Магистралите в България са рожби на много правителства. И като такива спокойно могат да кандидатстват за рекордите на Гинес. Например, ако има категория „най-злощастни достижения на пътното строителство”. Заради темповете, с които се градят, и бързината, с която се рушат, пише СБА.
Общо девет са предвидените за изграждане автомагистрали в страната като общата им дължина е 1370 km. Към днешна дата завършени и пуснати в експлоатация са горе-долу половината от тези километри (777 км), а други 32 км са в строеж.
Още през далечната 1964 г. българското правителство взема решение за изграждане на автомагистрален пръстен, който да се състои от магистралите „Тракия”, „Хемус” и „Черно море”. Изпълнението на този план започва с изграждането през 1973 г. на пътните отсечки София-Ихтиман и Варна-Девня. Демокрацията заварва едва 274 км готови магистрални пътища, изградени при социализма. Тоест средно по 17 км на година.
В следващите 16 години до влизането на страната в ЕС през 2007 г. са построени още около 150 км, което прави средно по 9,3 км на година.
В по-ново време бумът на магистралното строителство е през 2015 г., когато са пуснати в употреба цели 124 км. Тези участъци обаче са започнати да се строят по различно време и при различни правителства. Според експерти, те са приключени в 2015 г. заради изтичащите срокове по европейските фондове.
Деветте магистрали, които би трябвало да ни накарат да се чувстваме европейци, са: „Тракия”, „Хемус”, „Струма”, „Марица”, „Черно море”, „Люлин”, „Калотина”, Северна скоростна тангента на София, Велико Търново – Русе.
В началото на 2018 година картината на магистралния пръстен е следната:
Напълно завършени са четири магистрали с обща дължина около 512 км.
Най-дълго е трасето на магистрала „Тракия”. Нейните 360 км са били строени рекордно дълго време – цели 42 години.
100% в експлоатация е още „Марица”, дълга 117 км, „Люлин” с нейните 19 км, както и Северната тангента (16,5 км).
През настоящата година, поне такова е уверението на управляващите, ще започнат да се строят нови участъци по магистрала „Хемус”. Това са отсечките между Ябланица и Боаза (с дължина от 9.3 км) и Буховци–Белокопитово (16 км). Тези близо 25 км трябва да бъдат готови до 2020 година. Това няма да облекчи кой знае колко шофьорите, защото ще останат за изграждане още над 220 км трасе, или почни половината магистрала.
Към момента са изградени участъците София – Ябланица и Белокопитово – Варна или общо 165 км.
Другият приоритет на правителството за 2018 година е магистрала „Струма”, като очакванията са, че ЛОТ 3.3 от Кресна до Сандански ще бъде готов до края на настоящата година. До средата на годината пък ще трябва да се избере изпълнител за най-тежкия участък – през Кресненското дефиле.
Започва подготовката за строителство и за други две магистрали „Калотина” и „Велико Търново-Русе”.
В края на 2018-та ще видим реално какво е построено.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Някой там
23:15 07.02.2018
2 Един
Коментиран от #7
23:20 07.02.2018
3 tost
Преди три години прекосих Хърватска и по пътя за адриатика правиха ремонти по магистралите ,като на места имаше табели ,че за десет години ще построят 1 000 км магистрали или по 100 на година. Та къде сме ние ? Хемус е като третокласен път с ограничения от 90 и преди няколко години даже имаше знаци за пресичашти домашни живитни (КРАВИ) .
23:35 07.02.2018
4 А качеството
00:36 08.02.2018
5 Гоу©т
00:38 08.02.2018
6 Шаран БГ
И О, свещена простота !!! 1370 км. / даже за по-лесно някой държавници ги закръглят на 1400 км/ магистрали - и си го повтарят, като "патриот" стихотворението" Аз съм българче".
ДРЪЖТЕ СА, БА ОРА ! - казваше един съсед !!! Имаме 512 км магистрали, което е 37,37 % от бленуваните 1370 км.За каква половина говорите и на кое " нЯщо пУлИната " ???
За качеството им ме е срам да споменавам, като знам какво направиха в последните 25 години унгарци и хървати, че и братята румънци!? Ако има кражби - белким се намери прокуратура.....то Вълко Червенков отдавна го няма.....
Сега се намериха "зелени умници" да скочат срещу Русе - В.Търново !? То бива идиотизъм, бива --- ама чак пък толкова.......и то на родна земя ???!Какво не прави сиромашията ??
Не знам каква е сложността на Кресненското дефиле, но знам, че ако Т.Живков не бе от Правец, прехвърлянето на Стара планина през Витиня, щеше да стане някъде около 2500 -та година !!!!
07:41 08.02.2018
7 Сссерем
До коментар #2 от "Един":
Лъжеш най нагло,по всички разчети е доказано че нашите магистрали са най евтини в Европа и със изключително съотношение цена-качество,но знам че ти плащат да спамиш,а относно сърбия има само ЕДНА нова магистрала която я строиха 20 години и е дълга 72 км. Димитровград-Ниш,всички останали са от Титово време,а Белград-Суботица също я строят над 20 години.Коментиран от #8
08:03 08.02.2018
8 Мунчо
До коментар #7 от "Сссерем":
Ти по-далече от съседния квартал ходил ли си? На мен редовно ми се налага да пътувам до Виена (8-10 пъти в годината) и сръбската магистрала я построиха буквално пред очите ми. Далеч сме от тях като качество, време за строеж и т.н., а за магистралата от сръбската граница до Будапеща да не говорим, такава настилка дори в Германия на повечето места няма. Пък за цените въобще не ми се говори ...10:52 08.02.2018
9 Гого
09:16 10.02.2018