599 0

КЗП: Туристи няма да "изгорят" от фалирал туроператор

Има опити на търговците да ги измамят с фалшиви намаления, изкуствени промоции

Венцислав Михайлов

Наличието на застраховка професионална отговорност на обявилия прекратяване на дейността си туроператор „София тур и Холидей” ЕООД ще даде възможност на засегнатите потребители да получат обратно парите си за неосъществените пътувания. Това коментира председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в студиото на bTV.

„В България единственият способ, по който това се случва, е застраховката професионална отговорност на туроператора. Такава застраховка има. Тя, съгласно закона, е определена в зависимост от оборота на туроператора в предходни периоди”, добави Маргаритов. Необходимо е да се подготвят и представят на застрахователя всички необходими документи – договор за организирано пътуване, касови бонове за извършените плащания, копие от полицата "Туроператорска отговорност" и други налични.

В студиото на „Тази сутрин” Маргаритов предупреди за характерните за предпразничните периоди нелоялни практики в търговската мрежа и онлайн пространството. На база статистиката от контролната дейност той посочи, че се увеличава броят на забраняваните от контролния орган нелоялни практики, което намалява рисковете от това потребителите да станат жертва на некоректни търговци. „Да кажем, че пазарът е стерилен, няма да бъдем откровени. Естествено, че има нелоялни търговски практики. Особено сега при най-активното пазаруване по празниците има опити на търговците да ги измамят с фалшиви намаления, изкуствени промоции, че им подаряват нещо към това, което основно искат да си купят, а цената всъщност е по-висока и нещо не им подаряват. Или с кампания за коледни елхички например, а да се окаже, че те не са налични и вие да си купите нещо друго на по-висока цена”, даде примери председателят.

В онлайн средата също се срещат подобни прийоми. „В момента, в който настъпва периодът на активното пазаруване, търговецът рязко вдига цената на определена група стоки, които са по-търсени, за да може следващия ден да анонсира едно „намаление”, но то трябва да е от цената, на която стоката е продаване поне един месец преди това”, обясни Маргаритов. Той добави, че при кампанията „Черен петък” е имало 30-40 сигнала за подобни нарушения.

Има и опити на търговци да ограничават отговорността си по отношение на рекламация на дефектните стоки или възможността за връщане на онлайн покупка при продажби от намаления, но това е незаконно.

На финала на разговора Маргаритов каза, че контролната дейност на Комисията в този период е концентрирана върху продажбите в търговската мрежа, онлайн пространството, коледните базари и туристическите обекти в зимните курорти.

България


Още по темата

Напиши коментар:


Публикувай