3 339 24

Без регистрация в КАТ за замърсяващи въздуха коли

Мярката ще се прилага за София

Снимка: БТА
Снимка: БТА
Венцислав Михайлов

По-строг технически контрол от днес при регистрирането на автомобили в КАТ.

Пътна полиция вече има газ анализатори, които ще замерват вредните емисии и ако са над нормата, ще отказват регистрация.

Пътната служба вече ще разполага със седем газ анализатора, които ще мерят колко вредни газове излъчват колите.

Идеята е да не се издава регистрация на шофьорите, ако нормите са надвишени.

Газ анализаторите са една от мерките от програмата на Столичната община за борба със смога.

Снимка: БТА

„Със СДВР стигнахме до извода, че КАТ могат да извършват контрол, ако имат достатъчно уреди. Столична Община пое ангажимента и закупихме 7 газ анализатори, които предоставихме на „Пътна полиция“, за да може да не се допускат автомобили, които не отговарят на изискванията на замърсяването на въздух“, каза кметът на София Йорданка Фандъкова.

Снимка: БТА

Газомерите са на стойност от около 70 хил. лева, а средствата са от бюджета на столицата.

„Анализите посочват, че около 60% от замърсяването на въздуха идва от движението на автомобили. Около 40% от битовото горене“, обясни кметът и изтъкна, че строгият контрол е изключително важен.

Снимка: БТА

В рамките на един месец КАТ ще даде възможност шофьорите, ако искат, да си проверят нивата на замърсяване от автомобилите. „Целта е не да санкционираме, а да призовем всички да не допускаме замърсяване над нормите“, заяви Фандъкова.

От своя страна министър Нено Димов заяви, че ще започне преговори да бъдат закупени газ анализатори за всички области на страната. „Надявам се до края на тази и началото на следващата инициативата да бъде реализирана и в цялата страна“, коментира Димов.

Снимка: БТА

„София е добър старт, но ако не го направим в цялата страна няма да има необходимия ефект“, посочи министърът. „Трябва да има и следващи за пунктовете за технически преглед, контрол върху сервизите и по пътищата, така че да можем да се преборим с един от двата най-големи замърсители на въздуха“, поясни Нено Димов. „Пътният трафик е единият източник, а битовото отопление е другият. Успоредно трябва да работим и с двете“, категоричен е министърът.

България


Още по темата

  • Мръсният въздух убива хора

    Мръсният въздух убива хора

    За последните няколко дни има регистрирани повишения на нормата на фини прахови частици в някои градове. В София то е над 5 пъти, в Шумен, Горна ...
    4.01.2017
    710
    2
  • Замърсеният въздух е убил 15 000 българи

    Замърсеният въздух е убил 15 000 българи

    Евродепутатът Момчил Неков заяви, че15 000 българи са починали преждевременно за една година заради замърсители във въздуха. По оценки на ...
    5.04.2017
    842
    2
  • Ще борим замърсяването...

    Ще борим замърсяването...

    Ще борим замърсяването... Как? - Ще вдигнем таксата за паркирали коли в центъра на 4 лв. Ама това е такса за паркирали коли, те не замърсяват ...
    15.12.2017
    611
    8
  • Искат газ анализатори за КАТ в цялата страна

    Искат газ анализатори за КАТ в цялата страна

    Министърът на околната среда и водите Нено Димов ще преговаря с Европейската комисия за възможността да се финансира осигуряването на газ анализатори ...
    4.01.2018
    2 017
    31
  • Бивш шеф на КАТ: Газ анализаторите са безсмислени

    Бивш шеф на КАТ: Газ анализаторите са безсмислени

    Десет автомобила, произведени преди 2004 г. замърсяват въздуха колкото сто коли, произведени след това, но всички отговарят на стандарта, заложен от ...
    8.01.2018
    10 170
    42
  • 3 стъпки към по-чист въздух в България

