16 437 26

По-сериозни санкции за "системни нарушители" на пътя

Мартин Христов

Терминът "системен нарушител" трябва да се въведе в Закона за движение по пътищата, защото участниците в движението, които повтарят ежедневно нарушенията си, се разглеждат еднакво с онези, които извършват по-незначителни или инцидентни нарушения. Това заяви Георги Гълъбов - член на Института за пътна безопасност, цитиран от Дарик.

По данни на МВР само за изминалия месец януари е имало 476 тежки катастрофи и 17 000 нарушения. Това е в пъти повече от януари миналата година. Едно от предложенията за промяна на действащия закон за движение е той да бъде разделен на три отделни: за движение по пътищата, за пътните превозни средства и закон за водачите на моторни превозни средства.

Над 11 български институции отговарят за спазването на Закона за движение по пътищата. И туй като си споделят вината, си споделят и задълженията, което води до хаос и що се отнася до пътищата - до човешки жертви. Това обясниха от Института за пътна безопасност на обществено обсъждане. Едно от предложенията за промяна на закона за движение е въвеждането на "системен нарушител".

"Ежегодно губим близо 700 души, между тях и деца, това е по двама души на ден. Губим ги без да сме във война. На всеки се случва да наруши закона или правилника, всеки може да се озове в такава ситуация. Ако държавата хвърля всичките си усилия в това да спре всяко нарушение и да обхване целия този сектор, това ще бъде тотален провал", разсъждава Гроздан Караджов - член на Института. Кой е този, който пречи на всички усилия за намаляване на жертвите и за безопасното движение по пътищата? Това е системният нарушител според Караджов.

"Предлагаме да бъде излекуван този недъг на досегашната ни уредба и да се въведе, че във всеки един случай, в който нарушител, който в разстоянието на една година от влизането в сила на наказателното му постановление, извърши три, каквито и да е, нарушения, то този нарушител да бъде третиран като системен нарушител. И към него да се прилагат по-строги наказания и да му се отнема свидетелството за правоуправление", обясни още Караджов.

Що се отнася до разделението на Закона за движение на три отделни - професорът по административно право Димитър Костов е скептичен. "Три закона, които имат еднакъв обект на въздействие и регулиране на обществени отношения. Ние имаме и Закон за пътищата. Колко стават, ако ги преброим", запита юристът и допълни, че подкрепя идеята да се кодифицират нещата.

Той напомни, че Законът за движение за пътищата е свързан с правото на защита на гражданите, записано в Конституцията.

България


Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • слон с крила
    Отговор
    1 09:19  25.02.18
    Не съм чел законите, но "незначителни" и "инцидентни" понятия няма. Ако спра на спирка и сляза да си купа баничка какво е? Ако спра на завоя и закусвам баничка в баничарница какво е? Ако спра на спирка и си купувам цигари какво е? Ако спра на тротоара и автомеханик вдига капака да види ко има какво е? Ако спра на тротоара да ида на зъболекар какво е? А как ще хванат когато някой мине с колата по пешеходната пътека и иде на другото платно на булеварта. Всичко това съм го виждал. Аз правя нарушения, защото се налага. Като ида до болницата да заведа някой спирам на пътя, защото НЯМА ПАРКИНГ КЪДЕ АЗ ДА СПРА. ПАРКИНГА Е НАПРАВЕН ЗА 1980Г. Т.Е. ТРИ ЛАДИ. СЕГА Е 2018. ИМА 200 ЛАДИ. Спирка е превърната в паркинг щото няма паркинг. Е, място за автомивки, мгазини, маркети, всякви бараки има.

    Коментиран от #25

  • Боби
    Отговор
    2 09:24  25.02.18
    Напълно съм съгласен, но има една зла воля в тази държава, която не дава път на добрите намерения, но е крайно време да станем поне малко европейци и да поощряваме доброто..
  • Ялова работа
    Отговор
    3 10:07  25.02.18
    Проблемите на пътя не са основно заради лош закон, а заради липсата на катаджии на пътя. Няма кой да контролира. Това с камери ня става. Трябват истински полицаи, които спират и за малките нарушения, което да наложи спазването на правилата. Даже няма нужда да се променят глобите, а трябва някой да ги прилага. А закон в България много, но не се прилагат, затова сме на това дередже
  • българина
    Отговор
    4 10:23  25.02.18
    а за циганите системни изверги кога след 3кражба чукане камъни в мините на мариците

