25 Юни, 2018 08:26 30 704 70

Всяка трета кола е със зимни гуми през лятото

  • зимни гуми-
  • лято-
  • шофьор-
  • кола

Всеки трети автомобил е със зимни гуми в началото на лятото. Това показа преброяване, направено от в. „Труд”. То бе осъществено за три дни в средата на тази седмица със съдействието на рали шампиона Крум Дончев. От 1534 автомобила 1027 бяха с летни гуми и 507 – със зимни, показа резултатът. В преброяването бяха включени автомобили от различни марки и с регистрация от 9 области в страната. Броенето бе осъществено на подземен паркинг в мол и на открит пред хипермаркет, на места за паркиране пред бизнесцентър, на улица с дължина от около 400 м в синята и в зелената зона на София, както и на обща площадка пред няколко жилищни блока в квартал „Младост 1”.

Понятието зимни гуми бе изведено от определението в Закона за движение по пътищата „гуми, подходящи за зимни условия”, тоест – бяха броени гумите с търговски означения М+S (Mud+Snow – кал и сняг), 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake – Три планински върха със снежинка в средата). В проучванeто не е използвано понятието „всесезонни гуми”, тъй като ако не всички, то повечето от тях имат означение М+S. Шарката и дълбочината на протектора, както и означенията за годината на производство не бяха взети под внимание. Бяха забелязани автомобили с предни летни и задни зимни гуми или обратното, затова бяха броени само предните гуми на автомобилите.

В проучването попаднаха и два патрулни полицейски автомобила – „Опел Астра” на Седмо столично РУП, който се оказа със зимни гуми и КИА на КАТ-София, оборудван с летни гуми. „Шофирането със зимни гуми през лятото е толкова опасно, колкото и с летни гуми през зимата. Рискът е от удължаването на спирачния път, в което всеки водач може да се убеди и от личен опит, и ако направи справка с ежегодните тестове на ADAC – германския автомобилен съюз”, коментира Крум Дончев.

Зимните и летните гуми се различават по каучуковата смес, от която са направени и вида на протектора. При зимните той е по-дълбок и грайферът е нарязан с отвори, наречени ламели. Зимните гуми имат по-голямо съдържание на естествен каучук, което ги поддържа меки и гъвкави в студеното време под + 7 градуса Целзий и им дава по-добро сцепление с настилката. Грайферът им е по дълбок и има ламели. Когато асфалтът е над 7 градуса започва по-бързо изтриване на грайферите. Лятно време температурата на шосето може да стигне и надмине 40-50 градуса, тогава ламелите „се изпичат”, изтриват и запълват, с което губят своята еластичност да „защипват” снега.

Шофьорите казват, че усещат как зимните гуми се „размазват” при рязко задействане на спирачките, като и че „свирят” при завиване. Мекотата им, която е предимство при минусови температури и заснежена настилка, се превръща в недостатък, който може да бъде и опасен, особено при екстремно шофиране с мощен автомобил.

Ако се кара със зимни гуми от края на април до края на октомври, те се изтриват, ламелите им се втвърдяват и през следващата зима не могат да осигурят същия спирачен път, какъвто са имали. През лятото са нестабилни и при висока скорост на завой автомобилът може да се подхлъзне. Същият ефект може да има и ако е с различни гуми отпред и отзад.

Според закона от 15 ноември до 1 март трябва да се кара с гуми с грайфер не по-малък от 4 мм, а в другите сезони – до 1,6 мм. Обикновено като нови зимните гуми имат около 8-10 мм дълбочина на шарката на протектора. Без да има точни изследвания, мнението на гумаджиите е, че от 1 декември до 28 февруари износването е в рамките на 1-2 милиметра на сезон, което позволява използването на комплекта и за 4 зими при по-малък пробег. Ако се карат обаче от 1 ноември до 1 април, износването със сигурност е над 2 мм заради по-високите температури. Затова няма да могат да се използват за повече от 3 сезона. Ако се кара със зимните гуми и през лятото, протекторът им може да се изтрие под 4 мм дори за около 3-4 месеца. Всъщност – една от причините, които обясняват защо толкова коли са със зимни гуми в жегата е, че има шофьори, решили да не ги сменят. Те смятат, че така ще спестят около 60-80 лв. за „преобуването”, а през есента ще си купят нови зимни гуми.

