Г-н Папукчийски, в НКЖИ за поредна година се организира акцията „Красива гара“. Колко гари стопанисва дружеството и каква част от тях се нуждаят от ремонт?
Железопътните гари са неделима част от жп инфраструктурата. Те са първото, което виждат пътниците, визитката на жп транспорта.
Национална компания „Железопътна инфраструктура“, като управител на железопътната инфраструктура, стопанисва 298 гари, 392 спирки, 17 разделни постове, сгради на железопътни участъци и четни помещения, сгради на маршрутно-релейни централизации (МРЦ), трафопостове, тягови подстанции, стрелкови кабини и др.
Голяма част от сградите са построени преди 1980 г. Стремим се с модернизацията им да осигурим комфорт на пътниците, нормална и достъпна среда за лица с намалена подвижност. За нас е важно да подобрим енергийната ефективност на сградите, тъй като имаме значителни разходи за отопляването им през зимния период, за да осигурим комфорт в чакалните за пътниците и удобство за колегите в служебните помещения.
Днес служители на компанията, освен че ще почистват районите на гарите, ще засадят над 2 хиляди дървета и цъфтящи растения – стараем се гаровите комплекси да са по-уютно и красиво място.
Искам да отбележа, че освен пролетната акция, НКЖИ извършва ремонти на гарите в страната целогодишно.
Изпълняваме проекти с национално финансиране за ремонти на по-малките гари, които можем да осъществим в рамките на година и да им придадем облик и европейски вид, отговарящ на всички изисквания за енергийна ефективност, комфорт на пътуващите, екологичност.
Ние като страна можем да се гордеем със забележително красиви гарови здания, които са обект на възхищение от много чуждестранни туристи и изследователи. Напоследък много забележителни с красотата си места получават повече внимание от любителите на железопътния туризъм. Не мога да не спомена спирка Аврамово /наречена Алпийската гара на Балканите, където поддръжката е изцяло ръчна поради спецификата на терена/, спирка Средна Арда в близост до Кърджали, откъдето се открива прекрасна гледка към яз. Студен кладенец, китната жп гара Скобелево, построена от френската компания "Барон Хирш ", на която е работил като стажант –телеграфист поета Пейо Яворов. Железопътна спирка Трапезица, която има своето важно място в историята на България – там, на 22 септември 1908 г. Фердинанд слиза от влака и пешком минава разстоянието до църквата „Свети четиридесет мъченици”, където е прочетен манифестът, с който България обявява независимостта си. Жп спирка Бисер в Югоизточна България е известна със своята чешма, станала вдъхновение за написването на множество поеми, песни и стихотворения. Според легендата именно там се е състояла срещата между Гергана и турския паша, за която Петко Славейков написва поемата „Изворът на белоногата“. Железните пътища на страната ни са чудесна възможност за едно нестандартно пътешествие, за поглед от един по-различен ъгъл към чудната природа на България.
Какви ремонти извършвате в момента и кои предстоят?
Миналата година приключи ремонтът на гара Сливен. Тази година сме предвидили повече от 4 млн. лева за ремонти на гарите. Предстои избор на изпълнител за изготвяне на инвестиционни проекти за жп гари Ямбол, Айтос, Стамболийски, Септември и Шумен. Съвсем скоро ще започне реконструкцията на жп гара Долно Езерово. В момента се извършват ремонтни дейности и на жп гари Медковец, Костинброд, Перник разпределителна, Сахране, Змейово, Дунавци, Лозарево, Костандово, Стражица, Черквица, Разделна, както и перони на гари Драгичево, Берковица, Бойчиновци.
С европейско финансиране предстои да бъдат напълно обновени 6 жп гари. Това са софийските Казичене, Подуяне и Искър, както и Карнобат, Стара Загора и Нова Загора.
НКЖИ със собствени сили и средства поддържа и ремонтира стотици жп гари и спирки, но често само тези усилия не са достатъчни – понякога наши съграждани се държат по гарите като на ничия земя. Необходими са общи усилия да запазим чистотата и приветливия вид на българските жп гари и спирки, за да се радваме на техния особен чар и удобства.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Май на филипето
Всички Директори ако са като този и държат на природата в България ще има чистота.
10:49 27.04.2018
2 Бургазлия
10:51 27.04.2018