  • един там
    Отговор
    5 10:24  25.02.18
    Абсолютно съм съгласен да се въведе терминът системен нарушител и лицата, които се идентифицират с това понятие да бъдат много строго санкционирани. Част от нарушенията да бъдат криминализирани. Например караш пиян, дрогиран или и двете да се води криминално деяние и опит за отнемане на човешки животи. За такова нещо да се влиза ефективно в затвора, а при второ подобно нарушение да се отнема книжката. Също така скорост с над 30 км/ч от разрешеното в населено място да се третира по същият начин. На куките да се увеличи наказанието, ако бъдат хванати с подкуп. Строг и тотален контрол. Местата с повече катастрофи да бъдат с непрекъснато полицейско присъствие, както и да бъдат щателно огледани от пътните агенции, ДАЙ, КАТ и ако има някакъв проблем със знаци, настилка или друго нещо за бъдат отстранени нещата провокиращи катастрофи. Не се иска много, за да се намалят катастрофите, но се иска здрава ръка и як контрол. В момента всеки си прави каквото си иска на пътя, а не става така. И книжките да не се раздават, като вестници, а наистина да има сериозен изпит и само знаещите и можещите да го вземат, а не само тези,които си платят.

    Коментиран от #9, #18

  • БАЙ ГАН4О
    Отговор
    6 10:25  25.02.18
    Как малко бе за две коли четири рантутника сляп ли си
  • Боклуци
    Отговор
    7 10:35  25.02.18
    Шарлатани такива, само за санкции и глоби говорите ,,вижте си пътищата на нищо не приличат , нямате направен -1км. равен път, без да се тресе колата..
  • Slavic Vibes
    Отговор
    8 10:52  25.02.18
    А за полицаите-нарушители ще има ли по-сериозни нарушения? Не съм видял патрулка с включени къси веднъж. Ако вие сте видяли -- явно е някакво чудо.
  • Ей дебил.
    Отговор
    9 10:58  25.02.18

    До коментар #5 от "един там":

    Ходи си пеша и слез на земята. ДАЙ? Неграмотен матрял си.
  • Гост
    Отговор
    10 11:08  25.02.18
    Ако МВР направи сайт от рода АЗ ФОТОГРАФА, и се плаща по 1 скапан БГ лев на снимка с нарушение на автомобил, много бързо и полицаи и тия с джибовете ще се кротнат.Без да е нужно свидетелски показания и тем подобни хитринки. Като те снема камера на пътя и ти връчат снимката свидетел има ли?? Вдигай гражданската след всяко нарушение двойно, и тогава може да има ефект от борбата по пътищата.Докато не ни бръкнат в джоба не ма оправия. Абе топлата вода е открита, само да има желание да се ползва.
  • Салам Алеко
    Отговор
    11 11:09  25.02.18
    Нямаме елементарно възпитание, и уважение между нас, при всяка конфликтна ситуацив, виждам шофьори да се правят на петли, няма разбиране пе всеки може да сгреши! Ежене, прчене, и т.н. никой не внимава, мигачите са табу! Когато се научиме да се уважаваме и приемем че грешките са част от движението, нарушенията ще намалеят!
  • смях в залата
    Отговор
    12 11:15  25.02.18
    Ежегодно губим 700 души по пътищата .....СЪЩО ежегодно губим 40 000души от управлението на ГЕРБ ..като какъв нарушител да таксуваме ГЕРБ..може би масов убиец.
  • 13 11:22  25.02.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • 14 11:23  25.02.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • цецо
    Отговор
    15 11:53  25.02.18
    това мвр е краино време да го разформироват...... само глупости произвеждат......ефект никакъв....
  • ВЪЙ
    Отговор
    16 11:56  25.02.18
    новия термин булгаристанщина.Хората от запада имат МАГИСТРАЛИ.Само и единствено кочините нямат такива.
  • Plameni
    Отговор
    17 11:59  25.02.18
    По-големи санкции за системните нарушители ,а защо не се стимулират примерните водачи.
  • шофьор
    Отговор
    18 13:01  25.02.18

    До коментар #5 от "един там":

    "30 км превишение - в затвора" Замисли се колко хиляди неадекватни знака за ограничение на скорост има.Какво опасно има да мина през подлеза на телевизионната кула с 80 км,в 1 часа през ноща?В Бургас изходният мост за Южното черноморие е "закичен" с знак 50 км ограничение.Това е най обезопасения и безлюден мост в България.Ако премина с 81 км - отивам в затвора?