Експеримент показва разлика от около 4 метра в спирачния път между зимни и летни гуми, произведени от една и съща фирма. Подобни тестове се правят ежегодно с различни марки летни и зимни гуми под контрола на германския автомобилен съюз ADAC.

Ако тестовият автомобил се движи със 100 км/ч при температура 15 градуса и е с летни гуми, след задействане на спирачната система, той спира за 38,4 метра. При същите условия със зимни гуми спирачният път се увеличава на 41,9 м. Разликата от 3,5 м е точно колкото един от стандартите за пешеходна пътека в Германия. Тоест – ако е пресичал човек, той е щял да бъде ударен.

„При същата скорост с всяко увеличение на температурата с 10 градуса, спирачният път със зимни гуми се удължава с 1 метър. Знаете, че лятно време асфалтът се нагрява до екстремни стойности – 45-40 градуса. Тогава спирачният път би нараснал двойно”, коментира Крум Дончев.

„Човек трябва да се отнася отговорно към себе си, към семейството си, което вози, както и към всички останали на пътя. И да се замисли какъв огромен е рискът, когато управлява автомобил с неподходящи гуми”, казва европейският и четирикратен шампион на България Крум Дончев. Той поясни, че на състезания изискванията към гумите се обявяват предварително от организаторите и ако не са спазени, екипажът изобщо не се допуска до участие.

„В България няма почти никакви нормативи за вида на гумите, в същото време липсва и капацитет на пътната полиция, затова и въпросите какви са гумите, какво е състоянието на настилката не се вземат предвид при даден инцидент. Когато тези проблеми са оставени да ги решава кой както си иска, не бива да се учудваме, че страната ни е на челните места в Европа по жертви на катастрофи”, добави Дончев.


Поставете оценка:
Оценка 4 от 3 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 МАНАФА

    189 25 Отговор
    КАКВО БЕ НЕ СИ ПРОДАДОХТЕ ЛЕТНИТЕ ГУМИ ЛИ .

    Коментиран от #23, #27, #59

  • 2 антрашпиц

    150 39 Отговор
    Ами като е по-евтино ще съм целогодишно с зимни гуми.Забелязъл съм,че не се износват толкова бързо колкото разправят.И ги въртя-износените минават отзад а новите отпред.И спирачният път е нормален като се съобразяваш с пътната обстановка.И не се опичат от слънцето толкова бързо колкото разрравят..Амиии...това е.Който е ерген и няма кво да си прави парите си да си купува и летни гуми...

    Коментиран от #45

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Милен

    238 10 Отговор
    Страната ни е в челинте места по катастрофи не заради гумите а заради гумените глави на някой от водачите!

    Коментиран от #19

  • 5 верлинов

    140 11 Отговор
    Не се опитвайте да ме задължавате да пия чай само през зимата а бира само през лятото - с всеки изминал ден селенията простотията и дилетанството изтласткват знаещия можещият и умен човек извън периметъра на събитията .
  • 6 ИЛЮ

    124 22 Отговор
    35 години карам само със зимни гуми ,при Тодоровоте време даже немаше зимни и летни гуми и пак имаше много по малко ПТП. Както пише по долу един колега не гумите са причина за ПТП , а гумените глави.

    Коментиран от #11, #20, #39

  • 7 123

    94 31 Отговор
    Факт е, че не съм правил опит с гуми от една и съща марка, но по скромното ми мнение, зимните гуми и лятото дават много по-добро сцепление от летните. Последните имат доста пластмаса в състава на гумата и действително не се износват толкова бързо, но например в рискова ситуация - при паднал лек дъжд, който е направил филм върху асфалта твърдата лятна гума е като кънка. За разлика от нея зимната е много по-добра. Също за изтриването не е толкова голямо, колкото го описват. Вероятно ако се кара постоянно с голяма скорост по магистрала при 40-50 градуса на асфалта ще се постигне, но при ниски скорости в града и разумно каране извън града не е повече от 1-2 мм на сезон. Примерът с 3-4 метра разлика обаче е смешен. Ако ще се прилага при пътека, трябва да се мери съобразно ограниченията в града - 40-50 км/ч. Тоест, вероятно е не повече от 1 м., което всъщност не е никаква разлика. А има още поне 5 фактора, които вляят на спирането - видимост, рефлекс, системи на автомобила. Вероятно в германския тест не са ползвани старите морги, които се движат по нашите улици...