    3 стъпки към по-чист въздух в България

    Напоследък сме на екологична вълна. От казусът с национален парк “Пирин” и потенциалния строеж на втори лифт в Банско, общественото ...
    14.01.2018
    1 160
    12

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • гост
    Отговор
    1 14:51  04.01.18
    И какъв ще е рушвета за катаджиите за да ти напишат че всичко е в нормата?
  • бай Тодор
    Отговор
    2 14:53  04.01.18
    Е сега и катаджиите ще са наравно с митничарите по доходи. На това му се вика "нагледен урок по корупция".
  • Русенец
    Отговор
    3 14:53  04.01.18
    Сега софийските коли ще се регистрират в Перник. Лесно им на на Фандъкова и Нено Димов - нали се возат на служебни коли по за над 100хил.лв. А хорицата със малки доходи пеша ли да ходят, или да снанат кметове и министри ?

    Коментиран от #8

  • Гост
    Отговор
    4 14:55  04.01.18
    Еми да спрът и отоплението на дърва тогава. Боли ме к*ро я имам два климатика.

  • синя трева
    Отговор
    5 15:17  04.01.18
    Бреййй това Гербавите от нищото пари правят. Не се накрадоха.
  • Гост
    Отговор
    6 15:22  04.01.18
    не разбрах защо струва единият 10 хиляди? но да кажем че е за общото благо, само че това ще хване някой стар коптор който от горубляне са е опитали да продадат като "нов внос, не харчи нищо". на ГТП-тата трябва да се сложи, всяка година да се гледа, не само при първа покупка.
  • гост
    Отговор
    7 15:28  04.01.18
    Колко са нормите? Всеки е чувал за Евро 3,4,5,6 , но никой не знае стойностите. Как една стара кола, да кажем на 30г, колекционерска, ще може да се регистрира? Хвърлен газов анализатор в пространството пролет не прави. Чисти ли са улиците, санкционират ли циганите горящи гуми и дрехи, има ли спазване на нормите в общинските предприятия, градски транспорт?
  • гост
    Отговор
    8 15:35  04.01.18

    До коментар #3 от "Русенец":

    Политиците на Запад ходят с метро, градски транспорт и колело на работа. Нашите селски кметове обаче купуват нови С класи, няма пътища в селото, но кмета трябва да кара нова и луксозна кола за сметка на жителите. И в това не вижда лошо, защо?- пита питека, нямам ли и аз право да карам хубава кола?
  • Петър
    Отговор
    9 15:38  04.01.18
    Да приемем, че е теоритично възможно да се осъществява контрол на изгорелите газове. Кво прайм със саждите от дизелите? Те не се мерят с такава апаратура, а са основния и най - опасен за човещкото здраве замърсител.
  • Гост
    Отговор
    10 15:48  04.01.18
    Тия па тръгнаха отзад напред...
  • Чистота
    Отговор
    11 15:54  04.01.18
    Това е добра новина. Но не виждам Фандъкова да казва кога общината ще си свърши работата: (1) да мие улиците поне един път седмично; (2) да спре от движение всички общински и държавни автомобили, които не влизат в категорията на екологично чисти; (3) да спре внасянето на кал в града; (4) да махне безсмислените велоалеи от централните улици и булеварди, а да ги премести в малките улички, за да не предизвикват всекидневни задръствания, без да се използват през 80% от времето. Например, вместо по Дондуков, може да минава по Московска. Така ще се усети истинска грижа на общината, а когато тя замръсява и не чисти не морално да иска от другите
  • Гост
    Отговор
    12 15:55  04.01.18
    Колко са санкционирани за откраднати катализатори на коли? Получава се така, че им осигуряваме катализатори на крадците.
  • ПенаОтНощнатаСмена
    Отговор
    13 15:58  04.01.18
    Фандупкова па се изсули ка пръдня из насрани гащи .. ся дизелите и били виновни, па за застроените градинки и изсечените дръвя нищо не мъцна :D
  • ДДДДДД
    Отговор
    14 16:11  04.01.18
    Въпроса е следният. Купувам си от автоджамбазина кола. Отивам да минавам в кат и ме връщат. Какво става след това. Имам кола, която не мога да регистрирам. Нещо трябва да се измисли и в насоката със санкций по автокъщите.