    Коментиран от #20

  • Morgoth
    Отговор
    19 13:24  25.02.18
    Откакто имам талон (а и много преди мен), той си върви с точки които се отнемат при нарушение и когато свършат се отнема правоспособността. Ако те засекат 3 пъти с превишена скорост оставаш без книжка - ТОВА ВИНАГИ Е БИЛО ТАКА!!! От друга страна малки нарушения, които реално се правят при всяко качване зад волана не отнемат точки - за тях се пишат фишове. Години наред броя на отнеманите точки спрямо нарушението е бил настройван, така че да има най-голям ефект. Какво ни предлагат с тази поредна идиотска промяна? Да забравим точките и тежестите на нарушенията и просто ей така да броим до 3? По-скоро ми изглежда, че някой се опитва да си припише заслугите за откриването на топлата вода?
  • гост
    Отговор
    20 14:26  25.02.18

    До коментар #18 от "шофьор":

    Ей точно заради такива идиоти сме такова дередже. Дали в 1 или 13 часа ще минеш от там е все тая. Това, че няма коли не ти дава право да караш, като състезател. Една кола ще ти излезе и ще стане белата. Правилата са за всички и навсякъде. Има си закон и той трябва да се спазва. В града се кара с 50 км/ч, ако няма разрешение за друга скорост. Точка! Нещо неясно? Специално за такива джигити, като теб знаци и правила ли трябва да променят?! А на онези на които пътищата са им виновни да отъдат да карат в друга държава, като искат. Пътищата нямат нищо общо с темата. Да, скапани са и нищо не става от тях и нищо не се прави по въпроса, но човек трябва да се съобразява с пътната обстановка преди всичко. И забележете, че повечето катастрофи стават на места с хубав път, където условията позволяват по-високи скорости. Карайте си по правилата и нито полицаите, нито пътя, нито държавата ще са ви виновни!

    Коментиран от #21, #24

  • 21 16:53  25.02.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Иво
    Отговор
    22 17:28  25.02.18
    Като гледам какви коментари има , хич не се учудвам, че сме на тоя хал. Държава от мрънкачи, драскачи и такива дето все чакат някой друг да ги оправи. Законът е закон - няма място за лична преценка. По тази логика утре някой може да прецени , че дъщеря ти, сина ти, или който и да е го гледа на криво и да го гръмне. И после какво - "абе утрепах го, ама няма проблем" - лична преценка. Трагедия...

  • ИВАН
    Отговор
    23 18:31  25.02.18
    Нещата на пътя, а и в държавата, а пък ако щете и в света - лесно могат да се оправят, ако всички станем по добри, ако всеки по отделно стане по добър ?
  • Todik
    Отговор
    24 20:29  25.02.18

    До коментар #20 от "гост":

    Когато човек е идиоти то е за постоянно защо за такива сложни въпроси се коментират от драскачи дето представа си нямат в това число и въпросния професор-чантаджия нека тези дето творят законите да прочетат за народопсихологията на Българите и тогава да творят да се поучат от банкерчетата а що се отнася до високата скорост то си има контра въпрос някой да сподели дали на някого е платен ХИДРАВЛИЧЕН УДАР ще дам джокер на #20 когато се нахулиш в яма с 50 км.и след това си в бокса тестовете за амортизацията на автомобилите се извършва на висока скорост учи материала и след това наричай хората идиоти а за куките стационарното висене по пътищата трябва да им се забрани превенция сиреч патрулиране лирическия герой шляпкаше детето преди да счупи стомните после полза никаква и да го пребие това трябва и куките да правят превенция а не да КРАДАТ гориво и стресират водачите и не само
  • 25 09:36  26.02.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Анонимен
    Отговор
    26 10:28  26.02.18
    СОЛЕНА ГЛОБА Е МЯРКАТА!!! И ДА ХОДЯТ У ТЯХ ДА МУ Я СЪБИРАТ АКО ТРЯБВА С ЧСИ!!! Друго не работи, ама "експерти" хиляди...

Напиши коментар:


Публикувай