    Коментиран от #9, #69

  • 8 смок

    49 1 Отговор
    На всесезонните си има знаците за зимна гума.

    Коментиран от #55

  • 9 АЛО АЛО

    50 29 Отговор

    До коментар #7 от "123":

    Не говори глупости, карам UNIROYAL RAIN SPORT 3 - тази гума стъпва перфектно в мокрото...няма база за сравнение със зимен ботуш !!! Четете малко и се интересувайте, пробвайте ! Не всичко е конспирация !!!

    Коментиран от #28, #54, #62

  • 10 тото

    76 14 Отговор
    така е като ни задължихте да караме със зимни гуми без сняг , сега ни задължете и да караме с гуми за дъжд само ако вали .. това не е държава ......
  • 11 Чоко

    36 63 Отговор

    До коментар #6 от "ИЛЮ":

    Колега, за ПТП не си прав. Преди 89та имаше много ПТП, но те не се опвестяваха. Има все пак статистика и архив, който ако погледнеш ще ти се завие свят. Сега ПТП сравнено с брой автомобили са много по-малко от преди.
    Това не пречи на неинформираните зомбита да ни обяснват колко хубаво е било тогава.

    Коментиран от #53

  • 12 kjl

    38 68 Отговор
    Освен че се унищожават зимните гуми карани през лятото, то и разхода на гориво е отчайващо по-висок. Минимум литър, литър и половина отгоре. Явно тези дето нямат пари за летни и зимни гуми, имат пари за гориво!
  • 13 ба ги другарко

    32 30 Отговор
    гумите са два вида: зимни и летни... такива всесезонни е рекламен трик, за да има и трети вид... три е повече от едно, следователно печалбата нараства :)
    намерихме двама тъпаци, дайте да намерим и трети будала дет' да ни купи всесезонните щуротийки ... демек да се вземат и паричките на цицийките, бедните, сметкаджиите, на рационално мислещите и т.н. думички с едно и също значение в тоя случай :) аз си карам със зимни и лятото, но не карам често... така беше с моко, така е и сега с пробчето :) нито имам паре за гуми, ни' за гориво, ни' да я обслужвам... но ако имах паре, то щях да си взема и летни :) обаче за 3 мес само каране лятото, не си заслужава... много топло е само юни, юли, август... през др. мес. може и със зимни... хеле тия два месеца май и юни сега дето все вали и си е хладно :) по-добре да се кара със зимни тия дни :) наскоро к'ви дъждове ме маганиха и си виках "пф, хуб'о че съм си със зимни гуми" ... а ако карате малко ей тъй като мен, то летни не ви трябват :) бе мойте пари дет ги нямам трудно ще ми ги вземат прозиводителите на гуми и гумаджиите :) адър пийпълс мъней може, ама мойте не може :)
  • 14 Гост

    36 6 Отговор
    Всичко написано е вярно, но със съществено НО! Разликата във функционалността на зимни гуми лятото, сравнени с летни гуми зимата е в голям плюс за зимните лятото. На сух, дори и напечен асфалт. Спирачният им път е пренебрежително удължен в сравнение с летните! Не така обаче стои въпросът с летните през зимата наистина! Има само един екстремален проблем: ако на нагорещен асфалт се излее проливен топъл летен дъжд... Е тогава вече със зимни гуми може да се вкарате във "зимен филм посред лято"!
  • 15 Баш Гост

    77 14 Отговор
    Аз пък карам с четири различни гуми - зимна, лятна, пролетна и есенна и нямам проблеми нито с КАТ, нито с природата.
  • 16 Гумаджия

    70 15 Отговор
    Очаквам да се въведат и гуми за дъжд, които да се поставят когато завали и след спиране на дъжда веднага да се сменят. Иначе - глоба. България е това, нема лабаво!
  • 17 onq s konq

    37 15 Отговор
    Загрижеността на държавата за шофьорското "здраве" относно въпросът с гумите е ОТ КРАЙ ДО КРАЙ ПОПУЛИСТКА И КОМЕРСИАЛНА!И не е причината във вида гуми когато водачът изгуби управление на завой примерно и колата поднесе извън платното,а в НЕСЪОБРАЗЕНАТА С ПЪТНИТЕ УСЛОВИЯ СКОРОСТ-т.е. ако бе карал дори с 10 км по-бавно,лошото нямаше да се случи.Карал съм с гуми които не се знае дали са зимни или летни,защото теловете на оплетката удряха по калниците/грайфер 0/ СЪС ПОДХОДЯЩА ЗА СИТУАЦИЯТА СКОРОСТ.И твърдо заявявам че съм се чувствал много по-сигурно на пътя с тях ,отколкото сега когато съм с нови летни маркови ,по-широки и по-ниски от фабрично предвидените за колата ми гуми,но...стрелката е над 200!
  • 18 Гост

