1 396 10

Идея: Шофьори без книжка на пътя – с временни свидетелства

МВР: Обучаващите се шофьори да карат 1 г. с придружител

Венцислав Михайлов

МВР и Министерството на транспорта предлагат нова идея: по пътищата да се пуснат шофьори без книжка. Това би било разписано в новия проект, който разделя на три части сегашния Закон за движение по пътищата.

Кандидат-водачите ще получават временни свидетелства, че в момента се обучават и ще имат право да карат автомобил с придружител до 1 година. Според чиновниците и полицаите така те ще придобият повече опит в периода от завършване на шофьорските курсове до явяването на изпит за книжка.

Още в предишния парламент бе прието сегашният ЗДвП да остане само с текстове за правилата за движение и глобите за нарушенията им, а да бъдат написани нови два закона – единият за превозните средства и автосервизите, а другият за обучението на шофьорите и изискванията към автошколите. Сега се бърза и трите проекта да бъдат готови и пуснати за обществено обсъждане в първите дни на март.

Новата кръпка за временната книжка и придружител се обсъжда като текст в бъдещия "обучителен" закон. "Всички кандидат - водачи ще преминават задължително шофьорски курсове", заяви пред "Труд" главният секретар на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Дамян Войновски.

"На младия шофьор ще се издава временно свидетелство за управление на МПС, в което ще залегнат ограничения – като например да не може да вози пътници, да кара в определен част от денонощието. След това той може да се яви на изпит", поясни Войновски. По думите му целта е младите шофьори да са по-добре подготвени, защото в момента часовете за кормуване са недостатъчни.

В предложенията ще залегне изискването придружителят да носи отговорност за действията на младия водач и ако се случи тежко произшествие, да се отнема книжката на придружителя. Обмисля се също и да има определен стаж – пет или повече години, през които да няма нарушения.

"Разглеждаме и вариант придружителят да минава кратък курс на обучение – 2-3 часа, в които да му се обясни как да подхожда към кандидата", посочи Войновски.

Тъй като все още няма готови конкретни текстове, вчера изобщо не стана ясно с какъв автомобил ще се извършва обучението, ще се налага ли колата да бъде маркирана със знаци, както е с учебните автомобили, на чие име ще се пишат актове и фишове и т.н.

Карането на младите с придружител е прието в много европейски страни и в САЩ. Моделът на щат Калифорния е бъдещият водач да кара 6 месеца с пълноправен шофьор, който е навършил 25 години. Отговорността се носи солидарно и от този зад волана, и от придружителя.

Преди това обаче кандидатът за шофьор се явява на писмен тест, нещо като нашите листовки, който се организира от DMV (Department of Motor Vechicles) – Отдел за моторните превозни средства на щата. Ако издържи, службата му издава "разрешително" да кара до 6 месеца в градовете на Калифорния и извън тях. После в рамките на още 6 месеца може да се яви на шофьорски изпит и да получи книжка. Ако до 1 г. след теста не го направи, трябва да се яви на нов тест.

Според бившия шеф на КАТ Алекси Стратиев обаче идеята е много опасна.

"В момента идеята за придружител, който да обучава кандидат-водач е почти невъзможна, доколкото изисква по тази тема да се разпишат множество допълнителни правила кой носи отговорността. Отделно от това ще създаде и допълнителна опасност и риск за всички участници в движението“, смята Алекси Стратиев.

"Мога да се съглася само при условие, че кандидатът вече е издържал теоретичен и практически изпит, т.нар. вътрешен изпит в автошколата, след което да кара в един период до явяването му на изпит. Но пак остават въпросите кой има право да е придружител, дали да отговаря само като стаж и възраст, дали може да е само един, как да е оборудван автомобила, с който се води обучението и т.н. Международните стандарти са за кормуване от 50 до 150 часа на кандидатите за правоспособност, но за съжаление у нас са 31 часа и сме под долната граница. Ето затова трябва да се помисли в новия закон", добави Стратиев.

България


Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • БАЙ ГАН4О
    Отговор
    1 12:12  21.02.18
    Абе в тая държава само идиоти ли живеят

    Коментиран от #5

  • Салам Алеко
    Отговор
    2 12:18  21.02.18
    Не ми се вярва да проработи!
  • onq s konq
    Отговор
    3 12:20  21.02.18
    Ако единият от двамата е "нальоскан",промилите му ще се делят ли на 2 солидарно за да влязат в нормата?
  • Истината винаги боли
    Отговор
    4 12:21  21.02.18
    От ден на ден,тъпотия след тъпотия.България е страната на циганите,да разбирам ли че вече всеки циганин може да се пробва дали може да убива децата ни по пътищата на нещастната ни Родина.,,Инструктора до ,,шофьора"ще бъде друг неправоспособен със купена книжка,забравена несъществуваща или отнета преди години.Идеята е добра,но е за НОРМАЛНИ ДЪРЖАВИ далече на Запад

  • Темида
    Отговор
    5 12:48  21.02.18

    До коментар #1 от "БАЙ ГАН4О":

    Да. Да. И да. не просто идиоти а огромни идиоти. Имам по-добра идея която е точно толкова смислена и работима като предложената. Ако те хванат да караш без книжка и си над 16г. Те застрелват на място в краката (и двата)след проверка в системата ако случайно си я забравил и не е в теб. Ако си и пиян или караш с превишена скорост или минеш на червено, директно от упор в главата! Ето също толкова добра идея!
  • 6 13:07  21.02.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Гербестан
    Отговор
    7 15:18  21.02.18
    Явно жертвите от войната на пъя им се стуват малко и са решили и камикадзета с "инструктори" да пуснат !?!? Кретения, друго не мога да кажа !
  • 4321
    Отговор
    8 16:14  21.02.18
    Стига мислихте глупусти просто трябва да се увеличи часовете по курмуване и инструкторите да са по настоятелни
  • Роман дизел
    Отговор
    9 21:08  21.02.18
    Кой го измислили това бе ,да го прибием с манарата преди да ми е закопал децата!
  • Мак
    Отговор
    10 22:03  21.02.18
    Касапница по пътя ще става

Напиши коментар:


Публикувай