Магистралите разрушават археологията. Това констатираха археолози и експерти. Те искат промени в закона за културно историческото наследство, за да се защити обществения интерес, съобщи news.bg.
Те се обявиха в защита на Скаптопара - огромен архитектурен комплекс. Обектът е важен за развитието на културния туризъм в региона.
Има реална възможност трасето да се измени и обектът да се запази. Именно за това апелират и защитниците на Скаптопара. Според тях изместването на трасето на АМ Струма няма да има никакви фатални последици за довършването на магистралата.
Допълнителните средства ще са в размер на 1-2 милиона лева. Очакваното удължаване на строителството ще е шест месеца като това нямало да се отрази на целия ЛОТ 3.
Досега строителството на магистралата е унищожило много ценни разкопки, според тях. Това осакатява българската археология, а и се лишавали идните поколения от културно наследство. Законът за културното наследство е променян 19 пъти като общественият интерес е пренебрегван, според тях.
Законът не работи,но и не изпълнява функциите си. Законът не предоставял никакви механизми, чрез които местните власти да участват и контролират опазването на културните паметници. Трасето е променено и удължено, заяви Калин Анастасов.
То е оскъпено и незнайни защо минава директно през разкопките, по думите му. Туризмът не е бизнес, а индустрия, коментира Здравка Чимева. Туризмът щял да разкрие много работни места, по мнението й. Камъкът си тежи на местото, поясни и археологът Павел Деспотов.
Всички искат обектът да се съхрани. След като има шанс един обект да бъде съхранен, той трябва да бъде спасен, категоричен е той. Това ще е добре не само за Благоевград, но и за цялата страна.
Над 13 000 души подкрепят опазването на археологията. Те не искат историята на града да бъде унищожена. Ако се запази обектът неговото обслужване ще изисква 500 работни места.
Около изграждането на АМ "Струма" продължава да има неизвестни. Трасето на магистралата минава през разкопките на древното римско селище "Скаптопара".
На 5 май, по време на визира на разкопките, премиерът Борисов заяви, че дава едномесечен срок на археолозите и инженерите, за да намерят решение.
На 17 юни в София се организира протест, в който граждани ще настояват разкопките да бъдат запазени в техния автентичен вид, а не да бъдат погребани под тонове асфалт.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Заинтересован
Така ,това прави около 3 млн. лева годишно минимум. Е някой запирал ли се е кой и как ще ги осигури. Или ще се пръснат едни пари незнайно как и за кого и всичко ще го покрие забравата след година. Някой да е посетил и разгледал разкопките при Мурсалево и колко пари се спечелиха от там?
20:42 17.06.2018
2 Илитерат
Никога няма да можем да обособим като научни и туристически обекти всяка старина. Как пък всяка магистрала точно през най-важните археологически обети минава? Да останем без магистрали?
20:51 17.06.2018
3 арх.Козаров
21:07 17.06.2018
4 onq s konq
Коментиран от #6
21:26 17.06.2018
5 Munchen
Строим метро - намерени останки. Разширяваме булевард - пак същия проблем. Сега строим магистрала, която чакаме с десетилетия - пак археология.
Хайде стига вече, изтърка се вече този номер!
Давайте да няма метро, да няма трамваи, да нямаме и пътища!!!
21:33 17.06.2018
6 нервен
До коментар #4 от "onq s konq":
правилно .... да ги зазидаме най-добре или да ги потопим ... на дъното на някой язовир също е добре .... във Пловдив навремето като правиха тунела на центъра ги изринаха на ляво на дясно и ги извозиха със се пръста ...начина на мислене ме изумява по някога ... нямаме ценностна система ... ама така е прост народ ... умните комунистите ги избиха ... а тия дето се народиха в по-ново време си заминаха в западна посока ... жалко но факт ..
21:34 17.06.2018
7 112
21:35 17.06.2018
8 Експерт
03:20 18.06.2018
9 Бакша
05:15 18.06.2018
10 ВАЖНОТО Е ДА ФЪРЧАТ ТИРОВЕТЕ
08:58 18.06.2018
11 Ppppp
09:58 18.06.2018
12 незнайко
14:23 20.06.2018