    62 1 Отговор
    Статистиката е да се чете от всички
    Има данни, сега всеки да анализира за себе си:

    За мен, това е следното - 1/3 от хората имащи автомобил в България нямат пари за втори чифт гуми + място за складирането им.
  • 19 Morgoth

    27 7 Отговор

    До коментар #4 от "Милен":

    Страната ни е в челните места по катастрофи първо заради липсата на магистрали и след това заради множество по-малки фактори, един от които са и гумите.
  • 20 Morgoth

    14 17 Отговор

    До коментар #6 от "ИЛЮ":

    1500 жертви са по-малко от 700, така ли? Да не говорим тогава колко по-малък трафик е имало. Със сегашния трафик по тошово щеше да има няколко хиляди жертви годишно.
  • 21 Townboy

    31 7 Отговор
    Едно време карахме само с Видинки и нямаше проблем. За този сезон си взех NEXEN от Дианата по тяхна препоръка. Пълен боклук са! Пързалят се и на сухо и на мокро. Ако не купиш Мишлен по-добре китайски или сръбски щото поне са евтини.

    Коментиран от #22, #42

  • 22 ОТ КОРЕЙСКИТЕ САМО САЙРОН

    17 11 Отговор

    До коментар #21 от "Townboy":

    СИЧКО ДРУГО Е БОКЛУК А КИТАЙСЩИТЕ СА ИЗЯЖДАТ НА КРИВО АКО ЩЕ И ЧИСТО НОВА КОЛА ДА СИ. КУПУВАЙТЕ БАРУМ НА НОРМАЛНИ ЦЕНИ СА И СА БЕТОН ОТ СЯКЪДЕ.
  • 23 АМИ ДА ТЕ СИ МИСЛЯТ ЧЕ НАРОДА ИМА

    34 8 Отговор

    До коментар #1 от "МАНАФА":

    ПАРИ ЗА СТО ЧИФТА ГУМИ И СЪОТВЕТНИЯ МОНТАЖ И ДЕМОНТАЖ. СЯ ОЧАКВАЙТЕ ЗАКОН ЗА ЗАБРАНА ЗА КАРАНЕ НА ЗИМНИ ГУМИ ПРЕЗ ЛЯТОТО А ПРИЧИНА СЕ ША ИЗМИСЛЯТ....
  • 24 гост

    30 30 Отговор
    Много прост народ в тая държава … Ганьо вярва че зимните гуми спирали по-добре лятото а той понеже е гявол си спестява летните … мъка , мъка ...

    Коментиран от #61

  • 25 селянин

    21 7 Отговор
    Е па таа зима,немаше снег,само ме караа да слгам зимни,,ultra grip,,нема и да ги сменям през летото,тоо пъ къде виде през юни,при толкоз дъжд..жежък асфалт 40-45 градуса,ама зимните на вода са много добри.
  • 26 гост

    23 12 Отговор
    Всички са идиоти само Ганчо е най-умен. От моите съседи половината са още със зимните гуми. От тях някои действително ще ги хвърлят до зимата и ще си купят нови зимни, но другите ще продължат да си карат през цялото време със зимните.
    Не грайферът е проблем, а сместа. Зимната гума е проектирана за по-ниска работна температура и употребата й на висока температура унищожава основното и качество при ниски температури, а именно да остане мека и по този начин да предостави сцепление. Летните температури убиват мекият каучук и той вече не е годен на следващата зима макар и да са с нов дот и голям грайфер.
    Интересно е патрулката под какъв предтекст е остана със зимни гуми?
  • 27 Грую

    5 3 Отговор

    До коментар #1 от "МАНАФА":

    Не. Претопили са ги на капути!
  • 28 Тото

    10 4 Отговор

    До коментар #9 от "АЛО АЛО":

    Това са скъпи гуми и не всеки може да си ги позволи.
  • 29 Някой

    34 5 Отговор
    Относно този който е писал статията и тези който са правели това проучване...забелязах употребявате скорост от 100 км час и спирачен път и вкарвате и думите пешеходна пътека.Така доколкото помня в населено място беше даже под 50 км час разрешено а употребявате 100 при положение че извън населено място е разрешено 90 да не говоря че през 20 метра има знак 50-60-80 и така нататък отделно може да има скрити полицай...а в случая със 100 км може само на магистрала ама аз на магистрала пешеходна не съм чувал но в България може и да има вече...Браво на тези който са направили теста и проучването сега се върнете да изкарате отново за книжки и да почетете закона за пътищата в БГ!!!!

