Българските шофьори оценяват високо своите умения зад волана, но често превишават ограниченията, заслепяват насрещния с дълги светлини и паркират неправилно. Това показват данните от Индекса за безопасно шофиране за 2018 г.
SDIndex - Safe Drive Index (Индекс за безопасно шофиране) представлява обобщена самооценка на поведението и реакциите на шофьорите на пътя в рутинни рискови ситуации. Оценката е представителна за българските водачи на леки и лекотоварни автомобили на възраст между 18 и 75 г. на национално ниво.
Превишаването на позволената скорост, определяно като „неволно”, е най-разпространеното рисково действие сред българските шофьорите на възраст между 18 и 65 години. 71% от запитаните 1000 водачи отговарят, че това им се случвало поне веднъж през последната година.
Неправилното планиране на маршрута и попадането на задръстване, което е могло да бъде избегнато, е втората най-често срещана ситуация – 56% от българските шофьори отговарят, че това им се случва.
Късното „отбелязване” на превозното средство отпред, което е намалило много скоростта си, и рязко натискане на спирачките е третата най-често срещана ситуация по българските пътища – при 55% от шофьорите.
Заслепяването на насрещно движещи се автомобили заради ненавременно изключване на дългите светлини (54%), паркирането на непозволени за това места (53%), пренебрегването на ограниченията на скоростта рано сутрин и късно вечер (47%) и карането с „половин око”, заради едновременно занимание със странична дейност (46% ) дооформят подреждането на най-често срещаните рискови прояви по българските пътища.
Изводите посочени в изследването са, че като цяло българските шофьори оценяват високо своите умения зад волана. Стойността на националния Индекс за безопасно шофиране за 2018 г. е 89.6 при максимална стойност 100 и минимална стойност 0. Мнозинството от шофьорите оценяват собствения начин на шофиране по-скоро като нерисков, а този на останалите участници в движението - като рисков.
„На въпроса: Как определяте шофьорите, които срещате най-често? 11% посочват, че другите са крайно рискови, а общо 73% определят другите като по-скоро рискови. Когато обаче става въпрос за себе си, как определят самите себе си 43% смятат, че са крайно нерискови и общо 89% смятат за себе си, че са по-скоро нерискови шофьори. Тоест ние имаме склонността да обвиняваме другите за собствените си грешки”, обобщи Яна Спасова, която представи резултатите от изследването.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 дгфрг555
Коментиран от #8
18:04 19.06.2018
2 Буко Баламата
18:13 19.06.2018
3 100%
Коментиран от #5, #7
18:28 19.06.2018
4 Ефтини сензации
Като сложиш и тъпотиите като ламбите за дългите като дневни ламби, китайските ксенони и простотиите стил бмв-простолюдието - да им свети синичко или червеничко във фаровете...
Абе посг-комунистическо простолюдие...
19:51 19.06.2018
5 антрашпиц
До коментар #3 от "100%":
Само плевенчани могат да ги конкурират..20:02 19.06.2018
6 Салам Алеко
20:03 19.06.2018
7 Spec b
До коментар #3 от "100%":
Има, има Варна и Врачани нема кой да ги бие йхахахха20:16 19.06.2018
8 спенсър
До коментар #1 от "дгфрг555":
Спирането на автомоилите ще доведе до колапс странта. Кой ще поддържа пътната мрежа, вярно калпава, от УСВОИТЕЛИ на средства, но я има? Леките коли не са проблема. Проблема е в управляващите и в мисленето на всеки. Ето, ожеха да оставят билетчетата по 0.60 лева, да се движат пълнимотроси и тролеи, но вдигнаха цената и с кола е по-изгодно. А повечето хора искат да са индивидуалисти. Аз за да сляа през 1-2 спирки в града плащам по 1 лев, за няма и 1 км. Кое да ме мотивира да съм с градски транспорт? А и човек пътува с багаж до къща в село, при тези нередовни автобуси, как ще я караме? От немислещи каъо теб и на власт и е, я духаме повечето хора.20:29 19.06.2018