810 5

Как безопасно да преминаваме през жп прелез

Значителни са и щетите, които търпи компанията от повредени бариерни механизми

Снимка: Shutterstock.com
Снимка: Shutterstock.com
Венцислав Михайлов

На 07 юни т.г. се отбелязва за 10-ти път Международният ден за безопасно преминаване през железопътните прелези. Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) ежегодно провежда дейности, инициативи и събития, свързани с този ден от самото му начало през 2009 г. - раздаване на брошури на натоварени прелези, предоставяне на медиите на видеоклипове с конкретни нарушения, организиране на конкурс за детска рисунка по темата, открити уроци по безопасност в училища, създаване на фейсбук страница „Видиш ли релси, мисли за влак“ и мн.други.

Това отбелязват от НКЖИ.

Статистиката сочи, че само за последните 3 години (2015, 2016, 2017 г.), при инциденти на прелези са ранени 25 души, а загиналите са 11. До 1 юни 2018 г. инцидентите на прелези са 13, с 6 ранени и 2-ма загинали.

Значителни са и щетите, които търпи компанията от повредени бариерни механизми. Само през 2017 година в НКЖИ са регистрирани 273 случая на повредени бариерни греди, вследствие на удари на МПС-та или други вандалски действия. Най-много от тях са на прелеза Враца - Бели извор /73/, който е и с видеонаблюдение. Там камерите запечатват уникални кадри.

За целта на На 7 юни Международният съюз на железниците (UIC) заедно със заинтересованите страни от железопътния сектор, пътните власти, академични и международни институции ще се срещнат, за да открият десетото издание на „Международния ден за безопасно преминаване през железопътните прелези“ (ILCAD). В продължение на предишния успех в Брюксел, Варшава, Париж, Женева, Лисабон, Истанбул, Рига и Монреал, тази година Загреб ще бъде домакин на международна конференция по безопасност на пътните/железопътните връзки – едно събитие, организирано от UIC, Управителя на хърватската инфраструктура (HZ Infrastruktura) и хърватския Факултет по транспортни науки.

Всяка година, партньорите от ILCAD избират всеобхатна тема за информационната кампания. Тази година посланието ще бъде насочено към “Младежите, пресичащи железопътни прелези”, които имат най-рисково поведение както по пътищата, така и на връзките път/жп линия.

Човешкото поведение е най-водещият фактор за сблъсъците по пътя. Повечето катастрофи при пресичания на прелези/жп линии се причиняват от водачи на превозни средства, неспазващи умишлено или непреднамерено правилата за движение по пътищата. Грешките на водачите могат да бъдат резултат от преумора, стрес, употреба на лекарствени продукти или други вещества, или просто поради това, че се движат прекалено бързо – но те също така могат да бъдат причинени от неподходящо използване на електронни устройства. Повечето "свръхсвързани" лица са млади хора (на възраст между 15 и 35 г.).

Това поведение може да доведе до сериозни наранявания и дори до смърт, а може също така да застраши и други хора на пътя, както и железопътния персонал и пътниците.

Според Световната здравна организация (WHO): инцидентите по пътищата са най-големият убиец на тийнейджъри в глобален мащаб. През 2015, са загинали над 1.2 млн. младежи.

Инцидентите по пътищата са причинили повече от един на всеки десет смъртни случая. Инцидентите по пътищата са основната причина за смъртта на повечето хора на възраст между 15 и 29 години. Хората на възраст между 15 и 44 години представляват 48% от смъртните случай при пътни инциденти в глобален мащаб

Инцидентите и пътните случаи по пътищата (включително при пресичане на прелези) водят до значителни икономически загуби за хората, техните семейства и за нациите като цяло. Катастрофите по пътищата струват на повечето страни над 3% от брутния им вътрешен продукт.

Дори, ако броят на случаите с фатален край при пресичане на жп прелези е нисък в сравнение с такива случаи при пътни инциденти (1% в ЕС), те представляват около 28% от всички железопътни фатални инциденти.

В тази връзка на 12 юни 2018 г., от 11.00 ч., на прелеза при с. Бели извор, Враца, ще бъде изложен автомобил, претърпял злополука при неправилно преминаване през железопътен прелез.

Целта е този автомобил да предизвиква вниманието на водачите на моторни превозни средства като им показва какви могат да бъдат последствията при неспазване на правилата.

България


Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Ники
    Отговор
    1 12:51  07.06.18
    Значи в Европа , където има прелези .... те са рядко .. Пада бариерата броиш до 10 влака минава и заминаваш .... Ако Няма изключения ... При нас пада бариерата и между 5 до 30 мин чакаш влака да мине ?? Случвало ми се е 2-3 пъти да чакам по 20 - 30 мин и накрая да не мине влак .. Аслучвало ми се е да чакам 20 мин да стане такава колоно , че преди да мина да падне бариерата за 2 ри път !!! Е за това хората не се впечатляват особено на бариерите и на сигналите ... щото са абсурдни !!! Значи никой не иска да го гази влак !!! Ама в момента в който видя , че пада бариерата ( само ако видя ) .. директно минавам ... Влака докато мине вече ще съм си у дома ...

    Коментиран от #2

  • Цецо
    Отговор
    2 12:54  07.06.18

    До коментар #1 от "Ники":

    Тази статия е точно за такива като теб, дано не станеш част от статистиката!!!
  • Петър Праматаров
    Отговор
    3 20:49  07.06.18
    Другия път може да не се прибереш като си играч
  • РАМБО
    Отговор
    4 22:30  07.06.18
    Как да преминавам , като БДЖ-то ги затвори и заряза всичките ?После реват че са в криза , нямали пътници ами как да имат - БДЖ е враг на народа !
  • Шаран БГ
    Отговор
    5 08:04  09.06.18
    Защо няма контролно време- от пущането на бариерата до преминаването на влака- примерно от 10 минути ?? После чакащите на прелеза автомобилисти да поставят на 300 метра от него / от двете страни/ скоби за дерайлирането на евентуално идващия влак , да чупят бариерите и да преминават спокойно !!! Ако това се случи един ,два или три пъти, жепейците белким поумнеят..... То много трудно да се пресметне за колко минути влака ще премине на въпросния прелез !? Тези задачки се решават в 6-ти клас - за път, скорост и време- от сополивите ученици. Не може в 21 век, да си накривил фуражка на железничар и да не можеш да направиш тази елементарна сметка и да караш хората да висят "с часове" по прелезите !!! Само на един прелез, 10 коли като чакат по 20 минути, са 200 минути. На 100 прелеза в Републиката са 20 000 минути = 333 часа = 13 ДЕНОНОЩИЯ !! Само за един ден !!?? За 350 дена = 4 500 ДЕНОНОЩИЯ ЧАКАНЕ ЗА ЕДНА ГОДИНА ПРИБЛИЗИТЕЛНО!!?? Е, где Илия - на кирия !! Каквото беше чакането преди 50 години по прелезите, такова е и сега. Но преди поне имаше кантонери и бариерата / доста яка греда/ препречваше целия път. Нямаше сирена - нямаше червен мигаш светофар!!! Парадоксалното е, че на НЕохраняемите прелези / имаше ги доста из страната/нещастните сблъсъци между релсово и нерелсово возило бяха / а и сега сигурно са/ по-малко, отколкото на Охраняемите, след тяхната "автоматизация" !!??

Напиши коментар:


Публикувай