    Коментиран от #43

  • 30 патил със зимни гуми

    20 10 Отговор
    Сменяйте зимните гуми, не си играйте със Смъртта. Зимните гуми занасят при по остро влизане в завоя и с по-голяма скорост колата се завърта, може и да се обърне. Изпитал съм го на гърба си, не е реклама статията.

    Коментиран от #35

  • 31 Иво

    20 2 Отговор
    Какви тестове,какви твърдения? Ненавременната смяна на гумите и неподдържането на автопарка в БГ се дължи на сиромашията,която ни докараха.
  • 32 ТОЧКАТА

    20 0 Отговор
    Ееее гати---имаме 4 сезона!!!!САМО това има трябва да лашнат производителите в нова посока......А нормално НЕ гумите са виновни , а гумените глави зад кормилото и в парламента...
  • 33 Random

    12 16 Отговор
    Абе вие сте уникални бе!
    Зимните гуми били по-добри на мокро...
    Някой друг път. Я вижте сравнения между зимни и летни гуми в интернет.

    ЛЕТНИТЕ СА ПО-ДОБРИ НА МОКРО(за сухо да не говорим).
    Зимните са за сняг.
    Всезонните са за кофата.
  • 34 Шаран БГ

    16 5 Отговор
    Нещо много умувате и не искате да разберете, че идеята на чорбаджиите е : за всеки месец да сте със съответните за него гуми- за януари - януарки, за март - мартенки, за септември-септемврийки и така. Ако сте през юли с юнки или августки - мислете му. Ще се отнемат талони, книжки, регистрационни номера и табели, леки автомобили...
    Каква е тази разпасана демокрация ? Ще видите кон боб яде ли , пърди ли се в турска джамия и на ходжа вика ли се пезевенк !!!!
  • 35 селянин

    8 4 Отговор

    До коментар #30 от "патил със зимни гуми":

    Зависи с кви зимни караш,ако са от,,Кауфланд,,са пълни с пластмаса,на завой пише 60 км.това означава че можеш да го вземеш и с 70-80 км/ч,но не повече..

    Коментиран от #36

  • 36 Петко

    5 11 Отговор

    До коментар #35 от "селянин":

    Ей голем експерт се извъди,къде видя гуми КАУФЛАНД.Простотия до шия.

    Коментиран от #58

  • 37 Опа

    15 2 Отговор
    А гуми за каране в градушка или наводнения има ли?че напоследък много зачестиха!
  • 38 Брадвата

    9 3 Отговор
    Според джендър-идеологията, която настъпва насила сред населението, трябва да има и всесезонни гуми, демек и така, и така.. По-простите пестим по 200-300 лева на година от гуми, ама не сме удобни на "бизнеса"
  • 39 Вввввв

    19 0 Отговор

    До коментар #6 от "ИЛЮ":

    Но тогава от 40 човека явили се на изпит,книжка взимафа 4,а сега от 40 явили се взимат 50

    Коментиран от #47

  • 40 Има

    10 0 Отговор
    На едните има знак "*"*"*(градушка),а на другите изображение на шнорхел или плавници.....До къде ще ни докарат още....Вместо да мятат бомби по облаците,да чистят редовно канали и шахти и зимата да ринат на време,тръгнали по Моловете гуми да броят.Пак се опитват нов закон да иковат,на гърба на кого...то се знае...
  • 41 vasik atanasova

    4 0 Отговор
    въпрос на пари е
    и възможности
  • 42 КККК

    4 11 Отговор

    До коментар #21 от "Townboy":

    Карал си Nexen ама на сън.В момента карам Nexen 255/45/20 за задни и 245/45/20 предни и гумите са супер.Поне си направи труда да погледнеш какво купуваш следващия път,че прехваленият ти Мишлен повечето пъти е по добър във взимането на повече пари, но не и в нещо друго.
  • 43 4321

