15 Януари, 2018 09:28 2 684 12

Защо на Витоша не може да има нови лифтове и писти?

  • витоша-
  • ски-
  • туризъм

Документът, приет на 22 април 2005 година с решение на тогавашното правителство на НДСВ, е разработван рекордните 10 години

Взаимно изключващи се и недомислени текстове в действащия План за управление на Природен парк „Витоша“ са една от основните причини планината от години да е затворена за туризъм и ски спорт. От това страдат софиянци и гостите на столицата, които не могат да ползват ски зона „Алеко“ в пълния й капацитет. Това коментира в. "Труд".

Документът, приет на 22 април 2005 година с решение на тогавашното правителство на НДСВ, е разработван рекордните 10 години. Титуляр в разработването е Националният център за териториално развитие ЕАД, който е под шапката на Министерството на регионалното развитие. Помагат експерти от Лесотехническия университет, БАН, Агролеспроект. Колективът е от 24 души начело с архитект Снежина Стоева.

Към момента на одобрението му от Министерския съвет, Планът вече не отразява реалното положение в природния парк.

В този текст вестник „Труд“ ще покаже поредните факти, които разкриват абсолютно точно проблемите в Плана.

Тотална забрана за нови съоръжения

В графата „Подмяна на лифтови съоръжения“ на страница 194 от Плана е записано: „С настоящия план не се предвижда изграждането на нови ски писти и лифтови съоръжения“. По-надолу четем: „Необходима е подмяната или демонтирането на морално остарелите и представляващи опасност лифтови съоръжения „Романски-Малък резен“, „Конярника“, „Княжево-Копитото“, „Черни връх“.

В тези две точки има противоречие, замаскирано в думата „подмяна“. От една страна изброените остарели и опасни въжени линии трябва да се подменят или премахнат. В същото време изграждането на нови е забранено няколко реда по-нагоре. А и в Закона за устройство на територията никъде не се дава разрешение за подмяна – дава се разрешение за строеж.

След това е записано още: „Капацитетът на лифтовото съоръжение не може да надвишава капацитета на пистата, която обслужва“. На практика официално на Витоша има само една писта - „Витошко лале“. Всички други трасета, по които се карат ски, са така наречените „снежни полета“. За да се зададе капацитет на лифта, той трябва да обслужва писта – такива няма и трябва да се изградят. Но както вече стана ясно по-горе, това е забранено. Ако се следва тази забрана, планината трябва да остане само с „Витошко лале“.

На същата страница 194 има и текст, според който „Помощните съоръжения и постройки не трябва да излизат извън строителните граници на съществуващите“. В превод: Началните станции на лифтовете трябва да са толкова големи, колкото сегашните тенекиени паянтови бараки, строени в началото на 50-те и 60-те години на миналия век. На практика това е невъзможно.

Противоречията не спират дотук: „Реконструкцията на лифтовите съоръжения се ограничава в границите на съществуващите трасета“. Настоящите лифтове на Витоша са основно влекове и двуседалкови лифтове. За да се подменят с нови съвременни лифтове те трябва да имат по-широки трасета (сервитут – б.а.). Това означава, че според Плана нищо не може да бъде подменено. Например „Романския лифт“, който е двуседалков, няма как да бъде заменен с 4-седалков. Причината отново е в думата подмяна – при „Романския лифт“ трябва да се премахне сегашната начална станция, защото е отпреди 60 години, стълбовете му са опасни, инсталацията от ролки и въжета също. Дефакто от старите части на тази линия няма да остане нищо и на нейно място трябва да се гради нова, но това е забранено в Плана.

Никакъв шанс за трасиране

Вече стана въпрос за забраната за нови ски писти, но тя е потвърдена отново на страница 205, в точка 67 - „Не се допускат дейности, водещи до нарушаване и увреждане на тревното покритие“.

Това означава, че е забранено да се трасират нови ски писти в ски зона „Алеко“, тъй като по време на този процес се премахват камъни, правят се заравнявания и няма начин тревата да не бъде наранена.

Отделно точка 67 добавя поредната спънка пред така наречената подмяна на лифтове. Новите стълбове стоят върху фундаменти, които, разбира се, ще нарушат тревното покритие. Така и чрез този текст каквато и да е модренизация е напълно невъзможна.

Отново срещу лифтовете

Поредното недомислие, блокиращо „подмяната“ на лифтовете, което, както стана ясно, на практика е нов строеж, се намира на страница 211 от Плана, точка 158 - „Не се допуска изграждане на нови въжени линии за достъп до туристическите центрове“. В същото време в предходанта точка 156 е записано следното: „Допуска се създаване на нова по-ефективна и безопасна пространствена организация на съществуващата мрежа от влекове в района на хижа „Алеко“ и Капакливец“. Противоречието е очевидно – от една страна нищо ново не се допуска, но от друга може да се направи по-добра организация. Как това ще стане със старите съоръжения – никой не е наясно.

Освен това точка 158 оставя в безизходица Драгалевския лифт, чието проектиране започва през 1953 година, а сегашното му трасе е пуснато в експлоатация през 60-те години на миналия век. Този лифт свършва на Голи връх, в нищото. Драгалевският лифт ще бъде супер модерно съоръжение от смесен тип. През зимата той ще е 8-местна кабинка, а през лятото 6 или 8-местна седалка. Драгалевският лифт ще стига зад мястото, където беше хотел „Щастливеца“. Но това модернизиране и удължение няма как да се случи, защото е ново строителство, а то е забранено, както се видя по-горе.

По същата причина Княжевският лифт не може да се модернизира. Той беше 4-местен кабинков, като е предвидена инвестиция за 10-местна кабинка. За да се случи това отново се стига до изграждане на нови фундаменти и по-широки трасета. Идеята е сегашната крайна станция „Копитото“ да стане междинна, а трасето да бъде удължено до „Офелиите“. Но това също е ново строителство и е забранено.

Съвпадение?

По време на разработването този план за управление директор на ПП „Витоша“ е Тома Белев. Той не е участвал официално в разработката, но хора от екипа твърдят, че се е намесвал непрекъснато. В същото време Белев е автор на частта „Норми и режими“ на сега действащия план за управление на Национален парк „Пирин“, където е записал: „На територията на целия НП „Пирин“ се въвеждат следните допълнителни забрани: Строителство на нови и разширяване на съществуващи ски писти и съоръжения“. Това е силно подозрително еднакво със записаното в Плана за Витоша: „С настоящия план не се предвижда изграждането на нови ски писти и лифтови съоръжения“ .

На 28 декември правителството промени именно текста в документа за „Пирин“ и така даде зелена светлина за развитието на зимния туризъм там. Но Витоша остава затворена заради нейния План за управление, където недомислените и противоречащи си текстове остават.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Пазач

    17 2 Отговор
    Защо тия природозащитниците не ходят да спират стотиците тирове пълни с дърва

    Коментиран от #8

  • 2 Ко речи?

    8 0 Отговор
    Дрън-дрън. Ще се прекара поправка през НС и всичко ще има на Витоша. Само човека с куфарчето да дойде.

    Коментиран от #4

  • 3 JEEP

    11 1 Отговор
    Затвориха Витоша, за да напълнят Боровец и Банско. 55лв. на ден е цена, която не е по силите на три или четири членно семейство с нормален доход. Имам в предвид не е по силите да се ходи редовно - поне 3 пъти месечно. Преди 10 години ските бяха значително по-достъпни.

    Коментиран от #9

  • 4 JEEP

    10 1 Отговор

    До коментар #2 от "Ко речи?":

    Човекът с куфарчето дойде и затвори Витоша. Всички знаем, кой държи Банско и голям дял от Боровец. Витоша я затвориха, за да може по-платежоспособните да пълнят скъпите курорти. Останалите да се оправят. Никой не иска скиори, дето карат по цял ден и си носят сандвичите в джоба.
  • 5 Тото66

    14 1 Отговор
    Единствената причина на Витоша да не се случва нищо е общия собственик на ски зона Банско и Витоша ски. Лицето Цеко Минев. Този деятел на ски спорта у нас изгони с ченгеджийските си номера третият по богатство австриец, който се беше заел с модернизацията на Витошката ски зона.Хората участвали в проекта сме наясно с това.
    Явно няма интерес софиянци да имат добре уредена ски зона под носа си. Банско е на 200км и мнозина ще предпочетат да се забавляват на 20км.
  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Истината винаги боли

    5 2 Отговор
    Тома Белята е навсякъде,има ли някъде нещо за крадене и унищожаване,Белята е първият който вече е подал ръчичка за парички,но вината не е негова,при нормалните държави тези си почиват на специални за целта места!!!!
  • 8 Затвор за Белев и Сандов

    4 2 Отговор

    До коментар #1 от "Пазач":

    А защо не ги вкараме в затвора
  • 9 Гост ку

    0 1 Отговор

    До коментар #3 от "JEEP":

    Това е несериозно, има достатъчно пазар поне за още 10 курорта като Банско.

    Коментиран от #11

  • 10 Пловдив

    1 0 Отговор
    Всички знаят отговора на въпроса. Тези от които зависи да се разработи Витоша за туризъм и спорт са същите, които имат хотели на Банско и в Пампорово, както и къщи в Бояна и Драгалевци. Хем хотелите ще са пълни хем туристите във Витоша няма да ги притесняват .
    Истината при демокрацията е, че ако искаш нещо да се случи трябва да си го отвоюваш с позволените от закона средства.
  • 11 JEEP

    1 0 Отговор

    До коментар #9 от "Гост ку":

    10 викаш? Пример нещо да дадеш? Само не ми излизай с номера като Ком, Осогово или Мальовица. И това е само едната страна на нещата. Дори да намериш терен и условия, мослиш ли че Цеко и компания ще те пуснат да строиш?
  • 12 ьдгфдсгфдг

    3 0 Отговор
    СЪД ЗА ИДИОТИТЕ ДОКАРАЛИ БЪЛГАРИЯ ДО НАЦИОНАЛНА КАТАСТРОФА
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове