1 554 18

Защо падна военният хеликоптер?

На 24 октомври 2017 г. пилотите от авиобаза „Граф Игнатиево” отказаха да проведат планираните си за деня полети

Снимка: бТВ
Снимка: бТВ
Венцислав Михайлов

Украинска държавна фирма саботира ремонта на военните хеликоптери Ми - 17. Това обяви още през декември миналата година военният министър Красимир Каракачанов.

Според него жалбата на компанията е забавила неотложния ремонт на бойните машини.

Състоянието на българската бойна авиация и инцидентите с жертви тежат на съвестта на политиците ни, заяви пред радио „Дарик” полковникът от резерва Любен Лозанов. Той дълги години отговаря за безопасността на полетите в Щаба на ВВС.

Според него основната причина за проблемите в армията и авиацията в частност е, че реформата се прави без участието на професионалистите. Полк. Лозанов предположи, че до инцидента край авиобаза Крумово се е стигнало заради проблем с опашния винт.

Украинската държавна компания "Укроборонпром" от холдинг "Украинмаш" обжалва пред Комисията за защита на конкуренцията решението на министерството на отбраната да преговаря с РСК МиГ за удължаване на ресурса на 15 наши изтребители МиГ 29, заяви още през декември военният министър Красимир Каракачанов. Тази фирма спира и процедурата за ремонта на хеликоптера Ми-17.

"Същата тази фирма преди няколко месеца обжалва и договора за ремонт на хеликоптера Ми-17. За мен това е саботаж, защото след един подобен опит преди няколко месеца, правиш друг опит много ясно осъзнавайки, че няма как да участваш в такава процедура и няма как да ти бъде възложено това, тъй като не си лицензиран", коментира военният министър.

При полетите в авиацията винаги има риск. За секунди може да се развие аварийна ситуация, при която практически нищо не може да се направи, коментира о.р. полк. Лозанов. Като възможна причина за инцидента снощи той посочи проблем с опашния винт.

"За да няма инциденти и аварийни ситуации в авиацията, трябва да има изправни, ремонтирани, добре поддържани самолети, осигурени с летци, които да летят достатъчно много, за да ги експлоатират безопасно. Българските пилоти летят по 30 часа годишно, а пилотите в НАТО летят между 200 и 300 часа", заяви полк. Лозанов.

По негови думи българските политици са започнали да правят реформи без професионалисти, като по този начин са показали огромно пренебрежение към тази сфера. "Което води до некомпетентно управление и опасни последици", убеден е той.

Ситуацията няма да се промени докато не се промени отношението на политиците и управляващите към армията като необходим елемент на държавността и към авиацията като специфична сфера, при която се ходи „по ръба на бръснача”, посочи още ген. Лозанов.

И малко ретроспекция - на 1 август 2016 година настоящият президент Румен Радев подаде оставка като командир на ВВС. Няколко дни по-късно Радев обясни мотивите си и заяви, че българската авиация е приземена.

"Съгласно техническата документация за експлоатация на самолетите МиГ 29, няма нито един изправен самолет и не трябва да лети нито един самолет, а фактът, че има летящи самолети е единствено по инициатива на българските военновъздушни сили с поетия риск и отговорност за удължаване на техническия ресурс, сами, без да им е работа. Нашите летци летят пет пъти по-малко от стандартите на НАТО за ефективност и безопасност", каза тогава Радев.

През 2017 г. от изказване на премиера Бойко Борисов стана ясно, че в следващите няколко години не можем да очакваме закупуването на нови изтребители. Той се усъмни в процедурата по избора на шведските "Грипен" и заяви, че авиацията е последната част на армията, която трябва да се модернизира.

"Ще купуваме, когато станем готови. Тази армия само от изтребители ли се състои? Ген. Боцев казва, че сухопътните войски са в окаяно състояние. И за тях трябва. Адмиралите казват: "Нямаме кораби, заливаме ги с бетон, за да не потъват". И за тях трябва. Освен това, самолетът не е най-важното в една армия, а сухопътните сили. Самолетите трябва да са последни", посочи Борисов тогава.

На 24 октомври 2017 г. пилотите от авиобаза „Граф Игнатиево” отказаха да проведат планираните си за деня полети, припомня радио „Дарик“. Тогава летателният състав масово докладва, че се чувства психологически непригоден да лети, като е носено единствено бойното дежурство по т. наречената „еър полисинг” система на НАТО.

България


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • зомби килър
    Отговор
    1 09:29  13.06.18
    Това е знак свише,булгаристан ке падне.

    Коментиран от #2, #4, #5, #10, #11, #12

  • 2 09:31  13.06.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Офе на бкп
    Отговор
    3 09:31  13.06.18
    Долни украинци на които им разпорежда ЦРУ. Е няма да си купиме вехти ф16!!!
  • 4 09:33  13.06.18
    Този коментар е премахнат от модератор

  • Инкогнито
    Отговор
    5 09:34  13.06.18

    До коментар #1 от "зомби килър":

    Пубертета ти се отразява много лошо не само на фейса с акнето ама те удря и в единствената ти гънка
  • НКВД
    Отговор
    6 09:45  13.06.18
    Защото е руски.Защо не падат кугарите?Защото не са руски.

    Коментиран от #13

  • куку руку ку
    Отговор
    7 09:55  13.06.18
    Публикувано във факти.бг: самолетът не е най-важното в една армия, а сухопътните сили. Самолетите трябва да са последни", посочи Борисов тогава. Oще през Първата световна война някой беше казал, че който завладее небето побеждава и на земята... Иначе тези, които са на земята стават подвижни мишенки.
  • Българин
    Отговор
    8 10:00  13.06.18
    Отново руска хибридка, целяща да внуши омраза към Украйна. падналата машина е била ремонтирана преди две години. Ремонтите не се извършват всяка година за да са виновни украинците. но истерията на проруските тролове е налице.
  • Българин
    Отговор
    9 10:25  13.06.18
    Падналият вертолет е минал капитално-възстановителен ремонт през 2016 г. Ремонтиран от Терем и две руски фирми за 4 млн. лв. Поръчката за 3.7 млн. лв. без ДДС е спечелена от "Терем" ЕАД, която е собственост на Министерството на отбраната. Тя е стартирана при военния министърНиколай Ненчев, който тогава прогнозира, че ремонтът ще излезе 1 млн. лв., защото ще се ремонтира в български завод. Оказва се обаче, че въпреки че поръчката е спечелена от Терем, едни от основните и най-важни дейности по ремонта на хеликоптера е извършена от две руски фирми, които са наети като подизпълнители. Едната е "Уралски завод за гражданска авиация“ ОАО. Тя е извършила 37% от дейностите по ремонта - капитално-възстановителен ремонт на двигатели и редуктор. Вторият подизпълнител е ЗАО „Двигатели Владимир Климов – Мотор Сич“ – Руска Федерация. Те са извършили ремонт на пусков двигател. Делът на тези дейности е 3%. Така общо двете руски фирми са извършили 40 % от ремонтните дейности. Така, че руската хибридка тиражирана от руски агенти няма да мине!
  • 10 10:26  13.06.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Аятолах Хомейни
    Отговор
    11 10:26  13.06.18

    До коментар #1 от "зомби килър":

    Ма тя е паднала от векове е
  • Мъка,мъка....
    Отговор
    12 10:46  13.06.18

    До коментар #1 от "зомби килър":

    Когато влезеш в империята на ибрика,с голямо умиление ще си спомняш за живота в България.....Защото ще бъдеш на Кюрдският фронт и ще ду-ш ЯКО на вожда им.....

    Коментиран от #14

  • АЗНАЙШ ЛИ ЧЕ ОТ 14 КУГАРА ДВА СА В
    Отговор
    13 11:11  13.06.18

    До коментар #6 от "НКВД":

    В ИЗПРАВНОСТ ?;,?? ДРУГИТЕ СА ЗА ВТОРИЧНИ....
  • зомби килър
    Отговор
    14 11:16  13.06.18

    До коментар #12 от "Мъка,мъка....":

    Казвал съм го и преди,бълхария не трябваше да напуска турската империя,дори под османско иго сме биле по добре отколкото при комунистите и при боко,турците ти всимат данъка и те оставят а българсите мутри-политици ти изпиват всичката кръвчица.

    Коментиран от #15, #16


  • Аятолах Хомейни
    Отговор
    15 11:49  13.06.18

    До коментар #14 от "зомби килър":

    Точно така дин кардашлар
  • Аятолах Хомейни
    Отговор
    16 11:53  13.06.18

    До коментар #14 от "зомби килър":

    Значи онея терористи с лески и шаиката му докараха онея москов гяури тука и народа страда за да може тиквата и предшественицитие му да крадат

    Коментиран от #17

  • зомби килър
    Отговор
    17 12:20  13.06.18

    До коментар #16 от "Аятолах Хомейни":

    Левски е бил едно наивно момче,което хал хабер си е нямало от голямата игра и сложните взаимовръзки в нея,той е бил воин но не и мъдрец.Адам и Ева и те са искали да бъдат свободни.
  • 666
    Отговор
    18 08:46  14.06.18
    Така е когато бивши ченчега, комунисти и пожарникари определят приоритетите в армията. Окрадоха милиарди построиха хотели, станаха почтени бизнесмени. А млади момчета умират за да ни пазят. Тя дори Албания може да ни смачка, че и Македония дори. За Турция изоооооооообщо да не говорим.Нямало пари. Вземете на мутрите бре кво ги зяпате нали Вие си ги направихте знаете ги добре. АААААААААААААААААААААА да да няма да има ресто разбирам.

Напиши коментар:


Публикувай