно ,истинската заплата на шофьора на договор.
  • Цаца ама риба
    Отговор
    6 11:36  20.12.17
    Рибата са вмирисва откъм къде ???
  • Бгмафия
    Отговор
    7 16:53  20.12.17
    Само не мога да разбера що се правят на изненадани . Това е практика от много години - откак има тахографи и се следи времето .То е все едно да се изненадат когато хванат дайяджия или катаджия с подкуп . Шофьорът няма никога сам да си сложи устройсво с което да манипулира тахографа ,прави го чорбаджията ,а глобите ,рушветите и стреса в повечето случаи ги отнася шофьора ,който с нищо не е виновен . По Европа почти не се нарушава и не се използват въпросните машинки, защото ги е страх но тук, заради ширещата се корупция всичко е възможно . Точно заради това смених професията ,защото ми писна от всички тези издевателства . А докато има фирми които да монтират подобни "инструменти' на камионите си , ще има и такива дето да ги правят и продават.
  • 007
    Отговор
    8 20:06  20.12.17
    А как иначе да избуташ 15 километра опашка на ГКПП Кап. Андреево?
  • гост
    Отговор
    9 20:22  20.12.17
    ако караш на тахошайба не е нужна да е манипулираш просто не я слагаш и караш само с шайбата в тахографа и нямаш 28 назад . Но с дигитална карта е малко по различно . Защо в Европа на никой не му минава през ум да прави далавери а във Франция 48 часовата почивка не трябва да е в камиона а в хотел или квартира наета от превозвача ,глобата е 4000 евро за шофьора и 8000 до 12000 евро за фирмата

Напиши коментар:


Публикувай