    Коментиран от #15

  • Гъбарко
    Отговор
    15 16:26  04.01.18

    До коментар #14 от "ДДДДДД":

    Почваш да я замеряш с пачки докато влезе в нормите... Освен това, при всеки ГТП ако не в нормата МПСто - да не дават лепенка. И ако някой по улицата го хванат да му пуши колата като кебапчийница глоба за него и за ГТП пункта издал сертификата. ... И колата се спира от движение или направо в Надин. А чичо Пешо в автобус №83. И като няма пари за нова кола - да работи повече, а не хленчи. И после се събудих и видях, че съм в БГ.. и съм бръкнал в контакта.
  • robin
    Отговор
    16 16:33  04.01.18
    Ако пуснат предпотопните полицейски Астри за проверка,половината полиция ще ходи пеш.
  • Санкция
    Отговор
    17 16:41  04.01.18
    Ок, промерно, ако си купиш ферари 250гто , което струва 40млн. евро, но е от 50-те години, и няма катализатор, какво става тогава?

    Коментиран от #18

  • Петър
    Отговор
    18 16:58  04.01.18

    До коментар #17 от "Санкция":

    Прав си, може и мосвич 403 да си купи някой ама на тия простопеди дето творят тия тъпи закони не им се отговаря на такива въпроси
  • Гост
    Отговор
    19 17:18  04.01.18
    Пак стимулираме корупция.Бел ден да не видите
  • Петър
    Отговор
    20 17:34  04.01.18
    Публикувано във факти.бг: Обръщам се към всички журналисти-Ограмотете се поне малко,плескате предимно глупости когато новината е свързана с елементарна техническа грамотност или с много цифри и тогава правите пълен и здрав качамак,слушах преди малко изказване по темата на един неграмотен министър на вътрешните работи и също неграмотен шеф на КАТ,не е важно автомобила да има катализатор за да е в еко норми,в България поне 30% от МПС са без такъв оригинално,писна ми от тъпанари по най високите етажи на държавната безработна служба,ще взема да прежаля 2000,3000 лева и ще внеса един МОСКВИЧ от Литва,Латвия или Естония-мито няма да плащам защото ще е от ЕС и да видя как ще си биете празните глави и ще ми го регистрирате и ще питате за още неграмотници такива

  • Анонимен
    Отговор
    21 18:05  04.01.18
    Проблема идва за коли с Евро 4 и нагоре, защото всички заводски данни са манипулирани от производителя и те няма да могат да минат теста за CO. Другото е че новите газ анализатори за много по прецизни от старите с които са правени измерванията. Третият проблем е че колите са замервани като нови и никой няма данни за емисията на двигателя след дългогодишната употреба. Всичко се прави за да не могат да се регистрират стари автомобили, но и не помагат за да можем да си купим нови.
  • веско
    Отговор
    22 22:19  04.01.18
    Продавам джобни газ анализатори ---търся представители за БГ
  • учуден
    Отговор
    23 20:36  05.01.18
    1. Пълно е с кочини, на които собствениците "нямат пари" за филтри за твърди частици или катализатори обаче имат пари за чипс тунинг, лети джанти и кви ли не циганиики. 2. Никъде не е казано, че всеки трябва и може да кара немски ретро премиум. За същите пари може да се купи по-скромен и нов автомобил, който отговаря на изискванията.
  • МАК
    Отговор
    24 10:04  15.01.18
    Я се виж какви простотий пишеш!! Отивай даде прегледаш на 4 ти км!!явно не си технически компетентен!! Всичко идва от горивата а такива в парцаландия няма!!колите си спазват емисийте и без екобоклуците с който още повече замърсяват, но всичко опира до ГОРИВА каквито НЯМА

Напиши коментар:


Публикувай