    7 1 Отговор

    До коментар #29 от "Някой":

    Браво добре им го каза ама едва ли ще прочетат
    Аз карам отпред с летни отзад с зимни не всеки може да си позволи нови гуми или два пъти в годината да плаща на гумаджийниците
  • 44 Шшшш

    7 2 Отговор
    Кво сега да минем на вериги ли? Все пълним гушите бизнеса на гуми .
    Понякога идиотските правила претоварват семейния бюджет .
  • 45 morski

    11 1 Отговор

    До коментар #2 от "антрашпиц":

    ти ако ги слушаш алчните, неграмотни гумаджии и по два пъти в годината ще трябва винтили да сменяш :D
  • 46 незнайко

    9 1 Отговор
    Стотията ни подготвя за "новия" закон, при който задължително ще се кара с летни гуми през лятото !!! Само не знам кога ще го въведат !!!
  • 47 ГОТ

    12 0 Отговор

    До коментар #39 от "Вввввв":

    Верно , ситото за изпитите за шофьорските книжки беше много ситно, а сега даже няма и сито каквито и камери да въвеждат всичко е за по високи такси . Преди КАТ изпитваше и поне до 1995 корупцията бе минимална ако въобще е имало. Сега вече всичко е необратимо и неспасяемо.
  • 48 А стига бе

    17 0 Отговор
    Простите, както и наглите шофьори са проблем. Не са гумите, фаровете и т.н.
  • 49 Гост

    11 2 Отговор
    Очаквайте скоро дневни и нощни гуми,за пролет,лято,есен и зима.Дано това компенсира лошите пътища,и некадърните шофьори.
  • 50 Момчил

    18 1 Отговор
    Не се опитвайте да набирате нови законовата, не са ви виновни гумите! Нито колите са ни коли нито гумите гуми нито пък са в изправност 80% от автомобилите! И това всичкото от какво идва...? От ниския стандарт на живот и заплати! Неможе да работиш за 500 лв а една средна по качество гума да ти е 120 лв..!? Зимни летни? Ти няма само за гуми да работиш , а безбожно скъпите винетки и граждански? А пътищата ни пък са под всякаква критика ! В заключение мога да кажа на нашите политици (гад мръсна) първо да си оправят пътищата и да оправят стандарта на живот и тогава да се опитват да вкарват тънки закончета за гумите и за нови и стари автомобили...да!!
  • 51 Алфа Ромео

    11 1 Отговор
    По интересното е че има доста скъпи и луксозни возила които се търкалят лятото със зимни гуми, явно си имаме баровци-менте.
  • 52 волен сидеров

    11 2 Отговор
    ДА СЕ ЗАКРИЕ ДЪРЖАВАТА БЪЛГАРИЯ-ей а спрете се бе,станахте по правоверни от папата и оджата -егати смотаната държава-все има нови неща да измислят...пфууу
  • 53 Тъй Тъй

    11 1 Отговор

    До коментар #11 от "Чоко":

    То нямаше коли тогава, ве! Какви ПТП, какви 5 лева! Взех книжка по Татово време и мога да потвърдя, че нямаше такъв мазаляк като сега. А пък не е като да не съм карал и да не съм се возил по онова време.
    За сравнение със сега, тогава книжка се вземаше при драконовски изпити - вътрешен в курса и външен пред КАТ. И на двата можеха да те скъсат и оставаш за следващия път, но не повече от 5 пъти. Стоев и Моев в Ловеч що клетви са отнсли, само те си знаят.
  • 54 123

    4 10 Отговор

    До коментар #9 от "АЛО АЛО":

    Уни какво?? Карам с най-скъпия и добър зимен Континентал две лета и три зими, като каучука не е мръднал. Карането през лятото също не влияе много на това как се държи гумата зимата. Интересното е, че в жегите не е толкова шумен и дори не скърца по завоите. Вероятно при 100 км/ч летния Континентал ще спре с три метра по-късно от зимния, но от уни нещо си или охо бохо тайърс - едва ли.
  • 55 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 56 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 57 Jek

    13 0 Отговор
    Карайте зимата със зимни гуми и лятото с летни гуми. Ако зимните гуми бяха по-добри през лятото, нямаше да има летни и всесезонни гуми. Не си играйте с живота на другите. Спазвайте правилата, бъдете толерантни и учтиви на пътя и готово.
  • 58 селянин

