8 229 11

Магистралата Русе-Велико Търново с 4 тунела и 22 моста

Избират изпълнител, който да построи 133-километровия аутобан за 4 години

Константин Карагьозов

Една от най-дискутираните теми от началото на годината е изборът на трасе за новата автомагистрала, която ще свързва Велико Търново и Русе. От Министерството на регионалното развитие и благоустройството трябваше да изберат измежду 3 варианта на отсечката, като надделя комбинираният. По първоначални данни на регионалното министерство още тази година трябва да бъде избран изпълнител, който да завърши аутобана максимум за 4 г.

133 километра е предвидената дължина в избрания вариант за трасето за трасето, сочат документите на агенция "Пътна инфраструктура", споделени от местния вестник "Борба". Любопитен детайл е, че останалите варианти са с по 12 – 13 км по-къси, но дублират и сегашното трасе. Четири тунела предвижда проектът, като три от тях ще бъдат във Великотърновска община.

Единият от тях, който ще бъде в близост до Дебелец, няма да има дясна тръба, а само лява с дължина 186 метра. Според проекта са проектирани и 22 моста и виадукта с обща дължина 14 853 м. Връзката на републиканските и част от общинските пътища ще се осъществява чрез 18 пътни възела. Достъпът до земеделските земи пък ще бъде осигурен с построяването на 12 селскостопански надлеза и 9 селскостопански подлеза. Замислени са 8 площадки за краткотраен отдих. Те са в близост до Басарбово, Красен, Тръстеник, Бяла, Стефан Стамболово, до промишлената зона на гр. Дебелец, както и преди с. Белцов, с. Ресен и с. Водолей. Трасето на аутобана засяга частни, общински и държавни имоти, които включват различни видове територии – земеделски, горски, транспортни, урбанизирани и водни площи.

Основните са в Полско Косово, Страхилово, Обединение, Иванча, Водолей, Ресен, Хотница, Момин сбор, Леденик, Дебелец, Климентово, Ст. Стамболово, Паскалевец, Пушево и Шемшево. Засягат се и инженерни мрежи на енергото, „Булгаргаз“, „Овъргаз“, почти всички мобилни оператори, „ВиК Йовковци“, МВР и „Напоителни системи“.

Автомагистралата започва югозападно от Русе, продължава над река Русенски Лом с мост между селата Бесарабово и Иваново. След това се насочва в южна посока и пресича път I-5 Русе – Бяла. Продължава в югозападна посока и минава между селата Екзарх Йосиф и Обретеник. Трасето пресича р. Янтра с втори голям мост югоизточно от с. Белцов. След това се преминава между Ценово и Пиперково и следва пресичане с път II-54 Свищов – Бяла. Предвиден е западен обход на с. Ценово, след което пресича път I-3 Плевен – Бяла.

Магистралата преминава южно от с. Пейчиново, а след това се насочва източно от с. Страхилово и пресича път III-407 Моравица – Царевец, а след това и път III-502 Полски Тръмбеш – Горна Липница и път III-504 Самоводене – Алеково. Предвидено е пресичане на АМ „Русе – Велико Търново“ с проектното трасе на АМ „Хемус“ в близост до Паскалевец, Стефан Стамболово, Никюп и Водолей. След това магистралата продължава право на юг и преминава между Ресен и Водолей. Предвидено е пресичане на път III-3031 Павликени – Самоводене, като трасето преминава западно от Хотница.

Следва пресичане на път I-4 Коритна – Велико Търново, а след това и на река Янтра, като се преминава между селата Момин сбор и Леденик, за да се достигне до Дебелец. Според проекта аутобанът минава на 300 метра западно от последните къщи на Водолей, на 500 метра източно от Хотница и 270 метра от Хотнишкия водопад. Най-много се приближава до Дебелец, като отсечката стига в някои части на отстояния от 80 до 180 метра от чертите на градчето.

Автомагистралата преминава на около 2000 метра източно от село Страхилово и пресича пътя Моравица - Царевец, където е предвиден и 597-метров тунел, заедно с пътен възел тип „полудетелина“. Пътните връзки и от двете страни се включват преди моста, за да се избегне изграждането на други съоръжения върху им.

След това трасето преминава на 2 км югозападно от Климентово и се насочва между селата Обединение и Иванча и пресича дълбоко дере и коритото на р. Кощра с голям мост, дълъг 637 м.

При 89-я си километър магистралата преминава над пътя Полски Тръмбеш – Горна Липница с друг голям мост с дължина също 637 м и тук е планирана „полудетелина“. Следва преодоляването на местността Иванчов баир. Теренът е много стръмен с наклон около 35% и денивелация от 50 м, преминава се на 2 км от Обединение и на 205 – 250 м от Иванча. Понеже участъкът около с. Иванча е в изкоп, няма да има нужда от изграждане на шумозащитни стени, сочи описанието на трасето.

Пътят продължава в южна посока, като се насочва към Ст. Стамболово. Преминава се западно от селото на около 1,1 км. Следва 9 км продължително спускане към р. Росица, а при 102-я километър се пресича проектното трасе на АМ „Хемус“ с пътен подлез. Пътят Павликени – Паскалевец пък ще минава с надлез над „Хемус“.

После магистралата продължава право на юг и преминава между Ресен и Водолей, като р. Росица се пресича с мост, дълъг 677 метра. Преминава покрай р. Росица и р. Негованка на около 3,3 км, като теренът е почти хоризонтален. Освен реките тук се преминават и няколко напоителни канала. Продължава се западно на 1500 м от Ресен. Тук е и една от площадките за отдих. Следва пресичане на жп линията София – Варна и преминаване над река Негованка с мост, дълъг малко над километър.

Трасето продължава западно на 550 метра от регулацията на Хотница и пресича река Бохот. Теренът след реката е изключително стръмен. На разстояние от 300 – 400 м трябва да се преодолее денивелация от 70 м, което налага изграждането мост с дължина от 1117 с височина на стълбовете до 45 м., под който ще мине и сегашния път „Хотница – Момин сбор“.

Сегашният главен път I-4 София – Велико Търново се пресича с надлез между Момин сбор и Леденик. Пътният възел е със свободна форма, като са осигурени безконфликтни връзки във всички посоки.

Местен път Хотница – Момин сбор, който е имал кръстовище с РП I-4 на това място (около бившата „Сръбска скара”) ще се затвори, защото не е възможно да се включи в някоя от връзките на магистралата, предвижда още проектът. Това няма да затрудни достъпа към Момин сбор, защото само на 1,3 км след пътния възел в посока София има друг път към селото.

След пресичането на сегашния главен път от София, теренът рязко пада към р. Янтра. На разстояние от 1200 м падът е 170 м и се налага изграждането голям мост. Той ще е с дължина от 1557 м и височина на стълбовете до 50 м. Тук са предвидени и 4 тунела, заради спецификата на терена – четири от тях ще са по лявото платно и два – по дясното.

След началото на тунел № 3 се пресича местен път Керека – Шемшево. Той ще премине над тръбата, без да се налага реконструкцията му, информират още от пътната агенция.

След излизането от тунели № 3 (дясна тръба) и № 4 (лява тръба) теренът се спуска към коритото на р. Дряновска река и с 1,4 километра мост се преминава над нея и железопътната линия.

Край Дебелец е предвиден и един от големите възли тип "детелина". Път I-5 от Габрово и Дряново ще се реконструира до разклона за Дебелец и ще премине с надлез. Поради очаквания по-голям поток МПС в посока към Хаинбоаз изходът от магистралата към I-5 е решен с полудиректна връзка, която осигурява по-удобен преход за големи камиони.

На път I-5 в посока Маказа северно от трасето на площ от 56,5 дка може да се разположи център за поддръжка на магистралата. Достъпът ще е през първокласния път и пътния възел.

България


Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Русе
    Отговор
    1 18:39  30.01.18
    По скоро,ама надали.Говорят го от 20 години.
  • Иван
    Отговор
    2 19:03  30.01.18
    Заблуда за наивници
  • Бай Тошо
    Отговор
    3 21:07  30.01.18
    Сегашния път спокойно може да стане 4 лентов като се махнат храсталаците и дърветата с кръстовете по тях, ама нали трябва да се крадне лев

    Коментиран от #4, #5

  • onq s konq
    Отговор
    4 21:11  30.01.18

    До коментар #3 от "Бай Тошо":

    Тоя път ще остане,магистралата си е отделно.
  • законен
    Отговор
    5 21:42  30.01.18

    До коментар #3 от "Бай Тошо":

    А нали трябва и да се плюе , също така !! Ти като беше много "оправен" що си направи магистралка само до село и до Пловдив и то за 45 години , а ??!!

    Коментиран от #7

  • Made in Bulgaria
    Отговор
    6 22:56  30.01.18
    И 233 завоя за да довършим с тая нация,нали Бойко.Прав ли съм?
  • Бай Тошо
    Отговор
    7 23:23  30.01.18

    До коментар #5 от "законен":

    Не се плюе а се казват нещата както са. Новооткритата отсечка от преди 2 години на магистралата Хемус след Шумен е вече в кръпки, затова казвам по добре да не пипат че става зян всичко до което се докоснат

    Коментиран от #9

  • Vasik Atanasova
    Отговор
    8 00:08  31.01.18
    ще бъда ли жив
    да карам варна бургас по магистрала
    пътя е ужасен
  • onq s konq
    Отговор
    9 00:28  31.01.18

    До коментар #7 от "Бай Тошо":

    Точно там и тогава БМВ-то закова на 240!От тогава не съм минавал по тоя маршрут.
  • Темида
    Отговор
    10 09:16  31.01.18
    А Хемус ще е с 7 платна в всяка посока 10 тунела и 8 виедукта...............Нямаме магистрала от София до най-голямото ни пристанище търговско, а те Русе-Търново ще правят
  • гост
    Отговор
    11 09:22  02.02.18
    Магистрала Марица се е нагънала вече, кърпена е 3 пъти като имаше и затваряне за подмяна на основите на един участък. Кое му е хубавото на нова магистрала да плава колата на вълни? И то ненатоварена. Много по-важни са пътищата до Сърбия, до Видин, до Русе, по Черноморието. Старата част на м-ла тракия е нацепена през 10м., а според Цветанов това било само акустичен недостатък. И нали знаете, че след като пуснат магистралите ще сложат и тол-такси за тях и хората пак ще карат по междуградските и ще е все тая имаме ли магистрали или не.

Напиши коментар:


Публикувай