    6 1 Отговор

    До коментар #36 от "Петко":

    Егати чвора,тоо свършил,,начално,,втора употреба..аз съм му написъл,,Кауфланд,,в кавички,тва е голема верига от,,лафки,,от там взех евтини зимни,,Debica,, и не бях доволен..за тоо с,,вторичното,,образование обяснявам че тва са вид,,гуменици,,правени в Полша.
  • 59 ГОСТ

    1 1 Отговор

    До коментар #1 от "МАНАФА":

    НЕ БЕ МАНАФ КУПИХМЕ СИ МОТОЦИКЛЕТИ
    и паркираме където си искаме
  • 60 клоуни

    8 0 Отговор
    хахаха, шофъорите казват....Крум Дончев казва....ХАХАХА....

    първо, умници, хората го правят, защото е по-евтино, и второ, всичко, за което говорите са пълни измислици - нито се износват толкова бързо, нито са толкова зле лятото

    Ако бяха ОПАСНИ, всички производители щяха да пишат го НА ГУМИТЕ. На нито един ОФИЦИАЛЕН сайт на производител няма и дума за това.
    Авторе, не ми цитирай ADAC - на един и същ модел две последователни години правят коренно различна оценка, и съответно класиране. Няма да казвам кой е, поинтересувай се, ако разбираш английски...

    Полу-грамотни хора пишат глупости....
  • 61 ганъо

    0 7 Отговор

    До коментар #24 от "гост":

    прост си ти - липсват ти два препинателни знака (запетаи), ганъо
  • 62 ботуш

    3 2 Отговор

    До коментар #9 от "АЛО АЛО":

    унироял сам по себе си е ботуш, ..бе ботуш, не се изхвръляй, прочети
  • 63 Венци е много прост

    7 2 Отговор
    Хабер нямаш от нещата, ама хабер. Обръщал ли си въобще някога внимание преди да надрънкаш тези простотии, че повечето състезателни коли които са без с ликове са със зимни гуми точно поради меката смес и голямото сцепление. Чудя се как на такива малоумници като тоя се плаща за такива статии а и няма ли някакви редактори които да възпират все по-големия наплив от всевдо разбирачи

    Коментиран от #66

  • 64 РУСЛАН АРДЕНСКИ

    6 2 Отговор
    Доста от колегите са прави.Апсолютно всичко зависи от задволанното устройство,а не чак толкова от някакви си гуми.Когато караш със съобразена скорост спрямо пътните условия и спазваш нужната дистанция и си достатъчно бърз в реакциите си и най вече да си разумен водач,тогава мисля че няма да имаш проблеми.Проблема в БЪЛГАРИЯ е "НИКАКВАТА КУЛТУРА НА ПЪТЯ И КОЙТО КАРА ПО СКЪПАТА КОЛА ТОЙ Е С ПРЕДИМСТВО".
  • 65 Лимонад

    2 1 Отговор
    Все още не съм видял никъде тест - 3-4 годишни летни гуми, срещу 3-4 годишни зимни. Тогава да си говорим пак а? Че летните след няколко години така се изпичат - стават пластмасови. Още със слагането им на колата и шума става различен. Да се лъжем че всеки кара с гуми на 1 или макс 2 години - няма смисъл. Повечето са на 3-4 до 5-6 годишни. А тестове на такива никоя фирма - производител не прави.
  • 66 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 67 ДА СИ ТАКОВА

    3 2 Отговор
    МАЙКАТА ТОЗ ДЕТО Е ПРОВЕРЯВАЛ ГУМИТЕ, ДРУГА РАБОТА НЯМАШЕ ЛИ БЕ МУХЛЬО, ИЛИ ТИ ПЛАТИХА ГУМАДЖИИ ?
  • 68 камикадзе съм аз

    1 5 Отговор
    Всяка трета кола със зимни гуми. Това значи, че всеки трети е селянин, който няма пари за банички, но има "кола"...
  • 69 Skk

    0 2 Отговор

    До коментар #7 от "123":

    Грешиш, точно обратното зимната гума на дъжд е пълно недствие. Знам го от опит. Питай някой който е карал лятото със зимни гуми отзад като вали как се върти.
  • 70 Този коментар е премахнат от модератор.

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове